سیستم مالیاتی در آلمان

مهمترین نوع مالیات برای صاحبان مشاغل در آلمان مالیات بر درآمد (Einkommensteuer) می باشد. سر و کار شما با این مالیات از همان اولین درآمدی که در آلمان خواهید داشت آغاز می گردد. در این مقاله به توضیح در مورد نحوه محاسبه مالیات بر درآمد می پردازیم.

چه کسی انتقال مالیات شما به اداره مالیات را ثبت میکند؟

ابتدا باید گفت که همگی شاغلان در آلمان مالیات را بر اساس درآمد سالیانه پرداخت میکنند. نحوه ثبت این درامد و کسر مالیات بستگی به نوع اشتغال شما دارد، اگر کارمند باشید کارفرمای شما به صورت اتوماتیک مالیات بر درامد را به همراه سایر انواع مالیات مثل اضافه مالیات همبستگی (Solidaritätszuschlag)  به اداره مالیات پرداخت میکند. همچنین بیمه بازنشستگی، عمر، پرستاری و بیکاری نیز توسط کارفرمای شما پرداخت می شود.

ولی اگر به صورت خود اشتغالی مشغول فعالیت باشید پرداخت این مالیات ها توسط مشاور مالیات شما صورت میگیرد. همچنین میزان این مالیات با تغییر درامد سالیانه شما متغیر خواهد بود. همچنین خیلی از گزینه های بیمه مثل پرستاری و بیکاری برای شخص خویش فرما الزامی نیست و میزان بیمه عمر هم می تواند توسط خود شخص تعیین شود.

چه مقدار باید مالیات بر درامد پرداخت نمایید؟

در آلمان میزان درآمد شامل مالیات نسبت به یک حداقل درآمد در هر گروه مالیاتی سنجیده می شود. بدین معنی که اگر درآمد شما کمتر یا مساوی این حد اقل باشد، شما لازم به پرداخت مالیات نخواهید بود. در سال ۲۰۱۶ این حداقل درامد برای افراد مجرد ۸,۶۵۲ یورو در سال و برای افراد متاهل یا دارای رابطه رسمی ۱۷,۳۰۴ یورو تعیین شده است. اگر درآمد شما بالاتر از این مقدار باشد مالیات بر درامد شامل حال شما خواهد شد.

نرخ مالیات بر درامد شما – نسبت به اختلاف از میزان حداقل درامد در گروه مالیاتی تان – مبلغ مالیات پرداختی شما را تعین میکند. این نرخ بین ۱۴% تا ۴۲ % تغییر میکند. البته باید در نظر داشته باشید که نرخ های بالای مالیاتی برای درامد های بسیار بالا در نظر گرفته می شوند. مثلا برای افراد متاهل نرخ ۴۲% زمانی اعمال میشود که میزان درآمد فرد بالای ۵۰۸,۸۹۴ یورو باشد که ثبت چنین درآمدی به سرمایه گذار در آلمان توصیه نمیشود. در حالت معمولی برای تامین استاندارد های اداره مهاجرت برای تمدید اقامت میزان مالیات بر درامد میتواند نزدیک به ۲۰% باشد. البته مالیات های نوع دیگری هم هستند که به مقداری کم به این درصد  اضافه میشوند.

امتیازات مالیاتی برای افراد متاهل و والدین بدون همسر در آلمان

میزان مالیات پرداختی شما تنها به میزان درآمد شما بستگی ندارد. برای محاسبه میزان مالیاتی که شما باید پرداخت نمایید موقعیت خانوادگی شما نیز محاسبه می شود. تمامی مودیان مالیاتی در آلمان در ۶ گروه اصلی مالیاتی به شرح زیر تقسیم می گردند:

بر روی هر گروه مالیاتی کلیک نمایید!

گروه مالیاتی اولگروه مالیاتی دومگروه مالیاتی سومگروه مالیاتی چهارمگروه مالیاتی پنجمگروه مالیاتی ششم
اگر شما مجرد باشید ولی به عنوان والد مجرد تلقی نگردید در گروه مالیاتی اول قرار خواهید گرفت. افرادی که به طور دائم از همسر یا شرکای زندگی شان جدا شده اند یا رسما طلاق گرفته اند نیز در این گروه مالیاتی قرار میگیرند.

این گروه مالیاتی شامل والد (صاحب فرزند) مجردی میشود که تنها زندگی میکند. این شخص به دلیل حضانت فرزند شامل مزایای مالیاتی میشود و مالیات کمتری نسبت به گروه مالیاتی اول پرداخت خواهد کرد.
گروه مالیاتی سوم شامل حال کارمندان یا افراد خویش فرمایی میشود  که متاهل می باشند یا را در رابطه رسمی قرار دارند در حالی که یکی از زوجین کاری نداشته باشد یا میزان حقوقش از همسر یا شریک زندگی خود بسیار پایین تر باشد.  در این صورت همسر وی که حقوق بسیار پایینتری میگیرد در گروه مالیاتی پنجم قرار میگیرد.

اگر زوجین هر دو شاغل بوده و میزان درآمدی نزدیک به هم داشته باشند در این گروه مالیاتی قرار میگیرند. در این صورت این افراد می توانند از سیستم تقسیم درآمد آلمان بهره ببرند به این معنی که شریک زندگی با درامد بالاتر  مالیات خود را با نرخ مالیات همسر خود که درامد کمتری دارد پرداخت میکند که این بدون شک به سود طرفین خواهد بود.

به عنوان مثال فرض کنید احمد در آلمان زندگی میکند و مجرد است و باید ۴۱% مالیات پرداخت کند. نسرین نیز مجرد است و با درامد کمتر  ۳۰% مالیات پرداخت میکند. حال اگر این دو نفر با هم ازدواج کنند هر دو ۳۰% مالیات پرداخت خواهند کرد .

البته این مثال ما تا حدود زیادی ساده شده است و در عمل پیچیدگی های دیگری هم در محاسبات وجود دارد ولی اختلاف ایجاد شده با در نظر گرفتن این پیچیدگی ها چندان نخواهد بود.

همسر فردی که در گروه مالیاتی سوم قرار میگیرد در این گروه مالیاتی گنجاده میشود.
این گروه مالیاتی شامل افرادی میشود که بیشتر از یک شغل داشته باشند.

در پایان سال مالی شما می توانید از دولت بخواهید که پرداختی مالیاتی شما را چک کند و چنانچه مازاد پرداخت کرده باشید به شما عودت داده شود و اگر کمتر پرداخت کرده باشید از شما مابه التفاوت آن اخذ گردد. برای این کار شما باید اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه دهید. بر اساس آمار و ارقامی که شما نسبت به درامد واقعی و هزینه های کاری خود عرضه میکنید، دولت قادر به بررسی این نکته است که آیا به شما بازپرداختی تعلق میگیرد یا خیر.

بر اساس داده های دفتر آمار فدرال کشور آلمان از هر ۱۰ نفر از مودیان مالیاتی ۹ نفرشان مشمول بازپرداخت مالیاتی می شوند. میزان متوسط باز پرداخت مالیاتی نیز حدودا ۹۰۰ یورو در آلمان گزارش شده است.

فرم اظهارنامه مالیاتی را می توان از اداره مالیات منطقه دریافت یا از وبسایت اداره مالیات  دانلود کرد. البته اکیدا توصیه میشود که ارائه آن توسط مشاور مالیاتی یا حسابدار خبره انجام شود. ضرب الاجل ارائه اظهارنامه مالیاتی برای هر سال مالی تا پایان ماه می (May) سال بعد آن میباشد. در اظهارنامه مالیاتی شما رسما اعلام میکنید که در سال قبل مالی چقدر درامد داشتید و چه میزان مالیات بر درامد برای سال مالی قبلی پرداخت می کنید.

البته نحوه ارایه اظهارنامه مالیاتی برای کارمندان نسبت به خیش فرمایان تا حدودی متفاوت است. ما در این مقاله و وبسایت بیشتر بر روی مقوله خود اشتغالی و مالیات های قابل پرداخت این قشر متمرکز میشویم.

در مقاله بعدی سیستم مالیاتی و بیمه برای افراد خویش فرما شامل شرکت داران و فریلنس ها با جزیات بیشتری توضیح داده خواهد شد. همچنین هزینه هایی که می تواند به عنوان هزینه کسب و کار طبقه بندی شود و منجر به کاهش پرداخت مالیات شما شوند نیز تشریح میگردد.

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

Oops! We could not locate your form.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *