چطور مالیات کمتری در آلمان پرداخت کنیم؟   

مسلما همیشه راه هایی قانونی برای استفاده بهینه از سیستم مالیاتی و کمینه کردن میزان مالیات در هر کشوری برای صاحبان کسب و کار وجود دارد. آلمان نیز از این قاعده مستثنا نیست که در این مقاله به آن ها اشاره میکنیم.

کسورات مالیاتی

آلمان یکی از کشور های مناسب اروپایی از لحاظ رویکرد ثبت هزینه های کسب و کار است. بدین معنی که برای کاهش میزان مالیات، شما میتوانید بسیاری از هزینه های – حتی تا حدودی – شخصی را به حساب هزینه کسب و کار ثبت کرده و بدین ترتیب از میزان درامد خالص و به تبع آن مالیات پرداختی کسر نمایید.

راهنمای مختصر ذیل به شما یک ایده کلی در مورد هزینه هایی که میتواند به عنوان هزینه های کسب و کار تلقی شوند، ارائه میدهد. از آنجایی که مسلما این لیست یک لیست کاملا جامع نیست حتما با مشاور مالیاتی و حسابدار خود در آلمان در مورد هزینه حسب و کار خود مشورت بگیرید.

این راهنما مجموعه ای از هزینه ها را پوشش میدهد که مربوط به درامد شما می باشد. در کنار هزینه هایی که ارتباط مستقیم با درامد شما دارند، امکان ثبت بعضی هزینه های خصوصی نیز (که غیر مستقیم با کسب و کار شما مربوط است) به عنوان هزینه های سالیانه کسب و کار وجود دارد مثل انواع خاصی از بیمه ها، کمک های مالی و عام المنفعه، وام های دانشجویی یا حتی هزینه های پزشکی. برای اطلاعات بیشتر با مشاور مالیاتی خود در آلمان مشورت نمایید. شما میتوانید از خدمات مشاور مالیاتی ما در آلمان نیز استفاده نمایید.

هزینه های مرتبط با درامد

هزینه های مرتبط با درامد هزینه هایی هستند که شما میتوانید آنها را  به عنوان هزینه های کسب و کار ثبت نمایید و در پرداخت مالیات صرفه جویی کنید.  هزینه های مرتبط با درامد به هزینه هایی اطلاق میشود که به صورت انحصاری مربوط به درامد شما میشود. اگر هزینه ای به صورت نسبی هم مرتبط با درامد شما و هم مرتبط با زندگی شخصی شما باشد،  در این صورت میتوانید نسبت به آن بخش که مربوط به درامد است ادعا داشته باشید به شرطی که بخش خصوصی هزینه را بتوان به خوبی و به صورت کمی اندازه گیری کرد و آن را از هزینه درآمدی جدا ساخت .

در حالت کلی هزینه ای مرتبط با درامد در نظر گرفته میشود که یکی از سه شرط زیر را دارا باشد:

  • به باز شدن یک منبع درامد کمک کند.
  • به حفظ منبعی از درامد کمک کند.
  • یا به افزایش درامد شما کمک کند.

رایج ترین این مثال ها (نه کاملترین) شامل موارد زیر می گردد:

تغییر مکان
هر هزینه ای که با نقل و مکان شما در آلمان ارتباط داشته باشد مانند سفر های خارجی و داخلی، حمل و نقل و جابجایی وسائل شخصی و حتی هزینه های کمیسیون بنگاه دار برای پیدا کردن مکانی که به کار و درامد شما مربوط می باشد.
دفتر کار خانگی
یک اتاق مجزا در خانه شما میتواند به عنوان محل کار شما معرفی گردد اگر اکثر فعالیت اقتصادی شما آنجا انجام گیرد و دفتر دیگری در خارج از محل سکونت در آلمان نداشته باشید. در این صورت شما میتوانید هزینه های اجاره، برق، تلفن و هر هزینه مربوطه را از سهم مربوط به آن فضا به حساب هزینه های کسب وو کار خود ثبت نمایید.. مبلمان اگر برای کار استفاده شود، تجهیزات آی تی، الکترونیکی و مخابراتی نیز میتوانند به عنوان هزینه های اداری ثبتت شوند حتی اگر جایی ثابتی (بر اساس تعریف بالا) نیز در آلمان نداشته باشید.
رفت و آمد تا محل کار
آحمل و نقل روزانه شما تا محل کارتان میتواند به عنوان هزینه های ثبت کار ثبت گردد.
دوره های آموزشی
هزینه هر نوع دوره آموزشی که برای ترقی در کار و حرفه فعلی یا آینده خود به شما کمک میکند هزینه مرتبط با درامد به حساب می آید. همچنین دوره های MBA در بسیاری از موارد قابل کسر برای مالیات میباشد.
انتشارات
کتاب ها، مجلات، و هر نوع انتشاراتی که با کار شما مربوط می باشد قابلیت کسر برای کاهش  مالیات را دارا میباشد.
حق عضویت
حق عضویت در موسسات که به صورت نسبی مربوط به حرفه و شغل شما باشد مثل اتاق بازرگانی همچنین عضویت در اتحادیه و صنف کاری شما و هر نوع پرداختی هفتگی ماهیانه یا سالیانه که به واسطه آن دارید میتواند به عنوان هزینه کسب و کار تلقی گردد.
روابط با مشتری و شرکا
هر نوع هزینه ای که شما برای جذب یا حتی سرگرم کردن مشتری میپردازید یا دعوت به شام و ناهار افرادی که به صورت بالقوه یا به الفعل شریک یا مشتری تجاری شما محسوب گردند یا هزینه هر نوع ملاقاتی که به نوعی به کسب و کار شما در آلمان کمک کند قابلیت کسر از درامد مالیاتی را دارا می باشد. به عنوان مثال شما میتوانید رسید میز رستوران با اطلاعات مربوط به اینکه چه کسی یا کسانی با شما بوده اند (شامل اسم خود شما) و دلیل این دعوت را ثبت کنید و ۷۰% از مبلغ رسید را به حساب هزینه های کسب و کار در نظر بگیرید.
ارتباطات
هزینه های مربوط به تلفن ثابت، موبایل، اینترنت تا حدی که مربوط به کار باشد میتواند به عنوان هزینه های درآمدی تلقی گردد. در بسیاری از موارد یک تخمین معقول برای اداره مالیات کافیست.
اتومبیل
شما میتوانید هزینه های مربوط به اتومبیل خود را تا حدی که برای کسب و کار خود از آن استفاده کنید به نام هزینه های شرکت ثبت نمایید. البته در بعضی از مشاغل که میتوان ثابت کرد که اتومبیل ۱۰۰% برای مقاصد کاری استفاده میشود میتوان کل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم خودرو را به نام هزینه های کاری ثبت کرد. در مورد ماشین اجاره ماهیانه (Lease) در پکیج تجاری توصیه اکید میشود.
خدمات بیزینسی
هزینه های مشاور حقوقی، مالیاتی و عملیات حسابداری و حسابرسی که وابسته به درامد شما باشد نیز قابلیت کسر از درامد مالیاتی را داراست.
کامپوتر
اگر بتوانید نشان دهید که به آن و هر نوع دستگاه آی تی دیگر مثل گوشی و تبلت برای مقاصد کاری نیازمند میباشید جزو هزینه های درآمدی است.
هزینه های دو خانوار
اگر شما با هدف نزدیک بودن به محل کارتان به مکان جدیدی نقل مکان کنید و خانواده خود (همسر و فرزندان) را در منزل اولتان نگه دارید، شما میتوانید هزینه جابجایی از محل کار تاا دیدنن خانواده خود در منزل اول، هزینه جابجایی از منزل دوم تا محل کار و هزینه اجاره خانه دوم نزدیک محل کارتان را جزو هزینه های کسب وو کارر ثبت کنید.
تاکسی
هزینه های تاکسی اگر بتوان آن را مربوط به کار دانست  جزو از هزینه های کسب و کار محسوب میشود.
جستجوی کار
اگر شما برای بازه ای از زمان در آلمان بیکار شده اید و بین دو کار قرار گرفتید و در این بازه به دنبال کار جدید میگردید هر نوع هزینه ای که برای پیدا کردن شغل جدید میپردازید از قبیل لوازم التحریر، مهر،  تماس های تلفنی، مسافرت، و منزل میتواند جزو هزینه های کاری تلقی شود و مشمول کسر مالیات گردد.
وام
وام دانشجویی بسته به اینکه چطور آن وام به تحصیل و کار شما مرتبط شده است با بهره آن میتواند به عنوان هزینه های کسب و کار تلقی گردد.
هزینه های بانک
انک ها برای تسهیلات بانکی که به برای حساب های بیزینسی ارائه میدهند هزینه ماهیانه اندکی دریافت میکنند که جمع سالیانه آن میتواند از درآمد کل کسر شود.
بیمه
اگر شما به دلیل نوع فعالیت اقتصادی خود مجبور شوید از نوع خاصی از بیمه استفاده نمایید که ریسک انجام آن فعالیت را برای شما کاهش دهد در آن صورت هزینه های آن بیمه نیز جزو هزینه های کسب و کار شما تلقی میشود.
پوشاک
نوع پوشاک شما اگر چنانچه به صورت انحصاری برای کسب و کار شما استفاده شود (مثل انواع یونیفرم) و نتوان از آن برای اهداف شخصی استفاده کرد میتواند جزو هزینه های درآمدی شما به حساب بیاید. کت و شلوار ساده, کروات و پیراهن که میتوان آنها را برای مناسبت های شخصی نیز پوشید قابلیت کسر از درامد را ندارند (صرف نظر از اینکه اصلا برای اهداف شخصی هم استفاده نشوند)
سایر موارد
بر حسب کسب و کار شما خیلی از اشیا که ظاهرا هیچ مصرف کاری ندارند اگر بتوان به  نوعی آنها را به کار و فعالیت اقتصادی شما ربط داد میتوان از آنها به عنوان هزینه های کاری نام برد.

همچنین شاید دانستن این نکته هم برای شما جذاب باشد که تا زمانی که ادعای خیلی عجیب و غریبی در زمینه مالیاتی (مثل ثبت کردن هزینه های سنگین یا طلب دریافت بازپرداخت زیاد از اداره مالیات در زمان ارایه اظهارنامه مالیاتی) نداشته باشید، بدترین حالتی که میتواند اتفاق بیفتد این هست که اداره مالیات آن ادعا را رد کند:

 “متاسفیم! ما متقاعد نشدیم که این ادعای شما ۱۰۰% مرتبط با کار شماست”. 

 خبر خوب این هست که شما همچنان بسیار با پرداخت جریمه یا هر نتیجه ناخوشایند دیگری فاصله دارید. البته توصیه ما به شما این هست که با انتخاب یک مشاور مالیاتی مطمئن تمامی هزینه های خود را با تایید وی ثبت نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

Oops! We could not locate your form.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *