اساسنامه تاسیس شرکت در آلمان

اساسنامه تاسیسی شرکت در آلمان

در این مقاله به توضیحاتی در مورد تنظیم قرارداد اساس نامه شرکت های GmbH  ،UG و GBR در آلمان می پردازیم.

تنظیم قرارداد اساسنامه برای شرکت های سرمایه مثل GmbH و UG در آلمان ضروری می باشد. همچنین این قرارداد باید توسط دفتردار رسمی آلمان (Notar)  گواهی و محضری شود. بخشی از محتوای قرارداد اساسنامه بر طبق قانون مشخص است و ضروری است که در متن اساسنامه حتما گنجانده شود. علاوه بر آن به سهامداران در آلمان این اختیار داده می شود که در صورت نیاز تمهیدات بیشتری را در متن اساسنامه اضافه کنند.

برای شرکت های مشارکتی (GBR) برخلاف GmbH ضرورتی برای تنظیم اساسنامه یا قرارداد همکاری نیست ولی همچنان توصیه میشود. علیرغم وجود قرارداد های نمونه حتما انتخاب وکیل یا مشاوره تجاری برای تنظیم چنین قرارداد هایی در آلمان توصیه می شود. چرا؟

چون به خصوص برای افرادی که به نیت مهاجرت قصد ثبت شرکت در آلمان را دارند هماهنگی محتوای اساسنامه با پیش نیاز های مهاجرتی آلمان نیازمند مشاوره از وکیل یا مشاور تجاری متخصص در حوزه مهاجرت میباشد به این جهت که متن اساسنامه توسط  اداره مهاجرت و سایر ادارات ذیصلاح مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت. دلیل دیگربرای دریافت مشاوره حساسیت بانک ها بر روی محتوای فعالیت اساسنامه برای افتتاح حساب بانکی به خصوص برای ایرانی ها به دلیل شرایط تحریم هست. محتویات فعالیت اگر به هر شکل و ایده ای نگارش شود ممکن است به رد پیشنهاد افتتاح حساب یا یا بلوکه شدن حساب از پیش افتتاح شده برای شرکت گردد.

چرا قرارداد اساسنامه لازم است؟

یک قرارداد اساسنامه حقوق و تعهدات اساسی را بین شرکا تنظیم و حاکم می نماید. ب ه خصوص درست در زمان اختلاف، یک اساسنامه می تواند شامل عناصر مهمی باشد که تکلیف امور را کامل روشن کند.  به این دلیل قانون گذار در آلمان در هر صورت وجود یک اساسنامه رسمی گواهی شده توسط محضر را برای برخی از انواع شرکت ها مثل GmbH و UG الزامی کرده است.

اما برای تاسیس فرم های دیگرحقوقی مثل GbR یک اساسنامه مکتوب در آلمان الزامی نیست در عوض، فرایند تاسیس از طریق یک توافق کلامی و اراده برای یافتن یک زمینه مشترک و اشاره به آن در مجوز کار (Gewerbe) انجام میگردد. اما حتی در این موارد نیز یک اساسنامه و توافق نامه مکتوب بیشتر توصیه می شود. از این جهت که ممکن است بین شرکا اختلاف پیش آید که داشتن اساسنامه منجر به رعایت حقوق سهامداران خواهد شد.

اساسنامه GmbH در یک نگاه

الزامات اساسی توافقنامه (اساسنامه) یک شرکت GmbH در قانون GmbH کشور آلمان فرمول بندی شده است. در بند ۲ این قانون اشاره شده است که یک فرم نوتاریزه شده (گواهی محضری) برای تاسیس شرکت نیاز است که باید توسط تمامی سهامداران یا نماینده آن ها در محضر امضا شود.

اجزای اصلی اساسنامه بر حسب بند ۳ قانون GmbH در آلمان به شرح زیر می باشد:

  • مکان و آدرس شرکت
  • موضوع و دلیل فعالیت شرکت
  • میزان سرمایه ثبتی که برای GmbH حداقل ۲۵,۰۰۰ یورو تعهد سرمایه برای سهامداران می باشد که می تواند با نصف آن به ثبت تجاری برسد.
  • تعداد و میزان ارزش اسمی سهام که هر سهامدار در مقابل سهمش در سرمایه ثبتی (میزان مشارکت در سرمایه) پرداخت میکند. جمع کل مسلما باید با میزان کل سرمایه ثبتی برابری کند.

بر اساس نکات بالا قاعدتاً محتوای یک اساس نامه باید نسبتا کوتاه باشد ولی درعمل قواعد و آیین نامه های بیشتری در اساس نامه شرکت ها در آلمان یافت میشود که به عنوان مثال شامل موارد زیر می باشد:

  • مدت عمر شرکت: معمولا یک شرکت GmbH در آلمان برای مدت زمانی نامحدود تاسیس میشود ولی همچنان میتوان در اساس نامه برای فعالیت اقتصادی شرکت مدت زمان محدودی تعیین کرد.
  • سال تجاری (مالی): در صورتی که از سال تقویمی متفاوت باشد.
  • ارگان ها و عناصر شرکت: مانند مدیرت اجرایی (Geschäftsführer) یا جلسات شرکت (Gesellschaftsversammlung)
  • مدیریت اجرایی و نحوه چیدمان مدیریتی توسط مدیر اجرایی: به عنوان مثال قوانین زیر میتواند اشاره شود: آیا مدیر عامل اجازه دارد که شرکت را به تنهایی مدیریت و نمایندگی کند یا تنها به صورت جمعی می تواند رای صادر شود؟ و کدام تراکنش ها نیاز به تاییدیه سهامداران شرکت دارد؟ 
  • کمینه سهامداران: مورد نیاز برای تصمیم گیری و صدور قطعنامه های شرکت در صورت انحراف از الزامات قانونی.
  • مقررات مربوط به جلسات رسمی سهامداران: از قبیل تعیین کمینه تعداد سهامداران مورد نیاز در جلسه برای اخذ تصمیمات شرکتی، ضرب الاجل برای دعوتنامه ها و منشی جلسه.
  • مقررات مربوط به صورتهای مالی سالانه و توزیع سود.
  • تدوین سناریو و استراتژی برای وقتی که سهامداری قصد فروش سهم خود را داشته باشد: در چنین شرایطی اشاره به “حق امتناع اولیه” (Vorkaufsrecht) و تعهد تحویل (Andienungspflicht) الزامی است.
  • مقررات اجرایی در زمان مرگ سهامدار یا فسخ قرارداد توسط او.

پروتکل نمونه به عنوان جایگزین اساسنامه

 قانونگذار در آلمان برای تاسیس یک شرکت GmbH یا UG یک پروتکل نمونه Musterprotokoll تهیه کرده است که می تواند جایگزین اساسنامه می شود. هر چند این پروتکل نمونه نمیتواند مانند اساسنامه در برگیرنده بسیاری از مقررات جانبی ای باشد که در بالا به آنها اشاره شد ولی در اساسنامه قید میشوند. بر همین اساس استفاده از این پروتکل در تاسیس شرکت های GmbH خیلی توصیه نمیشود.

البته شما میتوانید با پروتکل نمونه شروع کنید و در آینده اگر تاسیس نهایی شد برای شرکت اساسنامه تدوین کنید.

در تاسیس شرکت های غیر انتفاعی مثل gUG یا gGmbH شما اجازه استفاده از پروتکل نمونه را نخواهید داشت چرا که دلیل خیرخواهانه شرکت حتما باید در اساسنامه تدوین شود.

 اساسنامه برای شرکت های GbR

همانطور که قبلا به آن اشاره شد یک اساسنامه کتبی برای تاسیس شرکت های مشارکتی GbR الزامی نمی باشد ولی ۱۰۰% توصیه میشود. نکات مهمی که در اساسنامه یک شرکت GbR باید مطرح شود شامل زیر می باشد:

  • سهم هر سهامدار در شرکت
  • توزیع سود
  • برداشت های اولیه توسط سهامداران
  • دامنه کار شرکا و حق تعطیلات
  • مقررات در زمان بیماری
  • مدیریت اجرایی و اختیارات وی
  • تعریف اکثریت برای صدور قطعنامه های سهامداران و نشست آنها
  • فسخ یا اتمام زمان اساسنامه و پیامدهای آن

همچنین می توانید برای اساسنامه GbR ازپروتکل های نمونه استفاده کرده و جزئیات و ابهامات خود را با وکیل خود در آلمان در میان بگذارید.

تغییرات در اساسنامه

با ادامه حضور فیزیکی یک شرکت، شرایط گاه به گاهی به وجود می آید که ضرورت تعدیل در اساسنامه را می طلبد. اغلب شرایط زیر منجر به تغییر و بروزرسانی در اساسنامه می شود:

سهامداران جدید: به ویژه در میان شرکت های نوپا که به دنبال سرمایه گذار هستند و یا می خواهند شرکای استراتژیک جذب کنند، اضافه شدن سهامدار جدید غیرعادی نیست که البته باید در اساسنامه لحاظ شود.

افزایش سرمایه: در دوره سهامداران جدید، به طور معمول، سرمایه تازه نیز وارد شرکت می شود – این باعث تغییر در سرمایه ثبتی سهام (Stammkapital) و میزان سهام قابل انتساب به سهامداران می شود.

دفتر جدید یا هدف کسب و کار جدید: همچنین جابجایی دفتر اصلی شرکت (آدرسی که درثبت تجاری قید شده) حتی اگر در داخل شهر باشد یا کوچکترین تغییر در فعالیت تجاری باید در اساسنامه ثبت شود.

 تغییر در اساسنامه باید توسط نشست عمومی شرکا با اکثریت لازم (که تعداد آن میتواند در خود اساسنامه قید شده باشد) انجام شود. این تغییر مسلما باید نوتاریزه (ثبت محضری) شود و ثبت تجاری آن در دادگاه نیز به روز گردد. 

بند نجات (Salvatorische Klause) در اساسنامه

همچنین در اساسنامه معمولاً یک بند نجات یا رای نهایی لحاظ می شود. این بند پیشنهاد می دهد که اگر اساسنامه هیچ مقرراتی را برای یک مورد یا اتفاق خاص نداشته باشد، مقررات قانونی اعمال می شود.  همچنین اگر یک بند اساسنامه با مرور زمان غیر معتبر شود، بند های دیگر اساسنامه و کلیت آن فاقد اعتبار نخواهد شد. 

قراردادهای دیگر در کنار اساسنامه

اساسنامه شرکت GmbH یا UG معمولاً شامل آئین نامه ای است که می تواند توسط سهامداران تهیه شود. این آیین نامه (Geschäftsordnung) شامل مقررات بیشتری برای مدیر عامل و دامنه اختیارات وی است.

از آنجا که آیین نامه مدیریت اجرایی (Geschäftsführervertrag) نیز می تواند در اساسنامه تنظیم و قانون بندی شود مرحله بعدی ایجاد یک توافق نامه مدیریت اجرایی است که در مقاله بعدی کاملا به آن می پردازیم. 

برای شرکت های نوپا که به دنبال سرمایه هستند، قرارداد مشارکت (Beteiligungsvertrag) نقش مهمی در قانونمند کردن ورود سرمایه گذار دارد. در جریان ایجاد توافقنامه مشارکت، اساسنامه یا با تغییرات جدید تنظیم میشود یا اساسنامه ای از نو دوباره صادر میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت خود خود در آلمان در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

Oops! We could not locate your form.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *