قرارداد مدیر عامل در آلمان

قرارداد کاری در آلمان و اخذ اقامتاگر چه موضوع مدیریت اجرایی در شرکت های مشارکتی با فرمت GbR یا مالکیت یگانه (Einzelunternehmen) در آلمان به طور نسبتا ساده ای تنظیم و کنترل می شود،  این مورد در شرکت های GmbH با پیچیدگی بیشتری همراه است. مواردی از قبیل انتصاب مدیر اجرایی (مدیر عامل) تا عزل وی قواعد و سلسله مراتبی در این نوع شرکت ها دارد.

قرارداد مدیر عامل در آلمان باید چه نکاتی را در بر بگیرد؟  چگونه تغییر می کند؟ و معنای واقعی  واگذاری (Vesting)  چیست ؟

در ادامه در مورد قرارداد های مدیر عامل می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

قرارداد مدیرعامل در آلمان در یک نگاه

نکته بسیار قابل توجه این است که مدیر عامل شرکت GmbH یا UG یک کارمند معمولی نیست. بر همین اساس، قرارداد مدیرعامل نیز از اهمیت بالا تری برخوردار است  زیرا حقوق و تعهدات اساسی بین مدیر عامل و شرکت را تنظیم  می کند.

در مشارکت هایی مثل GbR در آلمان این شرکا هستند که مدیریت را در دست میگیرند. اساسنامه این شرکت ها پس از تنظیم همانطور  که در مقاله قبلی توضیح داده شد می تواند به خودی خود، ضوابط، دامنه اختیارات تصمیم گیری و فعالیت های نیازمند اخذ تاییدیه شرکا را در بر بگیرد. این نوع مدیریت همچنین می تواند به یک شریک یا شخص ثالث منتقل شود.

ولی در شرکت های سرمایه مثل GmbH یا UG در آلمان، مدیر عامل به صورت جداگانه و بلافاصله در زمان تاسیس  انتصاب میگردد و نام وی نیز در اساسنامه قید می شود.  مدیر عامل در این حالت می تواند از گروه موسسین شرکت (سهامداران) باشد یا خارج از این دایره انتخاب شود.  صرف نظر از اینکه که مدیر عامل انتصابی  از مجموعه سهامداران می باشد یا خارج از آن این سوال همیشه وجود دارد که چه قوانین و بندهایی را در یک قرارداد مدیرعامل باید در نظر گرفت:

مفاد اصلی قرارداد مدیر عامل برای شرکت های آلمانی 

قرارداد  با مشخص کردن اینکه بین چه کسانی قرارداد منعقد شده است آغاز می گردد. مسلما منظور بین شرکت و مدیر عامل منتصب می باشد. سپس قرارداد مدیر عامل شامل ارجاع به تصمیم مجمع عمومی (Gesellschafterversammlung) در مورد تعیین مدیر عامل است.  نکات دیگر در قرارداد مدیر عامل عبارتند از:

  • زمان شروع فعالیت.
  • مرجع مدیریت و نمایندگی: در اینجا اساسا به الزامات اساسنامه و آیین نامه ها نیز اشاره میشود
  • الزامات مربوط به معاملاتی که برای اجرا به تایید نیاز دارند.
  • احتمالا محدودیت های منطبق بر بند § ۱۸۱ BGB که مربوط به معاملات به اصطلاح داخلی ( Insich Geschäfte) می شود – از این روی مدیر عامل می تواند معاملاتی با خود منعقد کند.
  • وظایف مدیر عامل که شامل ، به عنوان مثال، تهیه صورت های مالی سالانه در وقت معینی که ممکن است کوتاه تر از مدت زمان قانونی آن باشد.
  • دایره تعهدات مدیر عامل.
  • مشخصات محل کار (آدرس دقیق) و ساعات کار.
  • حق مسافرت.
  • آیا / تحت چه شرایطی فعالیتهای اقتصادی خارج از شرکت مجاز است؟
  • بند عدم رقابت: اگر شرط عدم رقابت برای مدیر عامل پس از عقد قرارداد وجود داشته باشد ، قرارداد مدیرعامل باید حاوی یک ماده و مقرره پاداش برای پس از پایان قرارداد باشد.
  • شرایط حقوق و پاداش.
  • شرایط حقوق در زمان بیماری یا تصادف.
  • مدت زمان قرارداد و دوره های اطلاع رسانی.

قرارداد مدیر عامل همچنین ممکن است شامل توافق نامه هایی در مورد تعهدات بازنشستگی مثل  حقوق بازنشستگی ، حق سنوات، مزایا و خدمات دیگر مانند بازپرداخت هزینه های سفر، بیمه D&O (بین کارکنان و مدیران Directors and officers liability insurance) در مورد مسئولیت ها و سایر بیمه ها  باشد.

موضوعات ویژه برای مدیریت مدیران در استارتاپ ها

در عمل چنانچه مؤسسین و استارت آپ ها بتوانند سرمایه گذار لازم را به عنوان سهامدار جذب کنند، معمولا تغییراتی در قرارداد مدیر عامل (در قالب آئین نامه تکمیلی در توافق نامه مشترک) شرکت در آلمان ایجاد خواهد شد.

سرمایه گذار طبیعتا دوست دارد که وی یا مؤسسان دیگر شرکت (که در موارد زیادی نقش اصلی به عنوان مدیر اجرایی را ایفا میکنند) در حد امکان با شرکت و فعالیت های آن ارتباط نزدیک داشته باشد. 

اینجا جاییست که مقوله واگذاری (Vesting) در آئین نامه مطرح میشود. براساس این مقررات مؤسس یا سرمایه گذاران  سهام خود را از دست خواهند داد چنانچه شرکت را در بازه زمانی مشخصی ترک کنند. این قانون به استارت آپ ها کمک میکند که از حقوق سهامداران خود دفاع کنند.

به عنوان مثال در مورد وستینگ فرض کنید دو شریک هر یک با سهام ۵۰% با هم شروع به فعالیت میکنند ولی یکی از شرکا بعد از زمان اندکی علاقه خود را از دست داده و تصمیم به خروج میگیرد. شریک دوم ولی به ایده استارت آپ خود ایمان دارد و همچنان به کار ادامه می دهد تا اینکه بعد از ۲ سال شرکت خود را به ارزش ۲۰ میلیون یورو به فروش میرساند. چند روز بعد ایمیلی به او از وکیل شریک اول ارسال میشود که طلب ۱۰ میلیون یورو سهام وی را میکند. اینجاست که آئین نامه واگذاری می تواند به قرارداد مدیر عاملی که خود به عنوان مؤسس فعالیت میکند اضافه گردد.

یک مورد دیگر اما مشابه، وقتی اتفاق می افتد که سرمایه گذاران تصمیم به تعیین مدیر شخص ثالث بگیرند. (یعنی مدیر عامل خارج از مجموعه بنیانگذاران و سرمایه گذاران) و به وی سهامی از شرکت می دهند تا  بیشتر با موفقیت شرکت مرتبط و همسو باشد. ولی برای حفاظت از حقوق سهامداران بندهای به اصطلاح متارکه  (Good bzw. Bad Leaver Klauseln) به قرارداد مدیر عامل اضافه میشود که مقررات لازم را طوری تدوین میکند  که مشخص کند چه اتفاقی که برای سهام وی می افتد وقتی که مدیر عامل قرارداد را خود فسخ میکند یا از کار کنار گذاشته شود .

آیا مدیر عامل در قرارداد مشمول ضوابط بیمه تامین اجتماعی می شود؟

اگر اشتغال مشمول بیمه اجتماعی باشد، پرداخت بیمه بیکاری، بیمه خدمات درمانی و مراقبت طولانی مدت، بیمه حوادث و بیمه بازنشستگی توسط کارفرما و کارمند به صورت مشترک صورت خواهد گرفت.

 اصولاً می توان فرض کرد که مدیرعامل یک GmbH یا هر شرکت سرمایه دیگردر آلمان با تعهدات تأمین اجتماعی استخدام می شود. این در مورد مدیران شخص ثالث (فردی خارج از مجموعه سهامداران) صدق می کند، اما حتی مدیریت مدیرانی  که از دل سهام داران بیرون می آیند  نیز به ندرت می تواند شامل حال تعهدات و الزامات تأمین اجتماعی  نشود .

علاوه بر این، خطر پرداخت های بعدی برای هر دو طرف در آلمان وجود دارد اگر بعدها رابطه اشتغال (مدیر عامل و شرکت) توسط ادارات ذیصلاح مورد بررسی قرار گیرد و یک رابطه شغلی که مشمول الزامات تأمین اجتماعی باشد به جای رابطه عاری از تأمین اجتماعی اثبات شود.

برای مدیریت یک شرکت GmbH مقوله بازرسی مالی امری عادی است. در هنگام بازرسی فاکتور های مختلف و به خصوص آئین نامه ها در قرارداد مدیر عامل بررسی میشود. این بررسی (در کنار موارد دیگر) شامل  بررسی میزان سهام مدیر عامل، این که قرارداد شامل محدودیت های بند ۱۸۱ BGB می شود یا خیر، اینکه آیا مدیر عامل در قرارداد آزاد است یا خیر و اینکه کجا و چه زمانی مدیر عامل خدمات خود را ارائه میدهد می شود. همه این ها میتواند در اینکه مدیر عامل مشمول پکیج کامل بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد یا خیر تاثیرگذار باشد.  بنابرین قبل از تنظیم قرار داد مشورت با یک وکیل را حتما در دستور کار خود قرار دهید.

انتصاب و عزل مدیریت

مدیران عامل مستقیماً در هنگام حضور برای  تاسیس شرکت در اساسنامه تدوین شده در دفتر اسناد رسمی منصوب می شوند و همچنین اسم آنها در دادگاه و گواهی ثبت تجاری وارد می گردد. اما در این مرحله معمولاً قرارداد مدیر عاملی وجود ندارد. قرارداد مدیر عامل  اغلب پس از آن در جلسه عمومی سهامداران منعقد می گردد.

مدیرعامل نیز با تصویب مجمع عمومی (هیات سهامداران) برکنار می شود. تصمیم باید سپس به مدیر عامل اعلام شود. به مانند انتصاب، اخراج نیز باید به ثبت دادگاه محلی در آلمان  (ثبت تجاری) گزارش شود. در قرارداد مدیر عامل حتما باید تاریخ فسخ یا مهلت پایان همکاری بعد ازابلاغ به مدیر عامل در نظر گرفته شود.

تغییرات  در قرارداد مدیر عامل

قرارداد مدیر عامل که از قبل منعقد شده باشد نمی تواند به راحتی تغییر یابد. هر نوع تغییر در قرارداد مدیر عامل باید در جلسه سهامداران به صورت رسمی تصویب شود.  به عنوان مثال در مورد پاداش باید به همین ترتیب بین سهامداران تشکیل جلسه شود تا مقوله پاداش در توافق نامه با مدیر مربوطه به روز یا تنظیم شود و به تصویب مجمع برسد. در صورت موافقت همه سهامداران به صورت مکتوب در ایجاد تغییری مشخص در قرارداد مدیرعامل، می توان از جلسه سهامداران چشم پوشی کرد. این نکته البته باید در اساسنامه مطرح شود.

بند تفکیک در قرارداد مدیر عامل

یک بند تفکیک یا بند رای نهایی نیز اغلب در قرارداد مدیر عامل یافت می شود. این بند غالباً توافق های جانبی کلامی را در قرارداد مدیر عامل حذف می کند. علاوه بر این، مشخص می کند که تا چه میزان تغییرات می تواند در قرارداد مدیر عامل – به ویژه با اشاره به جلسه سهامداران ، که قبلاً توضیح داده شده است، ایجاد شود.  سرانجام، این بند حاکی از آن است که قرارداد مدیرعامل در صورت ناکارآمدی مفاد دیگرآن به مرور زمان می تواند همچنان معتبر باشد .

در کل نحوه تنظیم قرارداد های اساسنامه شرکت و قرارداد های کاری مدیر عامل یا کارمندان از بعد مالیاتی، مسولیت های حقوقی و رویه های اقامتی در آلمان بسیار حائز اهمیت است و از این روی مشورت با مشاوران دارای صلاحیت حتما توصیه می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شروع کسب و کار خود  در آلمان در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.
  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *