مشارکت قانون مدنی (GBR)

GbR Wise Business Group ثبت شرکت مشارکت قانون مدنی در آلمانمشارکت قانون مدنی (Gesellschaft bürgerlichen Rechts, GbR) متشکل از انجمنی از افراد یا موسسات می‌‌باشد که به منظور دستیابی به هدفِ قراردادیِ مشترکی دور هم گرد می‌‌آیند. این نوع مشارکت برای آن دسته از کارافرینانی مناسب است که تمایل دارند که ایده کسب و کار خود را در مشارکت با دیگران اجرا نمایند. 

راه اندازی GbR نسبتا غیر پیچیده و ساده می‌‌باشد برای کسانی که می خواهند از طریق ثبت شرکت اقامت دائم آلمان را اخذ نمایند. نیازمند حداقل ۲ شریک برای تاسیس و یک قرارداد مشارکت می‌‌باشد. توصیه می‌‌شود که قرارداد مشارکت به صورت مکتوب ثبت شود ولی‌ حتی این مساله نیز اجباری نیست. شرکا به طور مشترک مسئولیت بدهی‌های متحمل بر شرکت را بر عهد دارند. همچنین اگر GbR به انجام تجارت در قالب یک کسب و کار تجاری کوچک بپردازد، باید خود را در اداره بازرگانی منطقه ثبت نماید ولی‌ لزومی به ثبت تجاری شرکت نمی‌‌باشد. 

GbR تنها مجاز به انجام فعالیت‌های کوچک بازرگانی با سقف درآمدزایی مشخص می‌‌باشد و چنانچه از آستانه‌ مشخصی‌ از درامد سالیانه، منابع، و تعداد کلّ کارمندان بگذرد یا از حسابداری تجاری (Commercial Accounting) استفاده  نماید، شرکت به عنوان یک کسب و کار تجاری (Ccommercial Business) تلقی‌ می‌‌گردد و بدین دلیل باید ثبت تجاری نیز گردد که در این صورت نوع شرکت به طور اتوماتیک به مشارکت تجاری عمومی‌ (Offene Handelsgesellschaft, oHG) تبدیل میگردد.