ثبت  کسب و کار در آلمان

“Gewerbe” چیست؟

Gewerbe فرم ثبت شرکت در آلمان گوربه“Gewerbe” اساسا هر تجارت یا یک کسب و کاری در آلمان است. و ثبت  آن اغلب یکی از اولین گام های خود اشتغالی در آلمان است. منظور از  “Gewerbe”  هر نوع فعالیت خود اشتغالی منظم, سود ده و  غیر موقت می باشد. شغل هر شخص مستقل که مستلزم دستورالعمل شخص دیگری نیست و به دنبال مشاغل غیر قانونی مانند خرید و فروش کالا های سرقت شده نمی باشد در آلمان به عنوان یک “Gewerbe” در نظر گرفته می شود. مشاغل  باید به طور منظم و نه تنها گاهی اوقات انجام شود و باید به نیت کسب درامد انجام شود. هرچند اگرچه باید به قصد سوداوری باشد ولی اهمیتی ندارد که شخص صاحب کسب و کار واقعا به درامد برسد.

در ابتدا لازم به توضیح هست که ثبت کسب و کار با ثبت شرکت در آلمان متفاوت هست و هر دو ضوابط خاص خود را می طلبند. هر شرکتی که در آلمان ثبت می شود نیازمند ثبت در اداره بازرگانی و اخذ گوربه می باشد ولی عکس آن صادق نیست یعنی هر کسب و کاری که در آلمان Gewerbe دارد لزوما در قالب یک شرکت تعریف نمیشود. البته مشاغلی هم در آلمان با خصوصیات فوق هستند که نیازی به ثبت در اداره تجارت (Gewerbeamt) ندارند که مهمترین آنها مشاغل فریلنس (freie Berufe) مثل فعالیت های هنری پزشکی وکالت مشاوره و غیره میباشد

مراحل ثبت تجارت یا کسب و کار در آلمان

ثبت تجارت یا کسب و کار شما (آلمانی: “Gewerbeanmeldung”) و انواع فعالیت های مرتبط با آن را می توان در تعدادی از مکان ها انجام داد. شما می توانید این مورد را به صورت حضوری در اداره Gewerbeamt هر شهر آلمان  انجام دهید ولی بعضی شهرها متولی این فعالیت را در اتاقات بازرگانی Industrie- und Handelskammer/ Handwerkskammer  یا دفتر اداری محلی دولت فدرال (Bezirksamt) قرار میدهند. در محلی که در آن تجارت  یا کسب و کار خود را دایر کرده اید حتی میتوانید به صورت آنلاین هم درخواست آن را ارائه دهید.

صرف نظر از شرایط یا مجوز های خاص که از شغلی به شغل دیگر متفاوت است شما نیازمند به پرداخت ۲۰ یورو برای هر ثبت اولیه کسب و کار یا تغییرات احتمالی آتی در آن میباشید. 

در هنگام ثبت Gewerbe خود لطفآ کارت شناسایی خود (کارت اقامت یا پاسپورت با Fiktionsbescheinigung) را به همراه برگه ثبت آدرس سکونت خود در آلمان (Meldebescheinigung) به همراه داشته باشید. ترجیحا یک مترجم نیز با شما همراهی کند.

همچنین اگر کسب و کار شما در قالب یک شرکت ثبت شده باشد باز هم احتیاج به حضور در Gewerbeamt  برای ثبت بیزینس میباشد. در این حالت علاوه بر مدارک فوق لازم است که اساسنامه (Gesellschaftsvertrag) و گواهی ثبت تجاری (Handelsregisterauszug) شرکت خود را نیز با خود همراه داشته باشید. 

در مقاله بعدی در مورد کسب و کار هایی که باید حتما در دادگاه محلی ثبت تجاری بشوند توضیح داده خواهد شد.

بعضی از مشاغل در آلمان نیازمند اخذ مجوز های خاصی می باشند. اگر چنین باشد معمولا Gewerbeamt یا اداره بازرگانی محلی به شما در مورد مجوز های مورد نیاز و نحوه اخذ آن اطلاعات میدهد. معمولا کارمندان اداره بازرگانی در هر شهری در آلمان به شما در پروسه پر کردن فرم ها و ثبت درخواست و مدارک مورد نیاز کمک میکنند. البته در حالت ایده آل!!

. همچنین میتوانید از شخص یا شرکتی برای انجام این ثبت کسب و کار در اداره بازرگانی یا ثبت تجاری به عنوان نماینده خود استفاده نمایید. شرکت Wise Business Group این خدمات را به صورت حرفه ای به شما ارائه خواهد داد. نماینده شما باید وکالت نامه, به همراه برگه ثبت آدرس مسکونی شما و کپی ای از کارت شناسایی تان را به همراه داشته باشد. چنین شخصی حتما باید کارت شناسایی خود را نیز همراه داشته باشد.

بلافاصه بعد از ثبت کسب و کار خود در اداره بازرگانی, به صورت اتوماتیک  اداره مالیات محلی و بسته به نوع کسب و کار شما اتاق بازرگانی یا اتاق مشاغل یدی Handwerkskammer به اداره کار آلمان Arbeitsagentur,  به برخی انجمن های حرفه ای / تجاری خاص Berufsgenossenschaft و در صورت نیاز دپارتمان بازرسی مرکزی Bezirksamt نیز ارسال میشود. البته بسته به نوع مشاغل تعداد سازمان های درگیر لیست شده در بالا نیز متفاوت خواهد بود.

نکته: ثبت کسب و کار در اداره بازرگانی (Gewerbeamt) به معنی این نیست که شخص صاحب کسب و کار لزوما میتواند  فعالیت اقتصادی خود را شروع کند چون بعضی کسب و کار ها در آلمان علاوه بر ثبت  احتیاج به مجوز خاص (مثل مجوز رستوران) یا احتیاج به ثبت در اداراتی دیگر نیز دارند.
توصیه: قبل از اقدام به ثبت بیزینس خود در آلمان تحقیق کنید که برای کسب و کار شما در آلمان چه مجوز هایی لازم است برای این کار شرکت ما میتواند مطالعه میدانی لازم را برای شما انجام دهد. از آنجایی که کشور آلمان دارای حکومت فدرال هست و هر منطقه نیازمندی های مختص خود را دارد بررسی کار به صورت سیستماتیک و در قالب یک تحقیق میدانی به دوست داران شروع کسب و کار در آلمان حتما توصیه  میشود.

تغییر در ثبت کسب و کار در آلمان

اگر هر تغییری در ماهیت کسب و کار شما در آلمان به وجود آمد اداره مربوطه (Gewerbeamt) باید در جریان این تغییر قرار بگیرد و گواهی ثبت کسب و کار شما (Gewerbeanmeldung) را بروز نماید.

در موارد زیر باید ثبت کسب و کار شما بروز شود:

  • تغییر در مفاد بیزینس (اضافه یا کم شدن فعالیت خاص) یا  ماهیت آن
  • محل اصلی کسب و کار یا محل شعبه آن در محدودیت شهر مورد نظر در آلمان تغییر کند.
 هزینه این تغییر نیز به مانند ثبت اولیه ۲۰ یورو در آلمان می باشد. 

 اطلاع رسانی برای تغییرات زیر در کسب و کار (برای صاحبین شرکت یا افراد خود اشتغال بدون شرکت) نیز الزامی است ولی شامل هزینه نمیشود:

  • تغییر یا توسعه در لیست محصولات فروشی شرکت
  • تغییر مالکیت شرکت یا کسب و کار به فردی دیگر
  • تغییر در مدیریت شرکت (چنانچه نوع شرکت با ثبت تجاری باشد)
  • تغییر در آدرس مسکونی فرد مدیر یا مجری کار

همچنین چنانچه قصد ادامه فعالیت اقتصادی خود در آلمان را نداشته باشید به راحتی میتوانید کسب و کار خود را ملغی نمایید که به این کار Gewerbeabmeldung میگویند.

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *