انواع خود اشتغالی در آلمان

در عمل، هر کسی‌ حتی افراد با حق شهروندی خارج از اتحادیه اروپا می‌‌توانند در آلمان به صورت خود اشتغال فعال باشند.

در کّل ۳ نوع مختلف خود اشتغالی وجود دارد:

  • خود اشتغالی  فریلنس. صاحب این کار فریلنسر یا Freiberufler نامیده می‌‌شود.
  • خود اشتغالی تجاری. صاحب این کار تاجر یا Gewerbetreibende  نامیده می‌‌شود.
  • خود اشتغالی سیار Reisegewerbe-r که در آن‌ شما یک تاجر سیّار می‌باشید.

 میا‌‌ن این ۳ نوع خوداشتغالی و مشاغل معمولی‌ در آلمان نیز تفاوت‌های مشخصی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.  اولین قدم این است که دریابید که کسب و کار مورد نظر شما در کدام طبقه از طبقه‌بندی‌های فوق قرار می‌گیرد.  همچنین باید مشخص شود که آیا شما پیش نیاز‌های شغل مورد نظر خود را چه از لحاظ صلاحیت کاری و چه از لحاظ سایر نیازمندی‌ها تامین می‌‌نمایید یا خیر. به این مورد در آلمان نیازمندی‌های حرفه Anforderungen an den Berufsstand می‌گویند. از آنجایی که شرایط و نیازمندی‌ها برای ۳ نوعِ متفاوت خوداشتغالی متفاوت است، اولین قدم برای شما باید این باشد که ببینید ایده بازرگانی مورد نظر شما در آلمان در کدام گروه از موارد ۳ گانه ذیل قرار میگیرد.

خوداشتغالی تجاری یا کار بازرگانی چیست؟

در آلمان، لغت بازرگانی Gewerbe میتواند هر کسب و کاری را که شامل درآمد زایی‌ باشد شامل شود. به این نوع کار به اصطلاح خوداشتغالی ثابت stehendes Gewerbe نیز می‌گویند که در مقابل خوداشتغالی سیّار Reisegewerbe قرار می‌گیرد. تنها استثنا در این تعریف، خود اشتغالی فریلنس و همچنین کارهای جنگلداری و کشاورزی Land- oder Forstwirtschaft tätig در آلمان هست که در طبقه بندی خود اشتغالی تجاری قرار نمیگیرند. کشور آلمان به قوانین آزادی در بازرگانی Gewerbefreiheit پایبند است، به این معنی‌ که به صورت نظری هر کسی‌ قادر خواهد بود که هر نوع شغلی‌ را که می‌پسندد برای خود برگزیند. در عمل هم به همین صورت است ولی‌ برای برخی‌ از مشاغل تجاری پیش نیاز‌ها و مجوز‌هایی‌ باید تامین شود.

خوداشتغالی فریلنس چیست؟

حرفه‌های فریلنس شامل مشاغل مستقلی در حوزه‌های دانش، هنر، نگارش، معلمی، آموزش و مشاوره می‌‌باشند. 

  •  فریلنسر‌ها تنها تمایل به ارائه خدمات دارند.  این دقیقا نکته‌ای است که آنها را از سایر مشاغل آزاد (خوداشتغالی تجاری) متمایز می‌‌سازد که به تجارت یا تولید محصولات می‌‌پردازند.
  • به طور عمده یک فریلنسر احتیاج به دارا بودن مدرک معتبر دانشگاهی، صلاحیتی خاص، یا قبول شدن در امتحانات مشخص در آلمان می‌‌باشد تا بتواند مجوز انجام فعالیت اقتصادی خود در آلمان را کسب نماید.
 همچنین تفاوت‌های مشخص دیگری نیز بین مشاغل فریلنس و خوداشتغالی تجاری از لحاظ مالیاتی وجود دارد. فریلنسر‌ها لازم نیست در آلمان مالیات تجاری Gewerbesteuer پرداخت کنند. همچنین تهیه و ارائه مدارک اثبات درآمد Nachweise für den Finanzamt به ادارات مالیات منطقه و اظهارنامه سالیانه مالیاتی jährliche Steuererklärung در مقایسه با خوداشتغالی تجاری فرایند ساده‌تری دارد. تنها یک صورت حساب سود و زیان کفایت می‌کند. اداره مالیات منطقه، مسئول ارائه مجوز به اشخاص فریلنسر برای انجام کارهای اقتصادی می‌باشد. 

خود اشتغالی سیّار چیست؟

مشاغل تجاری مستقل تحت شرایط زیر به عنوانه مشاغل آزاد سیّار Reisegewerbe تعریف میگردند:

  • معامله گران دوره‌گرد، ملاقات با مشتریان خود و ارائه کالا یا خدمات خود را در محل خود مشتریان انجام می‌‌دهند و نه برعکس!
  • فعالیت اقتصادی‌ای که یک بازرگان دوره‌گرد انجام می‌‌دهد در خارج از “مکان کسب و کار” gewerbliche Niederlassung صورت می‌‌گیرد. به همین دلیل، یک بازرگان سیّار می‌‌تواند مکان ثابت ثبت شده کسب و کار نداشته باشد. ” مکان کسب و کار ” در آلمان طبق بند ۴ پاراگراف ۳ کد اقتصادی قوانین تجاری آلمان تعریف شده است.
 گاهی اوقات و بنا به شرایطی، بازرگان سیّار میتواند حتی زمانی‌ که صلاحیت‌های لازم هنوز کسب نشده اند، مشاغل خاصی‌ را داشته باشد. ولی‌ در هر صورت حتی برای این شرایط خاص نیز باید پیش نیاز‌هایی‌ را تامین کند. 

خود اشتغالی به صورت نیمه وقت یا تمام وقت

پس از اخذ اقامت و حضور در آلمان، شما میتوانید فعالیت‌های دیگری نیز به بدنه اصلی‌ کسب و کار مورد نظر خود با اجازه اداره مهاجرت و سایر سازمان‌های ذیصلاح اضافه نمایید. حتی در صورت وجود پیشنهاد یا قرارد کاری از شرکتی دیگر می‌‌توانید شغل ثابتی را به عنوان کارمند آن‌ شرکت برای خود در کنار کار آزاد و مستقل خود داشته باشید. اما در این حالت ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما باید نوع خود اشتغالی خود را از لحاظ میزان تخصیص کار به صورت تمام وقت یا نیمه وقت تعیین کرده و به اداره مهاجرت و سایر سازمان‌ها اعلام نمایید.

به بیان دیگر باید مشخص کنید که آیا خود اشتغالی شما منبع اصلی‌ درامد زایی‌ شماست یا اینکه یک درامد کمکی‌ برای کسب و کار دیگر شماست زیرا میزان هزینه بیمه‌ خدمات درمانی برای شما در ۲ حالت فوق ممکن است متفاوت باشد.

در چه صورت خود اشتغالی شما به عنوان منبع اصلی‌ درامدی شما تعریف میشود؟

  • در صورتی‌ که میزان درآمد و مدت زمان هفتگی که برای خود اشتغالی خود در نظر می‌‌گیرید بیشتر از شغل دیگرتان باشد.
  • شخص خود اشتغال محدود به اجرای دستور العمل افراد دیگر نمی‌باشد.
جلسه رایگان مشاوره آنلاین
اگر در مورد برنامه و اهداف خود در آلمان نیازمند مشاور هستید، در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید!

Hami Hadizad  –  Wise Business Group Free Strategy Session

مقالات بیشتر در خصوص تجارت و خود اشتغالی در آلمان

کارآفرینی در آلمان
همه چیز در مورد فریلنسری در آلمان
راه اندازی کسب و کار در آلمان : راهنمای گام به گام
آموزش کسب و کار در آلمان
پیش نیاز‌ها برای انواع خود اشتغالی
نیازمندی‌ها برای شروع بیزینس در آلمان
← خود اشتغالی پاره وقت در آلمان
خود اشتغالی برای دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در آلمان
امکان سنجی ایده بازرگانی در آلمان
← آیا ایدۀ تجاری من موثر خواهد بود؟
مشاغل نیازمند مجوز در آلمان
مجوز های شغلی، تاییدیه ها و صلاحیت های حرفه ای در آلمان
← کمک هزینه برای استارتاپ‌ها
وام بانکی KFW برای بنیانگذاران استارتاپ
ویزای استارتاپ آلمان برای بنیانگذاران خارجی
نقشه راه برای شرکت های بین المللی که قصد حضور در بازار آلمان را دارند
مجوز واردات کالا به آلمان
مقررات صادرات از اروپا
رفع تدریجی محدودیتهای ورود برای کشورهای در حال پیشرفت (کشورهای جهان سوم)
اتاق بازرگانی آلمان: موانع مبادلات بانکی با ایران باید حل شوند
صادرکنندگان آلمانی فرصت را در ایران می بینند نه ال-درادو
بازار تجارت الکترونیک در آلمان
باز کردن فروشگاه اینترنتی در آلمان: دانش پایه‌ و الزامات قانونی
طراحی و توسعه وب‌سایت