۱۰ گام ابتدایی برای تاسیس شرکت خود در آلمان

 

 تاسیس و ثبت شرکت در آلماناگر بخواهید شرکت خود را در آلمان تاسیس کنید به نظر شما چه اقداماتی لازم است صورت پذیرد؟ ایده اولیه، بیزینس پلن، فرم حقوقی شرکت، تامین مالی، حفاظت از علامت تجاری، بیمه، محضر  و قرارداد کلید واژه های اصلی مسیر تاسیس شرکت در آلمان هستند. برای بسیاری از موسسان، یک شرکت کتابی با ۷ مهر است. بنابر این گام های بسیار مهمی قبل از تاسیس شرکت باید در نظر گرفته شود:

اگر چنانچه می خواهید بلافاصله شروع به اقدام و تاسیس شرکتی در آلمان داشته باشید ما به شما پیشنهاد میکنیم در جلسات اولیه مشاوره و تعیین استراتژی ما شرکت نمایید.

گام اول: مرحله برنامه ریزی

قبل از اینکه شما به صورت رسمی شرکت خود را تاسیس کنید، برنامه ریزی آن باید شروع شود. بر اساس آمار KfW Founding Monitor متوسط زمان آماده سازی  برای راه اندازی کسب و کار در آلمان از ایده تا شروع کار شرکت ۷ ماه است.  ولی با این وجود ۵۰% بنیانگذاران این کار را ۳ ماهه انجام میدهند. البته بسیاری از موسسان هم در ابتدا زمان زیادی روی فکر کردن در مورد شروع یک بیزینس جدید می گذارند. دوران آماده سازی همچنین شامل بهینه سازی ایده، آماده سازی بیزینس پلن و همچنین امور اداری می باشد که ۲,۵ ماه از ۷ ماه متوسط را شامل میشود.  

گام دوم: شغل اصلی یا جانبی

گام نهادن در مسیر خود اشتغالی برای بسیاری از موسسین کسب و کار امری پر ریسک می باشد. بنابرین بسیاری از کارآفرینان ممکن است در ابتدا با یک کار جانبی در کنار کار اصلی در آلمان مسیر خود اشتغالی را شروع کنند. چه بخواهید به عنوان یک کار نیمه وقت به مقوله خود اشتغالی بنگرید چه تمام وقت، الزامات اساسی تاسیس شرکت تغییر نمی کند. ولی مسلما باید همچنان مواردی را از قبل در نظر داشته باشید که در مقالات بعدی بیشتر به آن می پردازیم.

گام سوم: برند ها را بررسی نمایید و در صورت لزوم محافظت نمایید

بسیاری از کارآفرینان در آلمان در هنگام شروع کسب و کار خود با سوالات حقوقی زیادی مواجه می شوند که در هنگام شروع کسب و کار اهمیت زیادی دارند و نباید نادیده گرفته شوند.

شرکت شما در آلمان در نهایت باید در یک در وبسایت اینترنتی مناسب قرار گیرد. نام شرکت باید روشن و یکنواخت باشد. حفاظت از نام تجاری برای محصولات و خدمات، موقعیت شما را در رقابت حفظ می کند. با این حال، نباید فراموش کنید که مساله نام تجاری مثل یک خیابان یک طرفه نیست. یعنی باید مراقب باشید که حقوق مالکیت فکری کسب و کار های دیگر در آلمان را نیز نقض نکنید. جزئیات بیشتر در مقاله ای تحت عنوان بخش حقوق مالکیت صنعتی در آینده پست خواهد شد.

آیا به بیمه هم فکر کرده اید؟

وقتی شرکتی ثبت میکنید یا کسب و کاری را در آلمان شروع میکنید همچنین باید بر ریسک های شخصی و بیزینسی خود بر حذر باشید. برای بسیاری از ریسک هایی که شما نمی توانید روی اتفاق افتادن آن ها در کسب و کار خود در آلمان تاثیری داشته باشید بسته به کسب و کار شما بیمه های خاصی در آلمان وجود دارد.

در مورد ریسک هایی که به خود شخص صاحب کسب و کار بر میگردد شما می توانید طی سه ماه اول پس از تاسیس شرکت تصمیم بگیرید که آیا یک بیمه درمانی خصوصی یا دولتی برای زندگی در آلمان می خواهید. البته باید در نظر داشته باشید که گزینه های روبروی فردی که به تازگی وارد آلمان میشود با شخصی که اقامت دائم آلمان دارد متفاوت خواهد بود. معمولا منطقی است که ابتدا هزینه ها و خدمات بیمه های خصوصی در آلمان را بررسی و مقایسه نمایید و سپس آن را با بهترین تعرفه های بیمه خدمات درمانی دولتی در آلمان مقایسه کنید.

به عنوان یک خویش فرما در آلمان شما میتوانید بین بیمه درمانی خصوصی  و دولتی یکی را انتخاب نمایید. برای مقایسه فرصت  ها، خدمات و مزایای هر کدام از این ۲ نوع  سیستم بیمه در آلمان میتوانید با ما تماس بگیرید.

گام چهارم: تامین مالی شرکت

خود اشتغالی به معنی  بررسی اولیه میزان سرمایه و هزینه هاست و میزان پس انداز فرد خویش فرما هم در اغلب موارد کافی نمی باشد. بنابرین فکر اخذ وام بانکی به سرعت  به ذهن بسیاری از کارآفرینان در آلمان خطور خواهد کرد. ولی فاینانس شرکت ها میتواند گزینه های فراوانی داشته باشد. نقطه شروع، همیشه برنامه مالی ای است که شما در طرح کسب و کار ایجاد کرده اید. برنامه مالی طرح توجیحی شما در واقع میزان سرمایه اولیه مورد نیاز شما برای راه اندازی کسب و کار شما در آلمان را نشان میدهد. برای تامین کسب و کار خود در آلمان در مرحله بعد میتوان از یارانه Fördermittel (برای افراد با اقامت دائم) سرمایه اولیه Eigenkapital و وام بانکی (معمولا برای افراد با اقامت دائم) Kredite oder Zuschüsse استفاده کرد.

گام پنجم: چه مجوز هایی لازم است؟

شما در آلمان آرایشگر هستید و میخواهید سالن آرایش خود را باز نمایید؟ بر خلاف تصور خیلی ها این پروژه در آلمان خیلی هم ساده نیست از آنجایی که این رشته تحت شغلی حرفه ای در آلمان تعریف میشود. همچنین  افتتاح رستوران نیز قبل از اینکه با اداره ساخت و ساز (Bauamt) تماس نگرفته اید توصیه نمی شود. به همین صورت قبل از ثبت شرکت در آلمان و شروع هر بیزینسی در آلمان باید چک کنید چه مجوز ها، تاییدیه ها و صلاحیت هایی  از طرف شما نیاز است. بنابرین قبل از اینکه در شروع کسب و کار خود در آلمان با مشکلی مواجه شوید خوب خود را در مورد آن کار مطلع نمایید.

گام ششم: فرم حقوقی شرکت، حساب شرکت، و قرارداد ها

فرمت حقوقی شرکت شما در آلمان با الزامات و پیشنیاز های مختلفی در ارتباط است که در زمان تاسیس میتواند فرایند تاسیس شرکت شما را به طرز قابل توجهی طولانی تر کند. در حالی که کسب و کار شخصی Einzelunternehmen  یا شرکت های مشارکتی مثل GbR را میتوان به سرعت  در آلمان راه اندازی کرد برای شرکت هایی مثل GmbH  یا UG  فرایند می تواند طولانی تر شود. دلیل این امر، انجام استعلامات اولیه، تهیه پیشنویس قرارداد شرکت، حضور در دفتر اسناد رسمی و درخواست ثبت  تجاری شرکت است که در کسب و کار شخصی یا مشارکتی لازم به انجام آن نمیباشد. در مقالات آتی فاکتور های مقایسه ای میان فرمتهای حقوقی مختلف در آلمان را مورد تجزیه و تحلیل بیشتر قرار میدهم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع فرم های حقوقی میتوانید با ما تماس بگیرید.

در راستای تاسیس و راه اندازی شرکت همیشه افتتاح حساب بیزینسی مطرح می شود. شرکت های سرمایه در آلمان نمیتوانند توسط محضر در دادگاه ثبت تجاری شوند مگر اینکه سرمایه ثبتی شرکت توسط صاحبین شرکت به حساب شرکت پرداخت شود (معمولا در حساب تجاری شرکت). برای صاحبین شخصی کسب و کارو فریلنس ها (Freiberufler und Einzelunternehmen) لزوما داشتن حساب بیزینسی ضروری نیست ولی ۱۰۰% توصیه میشود تا بدین وسیله امور مالی شخصی و بیزینسی از هم جدا ثبت شود.

مرتبط با فرم حقوقی شرکت ها در آلمان موضوع قرارداد های ضروری وجود دارد.  تنها نباید به اساس نامه شرکت Gesellschaftsvertrag یا قرارداد مدیریت Geschäftsführerverträge تمرکز شود. قراداد کاری برای کارمندان بالقوه Arbeitsverträge یا ترسیم ضوابط و شرایط کلی شرکت و همچنین فرمت های استاندارد برای قرارداد با مشتریان باید از ابتدا برای استفاده آماده شوند. برای آشنایی با پکیج های ثبت شرکت ما در آلمان اینجا کلیک کنید!

گام هفتم: مساله لوکیشن بیزینس را مشخص کنید

چنانچه آدرس شرکت خود را در آلمان به صورت “Home  office ”  آدرس خانه تان قرار ندهید و به جای آن دفتر کار، مغازه، کارگاه یا رستوران اجاره کنید، در این صورت با سوال مهم انتخاب مکان کسب و کار مواجه خواهید شد. فاکتورهای مهم زیادی باید در زمان انتخاب آدرس بیزینسی در آلمان در نظر گرفته شود تا بدین وسیله مشتریان شما مسیر  دستیابی به شما را پیدا کنند. در مقالات بعدی با جزئیات بیشتری به این مورد می پردازیم.

گام هشتم: در چه اداره هایی ثبت نام کنید؟

چنانچه قصد تاسیس شرکت در آلمان دارید بدون تعامل با ادارات مختلف کاری پیش نمیرود. فرم های درخواست زیادی باید پر شود که انجام ندادنشان شما را در معرض تهدید جریمه های مختلف قرار می دهد. همچنین بدون شماره مالیاتی که از طرف اداره مالیات صادر میشود هیچ شخصی در آلمان نمیتواند هیچ فاکتوری برای خدمات یا محصول خود صادر کند. ولی همه چیز در پروسه تاسیس تدریجی است. اینکه برای هر نوع خود اشتغالی ازانواع شرکت ها تا فریلنس، کسب و کار شخصی و مشارکتی باید در چه سازمان هایی در آلمان ثبت نام کرد را می توانید از ما بپرسید. ولی ۲ ثبت نام اصلی همیشه ثبت در اداره بازرگانی برای شرکت ها و فریلنس ها  و ثبت تجاری برای شرکت هاست که در اکثر موارد باید انجام شود. 

برای کسب اطلاع در مورد ثبت انواع شرکت ها با ما تماس بگیرید.

گام نهم: ظاهر سازی درست

بخشی از آماده سازی برای شروع یک کسب و کار خوب در آلمان  کسب اطمینان از بردن بیشترین بهره از ایجاد یک  ظاهر مناسب برای کسب و کارتان می باشد. به عنوان مثال این مورد شامل لوگوی شرکت، وبسایت مناسب، فاکتور مناسب و امور حقوقی مثل Imprint و حفظ حریم خصوصی Datenschutzerklärung می باشد.در آلمان مثل بسیاری از کشور های دیگر همیشه تاثیر اولیه ذهنی بیزینس شما روی مخاطب  بسیار مهم است، این مورد شامل تماس با مشتری  و اولین ترمین با وی می باشد. بنابراین تمام تلاش خود را جهت بهبود ظاهر مناسب با مشتریان خود در آلمان داشته باشید چون آلمانی ها به این مورد بسیار اهمیت می دهند. 

گام دهم: مشتری جذب کنید

پس از برنامه ریزی و انجام فرمالیته های فراوان شما موفق شدید شرکت خود را در آلمان تاسیس کنید. حالا نوبت آموزش خود در زمینه افزایش فروش و ورود موفق به بازار میباشد. افراد زیادی ممکن است به صورت بالقوه علاقه مند به خرید محصولات یا خدمات شما در آلمان باشند ولی تعداد خیلی کمی ممکن است از وجود این سرویس یا محصول شما خبر داشته باشند. همچنین اگر شما نسبت به کیفیت  محصولات یا خدمات خود در آلمان کاملا توجیه و مطمئن هستید همچنان باید در ابتدا مشتریان بالقوه خود را برای خرید قانع نمایید. 

در مقالات بعدی  در مورد نحوه جذب مشتری در آلمان بر حسب نوع  کسب و کار اطلاعات کاملتری ارائه  خواهیم داد. روش های مختلف فراوانی برای تبلیغ محصول یا خدمات شما در آلمان وجود دارد. اینکه تبلیغات باید داشته باشید کاملا بدیهی است ولی به دلیل محدودیت های بودجه باید بتوانید یک مفهوم بازاریابی منسجم طراحی و اجرا کنید.

ما به شما کمک میکنیم که کسب و کار خود را در آلمان راه اندازی کنید:

در مسیر تاسیس شرکت در آلمان مایل استون های زیادی وجود دارد. بسیار مهم است که یک مشاور یا تامین کننده مناسب برای هر مرحله از این مسیر به شما یاری رساند تا شما را در مواجهه با چالش های روبرو یاری رساند و آموزش دهد. به عنوان مثال یک  مشاور استارت آپ مناسب در آلمان میتواند طرح توجیهی مناسبی را با شما طراحی کند و فاینانس پروژه شما را به خوبی برنامه ریزی کند.

وکلای مناسب در بخش های مختلف حقوقی از مهاجرت و تنظیم قرارداد های تجاری گرفته تا حقوق وبسایت، برند و حفظ حریم خصوصی مشتریان می توانند به شما در اجرای پروژه های خود در آلمان کمک کنند.

ممکن است تامین کنندگانی دیگری در زمینه بیمه، طراحی سایت و لوگو، پیدا کردن تامین کننده، خرید بیزینس، اخذ وام، تحقیق بازار، بازاریابی و فروش نیز در آلمان مورد نیاز شما باشد.

شرکای ما در زمینه های فوق میتواند به شما به صورت حرفه ای یاری رسانند.

 

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *