باز کردن فروشگاه اینترنتی در آلمان: دانش پایه‌ و الزامات قانونی

افتتاح فروشگاه اینترنتی در آلمان

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند راهی به سوی خوداشتغالی کارآفرینان باشند و یا حرفه و تجارت فعلی شخص را به عنوان ستون دوم تکمیل کنند. برای این کار صلاحیت ویژه‌ای به جز داشتن اطلاعات پایه‌ در زمینه‌های مختلف مورد نیاز نیست. در ادامه از این دانش پایه‌ و همچنین الزامات قانونی سخن می‌گوییم:

۱- چه چیزی باعث موفقیت یک فروشگاه اینترنتی می‌شود؟
یک فروشگاه اینترنتی موفق در درجه‌ی اول مشتری مدار است. یعنی:

• پیدا کردن آن آسان است. (به لطف بازاریابی درست)
• محصولات به طور کاملا واضح و با شکلی جذاب نمایش داده می‌شوند.
• فروشگاه به راحتی قابل دسترس است. (زمان بارگذاری سریع، بهینه‌سازی شده برای موبایل‌ها)
• فرآیند خرید تا حد امکان برای مشتری راحت است. (گزینه‌های مختلف پرداخت، ارسال سریعتر و امکان ارسال رایگان)

به ندرت می‌توان تنها با تکیه بر محصولات خود در بازار رقابت موفق شد. بنابراین، در هنگام افتتاح یک فروشگاه اینترنتی باید رضایت مشتری و وفاداری مشتریان به فروشگاه را در اولویت خود قرار دهید.

بنیانگذار فروشگاه باید چه شرایطی داشته باشد؟

اگر ‌می‌خواهید فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشید، شخصیت خود شما به عنوان بنیانگذار فروشگاه نقش عمده‌ای در شانس موفقیتتان دارد. در زمینه تجارت آنلاین چقدر تجربه دارید؟ درباره‌ی شرایط فنی و قانونی راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا قبلاً با استراتژیهای بازاریابی آنلاین مانند سئو، بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) یا موارد مشابه آن برخورد داشته‌اید؟

در هر صورت، به عنوان بنیانگذار یک فروشگاه اینترنتی باید آماده باشید تا با موضوعات جدید آشنا شوید، همیشه چیزهای جدید را یاد بگیرید و در صورت لزوم از متخصصان در زمینه‌ی طراحی وب و یا بازاریابی مشاوره بگیرید.

ایده‌ی اصلی فروشگاه شما:
ایده یا مفهوم درست یکی از مهمترین الزامات برای افتتاح یک فروشگاه اینترنتی است. شما باید بدانید که آیا ایده‌ی کسب‌وکار شما موفق خواهد بود یا خیر. برای شروع، باید به آنالیز رقیبان پرداخت که در این مرحله سوال‌های ذیل مهم هستند:

• در حال حاضر رقیب یا رقیبان ما چه کسانی هستند؟
• رقیبان ما چه کیفیتی ارائه می‌دهند و در قبال آن چه هزینه‌ای مطالبه می‌کنند؟
• به صورت واقع‌بینانه چه کاری را می توانم بهتر از رقیبانم انجام دهم؟
• رقیب یا رقیبان من از چه زمانی در بازار مشغول به کار هستند؟
• پیشنهاد فروش منحصر به فرد من چیست؟

هدف شما این باید باشد که ‌یا یک محصول جدید و منحصر به فرد را به مشتری عرضه کنید و یا یک شاخه‌ی خاص را اشغال کنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بنابراین باید از لحاظ قیمت رقابت ایجاد کنید که در اینصورت این امر بر فروش شما تأثیر خواهد گذاشت.
تحلیل رقبا بخش مهمی از برنامه‌ی کاری شما است. همچنین تصمیم‌گیری در رابطه با برنامه‌ریزی‌های مالی و جنبه‌‌های تدارکاتی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. مانند: اقلام/کالاها در کجا انبار می شوند؟ یا چه کسی مسئولیت بسته‌بندی و حمل و نقل را به عهده خواهد گرفت؟

فناوری به عنوان یک عامل موفقیت

روش‌های مختلفی برای اجرای فنی فروشگاه اینترنتی شما وجود دارد. شما می‌توانید:
• از یک سیستم آماده‌ی فروشگاهی (وبسایت آماده‌) استفاده کنید که در این صورت می‌توانید به راحتی فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید.
• کار برنامه‌نویسی فروشگاه اینترنتی خود را به یک شرکت بسپارید.
• از وبسایت‌هایی مانند آمازون (Amazon)، ای بی (eBay) و مانند آن‌ها استفاده کنید و محصولات خود را در پلتفرم آن‌ها به عرضه بگذارید.

عمدتا کار با شرکت‌ها در زمینه‌ی برنامه‌نویسی فروشگاه اینترنتی با هزینه‌‌های زیادی همراه است. همچنین لازم به ذکر است که همیشه تغییرات مداوم برای اطمینان از عملکرد وبسایت و اضافه‌شدن بخش‌های احتمالی وجود دارد. هنگام کار با چنین شرکت‌هایی، اطمینان حاصل کنید که خودتان هم قادر باشید حداقل تغییرات جزئی در فروشگاه بدهید.
سایر تصمیمات مهم مربوط به بخش پرداخت فروشگاه می‌شود. اصولا ارائه‌ی چندین شیوه‌ی پرداخت به مشتریان پرهزینه نیست، اما برای این امر باید شرایط مختلفی برآورده شود. همچنین برای مدیریت اقلام و کالاها، مدیریت مشتریان و غیره راه‌حل‌‌های مختلف نرم افزاری در دسترس هستند.

۲- سوالات متداول هنگام شروع یک فروشگاه اینترنتی:

چه کسانی مجاز به ایجاد فروشگاه اینترنتی هستند؟
طبیعتا هر کسی که تجارت خود را ثبت کند‌، می‌تواند یک فروشگاه اینترنتی برای کار یا تجارت خود افتتاح کند؛ مشروط بر اینکه شرایط قانونی را برآورده سازد. هیچ مدرک خاصی برای این کار لازم نیست.

برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی به چه مواردی نیاز هست؟
هیچ شرط خاصی برای افتتاح فروشگاه اینترنتی وجود ندارد. با این حال، بنیانگذاران باید دانش کارآفرینی داشته و با محصولات خود آشنایی داشته باشند. به لطف وجود سیستم‌های آماده‌ی فروشگاهی، داشتن مهارت‌ برنامه‌نویسی دیگر ضروری نیست، مگر اینکه خودتان تمایل به ایجاد تغییرات جزئی در فروشگاه داشته باشید.

هنگام ایجاد یک فروشگاه اینترنتی به چه نکاتی باید توجه داشت؟
بنیانگذاران باید بیش از هر چیز از حمایت قانونی مناسب برخوردار باشند. محافظت از داده، حق کپی رایت، اطلاعات در مورد زمان تحویل و قیمت‌ها؛ این‌ها فقط برخی از نکاتی هستند که در صورت عدم نمایش، می‌توانند به اخطار منجر شوند. در کل گرفتن یک مشاوره‌ی جامع حقوقی پیشنهاد می‌شود.

چه نوع شرکت قانونی برای افتتاح فروشگاه اینترنتی مناسب است؟
شما می‌توانید هر شکل قانونی متناسب با شما و ایده‌ی کاری‌تان را انتخاب کنید. این که با یک شرکت خصوصی شروع می‌کنید و یا یک شرکت سهامی عام با مسئولیت محدود ایجاد می‌کنید، کاملاً به عهده شماست. اما توجه داشته باشید که بسته به نوع شرکت، تشریفات اداری مختلفی اعمال می‌شود و مقررات حسابداری و مالیاتی تغییر می‌کنند.

کالا‌های فروشگاه اینترنتی خود را از کجا تهیه کنم؟
روش‌‌های مختلفی وجود دارد. فروشگاه‌های آنلاین به طور معمول انبار مخصوص کالای خود را دارند. این کالاها مستقیماً از تولیدکننده خریداری می‌شوند. از طرف دیگر می‌توانید از روش دراپ شیپینگ dropshipping)) نیز استفاده کنید. در این روش شما انبار ندارید، اما کالاهای درخواست شده را از تولیدکننده یا عمده فروش بر طبق هر سفارش خریداری می‌کنید. این روش به شما انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد اما با سایر الزامات مرتبط است.

چه نوع کالایی را در فروشگاه عرضه کنم؟
محصولاتی که خودتان از آن‌ها استفاده می‌کنید یا از قبل دانش خاصی در مورد آن‌ها دارید. همچنین بستگی به این دارد که آیا محصولات شما مشکل خاصی را برای مشتری حل می‌کنند و آیا قبلا توسط رقبای شما به مشتریان عرضه شده‌اند؟ تجزیه و تحلیل رقبا باید قبل از انتخاب محصول باشد.

۳- فروشگاه شخصی خودم را ایجاد کنم یا از آمازون استفاده کنم؟

هم فروشگاه شخصی خودتان و هم استفاده از سایت آمازون به عنوان فروشنده (یا به صورت یک فروشگاه در سایت eBay) مزایا و معایبی دارد. در جدول زیر یک نمای کلی ارائه شده است:
فروشگاه آمازون آلمان هزینه ها سرمایه گذاری

۴- ایجاد فروشگاه اینترنتی چقدر هزینه دارد؟
هزینه‌های ایجاد یک فروشگاه اینترنتی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله کالاهایی که باید خریداری شوند و وبسایت فروشگاه. این موارد باید از قبل در نظر گرفته شده و در برنامه‌ی کاری و مالی اعمال شوند. برای مثال هزینه‌های زیر را می‌توانید وارد کنید:

هزینه های افتتاح فروشگاه آنلاین در آلمان

سرمایه‌ی اولیه و اندوخته را با یک برنامه‌ی مالی محاسبه کنید. نیاز سرمایه‌ای خود را می توانید از طریق گزینه‌های مختلف تأمین مالی، مانند وام، کمک‌هزینه یا داشتن سرمایه گذار، پوشش دهید.

۵- تشریفات افتتاح فروشگاه و جنبه‌های قانونی

ایده‌ی فروشگاه اینترنتی شما آماده است و اکنون ‌می‌خواهید برنامه‌ریزی را شروع کنید؟ اکنون باید توجه داشته باشید که هنوز برخی از جنبه‌های قانونی یا تشریفات قانونی وجود دارد که باید قبل از افتتاح فروشگاه شفاف سازی شوند.

تشریفات افتتاح فروشگاه:
۱- قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازید، هنگام ایجاد بیزینس پلن خود باید به فرم قانونی صحیح برای کار خود بیاندیشید.
۲- در همین زمان، دردسترس بودن نام تجاری مورد نظر نیز می تواند بررسی شود.
۳- علاوه بر این مسائل، تجارت شما باید به طور رسمی ثبت گردد.
۴- بسته به نوع محصولات (به عنوان مثال مواد غذایی یا کالاهای مصرفی)، گواهی بهداشت یا گواهی ترخیص پلیس نیز لازم است.
۵- اگر از جمله موارد دیگر حمل‌ونقل به خارج از کشور برنامه‌ریزی شده باشد، وجود شناسنامه مالیات بر فروش لازم است که باید از اداره امور مالیاتی درخواست شود.
۶- سایر جنبه‌های حقوقی که هنگام افتتاح یک فروشگاه اینترنتی باید با آن‌ها سروکار داشته باشید، مربوط به مالیات و حسابداری می‌شوند.

مشخصات حقوقی در تجارت الکترونیکی

متأسفانه جنبه‌های قانونی افتتاح یک فروشگاه اینترنتی با تشریفات قانونی نمی‌شود. مقررات خاص بسیاری در تجارت الکترونیکی اعمال می‌شود که اگر قصد افتتاح یک فروشگاه آنلاین دارید، باید این موارد را نیز در نظر بگیرید.

۱- قانون رقابت در بازار
طبق قانون رقابت در بازار، فروشگاه‌های اینترنتی باید علاوه بر توضیحات مربوط به محصول و قیمت‌های نهایی (قیمت + مالیات بر ارزش افزوده + سایر اجزای قیمت در صورت وجود)، اطلاعات زیر را ارائه دهند:
• شرایط پرداخت، تحویل و خدمات
• نام و در صورت نیاز، نوع شرکت قانونی و آدرس فروشنده
• اطلاعات در مورد شرکت/فروشنده
• اطلاعات در مورد حق انصراف یا برگشت کالا
• اطلاعات در مورد رسیدگی به شکایات
• اطلاعات مربوط به انعقاد قرارداد
• ذخیره متن قرارداد

۲- حق کپی رایت
علاوه بر این، وبسایت فروشگاه شما (مانند هر وبسایت تجاری) باید حاوی علامت کپی رایتی باشد که به راحتی قابل دسترسی و دستیابی از همه صفحات باشد. حتی اگر محصولات خود را در پرتال‌هایی مانند آمازون یا eBay به فروش می‌رسانید، نیاز به علامت کپی رایت دارید.

۳- قانون فروش از راه دور
دستورالعملهای حقوق مصرف کننده‌ی اتحادیه اروپاVRRL) ) هنگام تجارت آنلاین باید رعایت شوند. در این مورد فرقی نمی‌کند که شما یک فروشگاه اینترنتی شخصی داشته باشید، یا در وبسایت آمازون، eBay یا هر فروشگاه دیگری مشغول به فعالیت باشید. این موضوع همچنین شامل قانون فروش از راه دور می‌شود، که به خریداران خصوصی یک حق انصراف دو هفته‌ای می‌دهد. با این حال، اینجا هم استثنائاتی وجود دارد: به عنوان مثال، قانون فروش از راه دور برای انعقاد قراردادهای بیمه یا معاملات فروش مستقیم تا ۴۰ یورو اعمال نمی‌شود. درباره تعهداتی که تحت قانون فروش از راه دور به مشتریان خود دارید، اطلاعات کافی کسب کنید: چه زمانی، کجا و چگونه باید به مشتریان خود دستورالعمل‌های انصراف یا فرم لغو سفارش را ارائه دهید؟

۴- مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (DSGVO)
به یاد داشته باشید که فروشگاه اینترنتی شما (مانند هر وبسایت دیگری) به سیاست حفظ حریم خصوصی احتیاج دارد. در اینجا باید به نرم افزار ردیابی (Tracking-Software) که استفاده می‌کنید، اشاره کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که از نرم افزار ردیابی شما (به عنوان مثالGoogle Analytics ) مطابق با مقررات حفاظت از داده استفاده می‌شود.

۵- کالاهای ویژه در فروشگاههای اینترنتی
طبیعی است که توضیحات محصولات باید صادقانه و تا حد امکان دقیق باشد. با این وجود برای برخی از محصولات باید نگاه دقیق‌تری داشته باشید و به جزئیات بیشتری بپردازید. محصولاتی مانند:
• نوشیدنی‌های الکلی، داروها، باتری‌ها، وسایل برقی، اقلام جنسی، لامپ‌، مواد‌غذایی، اسباب‌بازی، منسوجات، حیوانات.
به عنوان مثال، هنگام فروش محصولاتی که با باتری کار می‌کنند، باید قانون مربوطهBatteriegesetz) ) را رعایت کنید. ابعاد مانیتورها باید طبق قانون از سال ۲۰۱۰ به بعد به جای اینچ به سانتیمتر داده شوند و اگر در فروشگاه خود کالاهای ۱۸+ مانند اقلام جنسی یا فیلم‌های ترسناک ارائه می‌دهید، باید قانون حمایت از افراد زیر سن قانونی را رعایت کنید و اطمینان حاصل کنید که خریداران شما دارای سن قانونی هستند.

۶- قانون کلیک (Button-Lösung)

اصطلاح “قانون کلیک” تصریح می‌کند که این مساله باید برای مشتری کاملاً قابل مشاهده باشد که با کلیک کردن بر آیتمی در وبسایت، هزینه‌ای به حساب وی گذاشته می‌شود؛ مخصوصا با کلیک کردن بر عبارت “اکنون سفارش دهید”.

۷- سایر
• بهتر است در مورد آستانه‌ی تحویل سایر کشورهای گیرنده نیز مشاوره دریافت کرده و همچنین اطلاعات بیشتری درباره‌ی قانون بسته بندی محصولات کسب کنید.
• برای متقاضیان ایجاد فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک، گزینه‌های مختلف بیمه نیز مفید هستند.
این مقررات و قوانین تنها بخشی کوچک از جزئیات مربوط به تجارت آنلاین هنگام باز کردن فروشگاه اینترنتی را نشان می‌دهند. بنابراین قبل از اینکه فروشگاه اینترنتی خود را افتتاح کنید، باید با موضوعات بسیاری سروکار داشته باشید. در هر صورت قطعاً باید با مبانی تجارت الکترونیک آشنا باشید تا به طور مثال بتوانید در جلسات ارائه‌دهندگان خدمات (مانند برنامه نویسان و شرکت‌ها) مطالبات خود را بیان کرده و به موضوعات اصلی بپردازید.

۶٫ بازاریابی موفق

به منظور اینکه فروشگاه شما به راحتی پیدا شود، در صورت امکان باید روش‌های مختلف بازاریابی را ترکیب کنید. بدین منظور وب سایت شخصی شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همانطور که توضیحات محصولات و همچنین سئو یا تبلیغات آمازون برای یک فروشگاه در سایت آمازون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ممکن است حتی بتوانید پیش از ورود به آلمان و پیش از اخذ اقامت آلمان کار فروشگاه آنلاین خود را شروع کنید.

در هر دو مورد شما می‌توانید از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کنید تا توجه مشتریان را به محصولات خود جلب کنید. بازاریابی از طریق ایمیل نیز راه مناسبی است، به ویژه برای حفظ مشتریانی که قبلاً جذب شده‌اند، می‌توانید پیشنهادهای جدید و جذاب ارسال کنید. با کمپین‌های بازاریابی هدفمند از طریق ایمیل می‌توان به فروش بالایی دست یافت.

“اثبات اجتماعی” یکی دیگر از ابزارهای بسیار ارزشمند بازاریابی است که هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد: از مشتریان خود بخواهید برای محصولات شما نظر یا بررسی شخصی ارسال کنند (به خصوص در آمازون). ارائه دادن گواهینامه‌های جوایز و یا مدارک خاص نیز می‌تواند اعتماد مشتری را بیشتر تقویت کند.

۷٫ نتیجه‌گیری: دیگر به چه مسائلی باید توجه کرد؟

در نگاه اول، عنوان “فروشگاه اینترنتی” ساده و ارزان به نظر می‌رسد؛ با این حال، بسیار پیچیده است و هزینه‌هایی دارد که باید از قبل در نظر گرفته شود. از این رو ایجاد یک برنامه‌ی کاری (بیزینس پلن) مناسب از قبل ضروری است. به نکات زیر نیز باید توجه کنید:

۱- بلند مدت فکر کنید: فروشگاه شما چقدر تنوع خواهد داشت؟ از همان آغاز نرم افزارها، وبسایت، مدیریت اقلام و تدارکات را به گونه‌ای تنظیم کنید که بعداً مجبور به تغییرات اساسی نشوید، بلکه فقط تغییرات جزئی کافی باشد.
۲- سیستم بازگشت کالا را به درستی تنظیم کنید: کالاهای برگشتی می‌توانند به سرعت به پول تبدیل شوند. بنابراین، پیشاپیش در نظر بگیرید که چگونه می‌خواهید کالاهای برگشتی را کنترل کنید و چه کسی هزینه‌های آن را متحمل می‌شود.
۳- خدمات مشتری را فراموش نکنید: مشتریان راضی برای موفقیت فروشگاه شما بسیار مهم هستند. با رشد فروشگاه، شکایات و سوالات مربوط به خدمات مشتری می‌توانند به سرعت از کنترل خارج شوند. بنابراین قبل از شروع این کار، مشخص کنید که چه کسی خدمات مشتری را اداره می‌کند و چگونه در برابر رشد فروشگاه و افزایش فروش واکنش نشان می‌دهید.
۴- روش‌های ارسال جایگزین را نیز در نظر بگیرید: دراپ شیپینگ روشی برای ارسال کالا است که در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی در حال استفاده از آن هستند. در این روش، محصولات به طور مستقیم از تولید‌کننده به مشتری نهایی ارسال می‌شوند‌، بدون اینکه فروشنده‌ی اینترنتی (واسطه) با محصول تماسی داشته باشد یا به انبار احتیاج داشته باشد. این این روش ارسال برای برخی از فروشگاه‌ها مناسب است، اما باید در استفاده از آن با احتیاط رفتار کرد.

افتتاح فروشگاه اینترنتی به تنهایی می‌تواند یک کار زمان‌بر و پرهزینه باشد: علاوه بر جنبه‌های حقوقی بی‌شمار (قانون فروش از راه دور، حمایت از افراد زیر سن قانونی، محافظت از داده‌ها و غیره)، تشریفات اداری متعددی نیز برای ایجاد فروشگاه، ساختار وبسایت و بازاریابی وجود دارد.
توصیه‌های حرفه‌ای برای شروع کار به شما کمک می‌کند:

برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی
تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار یا پیدا کردن شغل مورد نظر خود در آلمان را دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، لطفا فرم زیر را پر بفرمایید. برای تعیین زمان مشاوره با شما تماس می گیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *