تضامنی و مشارکت

Partnership, Wise Business Groupمهمترین ویژگی‌ مشارکت (Partnergesellschaft یا  PartG)  تعهد شخصی‌ شرکا در قبال کار مشارکتی خود می‌‌باشد. هر شرکت مشارکتی نیازمند حداقل ۲ شریک می‌‌باشد. بطور کلی‌ ۴ نوعِ مختلف شرکت مشارکتی در آلمان وجود دارد. 

تفاوت اصلی‌ این شرکت‌ها در میزان مسئولیت شرکا و تعهدات مورد نیاز برای ثبت مشارکت تعریف می‌‌شود. در واقع مشارکت، شکلی‌ از شراکت است که به طور خاص به منظور انجام همکاری‌های دو جانبه یا چند جانبه برای فعالیت‌های آزاد حرفه ای، مثل کارهای معماری و آرشیتکت طراحی شده است. 

خصوصیات اصلی‌

بر خلاف شرکت‌های سهامی، مشارکت نهاد حقوقی مستقلی نیست، بلکه انجمنی از صاحبان حرفه و کسب و کار می‌‌باشد که در آن هر کدام از شرکا مسئول بدهی‌ها و دین شرکت (حتی دارائی‌های شخصی‌) می‌‌باشند. در مشارکت، مسئولیت محدود شرکا  تا حد خاصی‌ را در بر می‌گیرد. در مشارکت، حداقلِ سرمایه (Minimum share capital) مورد نیاز نیست و تعهدات حسابداری مالیاتی و انتشار در روزنامه فدرال (Federal Gazette یا Bundesanzeiger) کمتر از انواع دیگر شرکت می‌‌باشد.

نحوه ایجاد و شروع مشارکت

ایجاد مشارکت ساده می‌‌باشد و می‌‌تواند تنها در چندین گام ساده انجام گردد. حداقل ۲ شریک برای ایجاد یک همکاری مشارکت نیاز است و حداقل سرمایه با افزایش تعداد شرکا افزایش نمی‌‌یابد. مدیریت شرکت تنها می‌‌تواند توسط شرکا انجام شود و احتیاجی به انتخاب مدیر عامل نیست. 

در پروسه ثبت شرکت و اقامت آلمان، بسته به نوع مشارکت، ممکن است نیاز به ثبت تجاری شرکت (Handelregister) نیز باشد. فرم درخواست ثبت تجاری باید توسط تمامی‌ شرکا امضا شود و توسط دفتردار (Notar) رسمی‌ آلمانی‌ به صورت فرم الکترونیکی‌ معتبر بایگانی گردد. همچنین، چنانچه فعالیت بازرگانی بوسیله فعالیت مشارکتی انجام شود، باید از قبل به اداره بازرگانی منطقه (Gewerbeamt) خبر داد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت کسب و کار در آلمان و اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت، اینجا کلیک چپ نمایید. 

مالیات مشارکت

مشارکت به نوبه خود مشمول مالیات بر درامد نمی‌‌گردد بلکه این شرکأ هستند که می‌‌بایست مالیات پرداخت نمایند. مالیات بر سود به شرکا بر اساس میزان سهامی از شرکت که دارا می‌‌باشند تخصیص داده می‌‌شود. ولی‌ مشارکت مشمول نوع دیگری از مالیات به اسم مالیات بازرگانی (Trade tax) نیز می‌‌شود. 

همانطور که قبلاً مطرح گردید، تفاوت اصلی‌ انواع مشارکت بر حسب تعهدات احتمالی‌ مالی شرکا و الزامات ثبتی مورد نیاز به وجود می‌‌آید. 

بررسی اجمالی فرم‌های مشارکت

 فرم حقوقی حداقل تعداد شرکا حداقل سهم سرمایه تعهدات حقوقی فرمالیته کاری
مشارکت قانون مدنی (GBR) دو شریک لازم نیست مسئولیت نامحدود شخص بسیار کم
مشارکت تجاری عمومی (OHG) دو شریک لازم نیست مسئولیت نامحدود شخص متوسط به پایین
مشارکت محدود (KG) دو شریک؛ شریک عمومی، شریک محدود لازم نیست شریک عمومی: مسئولیت نامحدود شریک محدود: با مسئولیت محدود متوسط به پایین
GmbH & Co. KG دو شریک؛ شریک عمومی(GmbH)، شریک محدود(معمولا شریک محدود KG) لازم نیست شریک عمومی (GMBH): مسئولیت نامحدود، شریک محدود : با مسئولیت محدود متوسط به بالا

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.