مشارکت قانون مدنی (GbR) در آلمان

GBRاز نوع شرکت های مشارکتی در آلمان است که صاحبان آن افرادی حقیقی یا حقوقی با پروانه کسب مجزا هستند که در قالب یک قرارداد مشارکت شفاهی یا کتبی با هم شروع به همکاری میکنند.

 

تاسیس یک GbR در قالب یک قرارداد اساسنامه انجام می شود. در این توافق نامه ، حداقل دو شریک متعهد می شوند که دستیابی به یک هدف مشترک را به روشی که در توافق تعیین شده ، اجرا کنند. اصولاً لازم نیست قرارداد به صورت کتبی باشد. با این حال ، به خاطر داشتن مدرکی بین طرفین که چگونگی همکاری را به طور شفاف ترسیم کند و مانع از سوء تفاهمات بالقوه شود نگارش اساسنامه در محضر حتما توصیه میشود. از طرفی دیگر اگر شریک GBR شرکت با مسئولیت محدود باشد یا قرار باشد ملکی به نام GBR ثبت شود  ، صدور گواهینامه محضری لازم می باشد.

“اگر برای GBR خود به نگارش اساسنامه نیاز دارید و محدودیت های مشخصی از قبل در ذهن دارید تیم ما به شما کمک خواهد کرد. “

برای ارتباط با تیم مشاورین ما اینجا کلیک کنید.

ثبت تجاری

GbR از نظر قانون تجارت آلمان (HGB) تجارت محسوب نمی شود. بر این اساس ، هیچ تعهدی برای شرکت در ثبت تجاری وجود ندارد. با این حال ، در شرایط خاصی اگر توسعه شرکت GBR ماهیت تجاری به خود بگیرد می تواند دستخوش ثبت تجاری شود.

در صورت ثبت تجاری فرم حقوقی GBR ممکن است به صورت های دیگری تغییر کند. مثل OHG یا KG . برای انتخاب بهترین فرم در آلمان پس از ثبت تجاری از خدمات مشاوره استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت UG یا مینی GmbH در آلمان

اعضا

سهامداران یک GbR می توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند.

 

نام شرکت

شرکتی دارای کد تجاری آلمان (HGB) نمی تواند GbR را اداره کند. نام تجاری باید شامل نام سهامداران باشد که حداقل یکی از آنها باید با نام کامل (نام کوچک و فامیل) باشد. در مکاتبات و فاکتورها ، کلیه سهامداران باید همیشه با نام و نام خانوادگی خود شناسایی شوند. آغاز کار شرکت ، تغییر در روابط شرکت  ، تغییر آدرس و  توقف عملیات تجاری باید توسط هر یک از شرکا به دفتر تجارت (Gewerbeamt)  گزارش شود.

بیشتر بخوانید: انتخاب نام برای بیزینس در آلمان

مرجع مدیریت

قانون کلی GBR مدیریت اشتراکی است ولی شرکت میتواند یک نماینده را به عنوان نماینده اصلی در زمان تردید به عنوان تصمیم گیرنده اصلی انتخاب کند و در قرارد شرکت (اساسنامه) قید کند.

 

مسئولیت

GbR در قبال کلیه دارایی های شرکت  مسئول است. طبق اصل تعهد مضاعف ، شرکای GbR نیز شخصاً مسئول محسوب می شوند. البته مسئولیت سهامداران  را  می توان نسبت به دارایی ها یا  معاملات GBR  در اساساس نامه محدود کرد. با این حال ، محدودیت مسئولیت تنها در صورتی موثر است که توسط شخص ثالث قابل شناسایی باشد. این کار با ارائه اساسنامه ، قابل انجام است. محدودیت مسئولیت در قبال دارایی های شرکت نیز با توافق با شخص ثالث امکان پذیر است. از این گذشته سهامداران طبق سهام خود متعهد به پرداخت سهم مالی خود می شوند. پس از ترک یکی از شرکا ، شرکت(شرکای دیگر) در صورت داشتن تعهدات از پیش تعیین شده ، پنج سال پس از خروج سهامدار ،در صورت بردن ادعاییه به دادگاه ،مسئول تعهدات و بدهی های حاصله خواهد بود.

 

کنار کشیدن یک سهامدار

در اصل ، GbR در صورت عزیمت یک سهامدار منحل می شود ، مگر اینکه شرط ادامه در قرارداد همکاری عنوان شده باشد. این شرکت سپس توسط حداقل دو سهامدار ( باقی مانده ) ادامه می یابد ، در حالی که سهم شریک مستعفی متناسب با سهام افراد باقی مانده ارزیابی و توسط آنها پرداخت می شود. این شرکت همچنین می تواند به عنوان یک کسب و کار یک نفره  نیز کارش را ادامه دهد.

در صورت ورود یک شریک جدید به شرکت، یک سهامدار تازه وارد، سهمی از دارایی شرکت را بدست می آورد که معمولاً براساس میزان ارزش مشارکت و سرمایه سهم وی در دارایی ارزیابی شده است. سهامدار جدید فقط به میزان سهم خود در شرکت نسبت به بدهی ها مسئولیت دارد.

انحلال

مهمترین دلایل انحلال GbR عبارتند از:

  • انقضای  مدت زمانی که شرکت تاسیس شده است ،
  • دستیابی به هدف شرکت یا عدم امکان دستیابی به هدف و خاتمه ،
  • مرگ یک شریک ،
  • تصمیم انحلال
  • ورشکستگی شرکت یا یک شریک.

اگر در زمینه ثبت GBR یا فرم های حقوقی دیگر در آلمان سوالی دارید میتوانید از مشاوره های تخصصی ما استفاده نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *