پرسش نامه مالیاتی آلمان

پرسش نامه مالیاتی و تعامل  با اداره مالیات پس از ثبت شرکت در آلمان

پرسشنامه مالیاتی کار در آلمانپس از اینکه اساسنامه شرکت شما در آلمان صادر شد به عنوان یک کسب و کار نوپا علاوه بر ثبت تجاری (Handelsregister)  و ثبت در اداره بازرگانی (Gewerbeanmeldung) باید در اداره مالیات محلی (Finanzamt) نیز ثبت نام نمایید. اساس این کار (ثبت در اداره مالیات) نیز با پر کردن صحیح پرسشنامه مالیاتی توسط مشاور مالیاتی شخص خویش فرما در زمان شروع کسب و کار در آلمان و ارائه آن به اداره مالیات محلی صورت می پذیرد. 

 

 

در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد که باید به چه نکاتی در زمان پر کردن پرسشنامه دقت شود. مسلما در صورت نیاز به کمک برای انجام این کار می توانید از خدمات حرفه ای حسابداری و مشاور مالیاتی شرکت ما بهره مند شوید. 

اداره مالیات آلمان برای صاحبان تازه کسب و کار پرسشنامه مالیاتی  ارسال می کند

برای موسس یک شرکت در آلمان (GmbH/ UG / AG ..) یا کسب و کار فردی (Einzelunternehmen) اولین قدم ثبتی، ثبت کسب و کار در اداره تجارت (Gewerbeamt) محل می باشد.  پس از آن هم صاحب کسب و کار پرسشنامه ای از اداره مالیات برای ثبت مالیاتی دریافت میکند که اساس و بنیان ثبت هر کسب و کار در آلمان در اداره مالیات است. 

به عنوان یک خود اشتغال فریلنس (Freiberufler) در آلمان شما لازم نیست کسب و کار خود را در اداره بازرگانی (Gewerbeamt) ثبت کنید و فقط کافی است به صورت مستقیم به اداره مالیات محل خود رفته و درخواست پرسشنامه نمایید و پس از پر کردن آن با ثبت کسب و کار خود در اداره مالیات آلمان میتوانید منتظر دریافت شماره مالیاتی و پس از آن شروع فعالیت خود در آلمان باشید که این کار هم معمولا (به خصوص برای شرکت ها) توصیه میشود توسط مشاوران مالیاتی یا حسابداران رسمی در آلمان انجام میشود. 

چنانچه در پر کردن پرسشنامه و ارائه آن به اداره مالیات نیازمند کمک هستید:

چنانچه تمایل دارید مدارک خود را درست و صحیح آماده کرده و به اداره مالیات ارائه دهید، میتوانید از پشتیبانی و خدمات شرکت ما از طریق مشاوره مالیاتی و حسابداری بهره مند شوید. 

پس از اینکه با مشاور مالیاتی ما اطلاعات اولیه را به اشتراک گذاشتید, میتوانید  فرم ثبت نام پرشده مالیاتی (شامل مشاوره در زمینه مالیات هدف / مالیات واقعی و غیره) را با نرخی موجه دریافت نمایید! میتوانید به آسانی فرم زیر را پر نمایید:

 

Oops! We could not locate your form.

در زیر قسمت های مختلف پرسشنامه تشریح می شود:

قسمت ۱: اطلاعات عمومی در پرسشنامه مالیاتی آلمان

پس از مشخص کردن شماره مالیات شخصی خود در هر یک از هشت صفحه پرسشنامه و انتخاب باکس “شروع فعالیت شرکتی یا خود اشتغالی (آزاد)”، اطلاعات کلی موجود در پرسشنامه ثبت مالیات را در زیر قسمت ۱ وارد نمایید.

بعد از وارد کردن آدرس پستی مسکونی و اطلاعات تماس و در صورت تاهل اطلاعات همسرتان، شما باید فعالیت برنامه ریزی شده را در زیر قسمت ۱٫۴ شرح  دهید و سپس اطلاعات بانکی خود را (شماره حساب و کد بانک و نام صاحب حساب) وارد نمایید.

در اینجا تفکیک بین حساب شخصی و حساب تجاری توصیه می شود. زیر قسمت بازپرداختهای شخصی (Personenerstattunge) شما باید جزئیات مربوط به بانک حساب شخصی خود، و زیر بازپرداختهای کسب و کار (Betriebserstattungen) حساب شرکت یا بیزینسی خود را وارد کنید. اگر می خواهید در وقت خود صرفه جویی کنید، توصیه می کنیم گزینه پرداخت  مستقیم سپا را انتخاب نمایید (SEPA-Lastschriftverfahren). با انتخاب این گزینه نباید فراموش کنید که فرم پرشده SEPA-Lastschriftmandat را به پرسشنامه پیوست نمایید. 

اگر از خدمات یک مشاور مالیاتی در تهیه صورتهای مالی سالانه یا اظهارنامه مالیاتی تان استفاده می کنید، می توانید جزئیات تماس آنها را در پرسشنامه ثبت مالیات زیر قسمت “مشاوره مالیاتی” وارد کنید و در همان زمان آنها را به عنوان نمایندگان مجاز خود معرفی نمایید. البته یک مشاور مالیاتی نیز می تواند شخصا فرم ثبت مالیات را برای شما پر و ارسال کند.

قسمت ۲: اطلاعات مربوط به کار تجاری یا فریلنس در آلمان

در زیر قسمت ۲ در پرسشنامه مالیاتی اطلاعاتی درباره فعالیت و کسب و کار جدید خود در آلمان را وارد می کنید. علاوه بر آدرس و اطلاعات تماس شرکت، می توانید منابع درآمدی دیگر را نیز اضافه کنید. نام این شرکت در ۲٫۱ لازم نیست که نام و نام خانوادگی شما برای مالکیت شخصی باشد – شما می توانید نام تجاری خود را از اینجا به بعد  وارد کنید.

پس از آن در پرسشنامه سؤال ثبت تجاری مطرح می شود که در صورتی که کسب و کار شما به عنوان یک بازرگان  باید به ثبت تجاری برسد باید این قسمت را پر کنید. در زیر قسمت ۲٫۶ پرسشنامه اکنون باید نوع فرم حقوقی کسب و کار را مشخص کنید. قاعدتا اگر کسب و کار شما  نوپا باشد، تنها لازم است تاریخ اولین فعالیت تجاری خود را وارد کنید. اتفاقاً این زمان میتواند قبل از گرفتن پروانه کار باشد اگر فعالیت اقتصادی در تاریخی قبل از صدور پروانه کار باشد. (در آلمان برای برخی مشاغل چنین امکانی وجود دارد) 

اگر کسب و کار شما نوپا (Startup) نباشد بلکه به صورت تصاحبی، جابجایی یا ادغام باشد موظفید اطلاعات مربوط به شرکت قبلی را در فرم ثبت مالیات وارد کنید.

قسمت ۳: اطلاعات در مورد نحوه انجام پیش پرداخت های مالیاتی در آلمان 

در قسمت ۳ پرسشنامه ثبت مالیات، اکنون اطلاعاتی در مورد درآمد برنامه ریزی شده، و به تبع آن سود برنامه ریزی شده کارآفرینی خود در سال راه اندازی کسب و کار و سال بعد آن ارائه می نمایید. این اعداد به اداره امور مالیاتی کمک می کنند تا میزان پیش پرداخت مالیات بر درآمد (Einkommensteuer) و مالیات تجاری (Gewerbesteuer) را تعیین کند.

 علاوه بر سود شما از خود اشتغالی، شما باید در مورد انواع دیگر درآمد خود نیز اطلاعاتی ارائه دهید، زیرا این موارد در میزان پیش پرداخت مالیات بر درآمد که باید پرداخت کنید تاثیرگذار می باشد.  علاوه بر ذکر درآمدهای جانبی اشاره به  هزینه های جانبی هر چند به صورت تخمینی نیز ضروری است زیرا که این هزینه ها درآمد مشمول مالیات را کاهش می دهد و بنابراین مبلغ پیش پرداخت مالیات بر درآمد را نیز طبیعتا کاهش خواهد داد. (، به عنوان مثال هزینه های بیمه عمر لیزینگ اتومبیل و غیره) 

شما باید مراقب تخمین های درآمدی و هزینه ای خود در آلمان باشید زیرا در سال مالی جاری و بعدی تاثیر مستقیمی بر نقدینگی کسب و کار شما خواهد گذاشت. اگر درآمد بسیار بالایی را تخمین بزنید که اختلاف زیادی با درآمد واقعی شما  در سال مالی جاری داشته باشد ، پیش پرداخت های مالیاتی می تواند باعث تنگناهای نقدینگی کسب و کار شما در آلمان شود. از طرف دیگر، اگر تخمین های شما خیلی کم باشد ، باید در سال بعد انتظار پرداخت اضافی دردناک تری داشته باشید، که می تواند از نظر اقتصادی برای شما نگران کننده باشد. 

اصولاً: هنگام محاسبه درآمد خود برای پرسشنامه ثبت مالیات ، بسیار محافظه کار باشید. اگر برخلاف انتظارات، بعدها سود شما به میزان قابل توجهی در انتهای سال مالی بهبود یافت، شما برای زمانی که باید پرداخت اضافی مالیاتی داشته باشید در زمان مناسب ذخیره کافی ایجاد کرده اید.

قسمت ۴ ، ۵ و ۶: تعیین سود و مالیات بر دستمزد کسب و کار در آلمان

در قسمت ۴ فرم پرسشنامه مالیاتی، شما باید در مورد نوع سود بیزینس تصمیم گیری کنید. معمولا، محاسبه  مازاد درآمد (Einnahmen-Überschuss-Rechnung) یا ارائه بیلانس مالی در این قسمت امکان پذیر است. محاسبه مازاد درآمد برای شرکتهای تجاری کوچک که در آن گردش مالی کمتر از ۶۰۰,۰۰۰ یورو و سود کمتر از ۶۰،۰۰۰ یورو است و در دادگاه ثبت تجاری  نمیشوند (Einzelunternehmen) و همچنین فریلنسرها (Freiberufler) مناسب است. 

اگر می خواهید سال کاری شما متفاوت از سال تقویم باشد، نیز می توانید در این قسمت از فرم پرسشنامه وارد کنید. اگر کسب و کار خود را در اواسط سال به عنوان مثال در ژوئن  تاسیس کردید ، مطمئناً هنوز هم می توانید سال تقویم را به عنوان سال کاری انتخاب کنید. این موارد در اساسنامه شرکت ها در آلمان نیز معمولا قید می شوند. 

قسمت ۵ در پرسشنامه ثبت مالیات امکان معافیت از کسر مالیات برای خدمات ساخت و ساز در بند ۴۸b قانون مالیات بر درآمد و اجرای آن توسط افراد شاغل در صنعت ساخت و ساز را دارد.

هرکسی که کارمند دارد باید اطلاعات مربوط به ثبت نام و پرداخت مالیات بر درآمد را ارائه دهد. بسته به میزان مالیات بر حقوق که تخمین زده میشود که در سال تقویمی پرداخت شود، دفعاتی که در آن باید اظهارنامه پیش پرداخت مالیات دستمزد ارائه  شود، تعیین می گردد:  

پیش ثبت نام مالیات بر حقوق برای حقوقی که بیش از ۴۰۰۰ یورو پرداخت می شود از طرف مشاور مالیاتی/حسابدار به صورت ماهیانه به اداره  ارائه می شود. 

ثبت پیش پرداخت مالیات بر حقوق از  ۱،۰۸۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو قابل پرداخت به صورت  هر سه ماه یک بار خواهد بود. 

اعلام مالیات بر حقوق برای دستمزد کمتر از ۱،۰۸۰ یورو به صورت یک بار در سال خواهد بود. 

 

میزان مالیات بر درآمد شما به عنوان کارآفرین (خود اشتغال) در یک سال تقویمی  را می توانید از طریق حسابگر مالیاتی  وزارت دارایی فدرال محاسبه کنید.

قسمت ۷: ثبت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

بخش بعدی در پرسشنامه ثبت مالیات به سوالات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده (Umsatzsteuer) می پردازد. درقسمت  ۷٫۱ برآوردهای فروش تعیین می کند که آیا روند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شما از مقررات مربوط به تجارت های  کوچک در آلمان تبعیت میکند یا خیر و بنابراین باید با دقت این قسمت پر شود. کلیه شرکت هایی که از میزان فروش ۱۷٫۵۰۰ یورو در سال تاسیس و ۵۰ هزار یورو در سال بعد از تاسیس تجاوز نکنند می توانند به استفاده از آیین نامه مشاغل کوچک رأی دهند. اگر در میانه سال تأسیس شده باشید هم پیشبینی فروش شما  باید تا ۱۲ ماه را پوشش دهد. اگر از مقررات مشاغل کوچک استفاده می کنید ، مجبور به نمایش مالیات بر ارزش افزوده در فاکتورهای خود نیستید.  

 

دقت داشته باشید که استفاده از قانون شرکت های کوچک به معنی این نیست که کسب و کار شما اگر درآمدی کمتر از مقدار مشخصه  داشته باشد صرفا کوچک تلقی میشود. پذیرفتن این نوع کسب و کار ضوابطی در آلمان دارد و شامل حال همه نمیشود یا بهتر بگویم توصیه نمیشود. همچنین علاوه بر منافع، مضراتی هم دارد به عنوان مثال شخص چون مالیات بر ارزش افزوده را در فاکتور های خروجی کسب و کار خود صادر نمیکند از آن طرف هم نمیتواند از اداره مالیات درخواست بازگشت ۱۹% ارزش افزوده را برای فاکتوری که برای کسب و کار خودش صادر شده است را نماید. به علاوه به دوستانی که به تازگی موفق به اخذ اقامت آلمان از طریق خود اشتغالی شدند به هیچ وجه توصیه نمیشود که کسب و کار خود را کوچک معرفی کنند زیرا کسب و کار کوچک جذابیتی برای منطقه برای تمدید اقامت یا تبدیل آن به اقامت دائم ندارد. 

قسمت های ۷٫۵ ، ۷٫۶ و ۷٫۷ در پرسشنامه ثبت مالیات مربوط به معافیت مالیاتی یا کاهش نرخ مالیات برای صنایع خاص است و باید با مشاور مالیاتی خود به تفصیل مورد بحث قرار گیرد. هنگامی که از شما در مورد میزان نرخ  هدف (Soll) و واقعی (Ist) مالیات سؤال شد، توصیه می شود  مالیات واقعی را انتخاب کنید . مزیت مالیات واقعی این است که مالیات ارزش افزوده پس از صدور فاکتور، همانند مالیات هدف، پرداخت نمی شود ، بلکه تنها در زمانی که مشتری فاکتور را پرداخت کرده است باید پرداخت شود.  این منجر به نقدینگی بالاتر در کوتاه مدت می شود، زیرا رفتار یا الگوی پرداخت مشتری هیچ تاثیری در اظهار پیش پرداخت مالیات ندارد. 

آخرین نکته مرتبط در بخش ۷ سوال در مورد نیاز به شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده یا (Umsatzsteuer-Identifikationsnummer) است. اگر از مقررات تجاری کسب و کار های کوچک استفاده نمی کنید، می توانید برای دریافت چنین شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنید. این کار زمانی لازم است که در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا مشتری دارید یا از آنجا خدمات یا محصولاتی خریداری می کنید. این تنها راه برای فعال کردن خدمات معافیت از مالیات بر ارزش افزوده در تجارت با کشورهای دیگر اتحادیه اروپا می باشد. حتی اگر بلافاصله این موضوع را پیگیری نکنید، باید در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت های اینترنتی مانند Facebook یا Google در آلمان مستقر نیستند و ممکن است در هنگام انجام کمپین های تبلیغاتی از طریق این سیستم عامل ها بدون داشتن شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده دچار ضرر مالی شوید چون نمی توانید از معافیت های این نوع  مالیات در آلمان استفاده کنید.

قسمت ۸:

 قسمت ۸ مربوط به کسب و کار های نوپا نمی باشد بنابراین می توانید این قسمت را خالی بگذارید. حال فقط لازم است ضمیمه های مندرج در پرسشنامه ثبت مالیات را در صورت لزوم اضافه کنید و سپس کلیه فرم ها نیز می مستقیماً به اداره امور مالیاتی توسط مشاور مالیاتی یا حسابدار خود در آلمان ارسال نمایید. 

بعد از گذشت چند هفته نامه ای از اداره امور مالیاتی دریافت می کنید که شامل شماره مالیات جدید شما می باشد که لازم در هنگام صدور فاکتور در آلمان حتما وارد نمایید. اکنون به طور کامل در اداره امور مالیاتی ثبت شده اید و  می توانید بر تجارت خود تمرکز نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شروع کسب و کار خود  در آلمان در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

Oops! We could not locate your form.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *