ثبت کسب و کار کوچک در آلمان : مراحل و مسئولین

آیا قصد راه اندازی یک کسب و کار به تنهایی دارید و نمی خواهید به عنوان تاجر در ثبت تجاری وارد شوید؟ثبت با روش GbR و همکاری سایرین چطور؟ اگر اینطوری است شاید بخواهید به روشی که به صورت سنتی به آن کسب و کار کوچک گفته می شود شروع کنید، ما نحوه ثبت این نوع کسب و کار را در ادامه به شما نشان خواهیم داد.

ما همچنین الگویی رایگان برای ثبت کسب و کارهای کوچک، به شما ارائه خواهیم داد. هر کسی که به عنوان یک تاجر یا به عنوان مثال GmbH(شرکت با مسئولیت محدود) شروع به کار می کند ، باید در ثبت تجاری نیز وارد شود. از طرف دیگر این موضوع نیز وجود دارد که فریلنسرها تحت عنوان کسب و کار کوچک قرار نمی گیرند.

 

  1. کسب و کارهای کوچک ، صاحبان کسب و کارهای کوچک ، مشاغل تجاری 

در حقیقت ، کسب و کار کوچک یک مفهوم انتزاعی است که در اصطلاح، اغلب برای توصیف مشاغلی استفاده می شود که بیزنس به معنای تجاری نیستند و نتیجتاً در ثبت تجاری قرار نمی گیرند. علاوه بر این ، اصطلاح کسب و کار کوچک اغلب همراه با اصطلاحات صاحبان مشاغل و مشاغل کوچک به کار می رود.(گرچه ممکن است چهارچوب تجارت کوچک در این اصطلاحات گم شود.) کسب و کارهای کوچک زیر مجموعه ای از گروه های تجاری هستند که مالیات بر ارزش افزوده بر آنها اعمال می شود و این موضوع هیچ ارتباطی با موضوع ثبت مشاغل کوچک ندارد.گفتنی است، از آنجایی که فریلنسرها نیازی به ثبت کارشان ندارند ، مشاغل کوچک تلقی نمی شوند.

نکته: فریلنسرها در زمینه ی کسب و کارهای کوچک فعالیت نمی کنند.

فریلنسری در گروه مشاغل کوچک یا مشاغل تجاری قرار نمی گیرد. شما بعنوان فریلنسر لازم نیست در دفتر تجارت یا ثبت تجاری وارد شوید و در نتیجه خارج از اتاق بازرگانی(IHK) یا HWK(تجارت صنایع دستی) محسوب می شوید. در اینباره باید گفت که، برای برخی از فریلنسرها اتاق های ثبت ویژه ای ایجاد شده یا ثبت نام در اداره رفاه اجتماعی هنرمندان الزامی شده است.

برای مطالعه در خصوص کسب و کارهای GmbH  و یا UG اینجا کلیک کنید.

 

۲٫ تمایز ثبت مشاغل تجاری و مشاغل کوچک

طبق (بخش ۱ ، بند ۱ قانون تجارت آلمان یا HGB ) ، تاجر کسی است که یک تشکل تجاری را اداره می کند. مشاغل کوچک در قانون این گونه  متمایز شده اند که “تشکل اقتصادی به نوع و دامنه توسعه ی تجاری محدود نمی شود” (بخش ۱ بند ۲ HGB).

منظور از نوع که در بالا آورده شد، پیچیدگی عملیات تجاری یا تنوع فعالیت های تجاری است. دامنه، که مورد اشاره شده ی دیگر می باشد ، حجم گردش مالی ، تعداد کارمندان یا میزان دارایی های عملیاتی را در برمی گیرد . این موارد، به شرح زیر نوع روند ثبت نام را تحت تأثیر قرار می دهند:

تفاوت اصلی: عدم ورود کسب و کارهای کوچک به ثبت تجاری

برخلاف مشاغل تجاری ، کسب و کارهای کوچک نیازی به ورود در ثبت تجاری ندارند. این به معنی این است که برای ایجاد و ثبت مشاغل کوچک:

  •  قرار ملاقات با دفتر اسناد رسمی ضروری نیست.
  •  هزینه ای برای دفاتر اسناد رسمی در نظر گرفته نمی شود.
  •  نیازی به تهیه ترازنامه ابتدایی یا ترازنامه شروع نیست.

در کل می توان نتیجه گرفت که ثبت یک کسب و کار کوچک بسیار ارزانتر است.

 

کسب و کارهای کوچک در آلمان

فرم های قانونی برای مشاغل کوچک

در نگاهی اجمالی می توان گفت که یک تجارت کوچک به اندازه ی شرکت هایی که سالانه صدها هزار یورو سود می کنند، فروش ایجاد نمی کند.بنیادی که به طور سنتی به عنوان یک تجارت کوچک شناخته می شود ، زمانی ایجاد می شود که به طور مثال شما آنرا خودتان تاسیس کنید. و یا به عنوان یک مالک انفرادی خودتان اداره ی آنرا بدست بگیرید. اگر حداقل دو نفر برای یک بیزنس مشترک به هم بپیوندند ، یک همکاری حقوقی مدنی (GbR) شکل می گیرد. و GbR در مجموعه ی بیزنس کوچک قرار می گیرد ، زیرا در ثبت تجاری وارد نشده و در نتیجه بخشی از مشاغل تجاری بشمار نمی رود.

 

فرم های قانونی برای بخش تجاری

اگر شما به عنوان یک مالک خصوصی (Einzelunternehmer) در ابتدا تصمیم بگیرید که در ثبت تجاری، وارد شوید ، به شما عنوان تاجر اعطا می شود و دیگر گرداننده ی یک کسب و کار کوچک محسوب نمی شوید. وقتی که یک شرکت GbhRیا UG تأسیس می شوند ، ورود در ثبت تجاری به طور خودکار انجام و بیزنس تجاری ذکر شده در  چارچوب قانون تجارت آلمان (HGB) گنجانده می شود. لازم به ذکر است که ورود به ثبت تجاری باید حتماً توسط دفاتر اسناد رسمی انجام شود. به عنوان مثال ، اگر قصد راه اندازی gmbh را دارید ، دفتر اسناد رسمی قرارداد اجتماعی را تأیید و اسناد بیشتری را تنظیم ، و بعدتر به دادگاه محلی تسلیم می کند. اگر هم بخواهید که یک کسب و کار کوچک را در قالب GbR  ثبت کنید ، پروسه ی تاسیس طولانی تری را پیشرو خواهید داشت.

اگر کار خود را به عنوان یک کسب و کار کوچک آغاز کنید ، مطمئناً با گذشت زمان، به طور تدریجی  رشد خواهید کرد. و بعد از یک اندازه ی معین، شما به یک شرکت تجاری تبدیل می شوید و باید ثبت نام خود را در ثبت تجاری انجام دهید. سپس ثبت به طور خودکار GbR را به یک شرکت بازرگانی باز (OHG) تغییر می دهد. با این حال ، مقررات جامع تری برای پایه گذاری حسابداری در زمینه ی بازرگانی یا بیزینس تجاری مانند GmbH یا UG اعمال می شود.

مطالعه بیشتر: ۷ نکته برای ورود صحیح به بازار آلمان

با یک نگاه: چه زمانی شرکت شما یک تجارت کوچک است؟

 

اشکال قانونی مشاغل کوچک اشکال قانونی مشاغل تجاری
کارآفرین(انفرادی کار کردن) بازرگان
شرکت قانون مدنی(GbR) مشارکت عمومی(OHG)
نهاد تجاری با مشارکت محدود(KG)
شرکت کارآفرینی(UG)، شرکت با مسئولیت محدود(GmbH)
شرکت سهامی(AG)

 

 

۳٫ ثبت تجارت کوچک: رفتن از دفتری به دفتر دیگر

و در نهایت می توانیم بگوییم : اگر شما به عنوان یک تاجر ، با OHG ، GmbH ، UG یا شرکت های دیگر برای اشتغال خود همکاری نکنید ، به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک شناخته می شوید.

و بنابراین این سوال برایتان پیش می آید که باید در کجا تجارت کوچک خود را ثبت کنید؟

برای ثبت یک تجارت کوچک ، بازدید از دفاتر خاصی الزامی است. و این همان کاری است که صاحبان کسب و کارهای کوچک باید انجام دهند. با این حال ، موسسی که می خواهد یک تجارت کوچک را به ثبت برساند ، لازم نیست برای ثبت تجاری درخواست دهد. صاحبان مشاغل کوچک و فریلنسرها از تعهد ثبت در دفتر بازرگانی معاف هستند. با این وجود می توانند داوطلبانه نیز ثبت نام کنند ، اما در این صورت طیف وسیعی از حقوق و تعهدات را نیز در برابر خود خواهند داشت. بنابراین باید به یاد داشته باشیم: موسسانی که می خواهند یک کسب و کار کوچک را به ثبت برسانند می توانند از ثبت تجاری اجتناب کنند ، اما بقیه ی تجار از این قضیه مستثنی نیستند. گام هایی که شما باید به عنوان بنیانگذار برای ثبت یک تجارت کوچک بردارید ، در زیر توضیح داده خواهد شد.

 

.  دفتر تجارت

.  اداره مالیات

.  انجمن صنفی

.  HWK یا IHK

.  برای کارمندان ،به دفتر کار و بیمه درمانی مراجعه کردن

مطالعه بیشتر: راهنمای راه اندازی کسب و کار در آلمان

 

ثبت مشاغل: اسناد لازم و راهنمایی برای پر کردن

تقریباً تمام موسسین مجبور به ثبت مشاغل هستند. فقط فریلنسرها نیازی به انجام این کار ندارند ، چرا که می توانند مستقیماً با اداره ی مالیات مراجعه نکنند. اگر می خواهید یک کسب و کار کوچک را ثبت کنید ، نیاز به مجوز تجاری از دفتر تجارت یا دفتر تنظیم مقررات محلی دارید. در برلین می توانید حتی به صورت آنلاین نیز ثبت نام کنید و یک بیزنس کوچک را راه اندازی کنید. در سایر حوزه های اداری ، علاقه مندان به تاسیس شرکت، فرم هایی را دریافت می کنند که می توانند در سایت آنها را پر کنند و تحویل مسئولین دهند.

مطالعه بیشتر: سوالات متداول در خصوص ثبت حرفه در آلمان

توجه به مشاغل کوچک : بررسی مجوزها

همچنین باید بررسی کنید که بیزنس شما مجوز تجاری خاصی نیاز دارد یا نه. برخی از نمونه های مشاغل مشمول مجوز در آلمان عبارتند از: مراقبت از سالمندان ، توسعه دهندگان و ناظران ساخت و ساز ، سقف سازی ، آموزشگاه های رانندگی ، لعاب کاری ، بنگاه های املاک و مستغلات ، نقاشان و وارنیشرها ، پارکت کار ، طراح داخلی ، رنگرز و نجار. برای اطمینان حاصل کردن با مسئولین IHK و   HWKتماس بگیرید.

 

آیا کسب و کار کوچک نیمه وقت را می خواهید شروع کنید؟

زمانی که بخواهید یک کسب و کار کوچک را ثبت کنید ، از شما سوال می شود که می خواهید شغل تمام وقت یا پاره وقت را اداره کنید .به جز دامنه فعالیت این دو ، تفاوت دیگری بینشان وجود ندارد. شما وظایف و تعهدات یکسانی در هر دو صورت خواهید داشت. اگر تصمیم دارید یک کار نیمه وقت را شروع کنید ، باید به کارفرمای خودتان نیز اطلاع دهید که قصد دارید یک تجارت کوچک را ثبت کنید.

 

ثبت مشاغل کوچک در اداره مالیات

به عنوان یک قاعده کلی ، اداره مالیات پس از اعلام ثبت تجاری به طور خودکار پرسشنامه ای را برای جمع آوری مالیات صاحبان کسب و کارهای کوچک ارسال می کند. علاوه بر این ، اداره مالیات یک شماره ی مالیاتی هم صادر می کند. هر کسی که مایل به فروش یا خرید کالا یا خدمات در داخل اتحادیه اروپا بدون مالیات باشد ، باید برای شماره شناسه ی VAT(مالیات ارزش افزوده) درخواست بدهد. این شناسه توسط اداره مالیات مرکزی فدرال اعطا می شود. ما اطلاعات تماس با اداره مالیات در منطقه نزدیک شما را در اینجا قرار داده ایم.

 

ثبت مشاغل کوچک و درخواست شماره شرکت

اگر بنیان گذاران بخواهند که کارمند استخدام کنند ، باید درخواست شماره شرکت را در دفتر استخدام (Arbeitsamt) ثبت کنند. شماره شرکت توسط آژانس استخدام فدرال تعیین می شود و باید به محض استخدام اولین کارمند ثبت شود. این شماره هم به ثبت نام در تأمین اجتماعی و هم به شرکت بیمه درمانی مرتبط است. درخواست شماره شرکت، باید برای کارمندان پایه و کارآموزان نیز انجام شود. در صورت تصاحب شرکتی دیگر ،شما باید شماره دیگری را از نو درخواست کنید.

 

ثبت مشاغل کوچک: اتاق بازرگانی و صنایع(IHK)

پس از ثبت تجارت ، عضویت در یکی از ۸۰ اتاق بازرگانی و صنایع (IHK)،برای شما الزامی است. بغیر از فریلنسر ها ، کشاورزان و صنعتگران، موضوع یاد شده برای کلیه شرکت های آلمانی اجباری می باشد. بنابراین ، تمام کسانی که یک تجارت کوچک را ثبت می کنند ، به نحوی عضو IHK نیز می شوند.

فرقی نمی کند که در IHK برلین ، IHK مونیخ ، IHK کلن یا IHK اشتوتگارت باشید، هر کسی که بخواهد یک تجارت کوچک را ثبت کند باید به IHK مسئول آن منطقه مراجعه کند . عضویت در IHK بر اساس محل استقرار شرکت تاسیس شده می تواند متفاوت باشد و در خصوص ثبت نام، معمولاً این فرآیند توسط دفتر تجارت انجام می شود. در نهایت هم IHK مسئول، نامه ای با کلیه اطلاعات مورد نیاز برای عضویت در IHK به کارآفرین می فرستد.

 

 

ثبت مشاغل کوچک:سوال کردن از HWK (تجارت صنایع دستی)

قبل از اینکه یک کسب و کار کوچک را ثبت کنید ، باید بفهمید که آیا این کسب و کار باید در فهرست تجارت ثبت شود یا نه. دفتر ثبت صنایع دستی، لیستی از کلیه صاحبان مشاغل مشمول مجوز را دارد. صاحبان مشاغل بعدتر کارت صنایع دستی را دریافت می کنند. ثبت صنایع دستی توسط اتاق صنایع دستی در مناطقی مخصوص، مدیریت می شود.

شرایط صدور مجوز برای صنعتگرانی که در ثبت صنایع دستی وارد می شوند شامل موارد زیر است:

 

  • اشخاص باید امتحان کارشناسی را در صنعت مورد نظر قبول شده باشند
  •  اشخاص باید امتحان کارشناسی فنی را در صنعت مورد نظر گذرانده باشند
  • حداقل یک آزمون معادل آلمانی مربوط به صنعت مورد نظر را گذرانده باشد
  •  اشخاص باید طبق بخش  ۷a یا ۷b قوانین HWO (مقررات قدیمی مسافران) لیست شده باشند
  • اشخاص مطابق با بخش ۸ WHO یا  بعنوان یک شهروند اتحادیه اروپا، مطابق با بخش ۹ WHO برای کاری که انجام می دهند، باید معافیت داشته باشند.

 

ثبت مشاغل کوچک: انجمن بیمه و مسئولیت کارفرمایان

ثبت یک تجارت کوچک، به معنای ثبت نام در انجمن های حرفه ای نیز می باشد. انجمن های صنفی متفاوتی برای بخش های مختلف تجاری وجود دارد. شما تا حد زیادی مسئول موارد بهداشتی در شرکت تاسیس شده خودتان هستید. همه ی صاحبان مشاغل باید ظرف یک هفته از تأسیس، در این نوع صنف ها ثبت نام کنند. البته استثنایی برای انجمن های بازرگانی ذی صلاح کشاورزی یا موسسات بیمه حوادث عمومی لحاظ شده است.

 

ثبت مشاغل کوچک و کارمندان

کارمندان باید به شرکت بیمه درمانی معرفی شوند. گزارشات به شرکت بیمه درمانی فقط هنگام پیوستن کارمند جدید به یک شرکت داده نمی شوند بلکه در مواقع دیگر نیز گزارش می شود. بهتر است در این مورد، از شرکت بیمه درمانی مراجعه شده اطلاعات بیشتری دریافت کنید. شرکت بیمه مشتاقانه برگه های اطلاعاتی به روزی را که به انتقال و مهلت تعرفه ها مربوط می شود، در قالب گزارشی به شما ارائه می دهد.

 

۴٫ ثبت نام و هزینه ها در دفاتر تجاری آلمان

استفاده از تکنولوژی در برخی از شهرها و ایالت های فدرال به خوبی پیشرفت کرده است. در NRW (ایالت نوردراین-وستفالن) ، کل ثبت کسب و کار کوچک می تواند از طریق یک ثبت مرکزی به طور مستقل از دفاتر تجاری محلی انجام شود.در حال حاضر تنها شهری که از این قضیه مستثنی است و صاحبان مشاغل کوچک در آن می توانند آنلاین ثبت تجاری را انجام دهند،کولن می باشد. اگر ثبت نام اینترنتی امکان پذیر نباشد ، بنیانگذار بیزنس کوچک،باید به دفتر تجارت شهر خود مراجعه کند. معمولاً موسس می تواند فرم ثبت نام را در وب سایت مربوط به دفتر تجارت بارگیری و قبل از آن پر کند. قرار ملاقات هم  می تواند مفید باشد. به عنوان مثال ، در شهر لایپزیگ حتی قرار ملاقات آنلاین نیز به مراجعین ارائه می شود.

 

۵٫موارد دیگری که برای مشاغل کوچک نیاز دارید

ثبت مشاغل کوچک، گامی رسمی در جهت خود اشتغالی می باشد. در زیر به شما مواردی را ارائه می دهیم که می توانید در ابتدای کارتان به آنها فکر کنید:

  • آیا از قبل یک حساب تجاری دارید؟
  • نکات کلیدی بیمه بودن: خطرات خصوصی و حرفه ای پوشش داده می شود
  • آیا شرایط و ضوابط شما از نظر قانونی امن است؟ (یک وکیل از شبکه ما در این مورد به شما کمک خواهد کرد)
  • حساب های شما را چه کسی مدیریت می کند؟ (ما به شما یک مشاور مالیاتی را توصیه می کنیم.)

آیا شما از دفتری در خانه تان یا دفتری اجاره ای کار می کنید؟ سعی کنید اطلاعات لازم درباره دفتر مناسب کار را جستجو کنید

  • سعی کنید اولین فاکتور لازم برای کار را یادداشت کنید
  • می توانید چندین الگو برای زندگی روزمره ی اداری را در اینجا پیدا کنید

 

۶٫سوالات متداول درباره ثبت کسب و کار کوچک در آلمان

یک تجارت کوچک تا چه حد می تواند گسترده باشد؟

یک شرکت اگر از گردش مالی ۶۰۰۰۰۰ یورو یا سود ۶۰،۰۰۰ یورویی فراتر نرود ، یک تجارت کوچک است. اگر موارد ذکر شده افزایش یابند ، کارآفرین باید تجارت خود را در صنفی مشخص که قابل ثبت باشد وارد کند.

چه زمانی باید تجارت کوچک ثبت شود؟

ثبت تجاری باید قبل از شروع کار شرکت انجام شود. در غیر این صورت کارآفرین در برابر خط مجازات های اداره ی مالیات قرار می گیرد.

هزینه ثبت کسب و کار کوچک در آلمان چقدر است؟

هزینه ثبت نام مشاغل بسته به جامعه اقتصادی موجود، ۲۰ تا ۶۰ یورو می باشد.

چه تفاوتی بین ثبت بیزنس کوچک و تجارت گسترده وجود دارد؟

کسب و کار کوچک فقط به ثبت تجاری احتیاج دارد و رفتن به دفتر اسناد رسمی و متعاقب آن ثبت اسناد مکمل را در بر نمی گیرد.

آیا یک بیزنس کوچک بدون مالیات است؟

خیر، مشاغل کوچک مشمول مالیات زیر می شوند:

 

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات مشاغل
  • مالیات بر درآمد کارمندان حقوق بگیر
  • مالیات بر درآمد تحت اظهارنامه مالیاتی

 

چگونه یک بیزنس کوچک را در اداره مالیات ثبت می کنید؟

برای این کار ، کارآفرین باید پرسشنامه ثبت مالیات را تکمیل کند. در GbR ، هر دو سهامدار باید این کار را انجام دهند.

 

چه گزینه هایی برای نام شرکت در مشاغل کوچک وجود دارد؟

اسم شرکت باید نام و نام خانوادگی کارآفرین باشد . اسم های فانتزی مجاز نمی باشند

 

برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:
whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار یا پیدا کردن شغل مورد نظر خود در آلمان را دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، لطفا فرم زیر را پر بفرمایید. برای تعیین زمان مشاوره با شما تماس می گیریم.

Oops! We could not locate your form.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *