خود اشتغالی پاره وقت در آلمان

recognition

بسیاری از کارآفرینان، در ابتدا کار و تجارت شخصی خود را به صورت پاره وقت آغاز می کنند. به عنوان بنیانگذار یک استارتاپ می‌توانید در ابتدا کار خود را در آلمان به صورت پاره وقت راه اندازی کنید و امتحان کنید که ایده‌‌ی کسب‌وکار شما با چه استقبالی روبرو می‌شود. با این حال مهم است که برای این نوع از خوداشتغالی نیز به خوبی آماده شده باشید. حتی برای بسیاری از افرادی که به صورت تمام وقت اقامت آلمان را برای یک شغل یا کسب و کار خاص دریافت میکنند میتوانند شغلی به صورت پاره وقت برای خود و حتی همسر خود در نظر بگیرند.

بیزینس پلن خود را بنویسید و جوانب مثبت و منفی شروع فعالیت را در نظر بگیرید. برای یک شروع بهینه، می‌توانید از مشاوران استارتاپ استفاده کنید.

خود اشتغالی پاره وقت در حال شکوفایی‌ست!

اگر هنوز مشغول به کار غیر مستقل هستید، خود اشتغالی پاره وقت راهی برای شروع استارتاپ شماست. نمایشگر شرکت‌های استارتاپ آلمان (KfW Gründungsmonitor) که فعالیت‌های شرکت‌های استارتاپ در آلمان را ثبت می‌کند، نشان می‌دهد که خود اشتغالی پاره وقت در سال‌های اخیر اهمیت پیدا کرده است. در حال حاضر بیش از نیمی از کارآفرینان و بنیانگذاران استارتاپ، در قالب خود اشتغالی پاره وقت مشغول به کار هستند. به ویژه زنان بیشتر تمایل دارند که به جای شغل تمام وقت، خود اشتغالی پاره وقت را به عنوان روشی برای شروع استارتاپ در آلمان انتخاب کنند. علاوه بر این، نمایشگر شرکت‌های استارتاپ آلمان نشان می‌دهد که سرمایه‌ی اولیه‌ی مورد نیاز برای خود اشتغالی پاره وقت به طور کلی کمتر است.

۷ نکته برای شروع خود اشتغالی پاره وقت

برای آنکه خود اشتغالی پاره وقت خود را شروع کنید، باید به چندین نکته توجه نمایید. در اینجا به ۷ موضوع مهم می‌پردازیم که قبل از شروع خود اشتغالی پاره وقت باید بررسی شوند:

  1. خود اشتغالی پاره وقت در برابر تمام وقت

خود اشتغالی شما تا زمانی باید نیمه وقت باشد که معیارهای خاصی برآورده شوند؛ معیارهایی مانند ساعت کار و درآمد مورد نظر. منطق اساسی این است که مشخص کنید شغل مورد نظر شما در چه زمینه‌ای است. به عنوان مثال برای ساعات کاری، می‌توانید حداکثر ۱۸ ساعت در هفته را به عنوان پایه برای خود اشتغالی پاره وقت در نظر بگیرید. البته انتظار این نیست که درآمد حاصل از خوداشتغالی پاره وقت بیش از درآمد اصلی شما باشد. هنگامی که کارمندی را استخدام می‌کنید، دیگر ماهیت کار شما پاره وقت فرض نمی‌شود و در این صورت کار شما خود اشتغالی تمام وقت محسوب می‌شود.

این روش به خصوص برای دوستانی که از طریق ثبت شرکت وارد آلمان میشوند و قصد استخدام نیروی کار را دارند با احتساب تغییراتی در سیستم حسابداری شرکتی قابلیت اجرا دارد و می تواند منافعی را برای فرد کارفرما از منظر هزینه ای ایجاد کند.

 

  1. ثبت خود اشتغالی پاره وقت

برای ثبت خوداشتغالی پاره وقت، همان الزامات مربوط به راه‌اندازی استارتاپ‌های تمام وقت اعمال می‌شود.

 

  1. به کارفرمای خود اطلاع دهید.

در صورت مشغول بودن در کاری دیگر و علاقه برای شروع کار نیمه وقت موازی با کار تمام وقت حتما باید به کارفرمای خود اطلاع دهید. در اصل شما آزاد هستید که شغل خود را به طور پاره وقت شروع کنید اما نباید از وظایف خود به عنوان کارمند غافل شوید و یا با کارفرمای خود در رشته ای مشابه همزمان رقابت کنید. همچنین در قرارداد کاری خود به قوانین و شرایط موجود توجه کنید. اطلاع دادن به رئیس و اجازه گرفتن از وی نه تنها توصیه می‌شود، بلکه در صورت شروع خود اشتغالی به عنوان شغل پاره وقت ضروری می‌باشد.

 

  1. تعهدات بیمه‌ی اجتماعی را رعایت کنید.

اگر به صورت پاره وقت خود اشتغال هستید، دیگر نیازی به پرداخت (اضافی) بیمه‌ی اجتماعی ندارید. با این حال، لازم است که با شرکت بیمه درمانی خود مشورت کنید، زیرا پاداش ناشی از خود اشتغالی پاره وقت نیز برای این سهم در نظر گرفته می‌شود. در غیر این صورت، این مساله می‌تواند منجر به ادعاهای دیگر شود. اگر می‌خواهید به عنوان دانشجو خود اشتغال شوید، تماس و مشورت با شرکت بیمه درمانی مهم است.

به محض جا افتادن خود اشتغالی پاره وقت شما (از نظر درآمد و یا ساعات کار)، می‌توانید برای دریافت عنوان خود اشتغال اقدام کنید. در این روش، شما بدون بیمه می‌شوید و مجبور نیستید سهم بازنشستگی یا بیمه بیکاری بپردازید. همچنین می‌توانید بیمه‌ی درمانی دولتی یا خصوصی را به عنوان بیمه‌ی خود انتخاب کنید.

 

  1. مجوزهای لازم برای شروع خود اشتغالی پاره وقت

برای ثبت خود اشتغالی پاره وقت نیز باید همانند ثبت یک کار تمام وقت، تمامی مدارک، مجوزها و گواهینامه‌های لازم را ارائه دهید.

 

  1. مالیات استارتاپ‌های پاره وقت

در رابطه با موضوع مالیات، تفاوتی نمی‌کند که آیا شما دارای شغل پاره وقت هستید و یا اینکه تمام وقت مشغول به کار هستید. بنابراین تحقیق کنید که در صورت خود اشتغالی پاره وقت چه مالیاتی را باید بپردازید.

 

  1. قوانین مربوط به مشاغل خرد را بررسی کنید.

خود اشتغالی پاره وقت و مشاغل خرد یکسان نیستند. حتی اگر تمام وقت خود اشتغال هستید، می‌توانید از مقررات ویژه برای مشاغل خرد بهره ببرید. این در درجه‌ی اول مربوط به معافیت از مالیات فروش است.

بیکاری و خوداشتغالی پاره وقت

حتی اگر بیکار هستید، می‌توانید به عنوان یک شخص خود اشتغال کار کنید. با این حال، خود اشتغالی پاره وقت نباید بیش از ۱۵ ساعت در هفته باشد. اگر شما به عنوان یک شخص بیکار (کسی که بیمه‌ی بیکاری دریافت می‌کند) مشغول به کار پاره وقت باشید، تا ۱۶۵ یورو از درآمد ماهانه‌ی شما معاف است (میتوانید تا این مبلغ درامد داشته باشید و همچنان حقوق بیکاری هم بگیرید). با این حال، باید خود اشتغالی پاره وقت خود را فوراً به اداره کار گزارش دهید.

مزایای خوداشتغالی پاره وقت در آلمان 

  • اگر حرفه‌ی خود را ابتدا به عنوان شغل پاره وقت شروع کنید، می‌توانید آزمایش کنید که آیا ایده‌ی کسب‌وکار شما در واقع پتانسیل اقتصادی کافی برای خود اشتغالی تمام وقت را دارد یا خیر.
  • با خود اشتغالی پاره وقت می‌توانید خطر شکست را کاهش دهید، زیرا درآمدی مطمئن از کار اصلی خود دارید و می‌توانید از این طریق برای تأمین مالی خود اشتغالی پاره وقت استفاده کنید.
  • وقتی به صورت پاره وقت مشغول هستید، می‌توانید در مقایسه با راه اندازی یک شغل تمام وقت، زمان بیشتری را صرف پیشرفت کار کنید و همزمان وقت کمتری را برای کار بگذارید.
  • اگر در معرض بیکاری هستید، می‌توانید خود اشتغالی پاره وقت خود را به خود اشتغالی تمام وقت تبدیل کنید.
  • طبیعتا شما می‌توانید درآمد کلی خود را از طریق شغل پاره وقت افزایش دهید.

معایب خوداشتغالی پاره وقت در آلمان 

  • به یاد داشته باشید که با انجام خود اشتغالی پاره وقت، باری دو چندان بر دوشتان خواهید داشت و باید از وقت زندگی خانوادگی و خصوصی خود صرف نظر کنید.
  • قبل از شروع کار خود، بررسی کنید که آیا زمان کافی برای اجرای موفقیت آمیز یک بیزینس به صورت پاره وقت را دارید.
  • در مورد مشتریان بالقوه، این موضوع که شما یک خود اشتغال به صورت پاره وقت هستید، می‌تواند به صورت نامطلوب تعبیر شود. همین امر در مورد شرکا و تأمین کنندگان نیز صدق می‌کند.
  • به دلیل داشتن یک شغل اصلی تمام وقت، از نظر زمان نسبت به درخواست‌های فوری مشتریان شغل پاره وقت خود، کمتر می‌توانید انعطاف پذیر باشید.
  • مشاغل استارتاپ پاره وقت نیز می‌توانند شکست بخورند. در این صورت باید بدهی‌های خود را از حقوق شغل تمام وقتتان پرداخت کنید.

برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی
تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار یا پیدا کردن شغل مورد نظر خود در آلمان را دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، لطفا فرم زیر را پر بفرمایید. برای تعیین زمان مشاوره با شما تماس می گیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *