نکاتی برای تهیه یک بیزینس پلن متقاعد کننده در آلمان

اگر به عنوان یک بنیان‌گذار تصمیم گرفته‌اید استارتاپی را در آلمان تأسیس نموده و بدین ترتیب خود اشتغالی خود در این کشور را آغاز نمایید، گام بزرگی برداشته‌اید که می‌تواند از تمام جهات با ریسک‌های مالی همراه باشد. با این حال، از این حیث که خود اشتغالی در شناخت پتانسیل‌ها و توانایی‌های فردی به شما کمک می‌کند، به عنوان نیروی انگیزاننده قوی برای انجام چنین اقدامی تلقی می‌گردد. اما مهم است که استارتاپ‌ها در آلمان پیش از پیاده سازی ایده تجاری خود، تکالیفشان را به طور کامل انجام دهند و این کار از طریق تهیه یک بیزینس پلن متقاعد کننده و مناسب در چارچوب رسمی صورت می‌پذیرد.

در این مقاله از وایز بیزینس گروپ به بررسی تمامی کارکردهای اصلی یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار خواهیم پرداخت. سپس کمک‌های احتمالی و منابع اطلاعاتی مناسب در این خصوص به صورت فشرده ارائه خواهند شد. سپس، کارآفرینان نوپا با استفاده از نکات کاربردی که ارائه می‌شود، می‌توانند یک بیزینس پلن متقاعدکننده برای کسب و کار خود در آلمان تهیه و تدوین نمایند. مجموعه ما نیز در تمامی مراحل نگارش و تهیه بیزینس پلن به شما کمک خواهد کرد.

بیزینس پلن چیست و چرا برای کار آفرینان در آلمان اهمیت دارد؟

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار در واقع خلاصه‌ای از کل یک پروژه تجاری است که به خوبی ساختار یافته و تدوین شده است. تمامی ابعاد ضروری یک ایده تجاری باید در بیزینس پلن گنجانده شوند. در یک طرح کسب و کار، علاوه بر اشاره به فرصت‌ها و ریسک‌های موجود در بازار باید به طور خاص به ذکر ویژگی‌های محصول خود بپردازید.

برنامه تأمین مالی برای راه اندازی کسب و کار در آلمان

در نگارش یک طرح تجاری، علاوه بر اهداف شرکتی که باید به طور خاص دنبال شوند، تأمین مالی نیز نقشی کلیدی ایفا می‌کند. به عنوان مثال باید به سؤالات زیر پاسخ دهید:
– هزینه‌های مورد انتظار برای راه اندازی کسب و کار کدامند؟
– منابع مالی شرکت از چه طریقی باید تأمین شوند؟
– میزان فروش و سودی که برای چند سال اول فعالیت تجاری خود هدف گذاری کرده‌اید، چقدر است؟

بنابراین، طرح کسب و کار یک نقشه راه استراتژیک است که جهت گیری کسب و کار را با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مالی و تجاری از نمای نزدیک منعکس می‌کند. از این رو بسیار مهم است که به خوبی ساختاریافته و منسجم باشد. علاوه بر این، طرح تجاری شما در آلمان باید به عنوان یک کارت ویزیت برای جذب بانک‌ها یا سایر سرمایه گذاران عمل ‌کند.

مؤلفه‌ها و اثرات یک بیزینس پلن متقاعد کننده در آلمان

دو مؤلفه اصلی یک بیزینس پلن مناسب و حرفه‌ای در آلمان عبارتند از:
– بررسی دقیق ایده تجاری
– برنامه‌ریزی دقیق مالی
یک طرح کسب و کار حرفه‌ای علاوه بر تأمین مالی و امکان‌سنجی اقتصادی باید حاوی یک پیش بینی سودآوری جذاب باشد.

اهمیت تهیه یک طرح کسب و کار حرفه‌ای برای بنیان‌گذاران در آلمان

علاوه بر موارد فوق، طرح کسب و کار برای خود بنیانگذاران نیز کارکرد مهمی دارد، زیرا آن‌ها را با تمام تصمیمات استراتژیک و ضروری رو به رو می‌کند. همچنین یک بیزینس پلن می‌تواند عملکرد مهمی را در راستای «فروش» متقاعد کننده ایده تجاری شما داشته باشد.
با توجه به اهمیت و کارکردهای یک بیزینس پلن حرفه‌ای و متقاعد کننده در آلمان، می‌توان گفت که این وظیفه اجباری که جهت نگارش بیزینس پلن به بنیانگذاران محول شده و غیر قابل اجتناب است، بسیار ارزشمند است. برای این که از صحت نگارش و مؤثر بودن بیزینس پلن خود در آلمان اطمینان یابید، اکیداً توصیه می‌کنیم که با افراد متخصص و مجرب در این خصوص مشورت نمایید و از آن‌ها بخواهید که طرح کسب و کار شما را بررسی کنند.

جنبه‌های استراتژیک و محتوا؛ چرا تهیه طرح کسب و کار در آلمان ضروری است؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، طرح کسب و کار به عنوان یک کارت ویزیت عمل می‌کند. از این رو، تمامی مقامات، بانک‌ها، ضامن‌ها یا سایر سرمایه گذاران به آن نیاز دارند تا بتوانند تصور درستی از ایده تجاری شما و میزان سودآوری آن داشته باشند.
در نتیجه، یک بیزینس پلن حرفه‌ای باید دارای ساختار مشخصی باشد و بتواند تمامی جنبه‌های اصلی کسب و کار را به سرعت آشکار سازد. بدین منظور، از یک خلاصه اجرایی که معمولاً در مقابل طرح تجاری قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. یک طرح تجاری ضمن اینکه باید دارای عناصر خاصی باشد، انعطاف‌پذیر است. از این رو، فضای کافی را در اختیار بنیان‌گذاران قرار می‌دهد تا ویژگی‌های خاص ایده تجاری خود را ارائه و بر آن تأکید نمایند.

بیزینس پلن به عنوان یک راهنما برای بنیان‌گذاران عمل می‌کند و تعیین می‌کند که باید به چه اهدافی دست یابند یا چه وظایفی را برای ایجاد و توسعه کسب و کار خود در آلمان انجام دهند. با توجه به این امر، می‌توان گفت که طرح تجاری یک نقشه راه مهم برای دو سال اول پس از راه‌اندازی کسب و کار شما در آلمان است.

اگر تمایل به جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای کسب و کار خود در آلمان دارید، لازم است بیزینس پلنی که تهیه می‌کنید معنادار و متقاعد کننده باشد. اکثر اوقات، با توجه به میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار و سرمایه در دسترس، این امر ضروری خواهد بود.

طرح کلی یا ساختار بیزینس پلن برای راه اندازی کسب و کار در آلمان

در ادامه، عناصر مختلف موجود در یک بیزینس پلن برای راه اندازی کسب و کار در آلمان به ترتیب ارائه شده‌اند. به طور کلی، تمامی توضیحات باید کوتاه و دقیق باشند. اصل ایجاز و اختصار برای محاسبات ضروری موجود در طرح کسب و کار که باید بر اساس سناریوهای واقعی یا داده‌های بازار باشند نیز صدق می‌کند. تمامی اجزاء باید معیار مرتبط و متناسب بودن را برآورده نمایند و از این رو برای ارزیابی فرصت‌های مدل کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بخش‌های مختلف یک بیزینس پلن حرفه‌ای در آلمان

۱٫ خلاصه اجرایی: در اولین قدم باید یک خلاصه قانع کننده از چشم اندازها، فرصت‌ها و پیشنهادات فروش منحصر بفرد (USP) کسب و کار خود ارائه دهید.
۲٫ مشخصات بنیان‌گذار: باید تیم مؤسسین را به صورت مختصر معرفی نموده و رزومه کوتاهی از فعالیت‌های آنان ارائه دهید. ذکر تجربیات و صلاحیت‌های مرتبط در این بخش بسیار مهم است.
۳٫ ایده تجاری: ماهیت ایده تجاری خود را در این قسمت بیان نمایید. ایده شما چه اهدافی را دنبال می‌نماید؟ محصولات یا خدمات شما چه ویژگی‌هایی دارند؟ در اینجا باید ارزش افزوده محصولات یا خدمات خود از دیدگاه مشتری را بیان نمایید.
۴٫ گروه هدف: برای فروش محصولات و خدمات خود باید به کدام دسته از افراد دسترسی داشته باشید. در این قسمت به کلیدواژه‌هایی چون قدرت خرید و پتانسیل فروش توجه کنید.
۵٫ تجزیه و تحلیل بازار و رقابت: در این مرحله، باید تجزیه و تحلیلی از محیط کسب و کار، بازار و رقابت داشته باشید. مهم‌ترین چیزی که باید مد نظر قرار دهید، تجزیه و تحلیل SWOT است.
۶٫ بازاریابی و فروش: در اینجا باید کانال‌های فروش را تعیین نمایید و چگونگی آگاه‌سازی یا جلب مشتریان را شرح دهید.
۷٫ سازمان و تشکیلات شرکت: انتخاب فرم حقوقی مناسب، شفاف سازی اختیارات، کارایی ساختارها و فرآیندهای شرکت از جمله مواردی هستند که در این مرحله باید مشخص شوند.
۸٫ امور مالی شرکت: در این بخش باید مشخص کنید که سرمایه مورد نیاز برای راه ‌اندازی کسب و کار چقدر است؟ این سرمایه در چه زمانی و از چه طریقی باید تأمین شود؟ میزان سود یا فروشی که از فعالیت تجاری خود در آلمان انتظار دارید چقدر است؟

یک بیزینس پلن خوب در آلمان باید از هر نظر قانع کننده باشد!

لازم به ذکر است که یک طرح تجاری حرفه‌ای باید از لحاظ ظاهر و محتوا نیز متقاعد کننده باشد. لازم است که ساختار آن معنادار و زبان آن دقیق و به اسانی قابل درک باشد. خلاصه اجرایی طرح کسب و کار شما باید حاوی یک پیام کلیدی نیز باشد. ارقام مورد استفاده در برنامه‌ریزی‌های مالی باید به طور ایده‌آل برگرفته از داده‌های قابل اعتماد و فعلی بازار باشند.
ذکر این نکته ضروری است که در درجه اول باید یک ایده تجاری مناسب و قابل اجرا وجود داشته و به خوبی پردازش شده باشد. پس از آن، تهیه طرح تجاری منجر به تنظیم دقیق برنامه‌های استراتژیک خواهد شد.

برنامه‌ریزی مالی برای راه اندازی استارتاپ‌ها در آلمان نقشی کلیدی دارد.

حتی اگر بازی اعداد برای بسیاری از استاتارپ‌ها در آلمان خسته کننده به نظر برسد، در متقاعدسازی سرمایه گذاران خارجی نقشی کلیدی را ایفا می‌کند. سرمایه گذاران با توجه به ارقام ارائه شده در طرح تجاری شما در مورد سرمایه گذاری و مشارکت در کسب و کارتان تصمیم می‌گیرند. برنامه‌ریزی مالی چشم انداز آینده کسب و کار شما را مشخص می‌نماید و از این رو بسیار مهم است. زیرا علت اصلی شکست اکثر استارتاپ‌ها طی دو سال پس از راه‌اندازی، نداشتن یک برنامه مالی مناسب و دقیق است.
استارتاپ‌های بی‌تجربه می‌توانند از الگوها یا مشاوره‌های حرفه‌ای استفاده کنند.

تاکنون در مورد اهمیت طرح کسب و کار در آلمان سخن گفتیم، اما پیچیدگی آن نیز نباید دست کم گرفته شود. این امر اغلب چالش‌های عمده‌ای را برای استارتاپ‌های بی‌تجربه ایجاد می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که از الگوها و ساختارهای حرفه‌ای برای تهیه بیزینس پلن خود استفاده نمایید تا محتوا و ظاهر آن نیز موجب ایجاد تصوری حرفه‌ای در ذهن مخاطبین شود.

سمینارهایی که با محوریت راه اندازی کسب و کار در آلمان برگزار می‌شوند نیز می‌توانند در تهیه یک طرح تجاری مطلوب به شما کمک می‌کنند. همچنین آژانس استخدام فدرال آلمان برخی برنامه‌های تأمین مالی حاوی اطلاعاتی در مورد حمایت‌های مالی از قبیل کمک‌های مالی راه‌اندازی یا هزینه‌های ثبت را ارائه می‌‎دهد. یک روش دیگر دیگر این است که تأمین مالی توسط KfW«استارتاپ کوچینگ آلمان» انجام شود. علاوه بر این، افراد خوداشتغال می‌توانند به مشاوران استارتاپ یا اتاق بازرگانی و صنایع محلی مراجعه نمایند یا در کارگاه‌هایی که در آنجا برگزار می‌شود، شرکت کنند.

نتیجه گیری

هنگام تهیه یک بیزینس پلن حرفه‌ای در آلمان به نکات زیر توجه کنید:

– شفاف‌سازی اهداف و جهت گیری کسب و کار در آلمان
علاوه بر جهت گیری تجاری شرکت خود، لازم است که اهداف سرمایه گذار بالقوه را نیز به صراحت در نظر بگیرید. به ویژه اگر او از قبل اهداف خاصی را مطالبه کرده باشد.

– ارائه اطلاعات ضروری و دقیق به صورت مختصر

چاشنی تجارت در اختصار نهفته است. هیچ سرمایه‌گذاری حوصله خواندن ۸۰ صفحه را ندارد. به هر حال، دستورالعملی کلی برای تعیین طول مورد نیاز یا تعداد صفحات یک بیزینس پلن در آلمان وجود ندارد. همیشه باید این نکته را در ذهن داشته باشید که آنچه مورد نیاز است، یک مرور کلی سریع و معنادار می‌باشد. بنابراین، تمامی اطلاعاتی که در بیزینس پلن خود ارائه می‌کنید، باید متناسب و دقیق باشند به طوریکه افراد مختلف بتوانند در عرض چند دقیقه با تمام جنبه‌های اصلی کسب و کار شما آشنا شوند.

– زمان و تلاش، دو عامل تعیین کننده برای موفقیت کسب و کار در آلمان می‌باشند.
یک طرح کسب و کار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین به عنوان بنیان‌گذار یک استارتاپ در آلمان، باید زمان کافی را به تهیه یک بیزینس پلن حرفه‌ای و متقاعد کننده اختصاص دهید. بدین ترتیب، جهت گیری استراتژیک شما نیز دقیق‌تر خواهد بود. باید توجه داشته باشید که انجام سریع وظایف بدون عمق استراتژیک هیچ کمکی به بنیان‌گذاران نمی‌کند و حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

– صداقت و واقع‌گرایی برای شما به عنوان بنیان‌گذار یک استارتاپ در آلمان مزیت محسوب می‌شود.
هیچ‌کدام از ایده‌های تجاری کامل نیستند. بنابراین باید نقاط ضعف و ریسک‌های مربوط به ایده تجاری خود را بشناسید و آن‌ها را برطرف نمایید. در اینجا مؤسس می‌تواند نشان دهد که در عمل چگونه با چنین مشکلاتی مقابله خواهد کرد و به کمک واقع‌گرایی خود امتیاز می‌گیرد. این امر به ویژه در مورد برنامه‌ریزی مالی صدق می‌کند.

– برای بررسی طرح کسب و کار خود از افراد باتجربه کمک بگیرید.
همیشه باید طرح کسب و کار خود را پیش از آنکه به دست مخاطبان برسد، بررسی کنید. بهتر است برای این کار از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید در زمان مناسب اشتباهات موجود در بیزینس پلن خود را تشخیص داده و آن‌ها را اصلاح نمایید. بنیان‌گذاران موفق باید در تمامی شرایط از دو ویژگی بسیار مهم سازگاری و انتقادپذیری برخوردار باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *