ده نکته مالیاتی در آلمان 

ده نکته مالیاتی برای استارتاپ‌ها در آلمان
ده نکته مالیاتی برای استارتاپ‌ها در آلمان

اگر می‌خواهید استارتاپی را در آلمان راه‌اندازی کنید، مالیات موضوع مهمی است که باید به آن توجه نمایید. شما به عنوان یک بنیانگذار در آلمان باید به طور دقیق بدانید که پرداخت کدام مالیات‌ها برای شما ضروری است. در این مقاله از Wise Business Group برای آشنایی هر چه بیشتر شما با مسائل مالیاتی به ده نکته مالیاتی مهم برای استارتاپ‌ها در آلمان اشاره می‌کنیم.

۱۰ نکته مالیاتی مهم برای استارتاپ‌ها در آلمان

هر کسی که تصمیم به راه‌اندازی یک شرکت در آلمان می‌گیرد باید بر موانع متعددی غلبه کند. موضوع «مالیات بر کسب و کارهای نوپا» موضوع کم اهمیتی نیست. در زمان راه اندازی کسب و کار خود در آلمان باید این سؤالات را از خود بپرسید: 

  • چگونه مالیات را به درستی پرداخت کنم؟
  • چه چیزی می‌توانم از مالیات کسر کنم؟
  • چه تعهدات مالیاتی دارم؟
  • و سؤالات مهمی از این دست برای جلوگیری از مشکل با اداره مالیات و مسلماً صرفه‌جویی‌های مالیاتی در کسب و کار شما.

 اولین قدم پس از تأسیس شرکت خود در آلمان این است که مالیات‌های خود در آلمان را بشناسید:

نکته مالیاتی ۱: این همان چیزی است که اداره مالیات در آلمان ابتدا از بنیانگذاران کسب‌وکارهای جدید می‌خواهد!

اگر به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار جدید در آلمان هستید، قبل از شروع کسب و کار، انواع مالیات‌های وارد به کسب و کار خود را بشناسید و آن‌ها را جدی بگیرید. بهتر است روی اخذ کمک و مشاوره خوب سرمایه‌گذاری کنید. زیرا عدم رعایت این موارد می‌تواند منجر به خطای انسانی و در نهایت جریمه‌های مالیاتی شود. اکنون به بررسی چند نکته مالیاتی برای راه اندازی کسب و کار جدید خود در آلمان می‌پردازیم. شما از همان ابتدای کسب و کار خود در آلمان موظف به پرداخت یک سری از مالیات‌ها هستید.  

در واقع، تعهد مالیاتی شما در آلمان به عنوان یک فرد خویش‌فرما یا فریلنسر زمانی شروع می‌شود که کسب و کار خود را به ثبت می‌رسانید. در این مرحله، باید «پرسشنامه ثبت مالیات فعالیت تجاری» را برای اداره مالیات ترجیحاً توسط تیم مشاوره مالیاتی یا حسابدار رسمی خود در آلمان پر کنید و مستقیماً یا از طریق پورتال آنلاین به این اداره بفرستید.

چه زمانی می‌توانم برای شماره مالیات خود اقدام کنم؟

در آلمان بسته به نوع فرم حقوقی شرکت، فرآیند درخواست شماره مالیاتی کمی متفاوت است.

اگر شرکت با مسئولیت محدود دارید، باید موارد زیر را آماده داشته باشید:

  • اساسنامه شرکت (Gesellschaftsvertrag)
  • گواهی ثبت تجاری (Handelsregisterauszug)
  • پروانه کار (Gewerbeschein)

پس از پر کردن پرسشنامه مالیاتی و دریافت مدارک توسط اداره مالیات منطقه حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد که شماره مالیاتی برای کسب و کار خود را دریافت کنید. معمولاً این دریافت به صورت نامه پستی به آدرس شرکت شما در آلمان خواهد بود. 

برای مالکیت یگانه (Einzelfirma) و فریلنسری (Freiberufliche Tätigkeit) هم به همین صورت است. با این تفاوت که مدارک مورد نیاز برای اولی فقط پروانه کار و پرسشنامه و برای دومی فقط پرسشنامه مالیاتی خواهد بود. 

مشاوران مالیاتی ما می‌توانند در تکمیل پرسشنامه ثبت مالیات و دریافت شماره مالیاتی در آلمان به شما کمک کنند. می‌توانید از طریق ایمیل یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.

نکته مالیاتی ۲: چه مالیات‌هایی در آلمان مشمول شما می‌شود؟

به عنوان یک خویش‌فرمای جدید باید با انواع مالیات‌های زیر برای اظهارنامه مالیاتی خود آشنا باشید:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات کلیسا (مشمول ایرانی‌های مسلمان نمی‌شود). 
  • مالیات همبستگی (غرب آلمان)
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات تجاری 
  • مالیات بر حقوق
  • مالیات عملکرد شرکت

نکته مهم مالیاتی برای استارتاپ‌ها در آلمان:

برای کسب و کار تازه تأسیس، اداره مالیات مبلغ مالیات بر درآمد را به اصطلاح به روش پیش‌پرداخت (Vorauszahlungsverfahren) جمع‌آوری می‌کند. با این حال، رویکرد متفاوتی در ابتدا برای استارتاپ‌ها اعمال می‌شود:

اداره مالیات با استفاده از پرسشنامه ثبت مالیات هنگام شروع خوداشتغالی، مبنای محاسبه را به دست می‌آورد. به این معنی که بر اساس تخمین شما از درآمد (سود کسب و کار) در سال اول بعضی از نرخ‌های مالیاتی تعدیل می‌شوند. پس باید برای اداره مالیات پیش‌بینی سود کنید.

نکته مالیاتی ۳: انعطاف‌پذیری مالیاتی استارتاپ‌ها در آلمان

مالیات‌هایی که بالا به آن‌ها اشاره شد برای شما زیاد به نظر می‌رسد؟ نگران نباشید! در کنار انبوهی از تعهدات مالیاتی، گزینه‌های مالیاتی متعددی نیز برای کارآفرینان استارتاپ، افراد خود اشتغال و فریلنسر در آلمان وجود دارد که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مالیاتی شما می‌شود.

بنابراین، اگر تکالیف خود را انجام داده و پرسشنامه ثبتی اداره مالیات را پر کرده‌اید، ارزش این را دارد که در انبوه پاراگراف‌های مالیاتی آلمان جستجوی دقیقی داشته باشید. روش‌های زیادی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید بخشی از هزینه‌های مالیاتی را جبران کنید. به عنوان مثال، با اعتباردهی به هزینه‌های پیش‌بینی‌شده عملیاتی (Anrechnung der vorweggenommene Betriebsausgaben) یا ادعای مالیات ورودی با نرخ ثابت (Geltendmachung der Vorsteuerpauschale). این‌ها تنها دو مورد از ده‌ها ترفندی هستند که مشاور مالیاتی شما در آلمان می‌تواند به شما برای صرفه‌جویی‌های مالیاتی ارائه دهد. 

 شما می‌توانید از قبل در پرسشنامه فوق‌الذکر برای راه‌اندازی یک شرکت، مسیر برخی از ترفندهای مالیاتی را تعیین کنید. اگر بخواهید خیلی خوش‌بینانه پرسشنامه را پر کنید و پیش‌بینی سود سالیانه خود را خیلی زیاد بگیرید، بلافاصله اطلاعیه ارزیابی از اداره مالیات برای پیش‌پرداخت‌های سه ماهه مالیات بر درآمد خود را دریافت می‌کنید. اگر بدشانس‌تر باشید، اداره مالیات پیش‌پرداخت فصلی مالیات تجاری را هم به شما اعلام می‌کند. هر دوی این موارد فوراً بر بودجه شما در سال اول در آلمان تأثیر منفی خواهد داشت. 

چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟

بهتر است نسبت به میزان سود خود در آلمان بدبین باشیم.

عاقلانه‌تر است اگر در ارزیابی سود خود بدبین باشید و در ابتدا سود را حتی نزدیک «صفر» وارد کنید. این مورد علاوه بر فشار کمتر مالی به شما در سال اول باعث صرفه‌جویی در وقت شما هم می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که ببینید کسب و کار شما به عنوان یک فرد خویش‌فرما چگونه پیشرفت می‌کند و هر ماه چند فاکتور می‌نویسید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اعلام کمتر درآمد به معنی کمتر پرداخت کردن مالیات نیست. در انتهای سال، اداره مالیات مابه‌التفاوت رقم اعلام شده با آنچه واقعاً درآمد داشتید را حساب می‌کند. اگر مازاد درآمد داشتید به اداره مالیات پرداختی خواهید داشت. برعکس آن هم ممکن است. اگر درآمد واقعی شما از پیش‌بینی شما کمتر بود، اداره مالیات به شما ما‌به‌التفاوت را بر می‌گرداند.

نکته مالیاتی ۴: با پیش‌بینی هزینه‌های تجاری خود، بار مالیاتی خود در آلمان را کاهش دهید.

اگر در حال برنامه‌ریزی آینده حرفه‌ای خود به عنوان یک مؤسس هستید، باید بدانید که می‌توانید یک سال قبل از شروع واقعی کسب و کار خود، بار مالیاتی خود را با این هزینه‌ها کاهش دهید:

  • هزینه‌هایی که حاصل ضرر و زیان کسب‌وکار هستند.
  • هزینه‌های اجرایی.
  • تمام هزینه‌های مرتبط با راه‌اندازی یک کسب‌وکار، از مشاوره مسائل مالی، مالیاتی و راه‌اندازی گرفته تا هزینه‌های نوتار، دادگاه و سایر ادارات. 

 هزینه‌های مذکور قابل کسر محسوب می‌شوند. برای صرفه‌جویی در مالیات می‌توانید ضررهای حاصله را با درآمدهای بعدی فعالیت خود جبران کنید.

در اینجا می‌توانید نمونه‌هایی از هزینه‌های پیش‌بینی شده را قبل از شروع کسب‌و‌کار خود در آلمان ببینید:

  • هزینه‌های سمینار، به عنوان مثال برای شرکت در سمینار راه‌اندازی.
  • هزینه‌های مربوط به اطلاع‌رسانی‌های تخصصی مربوط به فعالیت اقتصادی شما مانند کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، ماهنامه‌ها، سی‌دی‌ها و غیره.
  • هزینه سفر و هتل.
  • هزینه برای مشاوران مالیاتی یا وکلا.
  • هزینه پست، لوازم اداری و مانند آن.
  • هزینه اجاره ملک حتی اگر در منزل کار کنید. 
  • هزینه کرایه تجهیزات اداری مثل پرینتر و غیره.

برای اینکه اداره مالیات آلمان بعدها برای شما مشکلی ایجاد نکند و این هزینه‌ها را به عنوان هزینه‌های کسب‌وکار بپذیرد، برای هر فاکتور دقیقاً ثبت کنید که این هزینه‌ها چگونه با راه‌اندازی یا عملیات کسب‌و‌کار شما در آلمان ارتباط دارد. این امر به ویژه با نرم‌افزارهای حسابداری حرفه‌ای در آلمان آسان است.

نکته مالیاتی ۵: راه‌اندازی کسب‌وکار پس از بیکاری در آلمان

اگر قبلاً در آلمان مدتی بیکار بودید و قصد شروع کسب‌و‌کار خود را دارید، می‌توانید از قوانین مالیاتی آلمان به شکل بهینه برای کم کردن مالیات کسب‌و‌کار جدید یا افزایش درآمد خود استفاده کنید.

به چه صورت؟

به این صورت که افراد در آلمان حقوق بیکاری دریافت می‌کنند و برای آن حقوق باید مالیات بر درآمد بدهند. شما می‌توانید از اداره مالیات درخواست کنید که مالیات حقوق بیکاری گذشته به عنوان کمک هزینه شروع فعالیت استارتاپ به شما بازگردانده شود. روش دیگر این است که مالیات بر درآمد کمتری در سال شروع بیزینس خود در آلمان نسبت به کسب‌و‌کار با درآمد یکسان پرداخت کنید.

نکته مالیاتی ۶: به عنوان یک مؤسس از مزایای مالیاتی استفاده کنید.

اگر شما به عنوان یک مؤسس در آلمان در چند سال اول خوداشتغالی به بهترین فروش مد نظر دست نیافته‌اید، می‌توانید برای مطالبه مزایای مختلف آن به اداره مالیات مراجعه کنید. اما حتماً باید برای آن درخواست دهید. این مزایا بدون درخواست برای اداره مالیات محلی شما در دسترس نیستند. بعضی از این موارد را در اینجا با هم مرور می‌کنیم:

  • در چند سال اول پس از تأسیس، نقدینگی شرکت شما در آلمان اغلب تحت فشار است. زیرا فروش شما هنوز رضایت‌بخش نیست. برای فروش کمتر از ۵۰۰,۰۰۰ یورو در سال در آلمان، به عنوان یک صاحب کسب و کار جدید می‌توانید درخواست Ist-Besteuerung را برای اداره مالیات ارسال کنید. مزیت این درخواست چیست؟ شما تنها زمانی مالیات فروش (ارزش افزوده) را به اداره مالیات پرداخت می‌کنید که مشتری شما آن را به حساب بانکی بیزینس شما واریز کرده باشد. به بیان دیگر، نشست در حساب مهم است نه صدور فاکتور. در این صورت، حجم نقدینگی شرکت شما بالاتر می‌ماند. 

  • آیا مقررات کسب‌و‌کار کوچک برای شما اعمال می‌شود؟ اگر گردش مالی شما در سال اول پس از شروع کسب‌و‌کارتان در آلمان کمتر از ۲۲,۰۰۰ یورو باشد، می‌توانید مطابق با بخش ۱۹ قانون مالیات بر فروش (UStG) به عنوان مالک کسب و کار کوچک ثبت‌نام کنید. این نیز تنها در قالب یک درخواست رسمی امکان‌پذیر است. با این حال، ارزش آن را دارد. به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، کارهای اداری و کاغذ بازی زیادی در حسابداری کسب‌وکارتان صرفه‌جویی می‌شود. به تبع آن هزینه‌های حسابداری شما نیز کمتر می‌شود. نکته ارزشمند دیگر این است که نیازی به نشان دادن مالیات بر فروش روی فاکتورهای خود ندارید.

برای اطلاع از سایر مزایای مالیاتی که مؤسسان در آلمان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، با ما تماس بگیرید.

نکته مالیاتی ۷: پیش‌ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر فروش در آلمان یک تعهد خسته‌کننده است!

به عنوان یک استارتاپ در آلمان، اداره مالیات در رابطه با پیش‌ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر فروش (Umsatzsteuervoranmeldung) با شما نسبت به صاحبان شرکتی که چندین سال از تأسیس شرکت‌شان در آلمان می‌گذرد، متفاوت برخورد می‌کند. بدان معنا که شما باید مالیات خود را برای پیش‌ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی در دو سال اول پس از شروع کسب‌و‌کار، هر ماه محاسبه کنید. دقیقاً هر ماه نیز باید آن را به مقامات مالیاتی در آلمان گزارش دهید.

نکته: با توجه به اصلاحات وارده برای پیش‌ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی، مؤسسان شرکت در آلمان می‌توانند اظهارنامه مالیاتی را از ژانویه ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۶ به صورت فصلی (سه ماه یک بار) ارائه دهند، البته به شرطی که میزان مالیات بر فروش آن‌ها در سال از ۷,۵۰۰ یورو کمتر باشد.

نکته مالیاتی ۸: به روش صحیح تعیین سود خود توجه کنید.

اینکه از کدام روش برای تعیین سود کسب‌و‌کار خود در آلمان پس از راه‌اندازی می‌توانید استفاده کنید، به میزان سود و همچنین به فرم حقوقی شرکت و اندازه کسب‌و کار شما بستگی دارد. مشاور مالیاتی شما در آلمان می‌داند که کدام یک از انواع روش‌های زیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت:

  • روش اول Einnahmen-Überschuss-Rechnung به نام محاسبه ساده درآمد-مازاد یا به صورت خلاصه (EÜR) زمانی استفاده می‌شود که انتظار می‌رود فروش سالیانه شما در آلمان کمتر از ۸۰۰,۰۰۰ یورو و سود حاصل از آن کمتر از ۸۰,۰۰۰ یورو باشد. اگر شما در آلمان یک فریلنسر هستید (فریلنسری یک نوع فرم حقوقی محسوب می‌شود)، بدون در نظر گرفتن میزان فروش، همیشه می‌توانید سود خود را طبق مقررات EÜR تعیین کنید.

  • روش Betriebsvermögensvergleich یا مقایسه دارایی‌های تجاری برای همه شرکت‌هایی که با حسابداری دو طرفه (doppelter Buchführung) کار می‌کنند و ترازنامه تهیه می‌کنند اعمال می‌شود.

  • روش محاسبه سود بر اساس نرخ‌های متوسط یا Gewinnermittlung nach Durchschnittsätzen برای کاهش بار شرکت‌های کوچک‌تری در آلمان است که حسابداری مداوم را انجام نمی‌دهند. 

  • برآورد پایه مالیاتی یا Schätzung der Besteuerungsgrundlage یک شکل منظم از تعیین سود نیست و ابزاری است برای اداره مالیات تا سود را به عنوان پایه مالیاتی برای مودیان مالیاتی متخلف ارزیابی کند.

در مورد هر کدام از این روش‌ها در مقالات بعدی بیشتر توضیح می‌دهیم. 

نکته مالیاتی ۹: به مالیات عملکرد شرکت نیز فکر کنید.

اگر شرکتی مانند GmbH، UG یا AG در آلمان تأسیس کرده‌اید، باید مالیات شرکت را بر درآمد مشمول مالیات بپردازید. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت اقتصادی شما در آلمان مشمول سود شود. نرخ مالیات در این مورد ۱۵ درصد است. همچنین، اضافه‌ مالیات همبستگی که متوسط در آلمان ۳ درصد است. 

نکته مالیاتی ۱۰: به این ترتیب می‌توانید بار مالیاتی تجاری خود در آلمان را از بین ببرید:

اگر کسب‌و‌کار شما در آلمان نیاز به ثبت Gewerbe (تجارت) دارد با مالیات تجاری مواجه خواهید شد. این مالیاتی است که شهرداری منطقه شما از تمام سودهای کسب‌وکارهای ثبت شده شما در Gewerbeamt از شما اخذ می‌کند. مالیات تجاری در خدمت تأمین مالی شهرداری‌ها در آلمان بوده‌است و توسط آن‌ها تعیین می‌شود.

یک نکته مهم مالیاتی در آلمان:

برای کسب‌و‌کارهای Gewerbe در آلمان (کسب‌وکارهایی که شرکت یا فریلنس نیستند)، میزان مالیات تجارت با مالیات بر درآمد با نرخ ثابت جبران می‌شود. به عنوان یک صاحب کسب و کار جدید، بسته به نرخ ارزیابی شهرداری و نرخ مالیات بر درآمد شخصی خود، می‌توانید حداقل کمی از مالیات تجارت تخفیف بگیرید. به بیان دیگر، شرکت‌های مسئولیت محدود در آلمان نرخ مالیات تجاری ثابتی دارند (۱۵%). برای کسب‌وکارهای Gewerbe مثل یک مغازه، میزان نرخ مالیات تجاری به تناسب درآمد تنظیم می‌شود. این می‌تواند کمتر از یک شرکت با درآمد یکسان باشد.

جهت اطلاع از انواع مالیات قابل پرداخت برای کسب‌وکارهای نوپا در آلمان می‌توانید با مشاوران مالیاتی ما در ارتباط باشید. آن‌ها روش‌های بهینه راه‌اندازی شرکت در آلمان و ترفندهای مؤثر برای کاهش بار مالیاتی را به شما معرفی خواهند کرد.


مروری بر نکات مالیاتی مهم برای استارتاپ‌ها در آلمان

به عنوان یک بنیانگذار در آلمان باید انواع مالیات‌هایی را که لازم است پس از راه‌اندازی کسب‌وکار خود بپردازید، بشناسید. بدین منظور، بهتر است از یک مشاور مالیاتی در آلمان کمک بگیرید. در اینجا، به طور مختصر به ده نکته مالیاتی مهم برای استارتاپ‌ها در آلمان اشاره می‌کنیم:

  1. پس از ثبت کسب‌وکار در آلمان، پرسشنامه ثبت مالیات را تکمیل کرده و به اداره مالیات تحویل دهید. سپس، برای دریافت شماره مالیاتی درخواست دهید.
  2. سود حاصل از کسب‌وکار خود در سال اول را برای اداره مالیات پیش‌بینی کنید.
  3. پاراگراف‌های مالیاتی آلمان را مطالعه کرده و از ترفندهای صرفه‌جویی مالیاتی مطلع شوید.
  4. با پیش‌بینی هزینه‌های تجاری خود، بار مالیاتی را کاهش دهید.
  5. اگر پس از مدتی بیکاری کسب‌وکار خود را در آلمان راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید از قوانین مالیاتی آلمان برای بهینه‌سازی مالیات کسب‌وکار خود استفاده کنید.
  6. از مزایای مالیاتی برای مؤسسین در آلمان بهره‌مند شوید.
  7. در دو سال اول پس از ثبت کسب‌وکار در آلمان، باید به صورت ماهانه مالیات خود را برای پیش‌ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی محاسبه کرده و به مقامات مالیاتی گزارش دهید.
  8. با توجه به میزان سود، فرم حقوقی و اندازه کسب‌وکار خود در آلمان از روش صحیح تعیین سود استفاده کنید.
  9. به مالیات عملکرد شرکت توجه کنید.
  10. با ثبت یک کسب‌وکار Gewerbe در آلمان می‌توانید بار مالیات تجاری خود را کاهش دهید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شروع فعالیت اقتصادی در آلمان و مسائل مالیاتی با ما از طریق واتساپ تماس باشید. 

    whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

    می‌توانید فرم زیر را تکمیل کرده و برای ما ارسال نمایید تا وقت مشاوره‌ای را برای شما در نظر بگیریم.

    فرم شرکت در جلسه آنلاین

    • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
    • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
    • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
    • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
    • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
      Max. file size: 2 MB.
    • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *