همه چیز در مورد فریلنسری در آلمان

مالیات فریلنسری در آلمان

در قرن بیست و یکم هر روز افراد بیشتری در آلمان فریلنسری را به عنوان حرفه رسمی خود انتخاب کرده  و  این سبک از فعالیت را بر روشهای سنتی کار تمام وقت و  یا نیمه وقت یا حتی به دورکاری ترجیح میدهند. دلیل این محبوبیت  به خصوص در بین نسل جدید در آلمان  این است که افراد کنترل بیشتری  بر زندگی شخصی و همچنین حجم کار خود داشته و به راحتی میتوانند  زمان صرف شده بر کار را مدیریت کنند. همچنین فریلنسری این امکان را به افراد میدهد تا مجبور به کار کردن با افرادی که دوست ندارند یا  انجام کارهایی که به آن علاقه ندارند ، نباشند. این مزایا سبب ارتقا در فعالیت افراد شده و باعث میشود افراد شغل خود را از دست ندهند.

آمار افرادی که فریلنسری را به عنوان سبک  حرفه ای خود در آلمان  برمیگزینند در حال افزایش است. این کشور قوانین  جدیدی را  وضع کرده است تا فریلنسران  نیز در سیستم کاری کشور لحاظ  و محاسبه شوند.

اگرچه فریلنسری  روش فعالیت ساده ای تلقی می شود  ،اما افرادی که  به عنوان فریلنسر وارد آلمان می شوند ، باید از قوانین آلمان که گاهی پیچیدگیهای خاص خود را دارند آگاهی و درک کامل داشته باشند.

تعریف فریلنسری در آلمان

در آلمان ،  فریلنسر به شخصی گفته می شود که یکی از حرفه های آزاد را بطور مستقل دنبال می کند. ( لیستی از این حرفه ها را که در زیر مشاهده میکنید) در فریلنسری فرد وارد کسب و کار مشارکتی و یا استخدام در مشاغل تمام وقت و پاره وقت نمیشود. 

لیست حرفه های  واجد شرایط  فریلنسری در آلمان

مطابق قانون مالیات بر درآمد آلمان و در قانون شرکتهای مشارکتی ، حرفه های زیر به عنوان  فریلنسری به رسمیت شناخته می شوند ، به شرط اینکه فرد فریلنسر کاملا به صورت مستقل فعالیت کند:

دانشمندان هنرمندان نویسندگان مدرسین معلم و مربیان پزشکان دندانپزشکان دامپزشکان وکلا
دفترداران اسناد رسمی وکالت ثبت اختراع نقشه برداران مهندسین معماران شیمیدانان تجاری حسابداران مشاوران مالیاتی مشاورین و اقتصاد دانان تجارت
نمایندگان مالیات طبیعت گردی دندانپزشکان فیزیوتراپیستان روزنامه نگاران گزارشگران مفسران مترجمان خلبانان

فریلنسری مشاغل مشابه دیگری که فاکتور های ذکر شده را داشته باشند نیز در بر میگیرد. با این حال ، باید در نظر داشت اشخاصی که در یکی از حرفه های  آزاد فعالیت می کنند اما از وجود  کمک کار آموزش دیده فنی استفاده می کند ،  به عنوان فریلنسر شناخته نمی شوند.

 تفاوت بین فریلنسرها و خود اشتغال ها در آلمان

کسانی که مایل به فریلنسری در آلمان هستند ، باید توجه داشته باشند که تفاوت  فریلنسری و “خود اشتغالی / تجارت” بسیار جزئی بوده و یک  فریلنسر باید اطمینان حاصل کند که فعالیت مورد نظر در شاخه خود اشتغالی قرار نگیرد.

در نظر داشته باشید که در هر دو نوع فعالیت ، شما کارمند کسی نیستید و تنها تصمیم گیرنده در مورد خدماتی هستید که ارائه می دهید. اگرچه این دو فعالیت بسیار مشابه هستند اما همچنان تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.

تفاوت اصلی این است که فریلنسرها تحت نام خود مشغول به کسب و کار هستند در صورتی که ، در خود اشتغالی افراد  تحت نام تجاری مشغول به فعالیت هستند. 

از نظر رویه های قانونی،  فریلنسرها نیازی به ثبت نام در اداره تجارت  آلمان (Gewerbeamt) ندارند اما افرادی که به عنوان خود اشتغال طبقه بندی می شوند ، نمی توانند بدون ثبت کسب و کار شروع به فعالیت کنند. لازم به ذکر است  فریلنسر ها مالیات کمتری نسبت به افراد خود اشتغال/ بازرگانان می پردازند.  

 شرایط  لازم فریلنسری برای افراد خارجی در آلمان 

هر فرد خارجی که شرایط قانونی لازم جهت  فریلنسری را برآورده کند می تواند در آلمان به عنوان فریلنسر مشغول بکار شود ، اگرچه اکثر داوطلبین برای این نوع فعالیت به ویزا احتیاج دارند.

معیارهای اصلی برای مهاجرت به آلمان و کار به عنوان یک  فریلنسر:

  • حرفه ای که فرد می خواهد به عنوان کار آزاد با آن فعالیت کند ، باید به عنوان حرفه ای مستقل شناخته شود، یا حداقل  مورد مشابه ای باشد که اداره امور مالیاتی آلمان ان را برای آزاد کاری مناسب ببیند. ( به لیست بالا نگاه کنید)
  • وجود جذابیت اقتصادی یا یک نیاز منطقه ای برای نوع فعالیتی که فریلنسر قصد انجام آن را دارد شرطی اساسی و ملزوم در آلمان است.
  • فرد آزادکار باید قادر به تامین مالی خود در زمان حضور در آلمان باشد. (بتواند اثبات کند که فعالیت او برایش ایجاد درآمد می کند)

ویزای آلمان برای فریلنسرها

افرادی که دارای گذرنامه اتحادیه اروپایی ، نروژ ، سوئیس ، ایسلند و لیختن اشتاین هستند برای مهاجرت به آلمان برای فعالیتهای فریلنسری نیازی به دریافت ویزا یا اجازه اقامت در آلمان ندارند. با این وجود آنها باید به اداره مهاجرت مربوط در محل اقامت خود در آلمان مراجعه کرده و شماره شناسایی ای جهت قانونی بودن فعالیت خود دریافت کنند. 

 اتباع کشور های استرالیا ، کانادا ، اسرائیل ، ژاپن ، نیوزلند ، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی نیز می توانند بدون نیاز به ویزا به آلمان مهاجرت کنند ، اما باید به محض ورود مجوز اقامت را دریافت کنند. آنها همچنین باید در نزدیکترین محل اقامت خود در آلمان در اداره مهاجرت مربوطه ثبت نام کنند و از طریق دریافت شماره شناسایی ، سایر موارد قانونی را رعایت کنند تا کارشان از نظر قانونی بلامانع باشد.

در مورد شهروندان سایر کشورها، اولین قدم دریافت ویزای فریلنسری در آلمان است. سایر مراحل دنبال کردن روال رایجی است که برای یک فریلنسر در آلمان طی میشود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل درخواست ، ضوابط و ملزومات ویزای فریلنسری آلمان با ما تماس بگیرید. 

ثبت آدرس جدید سکونت

فرد فریلنسر( بدون در نظر گرفتن ملیت) از زمان ورود به آلمان تا  ۹۰ روز مهلت دارد تا  آدرس منزل خود را در نزدیکترین اداره مربوطه در آلمان ثبت کند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت محل سکونت عبارتند از: قرارداد اجاره ای که بین فریلنسر و صاحبخانه منعقد شده است ، فرم تکمیل شده ثبت نام قابل تهیه در دفاتر مربوطه (Einwohnermeldeamt)  ، و گذرنامه یا کارت شناسایی.

اخذ بیمه درمانی در آلمان

داشتن بیمه درمانی برای هر شخصی که به آلمان مهاجرت می کند از جمله فریلنسرها الزامی است.  فریلنسرها می توانند قبل از سفر به آلمان ، بیمه درمانی خود را جهت پوشش دوره مورد نیاز خریداری کنند. 

فریلنسرها همچنین می توانند با بیمه خدمات درمانی مسافرتی که تا چند روز یا چند هفته ی اول به آلمان سفر کنند و پیش از انقضا آن اقدام به خرید بیمه درمانی در آلمان کنند.

افرادی که  دارای بیمه از کشور خود هستند که در آلمان نیز مورد قبول است، نیازی به اخذ بیمه جدید ندارند مگر به میل خود فرد. (بیمه خدمات درمانی کشور ایران در آلمان مورد قبول نیست)

افتتاح حساب بانکی به عنوان فریلنسر

به منظور تکمیل پروسه، از جمله کسب اجازه اقامت برای افراد خارجی در آلمان ، افتتاح شماره حساب بانکی امری اجباری است. حساب بانکی همچنین برای دریافت پرداختی های  مشتری لازم است. بنابراین بهتر است به محض ثبت آدرس خود  حساب بانکی خود را نیز باز کنید.

بیشتر بانکها در آلمان نماینده انگلیسی زبان دارند. بانک ها معمولا پیشنهادات بانکی ویژه ای را برای فریلنسر ها ارائه می کنند ، بنابراین شما می توانید با بررسی  گزینه های مختلف  مناسب ترین  گزینه را انتخاب کنید.

اجازه اقامت در آلمان برای فریلنسرها

هر فریلنسری پس از ثبت آدرس منزل خود، دریافت بیمه درمانی و افتتاح حساب بانکی  ، باید مراحل بعدی جهت اقامت قانونی در آلمان را طی کند.

اکنون نوبت به درخواست مجوز اقامت است.  فریلنسر با گرفتن نوبت در دفتر محلی مهاجرت یا سفارت آلمان در محل اقامت خود و با دردست داشتن مدارک لازم میبایست به نزدیکترین دفتر به محل زندگی خود مراجعه کند.

اطلاع از مدارک مورد نیاز و قوانین موجود و میزان احتمال موفقیت در اخذ اقامت از این طریق بسیار حائز اهمیت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درخواست اجازه اقامت در آلمان از طریق فریلنسری با ما تماس بگیرید.

ثبت نام به عنوان یک فریلنسر در آلمان

طی حدود ده روز پس از ثبت آدرس خود در اداره خارجه ، فرد فریلنسر بطوراتوماتیک نامه ای  با شناسه مالیاتی شخصی خود دریافت خواهد کرد. 

شناسه حاوی شماره مالیاتی است که برای گرفتن شماره مالیات برای فریلنسر ضروری است (لطفاً تفاوت این دو را در زبان آلمانی در نظر بگیرید: شماره اول Identifikationsnummer و شماره دوم Steuernummer است)

شما می توانید این شماره را با تکمیل فرم مربوطه: Fragebogen zur steuerlichen Erfassung دریافت کنید و در اداره مالیات محلی  – Finanzamt – در شهری  که در آن زندگی می کنید ارسال کنید. معمولا این کار توسط مشاوره مالیاتی یا حسابدار رسمی در آلمان انجام میشود.  برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. 

پرداخت مالیات برای فریلنسرها

همانطور که اشاره کردیم فریلنسرها از پرداخت مالیات تجارت (Gewerbesteuer) در آلمان معاف هستند اما آنها مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده میشوند،  توضیحات در بخش ذیل:

مالیات بر درآمد: نرخ پایه مالیات بر درآمد در آلمان  ۱۴٪است که این رقم می تواند تا ۴۲٪ افزایش یابد.

مبلغ ۵٫۵٪ جهت هزینه همبستگی A solidarity surcharge به مبلغ فوق اضافه میشود. فریلنسرها باید این مالیات را به صورت ماهانه پرداخت کنند. لازم به ذکر است که افرادی که درآمد کمتر از ۹,۱۶۹ یورو دارند ، از مالیات بر درآمد در آلمان  معاف هستند.

مالیات بر ارزش افزوده: فریلنسرها باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به صورت دوره ای تهیه کنند و درآمد خود را به مراجع مربوطه اعلام کنند. طبق خدمات ارائه شده ، فریلنسرها معمولاً ۱۹٪ مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند اما  بسته به خدمات ارائه شده ، این میزان می تواند به حداقل ۷٪ برسد. همچنین در حال حاضر به دلیل کرونا میزان مالیات بر ارزش افزوده در آلمان ۱۶% می باشد. 

اصطلاحات آلمانی برای فریلنسرها

برای کسانی که مایل به زندگی و کار به عنوان فریلنسر در آلمان هستند دانش زبان آلمانی دارایی بزرگی محسوب میشود. با این حال ، کمتر کسی می تواند در یک دوره کوتاه یک زبان جدید را بیاموزد اما به کسانی که مایل به  فریلنسری در آلمان هستند ، توصیه می شود اصول اولیه زبان مثل معرفی کردن و گفتن “سلام” و “تشکر” را یاد بگیرند. علاوه بر این ، فریلنسرها باید  کلمات تخصصی و کلیدواژه های مورد نیاز برای پیگیری مراحل مربوطه برای کار قانونی در آلمان را یاد بگیرند. این کلمات عبارتند از:

  • Freiberuflich  : فریلنسر
  • Gewerbetreibende : بازرگان
  • Anmeldung : نحوه ثبت آدرس جدید در دفتر خارجه
  •  Bürgeramt :  دفتر خارجه
  •  Finanzamt :  اداره مالیات
  •  Einkommensteuergesetz :  قانون مالیات بر درآمد آلمان
  • Identifikationsnummer : شماره شناسایی مالیات
  •  Steuernummer :  شماره مالیاتی
  •  Fragebogen zur steuerliche Erfassung :  فرم درخواست گرفتن شماره مالیات به عنوان یک فریلنسر
  •  Mehrwertsteuer :  مالیات بر ارزش افزوده
برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:
whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار یا پیدا کردن شغل مورد نظر خود در آلمان را دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، لطفا فرم زیر را پر بفرمایید. برای تعیین زمان مشاوره با شما تماس می گیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *