مدیر اجرایی در شرکت های مسئولیت محدود (GmbH)

مدیر اجرایی در شرکت های مسئولیت محدود یا GmbH به عنوان نماینده خارج از سازمان شناخته شده و بدنه مهمی از سازمان را  علاوه بر جلسات با سهامداران  تشکیل می دهند به عنوان نماینده قانونی شرکت، مدیر اجرایی در خصوص تعهدات قانونی به ویژه مالیات و تامین اجتماعی مسئول است. وظایف و حقوق مدیران اجرایی معمولا در قراردادی مدیریتی جداگانه تعیین می شود.

پیش‌نیازهای شخصی یک مدیر اجرایی

بر اساس  پاراگراف ۶ بند ۳ GmbHG ،  سهامداران و سایر اشخاص  می توانند به عنوان مدیر عامل منصوب شوند. بنابراین مشارکت در سهام شرکت شرط لازم برای انتصاب به عنوان مدیرعامل یک شرکت مسئولیت محدود یا GmbH نیست. البته استثنایی وجود دارد که در فهرست منفی در بخش ۶ (۲) GmbHG تشریح شده است، این قانون موارد پیش‌نیاز خاصی برای انجام کارهای مدیر عامل تعیین نکرده است. از این لحاظ ، هر شخص در سن قانونی و صرف نظر از تحصیلات، می تواند مدیر عامل یک شرکت GmbH شود ،مشروط بر اینکه هیچ یک از معیارهای خروج ذکر شده در بند ۶ پاراگراف (۲) GmbHG نداشته باشد. ملیت ، محل اقامت و اجازه اقامت قانونی در آلمان هیچ نقشی در این مساله ندارند ، چرا که یک شرکت GmbH مجبور نیست دفتر خود را در آلمان ثبت کند.

البته لازم به ذکر است که پروانه کار با نقش مدیریت عامل متفاوت است و در بسیاری موارد برای اخذ پروانه نیاز به اخذ اقامت هستید.

وظایف و اختیارات مدیریتی

به عنوان یک شخص حقوقی ، شرکت GmbH ظرفیت حقوقی خاص خود را دارد و دارای حزب در دادگاه است (شاکی یا متهم) ، اما به طور متداول در معاملات تجاری و به ویژه در دادگاه توسط یک یا چند مدیر اجرایی نمایندگی می شود. وظیفه اصلی مدیران اجرایی ، مدیریت تجاری و فنی شرکت است در حالی که اهداف شرکتی تعریف شده توسط مجمع سهامداران همیشه در پیش زمینه قرار دارد. مدیران عامل حق دارند در چارچوب اختیارات مدیریتی خود ، به طور مستقل تصمیم بگیرند که چگونه می توان به طور موثرتری به آن اهداف رسید. اما در عمل ، اختیارات بسیار گسترده مدیریتی مدیران اجرایی معمولاً با تعریف کاتالوگ تراکنش ها که در آن مدیر عامل یا مدیران عامل باید رضایت سهام داران را جالب نمایند محدود میشود. این کار را می توان در چارچوب قرارداد  مدیرعامل یا در چارچوب آیین دادرسی انجام داد.

قرارداد مدیریت و انتصاب

به موجب آن مسئولیت مدیر عامل با پذیرش انتصاب در جلسه سهام داران ایجاد می شود که در قرارداد اساسنامه ثبت محضری می شود. ثبت بعدی در ثبت تجاری فقط اعلامی است. معمولاً رابطه بین GmbH و مدیر عامل به طور خاص توسط قرارداد ویژه ای تنظیم می شود و شامل موارد زیر است:

  • حقوق و تعهدات مدیر عامل
  • شروع و مدت زمان رابطه قراردادی
  • مولفه های شخصی حقوق مدیر عامل
  • طرح بازنشستگی مدیر عامل
  • یک بند غیررقابتی پس از قرارداد

بیشتر وظایف مدیر عامل ناشی از قوانین GmbHG و قانون مالیات است. مسئولیت مدیر عامل و رابطه کاری قراردادی در کنار هم وجود دارند و باید مستقل از یکدیگر توجیه و فسخ شوند. بنابراین خاتمه کار (حذف از اساسنامه) منجر به خاتمه روابط قراردادی طبق قانون تعهدات با شرکت GmbH نمی شود.  در عوض ، قرارداد مدیریت باید جداگانه فسخ شود  ، خواه از طریق فسخ از طرف شرکت یا لغو از طرف مدیرعامل قرارداد.

حقوق مدیر عامل

از نظر محتوا ، توافق در مورد حقوق مدیر عامل یکی از مفاد اصلی قرارداد مدیر عامل است. به عنوان یک قاعده ، حقوق شامل چندین مولفه با یک حقوق اساسی ثابت به عنوان پایه و امنیت دریافتی میباشد . با توجه به این موضوع ، میزان حقوق مدیر عامل عمدتا نسبت به کار مفید انجام شده تعیین می شود. این هدف برای ایجاد انگیزه ویژه برای تعهد شخصی و مشارکت در موفقیت اقتصادی شرکت است. جذابیت ویژه شرکت های GmbH طرح های بازنشستگی آنها برای مدیر عامل است که می تواند مورد توجه شرکت های کوچکتر باشد ، به عنوان مثال با استفاده از بیمه مستقیم. یکی از سوالات اصلی در مورد مدیران عامل مربوط به تعهد تأمین اجتماعی آنها است که با تدوین هوشمندانه اساسنامه و قرارداد مدیریت می تواند در موارد جداگانه کنترل شود.

مسئولیت مدیران

مدیران عامل GmbH در معرض خطرات مختلف مسئول هستند ، به موجب آن باید بین آنها تمایز قائل شد.

  • مسئولیت در قبال شرکت
  • مسئولیت در برابر سهامداران
  • مسئولیت در قبال اشخاص ثالث
  • مسئولیت در قبال اداره مالیات یا شهرداری
  • مسئولیت در برابر آژانس تأمین اجتماعی.

در صورت نقض تعهدات در قبال GmbH ، سهامداران ، طلبکاران ، مقامات مالیاتی یا عموم مردم ، مدیران عامل نسبت به کل دارایی های خصوصی خود مسئول هستند. مدیران عامل در صف اول تجارت شرکت و دارایی ها را مدیریت می کنند ، ولی همچنین می تواند توسط طلبکاران مدیریت شود اگر تجارت به درستی و مطابق با قوانین موجود انجام نشود .

 

برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی
تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار یا پیدا کردن شغل مورد نظر خود در آلمان را دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، لطفا فرم زیر را پر بفرمایید. برای تعیین زمان مشاوره با شما تماس می گیریم.

Oops! We could not locate your form.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *