الزامات قانونی برای تغییر اجازه اقامت آلمان

بسیاری از افرادی که اقامت آلمان را کسب میکنند بر حسب شرایط زندگی ممکن است بخواهند نوع اقامت خود را تغییر دهند. این امر در مورد تغیر از اشتغال به الحاق خانواده, الحاق خانواده به خود اشتغالی , خود اشتغالی به اشتغال و برعکس برای تمامی موارد فوق به کرات از ما سوال میشود. پاسخ نیز مشخص است. قانونگذار غیر از موارد خاصی مثل پناهندگی شرایط را برای تغییر نوع اقامت ممکن کرده است. البته به شرط اینکه شرایط پاراگراف جدید مهاجرتی توسط متقاضی نیز تامین شود. این مورد در شرایط خاص برای کسانی که دارای ویزای شنگن نوع  C هستند و اقامت آلمان را ندارند ولی تمایل به اخذ اقامت آلمان و درخواست از خود آلمان را دارند نیز برای شرایط خاصی امکان پذیر است.

در ادامه به بررسی دقیقتر این موضوع می پردازیم.

اساساً در صورتی که در قانون اقامت هیچ دلیل خاصی برای مستثنی بودن فرد متقاضی موجود نباشد و شرایط صدور اجازه اقامت برای شخص مذکور در مقصد مربوط برآورده شود ، تغییر هدف اقامت امکان پذیر می باشد.

این تغییر در طول تحصیل  (بخش ۱۶ بند ۲ قانون اقامت) محدود به طول دوره تحصیل حرفه ای و آموزش ، (بند ۱۷ (۱) جمله ۳ قانون اقامت) می شود و همچنین می تواند برای دارندگان ویزای شینگن متفاوت از این باشد (بخش ۳۹ شماره ۳ دستورالعمل اقامت).

اساساً امکان تغییر نوع اقامت  برای افرادی که تقاضای پناهندگی کرده اند و کسانی که درخواست پناهندگی آن ها رد شده است یا درخواست خود را پس گرفته اند ، در چاچوب کلی محدود می باشد.(بخش ۳٫)

برای صدور کارت موقت و دائم اقامت ، کارت آبی اتحادیه اروپا و همچنین اجازه اقامت بلند مدت معمولا  الزامی است که متقاضی درخواست دهنده از خارج از اتحادیه اروپا ، از قبل ویزای مورد نیاز را درخواست داده باشد و تمامی اطلاعات و مدارک لازم را به نهاد های ذیصلاح  در اپلیکیشن ویزا قبل از ورود ارائه داده باشد.

این آیین نامه از قانون ، امکان تغییر اجازه اقامت بدون ترک مقصد اولیه را محدود می کند. با این حال در شرایط خاص ، در صورت احراز شرایط حق اعطای کمک مالی یا نیاز نبودن انجام مراحل روادید ویزا در پرونده های فردی (در صورت تشخیص)، می توان از این آیین نامه چشم پوشی کرد( یعنی فرد از داخل آلمان درخواست جدید را ارائه دهد و نیازی به درخواست دوباره از سفارت نباشد)

این شرایط ورود و صدور ویزا در خصوص شهروندانی که از امتیاز ویژه برخوردارند، اعمال نمی شود. شهروندان استرالیا ، اسرائیل ، ژاپن ، کانادا ، جمهوری کره ، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا مجاز به ورود به قلمرو فدرال بدون ویزا برای اقامت بلند مدت هستند ، و قادر به اقامت در آنجا و اخذ اجازه اقامت از قلمرو فدرال هستند .

بیشتر بخوانید: نحوه اخذ شهروندی آلمان

بر این اساس ، امکان تغییر هدف اقامت از داخل آلمان نیز برای آنها به راحتی وجود دارد. همین امر در مورد اتباع آندورا ، برزیل ، السالوادور ، هندوراس ، موناکو و سان مارینو نیز صدق می کند( به استثنای افراد مندرج در بند ۱۷).

 

اگر یک تبعه کشور ثالث از داخل آلمان برای نوع اقامتی غیر از نوع اقامت قبلی  یا  اقامتی غیر از آنچه برای ویزای ورود به آن درخواست کرده است ، اجازه اقامت را درخواست کند ، اداره مهاجرت بررسی می کند که آیا الزامات بخش ۵ برای وی صادق هستند یا نه. آیا الزامات قانونی برای هدف جدید اقامت برآورده می شود و هیچ زمینه ای برای محرومیت اعمال نمی شود.

در صورت رد درخواست ، اجازه اقامت قدیمی تا پایان اعتبار آن ادامه خواهد داشت و حتی در صورت تحقق شرایط مربوط ممکن است اجازه ی اقامت تمدید شود (AVwVAufenthG 7.1.2.2).  یعنی مردود شدن در تغییر نوع اقامت لزوما نقطه منفی ای در تمدید اقامت فعلی ایجاد نمیکند.

اگر چندین گزینه برای تغییر عنوان و هدف اقامت موجود در فرد وجود داشته باشد ، فرض بر این است که “یک خارجی درخواست عنوان اقامت کرده است که گسترده ترین حقوق واجد شرایط را فراهم می کند – به عنوان مثال با اشاره به استفاده از شغل سودآور و دائم محل اقامت “(AVwV AufenthG 7.1.2).

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد فریلنسری در آلمان

دستورالعمل اقامت شامل تعدادی از الزامات فراتر از قانون اقامت است که طبق آن اتباع کشورهای ثالث در جمهوری فدرال آلمان می توانند بدون نیاز به ترک کشور اجازه اقامت را از داخل آلمان تمدید یا درخواست کنند (بخش ۳۹ دستورالعمل اقامت).

به عنوان مثال ، مواردی را به شرح زیر می توان ذکر کرد:

یک تبعه کشور ثالث با وضعیت تعلیق در دپورت شدن ( (بخش۶۰ AufentG) است که به دلیل ازدواج یا ایجاد یک رابطه رسمی  در قلمرو فدرال درخواست تغییر نوع اقامت دهد یا تولد کودکش در طول اقامت خود در قلمرو فدرال ، به وی درخواست اجازه اقامت دهد.  (بخش۳۹ بند ۵ دستور العمل اقامت) یا یک تبعه کشور ثالث که حداقل ۱۸ ماه کارت آبی اتحادیه اروپا را که توسط یک کشور عضو دیگر اتحادیه اروپا صادر شده است را در اختیار داشته است و برای دنبال کردن یک شغل با صلاحیت بالا درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا را  در آلمان کرده باشد.

همین امر در خصوص اعضای خانواده شخص مذکور که برای پیوستن به عضو خانواده خویش اجازه اقامت از همان کشور صادر کننده کارت آبی خارجی اتحادیه اروپا را دارند ، صدق می کند.( بخش ۳۹ ، بند ۷ از دستورالعمل اقامت.)

در این زمینه ها شرکت ما با وکلای تخصصی خود میتواند با بررسی شرایط شما بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد دهد

برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *