ثبت شرکت در آلمان

آلمان با بهره‌مندی از اقتصادی قوی به پایگاهی برای جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی تبدیل شده‌است. بنابراین، کارآفرینان بسیاری از سراسر اتحادیه اروپا و یا حتی خارج از این اتحادیه تمایل دارند کسب‌وکار خود را در این کشور راه‌اندازی نمایند. در این مقاله از Wise Business Group شرایط تأسیس و ثبت شرکت در آلمان را به ویژه برای بنیانگذاران خارجی بررسی خواهیم کرد.

تأسیس و ثبت شرکت در آلمان 

تأسیس و ثبت یک شرکت در آلمان مراحل و الزامات مختلفی دارد. فرقی هم نمی‌کند که مقیم آلمان باشید یا خیر، و یا اصلاً از اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باشید. در هر صورت، لازم است این الزامات را رعایت نمایید و مراحل مربوطه را طی کنید.

 بخش بزرگی از شهرت آلمان که آن را به مقصدی جذاب برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است، به خاطر اقتصاد قوی و باثباتی است که دارد. در ادامه، به الزامات و مراحل کلیدی برای تأسیس و ثبت شرکت در آلمان اشاره خواهیم کرد. همچنین، درباره شرایط متفاوت ثبت شرکت برای افرادی که مقیم آلمان و یا تبعه اتحادیه اروپا نیستند توضیح خواهیم داد.

الزامات تأسیس و ثبت شرکت در آلمان

برای این که بتوانید شرکت خود را با موفقیت در آلمان تأسیس کنید، باید برخی الزامات را برآورده سازید:

مفهوم کسب‌وکار

پیش از آغاز فرآیند ثبت رسمی شرکت در آلمان باید مفهوم کسب‌وکار خود را به طور واضح مشخص کنید. مفهوم کسب‌وکار شامل تعریف فعالیت‌های تجاری، بازار هدف و مدل کسب‌وکار شما است. تجزیه و تحلیل‌ها و تحقیقات بازار در این مرحله بسیار مهم است. زیرا به شما کمک می‌کند که از وجود تقاضا برای محصولات یا خدمات خود در آلمان اطمینان حاصل کنید.

ساختار حقوقی

باید ساختار حقوقی مناسب برای کسب‌وکار خود را انتخاب نمایید. رایج‌ترین فرم‌های حقوقی برای شرکت‌ها در آلمان عبارتند از:

  • شرکت با مسئولیت محدود یا GmbH (Gesellschaft mit beschränkter Haftung): این شرکت مشابه یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) در ایالات متحده آمریکا و انتخابی محبوب برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در آلمان است.  
  • شرکت سهامی عام یا AG (Aktiengesellschaft): این شرکت معادل یک شرکت سهامی عام (PLC) است و اغلب برای کسب‌وکارهای بزرگتر با قصد عمومی‌شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مالکیت انفرادی (Einzelunternehmen): این فرم حقوقی برای کسب‌وکارهای کوچک با تنها یک مالک مناسب است.
  • مشارکت قانون مدنی یا GbR (Gesellschaft bürgerlichen Rechts): این فرم حقوقی، مشارکتی مناسب برای چندین مالک در آلمان می‌باشد.

نام تجاری

لازم است نام منحصربفردی را برای شرکت خود در آلمان انتخاب کنید که از لحاظ قانونی نیز قابل قبول باشد. بررسی در دسترس بودن نام مورد نظر نزد ثبت تجارت محلی (Handelsregister) در آلمان ضروری است. علاوه بر این، تیم ما می‌تواند در انتخاب یک فرم حقوقی مناسب و نام منحصربفرد برای کسب‌وکار در آلمان، شما را همراهی نماید.

دفتر ثبت شده

داشتن یک دفتر ثبت‌شده یا آدرس کسب‌وکار در آلمان الزامی است. این آدرس برای مکاتبات رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرمایه سهام

چنانچه در حال راه‌اندازی یک GmbH هستید، باید حداقل سرمایه سهامی به مبلغ ۲۵۰۰۰ یورو را ارائه دهید. این سرمایه سهام باید پیش از شروع فرآیند ثبت شرکت در آلمان به یک حساب بانکی آلمانی واریز شود. هر یک از فرم‌های حقوقی می‌توانند سرمایه مورد نیاز متفاوتی داشته باشند.  

اساسنامه

پیش‌نویس اساسنامه‌ (Gesellschaftsvertrag) را برای شرکت خود در آلمان تهیه کرده و سپس آن را محضری کنید. چنین سندی می‌تواند ساختار، هدف و قوانین عملیاتی کسب‌وکار شما در آلمان را تشریح نماید.

مراحل تأسیس و ثبت شرکت در آلمان

به طور کلی، طی مراحل زیر برای تأسیس و ثبت شرکت در آلمان الزامی است: 

  1. انتخاب فرم حقوقی: شما به عنوان بنیانگذار، باید یک فرم حقوقی را برای شرکت خود در آلمان انتخاب نمایید که به بهترین وجه با نیازهای کسب‌وکار شما مطابقت داشته باشد.
  2. تهیه بیزینس پلن: لازم است بیزینس پلن جامعی را تهیه کنید که شامل پیش‌بینی‌های مالی، تحلیل بازار و مفهوم کسب‌وکار شما باشد.
  3. محضری کردن اسناد: باید برخی از اسناد مانند اساسنامه شرکت را در یک دفتر اسناد رسمی در آلمان محضری نمایید.
  4. ثبت کسب‌وکار: لازم است مدارک لازم برای ثبت کسب‌وکار را به اداره ثبت تجارت محلی (Handelsregister) یا ثبت تجاری (Genossenschaftsregister برای تعاونی‌ها و Vereinsregister  برای انجمن‌ها) ارائه دهید. پس از ثبت موفقیت‌آمیز کسب‌وکار خود در آلمان، یک گواهی ثبت دریافت خواهید کرد.
  5. ثبت در اداره مالیات: جهت دریافت شماره مالیاتی و در صورت لزوم، ثبت‌نام برای مالیات بر ارزش افزوده (VAT) باید کسب و کار خود را در اداره مالیات محلی (Finanzamt) ثبت کنید.
  6. در نظر گرفتن تعهدات کارفرما: چنانچه قصد دارید کارمندانی را در شرکت خود استخدام کنید، باید نزد مقامات تأمین اجتماعی در آلمان ثبت‌نام کرده و بیمه مسئولیت کارفرما را دریافت نمایید.
  7. دریافت مجوزهای کسب‌وکار: با توجه به فعالیت‌های تجاری خود ممکن است به مجوزها یا تأییدیه‌های خاصی نیاز داشته باشید. برای اطلاع از مجوزهای مورد نیاز و اطمینان از رعایت قوانین مربوطه با مقامات محلی مشورت کنید.  
  8. افتتاح حساب بانکی: برای مدیریت تراکنش‌های مالی خود باید یک حساب بانکی تجاری را در آلمان افتتاح نمایید. 
  9. توجه به بیمه: در صورتی که خود اشتغال هستید، باید به گزینه‌های مختلف بیمه از جمله بیمه مسئولیت و بیمه درمانی توجه کنید. 

تأسیس و ثبت شرکت در آلمان برای افراد غیرمقیم

اکنون سؤال این است که آیا امکان ثبت شرکت برای افرادی که مقیم آلمان نیستند نیز وجود دارد؟

افرادی که ساکن آلمان نیستند، می‌توانند شرکت خود را در آلمان ثبت و راه‌اندازی نمایند. ‌آن‌ها عموماً موظف به رعایت الزامات و طی همان مراحلی هستند که برای افراد مقیم مورد نیاز است. با این حال، باید به موارد بیشتری به شرح زیر توجه کنند:

تعیین نماینده مجاز در آلمان

ممکن است لازم باشد که بنیانگذاران غیرمقیم یک نماینده مجاز (Inlandsvertreter) را برای شرکت خود در آلمان تعیین کنند. این شخص باید مقیم آلمان باشد و به نمایندگی از شرکت مسئولیت امور حقوقی و مالیاتی را بر عهده گیرد.

ویزا و اجازه اقامت آلمان

 افرادی که ساکن آلمان نیستند و تابعیت کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را دارند، ممکن است برای زندگی و کار در این کشور به ویزا یا اجازه اقامت نیاز داشته باشند. احتمالاً دریافت چنین مجوزهای برای نماینده مجاز آن‌ها نیز ضروری است.

حساب بانکی در آلمان

این احتمال وجود دارد که افراد غیرمقیم هنگام افتتاح حساب بانکی تجاری در آلمان با الزامات سخت‌گیرانه‌تری روبه‌رو شوند. توصیه ما به چنین افرادی این است که با بانک‌هایی که در ارائه خدمات به مشتریان غیرمقیم تخصص دارند، مشورت نمایند.

تأسیس و ثبت شرکت در آلمان برای اتباع غیراتحادیه اروپا

ممکن است شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هنگام تأسیس و ثبت شرکت در آلمان با چالش‌های بیشتری مواجه شوند. برخی از چالش‌های احتمالی عبارتند از:

دریافت ویزا و اجازه اقامت آلمان

اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید ویزای مناسب و اجازه اقامت آلمان را دریافت نمایند تا بتوانند به صورت قانونی در این کشور زندگی و کار کنند. دریافت چنین مجوزهایی ممکن است دارای الزاماتی خاص نظیر ارائه یک بیزینس پلن قوی یا اثبات ثبات مالی باشد.

کارشناسان ما در WBG می‌توانند در تهیه یک بیزینس پلن قوی و مورد تأیید اداره مهاجرت در آلمان شما را همراهی نمایند. کافی است با ما تماس بگیرید تا الزامات و نکات طلایی نگارش یک بیزینس پلن متقاعدکننده در آلمان را برای شما شرح دهیم.

الزامات مربوط به فرم حقوقی شرکت در آلمان

برخی از فرم‌های حقوقی شرکت‌ها مانند GmbH در آلمان می‌توانند با الزامات سخت‌گیرانه‌تری مانند حداقل سرمایه سهام بالاتر برای اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا همراه باشند.

تعیین نماینده مجاز در آلمان

شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید نماینده مجازی را برای شرکت خود در آلمان تعیین کنند. این شخص هم باید مقیم آلمان و هم تبعه اتحادیه اروپا باشد. داشتن تابعیت اتحادیه اروپا شرطی ضروری برای مدیران یا شرکای مدیریتی در برخی از فرم‌های حقوقی در آلمان است.

دریافت اجازه کار در آلمان

شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا موظف هستند برای خود و هر کارمندی با تابعیت غیر اتحادیه اروپا که در آلمان استخدام می‌کنند، اجازه کار دریافت نمایند.  

تسلط به زبان آلمانی

تسلط به زبان آلمانی الزام سخت‌گیرانه‌ای برای تأسیس و ثبت شرکت در آلمان نیست. با این حال، می‌تواند هنگام مواجهه با اسناد حقوقی، مقامات و مشتریان در آلمان بسیار سودمند باشد.

بررسی الزامات و مقررات ثبت شرکت در آلمان

برای بررسی الزامات و مقررات پیچیده تأسیس و ثبت شرکت در آلمان بهتر است با کارشناسان حقوقی و تجاری مشورت نمایید. در صورتی که از اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستید یا در آلمان سکونت ندارید، مشورت با متخصصان برای شما اهمیتی ویژه‌ دارد. همچنین، می‌توانید از سازمان‌هایی مانند اتاق‌های بازرگانی، آژانس‌های توسعه کسب‌وکار و یا مشاوران حقوقی که در زمینه تجارت بین‌الملل تخصص دارند، کمک بگیرید. تیم ما نیز می‌تواند در پروسه تأسیس و ثبت شرکت در آلمان شما را همراهی نماید.

نکته مهم دیگر این است که به طور پیوسته اطلاعات خود را در رابطه با هرگونه تغییر در قوانین و مقررات تجاری آلمان به روز نمایید. در این صورت، می‌توانید از مطابقت تمامی فعالیت‌های شرکت خود با قوانین مربوطه اطمینان حاصل کنید.


تأسیس و ثبت شرکت در آلمان در یک نگاه

برای تأسیس و ثبت شرکت در آلمان باید الزامات مختلفی را برآورده سازید که عبارتند از:

  • مشخص کردن مفهوم کسب‌وکار
  • تعیین ساختار حقوقی شرکت
  • انتخاب نام تجاری منحصربفرد
  • داشتن دفتر ثبت‌شده در آلمان
  • واریز سرمایه سهام
  • تدوین اساسنامه شرکت

سپس، باید مراحل متفاوتی از قبیل انتخاب فرم حقوقی مناسب، تهیه طرح کسب‌وکار، محضری کردن اسناد، ثبت کسب‌وکار، ثبت‌نام مالیاتی، اخذ مجوزها، افتتاح حساب بانکی تجاری و دریافت انواع بیمه‌ها در آلمان را طی نمایید.  

افراد غیرمقیم در آلمان ممکن است نیازمند تعیین نماینده مجاز، دریافت ویزا یا اجازه اقامت و افتتاح حساب بانکی تجاری در بانک‌هایی باشند که خدمات خود را به مشتریان غیرمقیم ارائه می‌دهند.

شرایط برای اتباع غیراتحادیه اروپا پیچیده‌تر است. آن‌ها باید الزامات خاصی را برای اخذ ویزا، اجازه اقامت و کار، انتخاب فرم حقوقی و تعیین نماینده مجاز رعایت نمایند. تسلط به زبان آلمانی نیز برای آن‌ها مهم است. 


ثبت شرکت در آلمان
برای اطلاع از پیچیدگی‌های ثبت شرکت در آلمان می‌توانید از طریق واتساپ یا ایمیل با ما در ارتباط باشید. مشاوران ما با سال‌های تجربه و تخصص در زمینه ثبت و راه‌اندازی شرکت در آلمان شما را راهنمایی خواهند کرد. در کنار شما هستیم تا شرکت خود در آلمان را با صرف حداقل زمان و هزینه راه‌اندازی کنید.  

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

برای راه‌اندازی سریع شرکت خود در آلمان نیز می‌توانید فرم زیر را تکمیل کرده و برای ما ارسال نمایید.

راه‌اندازی سریع شرکت

  • لطفا با کد کشور و استان وارد نمایید!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *