عملکرد اقتصادی آلمان

germany economic performance wise business groupقطب اقتصادی اروپا

کشور آلمان بزرگترین بازار را در کل اروپا دارا است. این بازار بزرگ، شامل ۲۱ درصد از کل تولید ناخالص و ۱۶ درصد از کل جمیعت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا می باشد. اقتصاد این کشور بسیار صنعتی، متنوع و به صورت یکسان متمرکز بر تولید و خدمات است.

تولید ناخالص ملی بر حسب تریلیون یورو  میزان سهم از کل تولید ناخالص ملی اروپا (EU-۲۸) جمیعت بر حسب میلیون میزان سهم از کل جمیعت اروپا (EU-۲۸)
آلمان ۲/۷۴ ۲۱% ۸۲ ۱۶%
فرانسه ۲/۰۶ ۱۶% ۶۶ ۱۳%
انگلستان  ۱/۹۰ ۱۴% ۶۴ ۱۳%
اسپانیا ۱/۰۲ ۸% ۴۷ ۹%
هلند  ۰/۶۳ ۵% ۱۷ ۳%
لهستان  ۰/۳۹ ۳% ۳۹ ۸%
جمهوری چک  ۰/۱۵ ۱% ۱۱ ۲%
مجارستان  ۰/۹۸ ۱% ۱۰ ۲%
امریکا  ۱۲/۵۶   ۳۱۶  
ژاپن ۳/۶۹   ۱۲۸  
(اتحادیه اروپا) EU-۲۸  ۱۳/۰۷   ۵۰۶  
منطقه یورو (Euro-zone) ۹/۶۰   ۳۳۳  
توجه: اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۳ می باشد.
منبع: آمار اروپا (۲۰۱۴)، اداره آمار آمریکا (۲۰۱۴)،اداره آمار ژاپن (۲۰۱۴)

اقتصاد قوی

رشد اقتصادی آلمان در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به دلیل بحران مالی اروپا در سال ۲۰۰۹ کاهش پیدا کرد ولی دولت آلمان با پیاده سازی یک برنامه بازیابی پایدار که از آن زمان اجرا نمود توانست میزان شاخص بهره برداری از ظرفیت در صعنت (Capacity Utilization) و میزان تقاضای داخلی را به مقدار چشمگیری افزایش دهد. دولت آلمان رشد چشمگیر ۱.۸ درصدی را برای تولید ناخالص داخلی خود تا پایان سال ۲۰۱۴ پیش بینی کرده بود که محقق شد. 

عملکرد اقتصادی آلمان
سال نرخ رشد ۲۰۱۲ نرخ رشد ۲۰۱۳ نرخ رشد ۲۰۱۴
تولید خالص داخلی (GDP) ۰/۷۴ ۰/۴ ۱/۸
تقاضای داخلی ۱/۴ ۲/۴ ۳/۶
واردات ۱/۴ ۱/۳ ۵/۰
صادرات ۳/۲ ۰/۶ ۴/۱
تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (GFCF) ۰/۶- ۰/۲ ۴/۹
* قیمت بر اساس تغییرات سال به سال تنظیم شده است (به درصد)
منبع : وزارت امور اقتصاد و انرژی

بازیگر جهانی 

صادرات آلمان که در واقع ستون اصلی اقتصاد کشور است، از هر زمان قوی تر عمل می کند. کاهش در میزان تجارت بین المللی که در پی بحران مالی اروپا به وجود آمد، خیلی زود توسط دولت بازیابی و بهبود یافت. آلمان سومین کشور صادر کننده در دنیا پس از چین و ایالات متحده است. آمار و ارقام صادرات آلمان در سال ۲۰۱۳ بسیار نزدیک به سال ۲۰۱۲ می باشد که در تاریخ آلمان بی سابقه بوده است. تقاضای جهانی برای صادرات محصولات آلمانی همچنان در سطح بالای خود حفظ شده است. در این ارتباط، میزان واردات کشور آلمان در سال ۲۰۱۳ به ۸۹۶ میلیارد یورو و میزان صادرات آن به حدود ۱ تریلیون و ۱۰۰ میلیارد یورو رسیده است.

محصولات ساخت  آلمان به خصوص در صنایع شیمیایی، خودرو، ماشین آلات و تجهیزات در سطح جهانی از تقاضای بسیار بالایی برخوردار می باشند. شرکای اصلی تجارت آلمان، کشور های اروپایی از جمله فرانسه، انگلستان، ایتالیا و هلند به علاوه بازار های بین المللی شامل امریکا، چین، روسیه و ژاپن می باشند. ۶۹% از کل صادرات آلمان به کشور های اروپایی اختصاص دارد که ۵۷% از این میزان به کشور های عضو اتحادیه اروپا (EU۲۸) تعلق دارد. بیشترین میزان صادرات پس از اروپا در سال ۲۰۱۳، آسیا با میزان ۱۶% و امریکا ۱۲% بوده است.

Economic profile, Germany, Wise Business Group