مقررات صادرات از اروپا

مقررات صادرات – میانبری برای شروع کار

واردات صادرات آلمان اروپا

اگر کالایی از آلمان یا اتحادیه اروپا به یک کشور ثالث (خارج از اتحادیه اروپا) صادر شود، همیشه می‌بایست اقدامات اولیه ای‌ صورت پذیرد. آلمان مقرراتی را تدوین کرده که باید توسط صادر کننده رعایت شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که تمامی‌ موارد زیر می تواند به شرکت‌های لجیستیکی یا تامین کننده خدمات صادرات برون سپاری گردد. این اطلاعات صرفاً برای افزایش آگاهی‌ شما در مورد رویه انجام صادرات در آلمان است.

قواعد زیر توسط اتاق بازرگانی شهرهای مختلف آلمان گوشزد شده است که باید مد نظر صادر کننده قرار بگیرند:

 

شروط کلی برای صادرات کالا

پیش نیاز های کاری برای یک پروژۀ صادراتی از این قرارند:

  • ثبت شرکت از طریق دادگاه محلی آلمان و ثبت در اداره بازرگانی شهر. تاجران کشورهای ثالث (کشورهای غیر اتحادیه اروپایی) نیاز به جواز اقامت در آلمان را نیز خواهند داشت، جوازی که اختصاصاً اجازۀ فعالیت تجاری مستقل را داده باشد.
  • برای شناسایی واضح همۀ اظهارات مکتوب یا الکترونیک گمرکی، تاجران نیاز به یک کد گمرک یا شماره EORI خواهند داشت که در دایرکتوری گمرکی عمومی شهر Dresden بعنوان محل اصلی‌ مدیریت داده های گمرکی آلمان اعمال شود.

برای صادرات به کشورهای ثالث (غیر EU) چه مدارکی برای ترخیص صادراتی لازم هستند؟

مدارک مورد نیاز از این قرارند:

  • برای صادرات کالا هایی که ارزش بیشتر از ۱۰۰۰ یورو و یا وزن بیشتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم دارند، یک اظهارنامه صادراتی الکترونیکی می بایست صادر شود.  این کار از طریق سامانه الکترونیک سیستم گمرکی Atlas Export انجام میشود.
  • فاکتور صادراتی، فاکتور فروش و  فاکتور گمرک. ارسال کالا به کشورهای ثالث (خارج از اتحادیه اروپا) معاف از مالیات بر ارزش افزوده (VAT) می باشند. پس فاکتور های صادرات را می توان بدون VAT آلمان صادر کرد. پیش نیاز ضروری برای این مورد، گواهی ای است برای اثبات اینکه کالا از اروپا خارج شده است (گواهی صادرات).

چه مقررات وارداتی برای ارسال کالا به خارج از اتحادیه اروپا در کشور ثالث باید رعایت کنیم؟

مدارک تکمیلی صادراتی بستگی به نوع کالا و کشور دریافت کننده دارد. برای یک صادرات موفق که منجر به واردات شود، اطلاعات مناسب دربارۀ مقررات واردات کشور مقصد ضروری است. وارد کننده در کشور مقصد می بایست تا آنجا که می شود، معین کند که کدام مدارک برای ترخیص کالای وارده لازم هستند.  کنوانسیون و مقررات مدل با همکاری اتاق بازرگانی شهر هامبورگ منبع مناسبی برای اطلاعاتی‌ از این دست است که در آن‌ اطلاعات زیر را می‌توان یافت:

  • محتوای فاکتور فروش (اگر مقدور است، با تاییدیه IHK و مشاور قانونی)
  • گواهی مبدا
  • سند ترجیحی مبدا (EUR.1)، که توسط دفتر گمرک مرتبط تایید و مهر شده باشد. این مدرک گواهیِ شرایط معافیت از مالیات یا کاهش تعرفه گمرک در کشور مقصد می باشد.

بعلاوه، تعداد زیادی از مدارک ممکن است لازم باشند، یا بازبینی های خاصی برای بعضی کالا ها ممکن است صورت بگیرند.

برای اطلاعات دربارۀ تعرفه‌های وارداتی‌ که باید در کشور وارد شونده پرداخت شوند، به کد محصول اکثر کشورها در پایگاه داده های Market Access مراجعه کنید.

تعرفه های امتیازی

اتحادیه اروپا توافق نامه های امتیازی با کشور های مختلفی دارد، که هنگام واردات به آن کشور های غیر اروپایی، بطور معمول تضمین کنندۀ معافیت از مالیات یا کاهش تعرفه ها خواهد بود، در صورتی که هنگام وارد کردن کالا، مدرک EUR 1 یا EUR-MED یا اظهارنامه مبدا ارائه شود.

اطلاعات مهم دیگر

شرایط پرداخت می بایست بی شک بین یک وارد کننده و کسی که سابقاً وارد کننده بوده مذاکره شوند. در بیشتر موارد، آنها را بدون هزینه قبول می کنند.

شرایط تحویل بخش مهمی از خرید می باشند. ما پیشنهاد می کنیم یکی از فرمت های تعریف شده بین المللی برای شرائط تحویل یعنی‌  اینکوترم (Incoterm) را انتخاب کنید که هزینه ها و ریسک های صادر کننده یا وارد کننده را تعیین می کنند.

ریسک های اقتصادی و سیاسی صادرات را شاید نتوان بطور کامل قاعده مند کرد. بدهی بالا که بر اثر ورشکسته شدن مشتریان خارجی است، یکی از مخاطرات همیشگی عایدی ها و نقدینگی است، خصوصاً در شرایط اقتصادی بد. در چنین مواردی، در شرایط خاص، چنین ریسک هایی می توانند توسط ضمانت های صادرات دولتی یا غیر دولتی در آلمان پشتیبانی شوند. این شامل صادرات خاص به کشور های اروپای مرکزی و شرقی  و کشور های شرق دور می باشد.

استفادۀ موقت کالاها در خارج

چه قوانین تجاری ای اعمال می شود وقتی‌ کالا‌ها فقط برای استفاده موقت در خارج میباشند؟

استفادۀ موقت از کالاهایی خاص در کشورهای ثالث، در بستر تجارت بین الملل به طور روزانه صورت می گیرد. این کالاها به طور خاص شامل تجهیزات حرفه ای از هر نوع، و کالاهای نمونه، نمایشگاهی و مانند آن می‌ باشد. واردات کالا به یک کشور ثالث در صورت واردات موقت، مانند واردات محصولات عادی شامل تعرفه میشود.  ولی در صورت صادرات مجدد (بازگشت) از کشور ثالث، تعرفه‌ها توسط گمرک کشور ثالث مسترد می گردد.

برای ساده سازی مراحل صادرات موقت چنین کالاهایی، که منجر به استفادۀ موقت آن کالا می شود، اتاق بازرگانی و صنعت یک سند گمرک بین الملل را بنام Carnet ATA صادر کرده است. این سند شامل امنیت مورد نیاز هم میشود، که در کشور ثالث، نیاز به تامین امنیت جداگانه نخواهد بود. با این وجود، این مراحل تنها می توانند توسط کشور هایی صورت بگیرد که به توافق Carnet ATA ملحق شده باشند. برای صادرات به کشور هایی که عضو ATA نیستند، یک اظهارنامه صادرات به اضافۀ فرم INF.3 مورد نیاز خواهد بود.

تحویل کالاها در کشور های عضو اتحادیه اروپایی

اگر کالاها به دیگر عضو های اتحادیه حمل شوند، دیگر بحث صادرات مطرح نخواهد بود، ولی به آن عرضه درون اتحادیه ای خواهند گفت. رویکرد گمرکی کالاها برداشته می شود، یعنی همۀ مدارک گمرکی حذف می شوند. البته برای تحویل به اشخاص حقیقی و همچنین سفارش های پستی به درون اتحادیه اروپا، برخی مقررات خاص اعمال می شوند.

همچنین در مورد تحویل های درون اتحادیه ای، گواهی نوشتاری حمل کالا مورد نیاز خواهد بود. از آنجایی که مدرک گمرکی (مانند اظهارنامه صادراتی) نیاز نمی باشد، پس این گواهی می بایست با شواهد و مدارک دیگری  فراهم گردد.

موارد خاصی‌ از کالا‌های مصرفی (نوشیدنی های الکلی و محصولات شامل تنباکو) در آلمان نظارت خواهند شد و بر آنها مالیاتی به نام Verbrauchsteuern وضع میشود. دفتر گمرک کشور تولید کننده یک سری مدارک تکمیلی برای وضعیت مالیاتی این کالاهای مصرفی به همراه کالا صادر می‌کند.

اگر اگر حجم محموله‌های جابجا شده داخل اتحادیه ای از حد ۵۰۰ هزار یورو در سال تجاوز کند، یک گزارش ماهیانۀ مجزا برای آمار تجارت درون اتحادیه ای می بایست به دفتر آمار فدرال ارسال گردد. این شامل رسید دریافت کالا نیز می شود. در اینجا (نورد راین وستفالن) آستانۀ ثبت ۸۰۰ هزار یورو می باشد. توجه: اگر این حجم مبادلاتی در سال جاری به سطح آستانه برسد، باید در آن ماهی‌ که آستانه پر شده است ثبت انجام شود.

علاوه بر اعلام مالیات ارزش افزوده به اداره مالیات محلی در آلمان، تامین کننده می بایست برای هر فصل تمام شده (سه ماه)، یک گزارش اجمالی به دفتر امور مالی فدرال و دفتر شعبه Saarlouis ارسال نماید.

تحت قانون کنترل صادرات، کالاهای خاصی را می توان با تایید دفتر فدرال اقتصاد و کنترل صادرات (BAFA) صادر کرد. بعلاوه، ممنوعیت ها و محدودیت های صادراتی نیز برای برخی کشور ها وجود دارند.  از آنجایی که این اقدامات بسیار گران قیمت و پیچیده هستند، تماس با اتاق بازرگانی شهر محل اقامت خود برای کار صادرات مفید خواهد بود. یک بار دیگر یادآوری می‌‌شود که تمامی‌ مورد فوق میتواند به شرکت‌های لجیستیکی یا تامین کننده خدمات صادرات برون سپاری گردد. اطلاعات فوق صرفاً برای افزایش آگاهی‌ شما در مورد رویه انجام صادرات در آلمان است.

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *