ثبت کسب‌وکار در آلمان

ثبت کسب‌وکار در آلمان
ثبت کسب‌وکار در آلمان

به عنوان مشاور مالیاتی در آلمان، اغلب سؤالات متعددی درباره ثبت کسب‌وکار از ما پرسیده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا ثبت کسب‌وکار در آلمان الزامی است؟
  • چه زمانی باید کسب‌وکار خود را در آلمان ثبت کرد؟
  • ثبت کسب‌وکار در آلمان چگونه و در کجا باید انجام شود؟

ما در این مقاله از Wise Business Group به سؤالات مهم درباره ثبت کسب و کار در آلمان پاسخ خواهیم داد.

سؤالات متداول درباره ثبت کسب‌وکار در آلمان

۱٫ ثبت کسب‌ و کار در آلمان توسط کدام قانون تنظیم می‌شود؟

مبنای قانونی ثبت کسب‌ و کار را می‌توانید در مقررات تجارت آلمان بیابید.

۲٫ آیا همه افراد امکان ثبت کسب‌وکار در آلمان را دارند؟ 

در آلمان اصل آزادی تجارت وجود دارد، بدین معنی که هر یک از افراد می‌توانند کسب‌وکاری را داخل آلمان ثبت نمایند. با این حال، ممکن است قانون محدودیت‌هایی را برای مشاغل یا افراد خاص اعمال کند. دلیل این امر، به عنوان مثال، مدارک، آزمون‌ها، تأییدیه‌ها و مجوزهایی هستند که در صورت عدم ارائه آن‌ها انجام کسب‌وکار ممنوع است.

ثبت شرکت در آلمان
ثبت شرکت در آلمان

۳٫ ثبت کسب‌وکار در آلمان در چه مرحله‌ای اجباری یا اختیاری است؟

افراد در آلمان تحت شرایط زیر ملزم به ثبت کسب‌ و کار خواهند بود. همچنین، ممکن است لازم باشد که یک کسب‌وکار موجود را مجدداً ثبت کنند و یا گسترش کسب‌وکار خود را ثبت نمایند.

شرایط لازم عبارتند از:

  • افتتاح یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار
  • افتتاح یا راه‌اندازی یک شعبه اعم از شعبه مستقل یا وابسته
  • آغاز یک فعالیت تجاری
  • تحویل گرفتن یک کسب‌وکار
  • انتقال یک کسب‌وکار به مکانی دیگر
  • گسترش کسب‌وکار

صرف نظر از این که یک کسب‌ و کار در آلمان موفق به کسب درآمد شود یا خیر، ثبت آن الزامی است و هیچ حق انتخابی در این خصوص وجود ندارد. فرقی هم نمی‌کند که محدوده زمانی فعالیت یا میزان درآمد، سود و زیان حاصل از آن کسب‌وکار چقدر باشد.  

راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در آلمان

برای اطلاع از الزامات راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در آلمان می‌توانید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما با سال‌ها تجربه موفق در این زمینه، شما را راهنمایی خواهند کرد تا پروسه ثبت و راه‌اندازی شرکت در آلمان را در سریع‌ترین زمان ممکن طی کنید. 

۴٫ آیا ثبت کسب‌وکار برای مشاغل خرد، کسب‌وکارهای جانبی یا صاحبان مشاغل خرد نیز ضروری است؟

مشاغل خرد در آلمان
مشاغل خرد در آلمان

ثبت کسب‌ و کار در آلمان برای مشاغل زیر ضروری است: 

  • انواع فعالیت‌های تجاری پاره‌وقت
  • مشاغل خرد
  • کسب‌وکارهای جانبی
  • کارآفرینان فعال در مشاغل خرد

مطابق با قانون تجارت آلمان تنها پس از این که ثبت کسب‌ و کار با موفقیت انجام شود، فعالیت در آن مجاز است.

همچنین، اگر بنیانگذار یک کسب‌وکار در آلمان از ادامه فعالیت منصرف شود، بیزینس خود را متوقف نماید و یا آن را بفروشد، باید برای لغو ثبت کسب‌وکار اقدام نماید.

 در اینجا اطلاعات بیشتری را درباره کسب‌وکارهای اصلی و فرعی در آلمان بیابید.  

۵٫ چه زمانی یک فعالیت تجاری در آلمان انجام می‌شود؟

طبق قانون مالیات بر درآمد، یک کسب‌‌وکار تجاری در آلمان فعالیت مستقل و پایداری است که با هدف کسب سود انجام می‌شود و نشان‌دهنده مشارکت در فعالیت‌ اقتصادی عمومی است. چنانچه درآمد افراد در آلمان حاصل از انجام فعالیت‌های زیر باشد، فاقد بنگاه یا کسب‌وکار تجاری هستند: 

  • کارمندی
  • کشاورزی و جنگلداری
  • کار فریلنس
  • انواع کارهای خود اشتغالی
کسب و کار تجاری در آلمان
کسب و کار تجاری در آلمان

برای این که ساده‌تر بتوانید یک کسب‌وکار تجاری را به خاطر بسپارید، می‌توان گفت:

«تا زمانی که شما به عنوان رئیس خود در آلمان از فعالیت‌هایی که فریلنس، کشاورزی یا جنگلداری نیستند کسب درآمد می‌کنید، به طور کلی از نظر تجاری فعال هستید.»

ثبت کسب‌ و کار برای فعالیت‌های تجاری در آلمان اجباری است. 

فعالیت یک GmbH، OHG و AG در آلمان همیشه تجاری است.  

فعالیت بلاگرها و اینفلوئنسرها در آلمان نیز اغلب تجاری است، زیرا آن‌ها از طریق تبلیغات، درآمد یا هدایایی را به دست می‌آورند.

۶٫ چه کسانی در آلمان ملزم به ثبت کسب‌وکار نیستند؟

افراد فعال در مشاغل فریلنس در آلمان موظف نیستند کسب‌وکار خود را ثبت نمایند.    

 بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار در آلمان : راهنمای گام به گام  

۷٫ کدام حرفه‌ها در آلمان در دسته مشاغل فریلنس قرار می‌گیرند؟

از جمله فعالیت‌هایی که در آلمان به عنوان فعالیت‌های فریلنس شناخته می‌شوند، می‌توان به انواع کارهای علمی، هنری، نویسندگی، آموزشی یا تدریس اشاره کرد که به طور مستقل انجام می‌شوند.

حرفه‌های فریلنس در آلمان
حرفه‌های فریلنس در آلمان

حرفه‌های به اصطلاح کاتالوگ نیز به مشاغل فریلنس تعلق دارند. پزشکان، دندان‌پزشکان، دامپزشکان، وکلا، سردفتران، وکلای ثبت اختراع، نقشه‌بردارها، مهندسین، معماران، شیمیدانان تجاری، حسابرسان، مشاوران مالیاتی، مشاوران اقتصادی، اقتصاددانان تجاری، حسابرسان سوگند خورده، متصدیان مالیاتی، متخصصان طب جایگزین، فیزیوتراپیست‌ها، روزنامه‌نگاران، عکاسان، متخصصان ترجمه شفاهی، مترجمان و خلبانان از این دسته‌اند. علاوه بر این، حرفه‌هایی مشابه مشاغل کاتالوگ وجود دارند. در اینجا، دستورالعمل‌ها و تبصره‌های مالیات بر درآمد حاوی لیست‌هایی می‌باشند. بر اساس قانون مالیات بر درآمد آلمان، افرادی که در حرفه‌های فوق مشغول به کار هستند، از یک کار خود اشتغالی فریلنس کسب درآمد می‌کنند. بدین ترتیب، درآمد آن‌ها حاصل از انجام یک عملیات تجاری نیست.

۸٫ آیا مقررات قانونی آیین‌نامه تجارت برای ثبت کسب‌ و کار با مقررات مالیات بر درآمد مشاغل تجاری در آلمان یکسان است؟

مقررات تجارت آلمان تعاریف قانونی خاص خود را مبنی بر این که چه کسانی معاف از ثبت کسب‌وکار و چه کسانی ملزم به ارائه آن هستند، دارد. بنابراین، ممکن است انحرافاتی از طبقه‌بندی مالیات بر درآمد کسب‌وکار وجود داشته باشد.  

۹٫ چه زمانی باید یک کسب‌وکار را در آلمان ثبت نمود؟

ثبت یک بیزینس در آلمان
ثبت یک بیزینس در آلمان

حداکثر تا زمان شروع فعالیت خود در آلمان باید کسب‌وکارتان را ثبت نمایید. حالت ایده‌آل آن است که پیش از شروع فعالیت، کسب‌وکار خود را ثبت کنید. عدم ثبت کسب‌وکار یا ثبت آن با تأخیر، می‌تواند جریمه یا مجازات‌هایی را در پی داشته باشد. همچنین، ثبت کسب‌وکار به صورت عطف به ماسبق برای مدت زمانی کوتاه در آلمان امکان‌پذیر است. با این حال، این ریسک وجود دارد که جریمه یا مجازات‌هایی اعمال شوند.

۱۰٫ ثبت کسب‌وکار در آلمان چگونه و در کجا انجام می‌شود؟

نهاد مسئول برای ثبت کسب‌ و کار در آلمان معمولاً اداره تجارت محلی شهرداری یا شهری است که کسب‌وکار در آنجا فعالیت می‌کند. این که کدام بخش در داخل این سازمان مسئولیت ثبت کسب‌وکار را بر عهده دارد، با توجه به شهرداری یا شهر متفاوت است. به عنوان مثال، این امر می‌تواند بر عهده اداره نظم عمومی، اداره شهروندان، اداره ثبت‌نام ساکنان، تالار شهر، اداره منطقه و یا مستقیماً اداره تجارت باشد.  

۱۱٫ چه مدارکی برای ثبت کسب‌وکار مورد نیاز است؟

مدارک مورد نیاز
مدارک مورد نیاز

ابتدا باید فرم ثبت کسب‌وکار را تکمیل کرده و آن را ارسال کنید یا ارائه دهید. می‌توانید این فرم را هنگام مراجعه حضوری برای ثبت کسب‌وکار تکمیل نمایید و یا پیش از آن، از نهادهای ذی‌ربط بخواهید که آن را برای شما ارسال کنند. گاهی اوقات نیز می‌توانید آن را به صورت آنلاین دانلود کنید. در حال حاضر، بسیاری از شهرها و شهرداری‌ها در آلمان گزینه ثبت به صورت آنلاین را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، ممکن است به کارت شناسایی یا پاسپورت خود نیاز داشته باشید.  

 در WBG بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره ورود به ثبت تجاری در آلمان  

سایر مدارک

همچنین، ممکن است لازم باشد مدارک بیشتری را برای ثبت کسب و کار خود در آلمان ارائه نمایید. به عنوان مثال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گزیده‌ای از ثبت نفوس یا مجوز اقامت معتبر و با توجه به کسب و کار، سایر مدارک، آزمون‌ها، تأییدیه‌ها، مجوزها، گزیده ثبت تجارت مرکزی، گواهی تسویه حساب از اداره مالیات، گزیده‌ای از ثبت تجاری، گواهینامه‌های پزشکی رسمی، درج در ثبت تجاری، گواهینامه فنی و حرفه‌ای، مجوز رستوران، مجوز کارگزاری، گواهی عدم سوء پیشینه، توافق‌نامه مشارکت برای شرکت‌ها و غیره.

شما می‌توانید با اداره مسئول در آلمان تماس گرفته و از آن‌ها بپرسید که برای ثبت بیزینس خود به چه مدارکی نیاز دارید.

مدارک و مجوزها برای کسب‌وکار شما در آلمان

همچنین، مجموعه ما می‌تواند اطلاعات جامعی را در رابطه با مدارک مورد نیاز برای راه‌اندازی و ثبت کسب‌ و کار در آلمان در اختیار شما قرار دهد. جهت اطلاع از مدارک، مجوزها و تأییدیه‌های لازم برای کسب‌وکار مورد نظر خود در آلمان می‌توانید از طریق واتساپ یا ایمیل با ما در ارتباط باشید.

۱۲٫ هزینه ثبت چقدر است؟

ثبت کسب‌وکار مستلزم پرداخت هزینه است. این هزینه در آلمان اغلب بین ۱۰ تا ۶۵ یورو می‌باشد. با این حال، ممکن است برای مدارکی که باید از سایر مقامات یا مؤسسات درخواست نمایید متحمل هزینه‌های اضافی شوید.

۱۳٫ کدام نهادها در آلمان از ثبت یک کسب‌ و کار مطلع می‌شوند؟

مطابق قانون پس از ثبت کسب‌وکار، گزارش‌های مختلفی به سایر نهادها، مؤسسات و ادارات ارائه می‌شود.

نهادهایی که از ثبت کسب‌وکار مطلع می‌گردند.
نهادهایی که از ثبت کسب‌وکار مطلع می‌گردند.

اداره مالیات در آلمان، این اطلاعیه را دریافت می‌کند تا بتواند بر رعایت تعهدات مالیاتی نظارت داشته باشد. به عنوان یک قاعده، اداره مالیات پرسشنامه‌ای را برای ثبت مالیات ارسال می‌کند که در آن به دنبال اطلاعاتی درباره شخص و شرکت است. از جمله این که برآورد یا ارقام برنامه‌ریزی شده برای فروش، مالیات فروش، مالیات حقوق و دستمزد، تعداد کارکنان و سود باید در آن ذکر شوند. این امر به اداره مالیات اجازه می‌دهد تا تعهدات تشکیل پرونده را برای اظهارنامه مالیات فروش پیش‌پرداخت، اظهارنامه مالیات حقوق و دستمزد پیش‌پرداخت و اظهارنامه مالیاتی که در آینده باید ارائه شود، تعیین نماید و پیش‌پرداخت‌های مالیات بر درآمد، مالیات شرکت و مالیات تجاری را طبقه‌بندی کند.

لزوم ارائه اظهارنامه‌ها پس از ثبت بیزینس در آلمان

 در نتیجه ثبت کسب‌وکار در آلمان، معمولاً ارائه برخی اظهارنامه‌ها به شرح زیر ضروری است:

  • اظهارنامه مالیات بر درآمد
  • اظهارنامه ارزیابی برای مشارکت‌ها
  • اظهارنامه مالیات شرکت برای اشخاص حقوقی

با توجه به کسب‌وکار، ممکن است برخی تعهدات اضافی برای ارائه اظهارنامه ایجاد شوند. به عنوان مثال، می‌توان به ارائه اظهارنامه مالیات فروش یا مالیات تجاری اشاره کرد.

سایر نهادهایی که از ثبت بیزینس اطلاع می‌یابند:

نهادهایی که از ثبت بیزینس اطلاع می‌یابند
نهادهایی که از ثبت بیزینس اطلاع می‌یابند

ارسال اطلاعیه‌های بیشتر با توجه به مقررات قانونی و تجاری انجام می‌شود. برای مثال، ممکن است اطلاعیه‌هایی به اتاق صنایع و بازرگانی (IHK)، انجمن‌های حرفه‌ای، اتاق صنایع دستی، اداره کار، گمرک، بیمه بازنشستگی آلمان، دادگاه‌های مختلف ثبت، دفاتر آمار یا اداراتی که مسئولیت کنترل آلودگی، ایمنی شغلی، نظارت بر مواد غذایی یا طبق قانون، اندازه‌گیری و کالیبراسیون را بر عهده دارند ارسال شود.

بنابراین، اگر دارای کسب‌وکاری در آلمان هستید باید در زمان مناسب آن را ثبت نمایید. پس از آن، برخی از مقامات، دفاتر یا مؤسساتی که از ثبت کسب‌وکار مطلع می‌گردند، با شما تماس خواهند گرفت.

۱۴٫ یک فریلنسر، تجارت، کسب‌وکار جانبی، کسب‌وکار کوچک یا صاحب کسب‌وکار کوچک در آلمان چه اقلامی را می‌تواند هنگام محاسبه مازاد درآمد به عنوان هزینه‌ها و مخارج عملیاتی از مالیات کسر نماید؟

شما می‌توانید هزینه‌های عملیاتی مختلفی را هنگام محاسبه سود از مالیات کسر کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌های کسر از مالیات برای کسب‌وکارهای مذکور می‌توانید به مقاله ما با عنوان «سیستم مالیاتی در آلمان» مراجعه نمایید.

۱۵٫ راه اندازی یک کسب‌وکار در آلمان؛ آیا ارسال درخواست برای کمک هزینه راه‌اندازی و در نتیجه، دریافت نقدینگی بیشتر امکان‌پذیر است؟

راه‌اندازی کسب‌وکار در آلمان
راه‌اندازی کسب‌وکار در آلمان

کمک هزینه راه‌اندازی، فرصتی را برای بسیاری از بنیانگذاران یا افرادی که یک کسب‌وکار را تحویل می‌گیرند، فراهم می‌کند تا نقدینگی بیشتری را هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار خود در آلمان دریافت نمایند. این کمک هزینه معاف از مالیات است. 

لازم است پیش از شروع یک کار خود اشتغالی تمام وقت، درخواست خود را برای دریافت کمک هزینه راه‌اندازی به آژانس کار آلمان ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که بیکاری و حقوق باقیمانده خود برای دریافت مقرری بیکاری را به موقع گزارش می‌دهید.

به طور کلی، کمک هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار در آلمان در بهترین حالت می‌تواند به ۲۰۰۰۰ یورو برسد. وضعیت مالی شما در اینجا اهمیتی ندارد. در صورتی که دارای شرایط لازم برای دریافت این کمک هزینه هستید، در زمان مناسب برای دریافت آن اقدام نمایید.

اطلاعات بیشتر درباره کمک هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار در آلمان

می‌توانید اطلاعات بیشتری را در این خصوص، در مقالات وبلاگ ما بیابید. اعم از این که چه افرادی می‌توانند از برنامه‌های تأمین مالی در مرحله راه‌اندازی استفاده کنند، حداقل زمانی که باید در طول هفته به خود اشتغالی اختصاص یابد چقدر است، مبلغ کمک هزینه راه‌اندازی به طور خاص برای شما چقدر است و در چه مدتی پرداخت می‌شود.

 در Wise Business Group بیشتر بخوانید: مجوز اقامت خوداشتغالی آلمان  

۱۶٫ کسب‌وکارهای کوچک و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک مالیات بر ارزش افزوده در آلمان چه ویژگی‌هایی دارند؟

در صورتی که یک شخص با توجه به مالیات فروش، صاحب یک کسب‌وکار کوچک در آلمان باشد تحت چه شرایطی دیگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک نخواهد بود و باید مالیات استاندارد را اعمال نماید؟ الزامات و مزایا و معایبی که برای مشاغل خرد یا صاحبان مشاغل خرد در آلمان وجود دارد، کدامند؟ می‌توانید پاسخ سؤالاتی از این دست را در مقاله ما با عنوان «ثبت کسب و کار کوچک در آلمان : مراحل و مسئولین» بخوانید.

۱۷٫ اطلاعات بیشتر و لینک‌های مرتبط

در صورتی که قصد دارید بار مالیاتی خود در آلمان را بهینه سازید، می‌توانید با مشاوران مالیاتی ما تماس بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید در پیام‌ها یا نظرات خود موضوعات یا سؤالاتی را در خصوص مالیات یا ثبت شرکت در آلمان مطرح نمایید تا در مقالات بعدی به آن‌ها بپردازیم. در صورت تمایل، می‌توانید ما در پلتفرم‌های اینستاگرام، تلگرام و لینکدین دنبال نمایید.


مروری کوتاه بر ثبت کسب‌ و کار در آلمان  

  • طبق اصل آزادی تجارت در آلمان، تمامی افراد در صورت ارائه مدارک، مجوزها و تأییدیه‌های لازم می‌توانند کسب‌وکاری را در این کشور ثبت نمایند.
  • در صورت راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا شعبه، شروع یک فعالیت تجاری، تحویل، نقل مکان یا گسترش یک کسب‌وکار در آلمان باید آن را ثبت کنید. با این حال، فریلنسرها از ثبت کسب‌وکار معاف هستند. 
  • به عنوان یک کارآفرین در آلمان، لازم است کسب‌کار خود را حداکثر تا زمان شروع فعالیت ثبت نمایید. در غیر این صورت، ممکن است با جریمه یا مجازات‌هایی مواجه شوید.
  • اداره تجارت محلی شهرداری یا شهر محل فعالیت کسب‌وکار در آلمان، نهادی است که مسئولیت ثبت را بر عهده دارد.
  • همچنین، پاسپورت یا کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشید. با توجه به نوع کسب‌وکار، ممکن است لازم باشد مدارک بیشتری را نیز ارائه نمایید.

راه‌اندازی و ثبت شرکت در آلمان
برای اطلاع از چگونگی راه‌اندازی و ثبت یک کسب‌وکار در آلمان می‌توانید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما در Wise Business Group با بهره‌مندی از تخصص و تجربه‌ای چندین ساله، شما را در صفر تا صد پروسه راه‌اندازی و ثبت شرکت در آلمان همراهی خواهند کرد. ما می‌توانیم برنامه‌هایی را برای توسعه کسب‌وکار و افزایش سرمایه شما در آلمان نیز ارائه دهیم.

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

علاوه بر این، می‌توانید فرم زیر را تکمیل کرده و به منظور تشکیل یک جلسه مشاوره آنلاین برای ما ارسال نمایید.

Oops! We could not locate your form.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *