مسئولیت‌ مالیاتی مدیرعاملان خارجی در شرکت‌های آلمانی

مسئولیت‌ مالیاتی مدیر عاملان خارجی در شرکت‌های آلمانی

درباره مسئولیت‌ مالیاتی مدیرعاملان خارجی در شرکت‌های آلمانی چه می‌دانید؟

معمولاً اکثر بنیانگذاران و سرمایه‌گذاران خارجی شرکت خود در آلمان را بواسطه یک شرکت محلی به ویژه یک شرکت با مسولیت محدود (GmbH) راه‌اندازی و اداره می‌کنند. زیرا چنین شرکتی دارای دفتر ثبت شده در آلمان می‌باشد و بنابراین مشمول مسئولیت مالیاتی نامحدود است.

با این حال، آن‌ها برای اداره شرکت از یک مدیرعامل آلمانی استفاده نمی‌کنند، بلکه یکی از کارمندان خارجی شرکت مادر را بدین منظور به‌کار می‌گیرند. پس از آن دستمزد این کارمند خارجی از طریق هزینه‌های مدیریت پرداخت می‌شود.

یک مدیرعامل خارجی در این مجموعه، مشمول مسئولیت مالیاتی محدود در آلمان می‌باشد (پاراگراف ۴۹ بند ۱ شماره ۴ حرف cEStG). همچنین این امر در مورد اعضای هیئت مدیره و افرادی که در این شرکت حق امضاء دارند، صادق است.

در حال حاضر، مقامات مالیاتی آلمان این موضوع را به ویژه در حسابرسی‌ مالیاتی دستمزد خارجی بیش از پیش مورد توجه قرار داده‌اند. در این مقاله از وایز بیزینس گروپ درباره مسئولیت مالیاتی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره خارجی در شرکت‌های آلمانی صحبت خواهیم کرد.

مسئولیت مالیاتی یک مدیرعامل خارجی در آلمان
مسئولیت مالیاتی یک مدیرعامل خارجی در آلمان

مسئولیت مالیاتی محدود یک مدیرعامل خارجی در آلمان

مسئولیت مالیاتی محدود منحصراً مستلزم دریافت درآمد در آلمان توسط مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره یا نمایندگان قانونی شرکت می‌باشد. بدین منظور، لازم است سمت سازمانی مربوطه را در ثبت تجاری شرکت درج نمایید.

این که حقوق و دستمزد توسط یک شرکت خارجی و یا به طور غیر مستقیم از طریق هزینه‌های مدیریت از آلمان به کارمند پرداخت می‌گردد و اساساً این که کارمند در آلمان کار می‌کند یا خیر، اهمیت چندانی ندارد.

 در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: انواع مالیات برای کسب و کارها و افراد خویش فرما در آلمان 

پرداخت مالیات توسط مدیر عاملان خارجی در آلمان

برخی از توافق‌نامه‌های مالیات مضاعف که آلمان با کشورهایی مانند دانمارک، سوئیس یا لهستان منعقد کرده‌است، مسئولیت مالیاتی داخلی را برای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره امکان‌پذیر می‌سازد. بدین ترتیب، مسئولیت مالیاتی محدودی برای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره خارجی یک شرکت در آلمان وجود دارد و آن‌ها ملزم به پرداخت مالیات در آلمان می‌باشند. با این حال، این مقررات DBA اغلب برای افرادی که طبق قانون در یک شرکت حق امضاء دارند، اعمال نمی‌شود. بنابراین، با توجه به سایر مقررات DBA مربوطه، ممکن است یک معافیت ایجاد گردد.

در مواردی که مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره خارجی یک شرکت مشمول مسئولیت مالیاتی محدود در آلمان باشند، لازم است که شرکت آلمانی مربوطه به طور منظم مالیات بر درآمد را کسر نموده و به اداره مالیات پرداخت نماید.

پرداخت مالیات توسط مدیر عاملان خارجی در آلمان
پرداخت مالیات توسط مدیر عاملان خارجی در آلمان

تعیین مالیات برای هزینه‌های مدیریت در آلمان

سؤال چالش برانگیز آن است که نحوه تعیین مالیات برای هزینه‌های مدیریت در آلمان چگونه است؟

در صورتی که حقوق و دستمزد مستقیماً توسط شرکت آلمانی به مدیرعامل، عضو هیئت مدیره یا فرد خارجی صاحب امضاء پرداخت نگردد، بلکه به صورت غیرمستقیم از طریق هزینه‌های مدیریت پرداخت شود، ممکن است ارزیابی درآمد دشوار گردد. زیرا هزینه‌های مدیریت علاوه بر حقوق و خدمات مدیرعامل، خدمات دیگری را نیز پوشش می‌دهد.

چنانچه در توافق‌نامه هزینه‌های مدیریت به طور واضح مشخص نشده باشد که چه بخشی از این هزینه‌ها قابل انتساب به مدیریت می‌باشند، اداره مالیات می‌تواند آن بخش را برآورد نموده و  مشمول مالیات حقوق و دستمزد نماید.

تعیین مالیات برای هزینه‌های مدیریت در آلمان
تعیین مالیات برای هزینه‌های مدیریت در آلمان

استخدام مدیرعامل خارجی در یک شرکت آلمانی

بهترین راه حل ممکن برای حل مشکل ارزیابی درآمد و تعیین مالیات برای هزینه‌های مدیریت، استخدام مدیر، عضو هیئت مدیره یا مدیر کل خارجی در یک شرکت آلمانی و پرداخت حقوق به آن‌ها است.

استخدام در یک شرکت آلمانی برای مدیران یا اعضای هیئت مدیره خارجی این مزیت را دارد که تنها لازم است حقوق و دستمزد مورد توافق آن‌ها به طور کامل با اصول مربوطه مطابقت داشته باشد. در این صورت، حسابرسان مالیاتی گزینه‌ای برای برآورد به عنوان بخشی از حسابرسی مالیاتی دستمزد خارجی نخواهند داشت.

گذشته از این‌ها، در صورتی که بخواهید مدیرعامل خارجی بنابر دلایل مهم دیگری همچنان در استخدام شرکت مادر باشد، باید دقت کنید که استخدام و هزینه‌های مدیریت به وضوح دارای ساختاری قراردادی باشند و مالیات حقوق و دستمزد به درستی کسر شود. این تنها راه جلوگیری از وقوع اتفاقات غیرمنتظره و ناخوشایند در حسابرسی مالیاتی آلمان است.  

استخدام مدیرعامل خارجی در یک شرکت آلمانی
استخدام مدیرعامل خارجی در یک شرکت آلمانی

<strong>خدمات حسابداری و مشاوره مالیاتی وایز بیزینس گروپ</strong>
مجموعه وایز بیزینس گروپ با بهره‌مندی از گروهی از متخصصان مالیاتی و با تجربه‌ای چندین ساله در خصوص ثبت و راه‌اندازی شرکت در آلمان برای مهاجرین در کنار شما است تا بتوانید امور مالیاتی و حسابرسی شرکت خود را در این کشور به بهترین شکل مدیریت کنید. در این صورت علاوه بر اخذ اقامت آلمان، می‌توانید بیشترین سود را از فعالیت اقتصادی خود کسب نمایید. جهت دریافت وقت مشاوره با ما تماس بگیرید.

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

فرم شرکت در جلسه آنلاین

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *