راه اندازی کسب و کار در آلمان

کسب و کار در آلماننحوه شروع کسب و کار و پروسه اداری آن در آلمان برای شهروندان اروپایی و غیر اروپایی متفاوت است. موردی که همیشه منجر به سردرگمی متقاضیان ایرانی می شود تقلید روش هایی است که معمولا از دوستان ایرانی خود که مقیم آلمان هستند می شنوند. ابتدایی ترین ماموریتی که فرد پس از انتخاب فعالیت خود در آلمان و اطمینان نسبی از موجه بودن اقتصادی آن کسب و کار باید به دست آورد دریافت این مهم است که آیا کسب و کار شما شرایط اخذ اقامت اولیه در آلمان و تبدیل آن به اقامت دائم را دارد یا خیر.  

شهروندان اتحادیه اروپا می توانند به راحتی مانند یک شهروند آلمانی در آلمان کسب و کار خود را آغاز کنند. اما پیچیدگی های اداری معمولا برای شهروندان غیر اروپایی در این زمینه بیشتر است. شهروندان غیر اروپایی برای شروع کار در آلمان به اجازه اقامت یا مجوز اقامت (Aufenthaltserlaubnis) نیاز دارند. 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد نحوه دریافت مجوز برای شهروندان غیر اروپایی با ما تماس بگیرید. 

قوانین مربوط به راه اندازی کسب و کار  برای شهروندان اتحادیه ی اروپا

شهروندان اتحادیه اروپا – به معنی شهروندان کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا – می توانند در آلمان  کسب و کار خود را راه اندازی کنند. این مقوله اصطلاحا به عنوان آزادی استقرار (Niederlassung Freiheit)  شناخته می شود.

این قوانین در مورد شهروندان نروژ و سوئیس نیز صدق می کند. مسئله مهم این است که این شهروندان می بایست در مراجع ثبت (Meldebehörden)  مربوطه ثبت نام کنند. سایر قوانین برای این  شهروندان کاملا مشابه با یک شهروند آلمانی میباشد. 

این بدان معناست که فرد صاحب کسب و کاری که شهروند کشوری از اعضای اتحادیه ی اروپاست ، می بایست مقررات موجود برای شروع کار در کسب و کار های مهارتی، یا مجوز های مربوط به  به مشاغل مورد نیاز مجوز و ضوابط مربوط به فریلنسر  (Freiberufler)  را بطور کامل رعایت کنند.

لازم به توضیح است که منظور از شهروند کسی است که پاسپورت کشور اروپایی را داشته باشد و نه صرفا اقامت آن.

قوانین مربوط به راه اندازی کسب و کار برای شهروندان غیر اروپایی

چنانچه گفته شد شهروندان اتحادیه ی اروپا به آسانی قادر به ایجاد خود اشتغالی و یا یافتن شغل در آلمان می باشند و می توانند کار خود را با  آزادی در انتخاب محل کار یا نوع کار ( Niederlassung Freiheit  و یا Dienstleistungs Freiheit) انتخاب کنند. این در حالیست که شرایط برای شهروندان غیر اروپایی کمی پیچیده تر بوده و آنها نیازمند به داشتن یکی از موارد زیر جهت شروع کار و ثبت خود اشتغالی خود را آلمان می باشند:

  1. اقامت موقت یا befristete Aufenthaltserlaubnis   
  2. اقامت  دائم unbefristete Niederlassungserlaubnis

بر اساس بند ۲۱ قانون اقامت افراد زمانی میتوانند از طریق کسب و کار و تجارت مجوز اقامت آلمان را دریافت کنند که:

  • علاقه ی اقتصادی فراگیر یا یک نیاز ویژه منطقه ای وجود داشته باشد. فعالیت و مورد نظر میبایست تاثیر مثبتی بر اقتصاد محلی  داشته باشد.  این نکته خود نیاز به مشاوره کامل دارد زیرا آلمان به دلیل فدرال بودن پیش نیاز های اقتصادی متفاوتی در مناطق مختلف دارد. از طرفی صرف موفقیت یک پروژه از دید سرمایه گذار به معنی جذابیت اقتصادی برای آن شهر یا منطقه در آلمان نیست. مسلما شاخص های اقتصاد کلان به اندازه   شاخص های خرد مورد تجزیه و تحلیل ادارات قرار خواهند گرفت.  
  • سرمایه خودتان یا اعتبار موسسات سرمایه گذار از قبل تضمین شده باشد. 
  • اثبات شود که شما ظرفیت لازم برای اجرای پروژه را دارا هستید. این ظرفیت در لایه های مختلف از قبیل تحصیلات آکادمیک یا فنی حرفه ای ، فعالیت های شغلی و خود اشتغالی ، سطح زبان و غیره می تواند خود را نشان دهد. 

علاوه بر موارد فوق، امکان کسب اقامت از طریق سرمایه گذاری به صورت خود اشتغالی با سرمایه بالا، از کف  ۲۵۰٫۰۰۰ یورو با شرط ایجاد اشتغال زایی کافی نیز در آلمان وجود دارد.  

اتاق بازرگانی هر منطقه اقتصادی در آلمان قادر به تایید ملزومات مورد نیاز میباشد. ارزیابی نهایی سپس توسط مراجع اصلی ذیصلاح که اداره مهاجرت هر شهر می باشد انجام می شود. کارآفرینان غیر اروپایی در ابتدای فعالیت خود اجازه اقامت موقت تا ۳ سال دریافت کرده و پس از مدتی میتوانند این نوع اقامت را به اقامت دائم تبدیل کنند.

اقامت دائم  مطابق با بند ۹ قانون اقامت صادر می شود (به شرط تضمین درآمد و قابلیت گفتگو به زبان آلمانی تا سطح ب ۱).

آمار و ارقام: ملیت بنیانگذاران

طبق آمارهای تحقیقاتی درباره شرکتهای کوچک و متوسط ​​(IfM) ، سهم اتباع غیر آلمانی در مشاغل جدید در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲ درصد بوده است. جزئیات به شرح ذیل میباشد:

  • ۲۴٪ درصد از ۲۷ کشور اتحادیه ی اروپا ( بدون محاسبه آلمان)
  • ۶٪ از سایر کشورهای اروپایی
  • ۲٪ از آسیا۰٫۴٪ از آفریقا
  • ۰٫۳٪ از آمریکا

توجه به سایر مقررات

اگر موانع اولیه در پروسه ثبت خود اشتغالی به عنوان یک شهروند اروپایی یا غیر اروپایی را برطرف کردید ، مطمئناً تازه نوبت به تامین پیش نیاز های شروع کسب و کار به مانند یک شخص آلمانی می رسد:

  • آیا فعالیت شما نیاز به مجوز دارد؟
  • آیا می خواهید در زمینه مهارت های فنی  کسب و کار خود را راه اندازی کنید؟ در اینصورت احتمال اعمال Meisterpflicht (دوره های آموزشی با امتحان و کسب لیسانس کار در آلمان برای مشاغل مهارتی) ممکن است.
  • آیا شما  فریلنسر هستید؟
  • دفاتر: مسئولیت های دفتر نظارت بهداشت ، ساخت و ساز یا بازرسی را برای کسب و کار خود بررسی کنید.
  • آیا جهت راه اندازی کسب و کار نیاز به امتحان یا اطلاعات خاصی میباشد؟
برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:
whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار یا پیدا کردن شغل مورد نظر خود در آلمان را دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، لطفا فرم زیر را پر بفرمایید. برای تعیین زمان مشاوره با شما تماس می گیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *