چطور کسب و کار خود را در آلمان شروع نمایید

با توجه به نرخ رشد و ثبات اقتصادی، کشورآلمان بسیاری از شرکت های چند ملیتی و سرمایه گذاران خصوصی را در طی سالیان اخیر به خود جذب کرده است. اما مشخصا اخذ اقامت قبل از شروع و انجام کسب و کارتان در آلمان  – برای انجام روان، مستقل و بدون ریسک کسب و کار خود – امر معقول تری است که انجام آن بیشتر به شما توصیه می شود. البته هر دو قشر مقیم و غیر مقیم در آلمان اگر بخواهند کسب و کاری را آغاز کنند باید پیشنیاز هایی را تامین کنند که عدم رعایت آن می تواند موجب افزایش هزینه ها و اتلاف وقت، انرژی و منابع مالی سرمایه گذار باشد. بی شک در مسیر حضور در آلمان گرفتن مشاوره در هر دو حوزه اقامت و راه اندازی کسب و کار بسیار توصیه می شود.

در اینجا به اشاره برخی نکات مفید برای اخذ اقامت و راه اندازی یک کسب و کار موفق در آلمان می پردازیم. پیش از شروع کسب و کار خود در آلمان توصیه می شود که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 ۱- بازار هدف و تامین کنندگان خود را تجزیه و تحلیل کنید

صرف نظر از اینکه بازار هدف شما کجا باشد همیشه باید قبل از شروع کسب و کارتان در آلمان، تحقیق و تجزیه-تحلیل درستی از  بازار هدف خود داشته باشید. دو نوع آنالیز بازار وجود دارد:

 PESTLE که از بیرون کسب و کار را مورد آنالیز قرار میدهد و SWOT که یک تجزیه و تحلیل درونی برای کسب و کار به حساب می آید. آنالیز PESTLE  به فاکتورهای سیاسی، اجتماعی، تکنولوژیکی، زیست محیطی و سیستم های حقوقی در بازار هدف می پردازد و به سوالات زیر پاسخ میگوید:

  • موقعیت سیاسی کشور هدف چگونه است و چطور میتواند کسب و کار و صنعت مورد نظر شما را تحت تاثیر قرار دهد،
  • فاکتور ها و ایندکس های اقتصادی رایج که باید مورد مطالعه قرار بگیرند چه ها هستند،
  • مقوله فرهنگ در بازار هدف چه اهمیتی دارد و عوامل آن چه ها هستند،
  • چه نوآوری های تکنیلوجیکی ممکن است به وجود آید که بتواند ساختار بازار را دگرگون کند،
  • آیا قوانین جاری خاصی وجود دارد که انجام امور صنعتی را تنظیم می کند و آیا احتمال تغییر این قوانین برای صنایع مختلف در آینده وجود دارد یا خیر،
  • و در نهایت نگرانی های زیست محیطی برای صنعت شما چه چیز هایی هستند.
بسته به اینکه در زنجیره تامین کسب و کار شما بازار هدف در ایران باشد یا آلمان موارد فوق باید توسط کارآفرین ارزیابی شود. در مقوله صادرات-واردات این فاکتور ها باید در هر دو کشور مورد ارزیابی قرار بگیرند.  اگر عملیات بیزینسی شما در تضاد با هر کدام از این عوامل فوق باشد باید چاره ای برای تطبیق کسب و کار با پیشنیاز های محیطی اندیشید. مسلما مشاوره های ما در این مسیر در کنار شما خواهد بود.

آنالیز بازار نوع دوم SWOT می باشد که به ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های پیش روی کسب و کار استارت آپ در آلمان می پردازد. نقاط قوت کسب و کار شما باید از نقاط ضعف و فرصت های موجود باید از تهدید ها پیشی بگیرد. قیمت، کیفیت، نحوه عرضه، وضعیت رقبا و تامین کنندگان و غیره در این تجزیه و تحلیل باید مورد بررسی قرار بگیرد.

برای خدماتی نظیر مطالعه بازار، آنالیز رقبا و انتخاب تامین کننده در آلمان خدمات ما همیشه در کنار شما خواهد بود.

۲- اقامت آلمان را اخذ کنید

خود اشتغالی در آلمان با اقامت عجین شده است. به بیان دیگر شما به هیچ وجه نمی توانید که کسب و کار خود را به صورت مستقل و بدون اخذ اقامت آلمان در آلمان مدیریت کنید. به همین دلیل حتما به شما توصیه می شود که برای بهره وری حد اکثر پروسه اخذ اقامت را همزمان با مرحله اول یعنی تحقیق بازار انجام دهید چون اخذ اقامت به تنهایی یک پروژه چندین ماهه است که عدم اخذ به موقع آن می تواند شما را از انجام برنامه های اقتصادی خود در زمان مناسب باز دارد و موجب ایجاد هزینه فرصت از دست رفته در آینده شود. اخذ روان اقامت آلمان نیازمند یک گروه اقتصادی-حقوقی با دانش و مجرب است که به شما در ارایه مدارک کیفی، طرح توجیهی مناسب و تعامل با سازمان های آلمانی تا اخذ اقامت آلمان کمک کند. برای انجام این کار می توانید بر روی تواناهی های تیم ما حساب کنید.  

۳- برای ثبت شرکت اقدام کنید

ثبت شرکت در آلمان پروسه ای کاملا مستقل از اقامت می باشد. اخذ اقامت آلمان در ابتدا منوط به ثبت شرکت نیست یعنی قانونا می تواند قبل از ثبت کلید بخورد ولی باید بررسی شود که برای یک کسب و کار خاص در آلمان، ثبت شرکت باید قبل یا بعد از اخذ اقامت انجام شود. هزینه فرصت از دست رفته قبل از راه اندازی کسب و کار در آلمان، هزینه های راه اندازی و حسابداری و سایر هزینه های ثابت پس از راه اندازی تا قبل از اقامت و پیشنیاز های اتاق بازرگانی شهر مورد نظر در مورد زمان انجام ثبت همگی موارد تعین کننده برای انتخاب مناسب زمان ثبت شرکت است که حتما توصیه می شود که  مشاوره های لازم را در این زمینه اخذ نمایید. در این پروسه باید نام و فعالیت شرکت نیز مورد استعلام و تائید مراجع ذیصلاح قرار بگیرد که در انجام آن حتما به شما یاری خواهیم رساند.   

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

Oops! We could not locate your form.