مشاغل پرستارى و مراقبت از سالمندان در آلمان

براى مهاجرینِ جویاىِ کار در آلمان، بخش بهداشت و مراقبت از سالمندان صنفى است که نباید به راحتی از آن غافل شد. بخش مراقبت های بهداشتی آلمان با داشتن هفت میلیون کارمند یکی از بزرگترین کارفرمایان در این کشور است که فرصت هاىِ شغلىِ  زیادی را دربر می گیرد. در حال حاضر در این بخش  حدودِ پنج هزار پزشک مورد نیاز است ، علاوه بر ان،  کمبود شدیدى در سایر پرسنل مراقبت های بهداشتی ،  به ویژه پرستاران و مراقبان  احساس میشود. در حال حاضر نزدیک به یکصد هزار فرصت شغلی برای مشاغل پرستاری در آلمان وجود دارد و رشد این میزان همچنان در حال افزایش است.  تخمین زده می شود تا سال ٢٠٣٠ به ٢٠٠ هزار نفر پرسنل پرستاری دیگر (شامل پرستاران ، مراقبان و دستیاران پرستاری)  نیاز باشد. 

مراقبت از سالمندان بیشترین فرصتهای شغلی را در آلمان شامل می شود

مراقبت از سالمندان رو به رشد ترین فرصت شغلى در بخش مراقبت هاى بهداشتى در آلمان است.

 این امر به دلیل پیر شدن جمعیت آلمان و پایان یافتن دوران “زاد و ولد” مى باشد که اخیراً آغاز شده و تا دو دهه دیگر نیز ادامه خواهد یافت.شاخص امید به زندگى در آلمان با داشتن متوسط طول عمر در آقایان ٨٢ سال و در بانوان ٨۵ سال است که در بالاترین سطوح آماری در اروپا قرار دارد. این در حالیست که  ١.۵میلیون نفر در آلمان بالای ٩٠ سال هستند. در حال حاضر حدود ٢.۶میلیون سالمند در آلمان نیاز به مراقبت هاى دراز مدت دارند و تخمین زده می شود این تعداد تا سال٢٠٣٠ به ٣.۵میلیون نفر خواهد رسید. هم اکنون حدودِ  یک میلیون نفر در مراقبت های پزشکی در آلمان مشغول به کار هستند و این آمار هر روز در حال افزایش است.  

مقامات آلمانی آگاهند که یافتن پرسنل کافی در آلمان برای برآوردن تقاضای رو به رشد پرستاران غیرممکن است و از این رو علاقه مند به جذب پرستار خارجی به ویژه از کشورهایی با نرخ بیکاری بالا  جهت توسعه  پرسنل پرستاری خود هستند.در سال ٢٠١٣ ، دولت آلمان توافق های دو جانبه با دولت های بوسنی ، صربستان ، فیلیپین و تونس موسوم به “پروژه سه گانه پیروزی” به منظور کمک به پرستاران این کشورها برای یافتن شغل در آلمان منعقد کرد. 

علاوه بر کشورهای مذکور ، آلمان از پذیرش پرسنل پرستاری از سایر کشورها هم  استقبال می کند مشروط بر اینکه آنها شرایط فنی حرفه را برآورده کرده و زبان آلمانی را یاد بگیرند.

علاوه بر این ، دولت آلمان مهاجرین را به شرکت در برنامه های آموزش حرفه ای پرستاری در آلمان تشویق می کند تا واجد شرایط اشتغال در بخش بهداشت و درمان و مراقبت از سالمندان آلمان شوند. در حال حاضر ، اسپانیا ، لهستان ، کرواسی و برخی دیگر از کشورهای اروپای شرقی بیشتر پرستاران را به بخش مراقبت های بهداشتی و درمانی آلمان ارائه می دهند.

اگر دارای مدرک آکادمیک یا غیر آکادمیک در حوزه پرستاری هستید می توانید رزومه خود را برای ما ارسال نمایید. 

درآمد پرسنل پرستاری در آلمان

حقوق یک پرستار عمومی ثبت شده در آلمان ماهانه ٢.٣٠٠-٢.۴٠٠یورو (حدود  ١.۶٠٠یورو پس از کسریات) است. و بسته به صلاحیت های بیشتر ، تخصص ، تجربه حرفه ای و موقعیت مکانی، این رقم به راحتى تا حدود ٣٠٠٠ یورو در ماه( ١٩٠٠ یورو پس از مالیات) افزایش می یابد.  

 بیشترین تقاضاى کارى در آلمان نیاز به پرسنل پرستاری سالمندان است.

متوسط درامد ماهانه یک پرستار سالمندان ٢٩٠٠  یورو است که به طور کلی بالاتر از متوسط درآمد یک پرستار در آلمان است. اکثر پرستاران دیگر (پرستار کودکان ، پرستاران بخش اورژانس ، پرستاران اداری و غیره) نیز به طور متوسط در هر ماه ٢٩٠٠ یورو درآمد دارند. 

درآمد پرستاران اتاق عمل ماهانه حدود ٣٢٠٠ یورو  بوده و این در حالیست که پرستاران ارشد دارای مدرک تخصصی می توانند در هر ماه تا سقف ٣۶٠٠یورو (٢٢٠٠ یورو پس از کسریات)درآمد داشته باشند.

متوسط درآمد برای حرفه های انتخاب شده پرستاری در آلمان

Profession EUR monthly
پرستار ادارى ۲,۸۰۰
پرستار بیمارستان ۲,۹۰۰
پرستار سالمندان ۲,۹۰۰
پرستار کودکان ۲,۹۰۰
پرستار زنان و زایمان ۲,۹۰۰
پرستار دیالیز ۲,۹۰۰
پرستار ارژانس ۲,۹۰۰
پرستار اتاق عمل ۳,۲۰۰
پرستار ارشد ۳,۶۰۰
متوسط درامد پرستار ۲,۹۰۰
دستیار پرستار ۱,۹۰۰
مراقب سالمند ۲,۶۰۰
دستیار  مراقب ۲,۰۰۰

پرستاران خارجی اى که هنوز مسلط به زبان آلمانى نیستند معمولاً در سال اول اشتغال خود آموزش های فشرده زبان میبینند و با مسئولیت کامل کار نمی کنند. بنابراین آنها درآمد کمتری حدود ١٨٠٠،١٩٠٠ یورو (در حدود ١٣٠٠ یورو خالص در ماه) دارند ،این درآمد متوسط حقوق یک دستیار پرستار مبتدى در آلمان است. 

پس از دریافت گواهینامه زبان آلمانى ب٢، این شاغلین می توانند به عنوان پرستار عمومى پذیرفته شده و درآمد خود را تا ۵٠٠ یورو در ماه افزایش دهند.

حقوق ابتدایىِ  یک مراقب ارشد ماهانه حدود٢۴٠٠ یورو است در حالی که مراقبان با سابقه کاری ١٠ سال می توانند ماهیانه تا سقف ٢٨٠٠ یورو درآمد داشته باشد. متوسط حقوق ماهیانه یک مراقب ارشد در آلمان ٢۶٠٠یورو است. دستیاران مراقب هم ماهیانه حدود٢٠٠٠ یورو درآمد دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سطح حقوق و دستمزد در آلمان و محاسبه کسورات درآمد (مالیات و مشارکت های اجتماعی) و همچنین هزینه زندگی در آلمان ، به این مقاله مراجعه کنید.

ضوابط و قوانین حرفه پرستاری در آلمان

اصطلاح رسمی شغل پرستارى در آلمان  “Gesundheits- und Krankenpfleger” است. اصطلاح قدیمی “Krankenschwester” دیگر به طور رسمی در آلمان استفاده نمی شود. 

اکثر پرستاران آلمانی دوره هاى ٣ ساله ى حرفه اى پرستارى را در آموزشگاه های عالی پرستارى  گذرانده اند اما در سالهاى اخیر، پ رستاران در کالج ها تحصیل کرده و با مدرک لیسانس از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.  در هر دو مورد ، پرستاران می بایست در پایان دوره ، یک امتحان رسمی را بگذرانند تا در اداره بهداشت ایالت فدرال مربوطه به عنوان یک پرستار “عمومی” ثبت شوند. لازم بذکر است که براى شرکت در این آزمون، شرکت کننده فقط یکبار و تنها براى ثبت نام هزینه اى مشخص را میپردازد.

برخلاف پرستارى ، سمت دستیار پرستاری (Gesundheits- und Krankenpflegehelfe) در آلمان جزو شغل هاىِ تنظیم شده نیازمند صلاحیت حرفه ای بشمار نمیرود.

دستیاران پرستاری در آلمان که به عنوان دستیاران مراقبت های بهداشتی نیز شناخته می شود ، به طور معمول در  مدارس پرستارى در برنامه های حرفه ای یک ساله  شرکت کرده و مستلزم به قبولی در آزمون رسمی استاندارد نیستند ، هرچند که این افراد باید قابلیت خود را برای این نوع شغل به مرجع بهداشت و درمان محلی ایالت فدرال نشان داده تا مجاز به انجام این حرفه باشند.

شرایط لازم برای کارکنان پرستاری در آلمان

همانطور که در بالا ذکر شد پرستاران آلمانی تحصیلات مربوطه را یا با شرکت در برنامه سه ساله حرفه ای در مدرسه عالی به دست آورده و یا مدرک لیسانس پرستاری را از دانشگاه کسب می کنند. بسیاری از پرستاران با گذراندن دوره های تخصصی (مراقبت های ویژه ، مراقبت تسکین دهنده ، پرستار خانگى ، آنکولوژی ، بیهوشی ، روانپزشکی ، بهداشت ، و غیره) میزان دانش خود را بالا میبرند. دستیاران پرستاری موظف به گذراندن یک برنامه حرفه ای یک ساله در دانشکده ی پرستاری عالى هستند. اخیراً برخی دانشگاه ها دوره هاى تخصصى “دستیارى پرستاری”  برای دانشجویانی که دوره متوسطه خود را در یک رشته نامربوط به مراقبت های بهداشتی به اتمام رسانده اند، طراحى کرده اند.

پرستاران و دستیاران پرستاری خارجی ای که مایل به اشتغال در آلمان هستند باید مهارت های حرفه ای  خود را معادل با همکاران آلمانی شاغل دا این حرفه، اثبات کنند  (معمولاً حداقل دو سال سابقه کاری در این رشته) . علاوه بر آن ، افراد متقاضی می بایست مدرک زبان آلمانى ب٢ را دریافت کنند. این افراد همچنین باید از نظر جسمی داراى  شرایط خوبی بوده و سابقه کیفری نداشته باشند. مهارت زبان آلمانى کافى اغلب بزرگترین مانع ورود برای اکثر پرستاران خارجی به آلمان میباشد. زیرا این افراد نه تنها باید قادر به برقراری ارتباط با بیماران بوده ، بلکه باید تسلط کافی جهت نگارش و ثبت فعالیت هاى کارى خود را داشته باشند.

تایید صلاحیت های پرستاران خارجی در آلمان

پرستاران خارجی میباست صلاحیت های حرفه ای خود را  به مرکز بهداشت و درمان محلی ایالت فدرال  که در آن مایل به اشتغال هستند نشان دهند.  این صلاحیت ها می بایست مطابق با معیارهای کشور آلمان برای یک پرستار ثبت شده باشد.

تاییدیه اتوماتیک (خودکار) دیپلم های پرستاری از اتحادیه اروپا و EFTA

پرستاران دارای مجوز از کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (EEA که شامل اتحادیه اروپا و EFTA ، شامل اتحادیه اروپا و ایسلند ، لیختن اشتاین و نروژ می باشد) می توانند مدارک خود را بصورت اتوماتیک تایید کنند.این در صورتی که فرد مدرک خود را پس از پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا یا EFTA دریافت کرده باشد. متقاضیانی که مدارک تحصیلی خود را قبل از ورود کشورشان به اتحادیه اروپا یا EFTA کسب کرده اند ، باید گواهی انطباق با حداقل استانداردهای مندرج در بخشنامه ۲۰۰۵/۳۶ / EC اتحادیه اروپا را دریافت کرده تا بتوانند به طور خودکار مدرک خود را به رسمیت بشناسند. این گواهینامه باید توسط مرجع بهداشتی مربوطه کشور EEA که فرد در آن تحصیل  کرده است، صادر شود.

ارزیابی صلاحیت های پرستاری از کشورهای ثالث (سایر کشورهای که جزو EU و EFTA نیستند) 

شهروندان کشورهای ثالث لازم است که صلاحیت های حرفه ای خود را توسط مقامات بهداشتی ایالت فدرال که در آن قصد اشتغال با معادل دیپلم پرستارى آلمان را دارند، ارزیابی کنند. این پروسه تا حدود سه ماه زمان میبرد.

 مدارک مورد نیاز شامل رزومه کاری ، سایر گواهینامه های حرفه ای (به عنوان مثال دیپلم پرستاریِ سالمندان) ، اثبات تجربه حرفه ای مربوطه ، گواهی پزشکی و گواهی سوء پیشینه است. 

همانطور که در بخش فوق ذکر شد ، افراد خارجی که مایل به کار در آلمان به عنوان دستیاران پرستاری هستند نیز میبایست مدارک خود ، تجربه حرفه ای و سایر مدارک مربوطه (گواهی زبان ، گواهی پزشکی و گواهی سوء پیشینه) را به مرجع بهداشت و درمان محلی ارائه دهند. این پروسه روشى دولتى و مشخص است و به پیچیدگی در قانونمندىِ پروسه تایید مدرک پرستارى نیست زیرا فرد ملزوم به ثبت نام نبوده و فقط نیاز به دریافتِ مجوز تمرین این حرفه را دارد.

عدم موفقیت به کسب مهارت زبان و یا عدم برآورده کردن صلاحیت حرفه ای 

به متقاضیانی که قادر به براوردنِ  شرایط لازم برای مهارتهای حرفه ایىِ یک پرستار ثبت شده نیستند، این امکان داده میشود که یه یا امتحان استاندارد المانى را بگذرانند و یا اینکه آموزش های اضافی که ممکن است تا سه سال ادامه داشته باشد، دنبال کنند. برخی از پرستاران خارجی ممکن است دچار فقدان قابلیت فعالیت در قسمت مراقبت هاى بالینى بوده و ناگزیر به گذراندن دوره کارآموزی جهت دریافت عنوان یک پرستار ثبت شده میشوند. متقاضیان مشاغلِ پرستارى که نتوانند مهارت لازمه در زبان آلمانی (سطح ب٢) را کسب کنند ،  اما دارای مدرک زبان آلمانی  سطح ب١ هستند ، فرصت این را دارند که ضمن گذراندن دوره هاى  فشرده زبان آلمانى، به عنوان دستیار پرستاری مشغول به فعالیت گردنند.  لازم به ذکر است که این افراد پس از اخذ گواهی زبان آلمانی مورد نظر، عنوان پرستار ثبت شده را دریافت خواهند کرد.

در شرایط نادری که فرد صلاحیت لازم  دستیار پرستاری را برآورده نمى کند ، این امکان وجود دارد که از متقاضی خواسته شود تا دوره آموزش حرفه ای را در آلمان و یا در کشور خودش به مدت حداکثر یک سال بگذراند. در صورت عدم مهارت کافی در زبان آلمانی ، از متقاضی خواسته می شود یک دوره آموزشی فشرده زبان را طی کنند.

ویزا و اجازه اقامت برای کارکنان بهداشت و درمانِ اتباع خارجی

ساکنین کشورهای اتحادیه اروپا و EFTA  برای اشتغال در آلمان نیازی به ویزا یا اجازه اقامت ندارند. شهروندان برخی از کشورهای دیگر مانند ایالات متحده ، کانادا یا استرالیا برای سفر به آلمان به ویزا احتیاج ندارند ، اما برای داشتن شغل با درامد به اجازه اقامت نیاز دارند. با این حال ، اتباع بسیارى از  کشورها به ویزای ورود و اجازه اقامت در آلمان نیاز دارند.

 اما اما وقتی نوبت به مشاغل بسیار ضروری در حوزه  مراقبت های بهداشتی می رسد ، روند های پردازش مدارک بدون درنظر گرفتن ملیت متقاضی و با سهولت بیشتری صورت می گیرد.

جهت اخذ اطلاعات دقیق تر درباره ویزا و اجازه اقامت با ما تماس بگیرید

نحوه یافتن و درخواست پذیرش در  مشاغل پرستاری در آلمان

چنانچه مصمم به یافتن شغل پرستاری در آلمان هستید و نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات مرتبط با کار همانند پروژه های اشتغال دولتی برای مهاجرین به آلمان و  یا دستورالعمل نحوه درخواست شغل در آلمان و حتى جهت اطلاع از نحوه ارتباط با آژانس هاى اشتغال عمومى و سایر پرتال هاى فرصت های شغلی هستید می توانید از مشاوره های ما استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار یا پیدا کردن شغل مورد نظر خود در آلمان را دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، لطفا فرم زیر را پر بفرمایید. برای تعیین زمان مشاوره با شما تماس می گیریم.

Oops! We could not locate your form.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *