متوسط درآمد و هزینه زندگی در آلمان

متوسط حقوق و هزینه زندگی در آلمان

خدمات اقامت آلمان وایز بیزنس گروپآلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و یکی از ثروتمندترین کشورهای این قاره است. این کشور نه تنها از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی بلکه از نظر متوسط درآمد فردی نیز کشوری ثروتمند است. این کشور به دلیل گسترده بودن طبقه متوسط، سیستم رفاهی سخاوتمندانه ، مراقبت های بهداشتی و آموزشی رایگان ، محیط زیست تمیز ، ایمنی عمومی و به طور کلی توزیع عادلانه و یکنواخت ثروت مشهور است. بنابراین، آلمان به دلیل کیفیت عالی زندگی  در دنیا بسیار مورد توجه است.

متوسط حقوق ناخالص در آلمان

متوسط حقوق ناخالص در آلمان در سال ۲۰۱۷ معادل ۳,۷۷۰ یورو در ماه برای کارمندان تمام وقت (خوداشتغالی ، مشاغل نیمه وقت و افرادی که درآمد بسیار اندک و پایین تر از سطح مشمول مالیات داشتند در این آمار لحاظ نشده اند ). یعنی حدود ۴۵,۰۰۰ یورو ناخالص در سال (قبل از مالیات بر درآمد و مشارکت های اجتماعی). حداقل دستمزد در آلمان در حال حاضر کمی زیر ۱,۵۰۰ یورو در ماه است که معادل ۱۸,۰۰۰ یورو در سال می باشد.  در سال ۲۰۲۰ این رقم ۱,۵۸۴ یورو در ماه معادل ۱۹,۰۰۸ یورو در سال خواهد بود.  

اختلافات عمده در سطح درآمد هنوز بین شرق و غرب آلمان وجود دارد.  متوسط حقوق در ایالت های قدیمی فدرال حدود ۲۵٪ (یا ۸۰۰ یورو در ماه) بالاتر از میانگین در ایالت های جدید است.  یعنی کارمندان آلمان شرقی سابق بطور متوسط ماهانه حدود ۳,۰۰۰ یورو درآمد دارند (به استثنای ایالت برلین ، به دلیل اینکه برلین یکی از ایالت های جدید فدرال محسوب نمی شود). کارمندان در ایالت های جنوبی فدرال – هسن (پایتخت ویزبادن) ، بادن-وورتمبرگ (اشتوتگارت) و بایرن (مونیخ) – بالاترین متوسط دستمزد را دارند در حالی که در ایالت های جدید – مکلنبورگ-وورپومرن (پایتخت شوورین) ، ساکسن-آنهالت (مگدبورگ) ) و براندنبورگ (پوتسدام) – کمترین حقوق را دارند. در حقیقت ، کارمندان در ایالت فدرال هسن به طور متوسط ۵۵٪ بیشتر از همتایان خود در مکلنبورگ-وورپومرن درآمد دارند.

علاوه بر این ،  مردان آلمانی به طور متوسط تقریباً ۲۱٪ بیشتر از زنان درآمد دارند.  همچنین در سطح درآمد بین پایتخت های منطقه ای (و به طور کلی شهرهای بزرگ) و مناطق روستایی اختلاف وجود دارد اما این اختلاف ها از تفاوت بین حقوق  زن و مرد و یا بین ایالت های قدیمی و جدید فدرال کمتر است. به طور استثنا بزرگترین تفاوت در بایرن (ایالت فدرال باواریا) است که متوسط حقوق در پایتخت آن مونیخ از متوسط ایالت ،  ۷٪ بیشتر است.

متوسط حقوق در آلمان بر اساس حرفه

حرفه درآمد
دکتر  ۸۵K 
وکیل  ۶۷K
مدیر منابع انسانی  ۶۵K
مهندس  ۶۱K
متخصص IT  ۵۹K
متخصص مالی (فایننس) ۵۸K
مدیر فروش  ۵۷K
دانشمند علوم طبیعی  ۵۴K
مدیر بازاریابی  ۵۳K
داروساز  ۵۳K
معلم  ۵۰K
معمار  ۴۵K
مددکار اجتماعی  ۳۸K
پرستار بیمارستان و کلینیک  ۳۵K
پرستار کودک و سالمند  ۳۱K
کارگر ماهر  ۲۹K
فیزیوتراپیست  ۲۸K
آشپز  ۲۵K
پیشخدمت (شامل انعام نمی شود) ۲۱K
حداقل دستمزد  ۱۸K

 دقت شود که موارد بالا شامل متوسط درآمد می باشد و مسلما گزینه هایی در هر شغل در آلمان با درآمد بیشتر و کمتر وجود دارد. 

مالیات بر درآمد شخصی (مالیات بر حقوق)

آلمان سیستم مالیاتی نسبتاً پیچیده ای دارد و مالیات بر درآمد شخصی نیز از این قاعده مستثنی نیست. نرخ مالیات بر درآمد شخصی به صورت تصاعدی افزایش می یابد که از صفر شروع می شود و برای افراد پردرآمد که درآمدی بالغ بر ۲۶۰ هزار یورو در سال به بالا دارند ، ۴۵٪ تمام می شود. نرخ مالیات ۴۲٪ و ۴۵٪ در براکت های درآمدی مربوطه خود  ثابت هستند در حالی که در براکت درآمدی از ۹،۰۰۱ یورو تا ۵۴٫۹۴۹ یورو نرخ مالیات از نظر هندسی از ۱۴٪ به ۴۲٪ افزایش می یابد (در زیر مشاهده کنید).

نرخ مالیات بر درآمد شخصی در آلمان برای سال ۲۰۱۸ 

 

مجرد ها (یورو) زوج های متاهل (یورو) نرخ مالیات
۹,۰۰۰ –  ۰  ۱۸,۰۰۰ –  ۰ ۰%
۵۴,۹۴۹ – ۹,۰۰۱   ۱۰۹،۸۹۸ – ۱۸،۰۰۱ با ۱۴٪ شروع میشود و از نظر هندسی به ۴۲٪ افزایش می یابد
۲۶۰,۵۳۲ –  ۵۴,۹۵۰  ۵۲۱,۰۶۴ – ۱۰۹,۸۹۹  ۴۲%
بالای ۲۶۰,۵۳۳ بالای  ۵۲۱,۰۶۵ ۴۵%

مالیات همبستگی 

همچنین نوع دیگری از مالیات بر درآمد وجود دارد، به نام مالیات همبستگی (Solidaritätszuschlag) که برابر ۵/۵ درصد می باشد، که به مالیات عادی بر درآمد اضافه میشود اما به طور کامل یا اصلاً توسط افراد کم درآمد در آلمان پرداخت نمی شود (معاف می باشند). یعنی افرادی که سالانه کمتر از ۹۷۲ یورو مالیات پرداخت می کنند از اضافه پرداخت همبستگی معاف هستند در حالی که برای کسانی که بین ۹۷۳ – ۱۳۴۰ یورو در سال مالیات پرداخت می کنند ، اضافه شدن همبستگی به صورت تصاعدی از صفر به ۵/۵ درصد افزایش می یابد. مالیات همبستگی در سال ۱۹۹۱ به عنوان یک اقدام موقت برای کمک به هزینه های اتحاد آلمان و پیشرفت آلمان شرقی در آن زمان معرفی شد و با وجود انتقاد شدید در سال های اخیر، هنوز هیچ برنامه فوری برای برداشتن آن وجود ندارد.

مالیات کلیسا

علاوه بر این ، مالیات کلیسا که ۸٪ یا ۹٪  درآمد مشمول مالیات است (بسته به ایالت فدرال)، توسط کلیه اعضای ثبت شده کلیساها در آلمان قابل پرداخت است.  اگر مسیحی یا ثبت شده کلیسا نیستید ملزوم به پرداخت نمی باشید.  برای اینکه حتی بیشتر شما را سردر گم کنیم ، مبلغ پرداخت شده به عنوان مالیات کلیسا کاملاً قابلیت کسر از مالیات  دارد. (یعنی به عنوان هزینه در محاسبه مالیات بر درآمد تلقی می شود. در حالی که سایر انواع مالیات جزء هزینه محسوب نمی شوند.)  یک خارجی که مایل به پرداخت مالیات کلیسا در آلمان نیست، هرگز نباید به هر گونه وابستگی به کلیسا در هیچ یک از اسناد رسمی (به عنوان مثال ، در ثبت نام اقامت) اشاره ای داشته باشد. در غیر این صورت ، در آینده کاتولیک ها و پروتستان های رومی به احتمال زیاد از شما مدرکی کتبی مبنی بر ترک کلیسا برای جلوگیری از پرداخت مالیات کلیسای آلمان طلب خواهند کرد که به درد سرش برای شما نمی ارزد.

کسر مالیات

قانون مالیات بر درآمد شخصی در آلمان اجازه کسر از مالیات برای برخی هزینه ها  مرتبط یا غیرمرتبط با درآمد مشمول مالیات  اعم از هزینه های آموزش ، رفت و آمد تا محل کار، خانه داری مضاعف (خانه دوم) ، هزینه های بیمه مربوط به کار ، مشارکت در طرح های داوطلبانه بیمه درمانی و بازنشستگی ، مالیات کلیسا و انواع هزینه های مربوط به تربیت فرزندان (به عنوان مثال ، مراقبت از کودک ، هزینه مدرسه) . را به فرد می دهد. به بیان دیگر این هزینه ها را می توان از درآمد کم کرد و بعد مالیات را محاسبه کرد. 

محاسبه مالیات بر درآمد شخصی

این مثال می تواند این ایده را به شما بدهد که اگر در آلمان زندگی کنید چقدر مالیات و هزینه مشارکت اجتماعی باید بپردازید. به عنوان مثال شخصی که به طور متوسط سالانه ۴۵ هزار یورو حقوق ناخالص دارد ، مجرد است و عضو کلیسای ثبت شده نیست (معاف از  پرداخت مالیات کلیسا) دستمزد خالص کمی زیر ۲۸ هزار یورو در سال کسب می کند. با این حال ، اگر آن شخص همسری داشته باشد که به میزان قابل توجهی نسبت به او درآمد کمتری داشته باشد (مثلا شغل پاره وقت) ولی جمع درآمد ناخالص آن ها همچنان ۴۵,۰۰۰ یورو می باشد، درآمد خالص آنها بیشتر از ۳۱ هزار یورو در سال خواهد بود. با استفاده از همین فرمول این بار اگر حقوق ناخالص سالانه ۶۰ هزار یورو باشد ، درآمد خالص شخص به ترتیب ۳۵ هزار یورو در حالت اول  و ۴۰ هزار یورو در حالت دوم خواهد بود. به همین ترتیب ، درآمد سالانه  اگر ۸۰ هزار یورو باشد ، اختلاف دستمزد خالص بین این دو گروه که در بالا ذکر شد (یعنی فرد مجرد در مقایسه با فرد متاهل که همسرش درآمد بسیار کمتری در سال دارد) ۴۵ هزار یورو در مقابل ۵۲ هزار یورو خواهد بود. در نظر داشته باشید در این مثال ها هزینه های مشارکت اجتماعی مثل انواع بیمه (پرستاری، از کار افتادگی، بازنشستگی و خدمات درمانی) هم جزو مالیات حساب شده است. برای برآورد حقوق خالص احتمالی خود ، می توانید  از ماشین حساب های دستمزد ناخالص آلمانی موجود در اینترنت که بسیار زیاد هم هستند استفاده کنید. (فقط کافی است این واژه را در گوگل جستجو کنید : brutto netto rechner) . برای اطلاعات بیشتر در مورد مالیات بر درآمد برای شغل های آزاد و خود اشتغالی به این لینک مراجعه کنید. 

در نظر داشته باشید برای افرادی که به صورت خود اشتغالی برای اقامت آلمان اقدام میکنند جمع هزینه مالیات و مشارکت اجتماعی کمتر است چون برای آنها هزینه مشارکت اجتماعی فقط شامل بیمه خدمات درمانی و ۶۰ ماه قرارداد بیمه عمر میشود و از پرداخت سایر بیمه ها به انتخاب خود معاف هستند. 

هزینه زندگی در آلمان

سطح قیمت در آلمان به طور کلی مطابق با میانگین اتحادیه اروپا است. یعنی زندگی در آلمان نسبت به کشورهای مجلل لوکزامبورگ ، سوئیس ، دانمارک ، بلژیک و حتی فرانسه و هلند یا کشورهای ایالت نوردیک (نروژ ، سوئد و فنلاند) ارزانتر است اما نسبت به اسپانیا ، پرتغال یا یونان بیشتر است. 

 هزینه زندگی ماهیانه در آلمان معمولاً ۸۵۰ یورو ( ۸۰۰ یورو برای دانشجویان آلمانی  و ۷۲۵ یورو برای دانشجویان بین المللی ) تخمین زده می شود.  این مبلغ همچنین تقریباً همان مقدار ماهانه ای است که برای اثبات مدت زمان اقامت خود هنگام درخواست نوع خاصی از ویزا (به عنوان مثال ویزای تحصیلی ، ویزای جستجوی کار) باید به عنوان گواهی ارائه دهید. 

هزینه اجاره

اجاره در آلمان در واقع بزرگترین هزینه است که با توجه به تراکم جمعیت در آلمان تعجب آور نیست. مالکیت خانه در آلمان به طور سنتی نسبتاً کم است زیرا بیشتر افراد قبلاً در آپارتمان های اجاره ای زندگی می کردند. این اواخر این فرهنگ تغییر کرده است به طوری که بسیاری از آلمانی ها از به خاطر ترس از عدم ثبات ارزش پول یورو نسبت به ارزهای رایج دیگر و نرخ بهره وام بانکی بسیار پایین شروع به خرید ملک کرده اند.   علاوه بر این ، آلمان از سال ۲۰۱۰ شاهد افزایش شدید نرخ مهاجرت بوده و این خود منجر به افزایش تقاضا برای املاک شده است. در نتیجه ، قیمت املاک در شش سال گذشته رشد مداوم داشته است.  اجاره بها کمتر از قیمت املاک افزایش یافته اما رشد آنها اخیراً سرعت گرفته است. برای اطلاعات بیشتر در مورد املاک تجاری به عنوان سرمایه گذاری به این لینک مراجعه نمایید. 

با این حال ، اجاره بها بسته به مکان متفاوت است. اجاره یک استودیو (سوئیت) کوچک با هزینه های جانبی (اینترنت، سیستم گرمایش، و غیره) که در آلمان به  نام اجاره گرم نامیده می شود  می تواند زیر ۴۰۰ یورو در ماه در یک شهر کوچک باشد ولی بیشتر از ۱۰۰۰ یورو در مرکز مونیخ برای شما هزینه داشته باشد. به همین ترتیب ، اجاره یک آپارتمان دو خوابه می تواند به اندازه ۶۵۰ یورو در ماه (اجاره گرم) اما به اندازه ۲۰۰۰ یورو در مونیخ باشد. به طور کلی ، ۷۰۰ یورو در ماه باید پول کافی ای برای اجاره گرم یک سوئیت کوچک  و ۱۲۰۰ یورو در ماه برای اجاره یک آپارتمان دو خوابه با سایز متوسط  (۸۵ متر مربع) در یک مکان مناسب در اکثر نقاط آلمان باشد. در حال حاضر متوسط اجاره سرد آپارتمان در آلمان (بدون سیستم گرمایش و هزینه های جانبی) ۹ یورو در ماه در هر متر مربع است. برای اطلاعات بیشتر در مورد بازار ملک و اجاره مسکونی در ایالت نوردراین وستفالن می توانید با ما تماس بگیرید.

هزینه سپرده  و هزینه غرامت

هنگام اجاره آپارتمان در آلمان، لازم است  هزینه های دیگری غیر از اجاره را  نیز در نظر بگیرید. معمولاً از  مستاجر سپرده ایمنی یا همان رهن در فارسی یا Kaution در آلمانی خواسته می شود.  (میزان رهن اجاره در آلمان معمولاً هزینه یک ماه اجاره ملک  است  اما تا سه ماه نیز می تواند باشد) و در صورت استفاده شما از بنگاه املاک ،  حق الزحمه کارگزار معمولا  برابر با اجاره یک ماه است.  البته هزینه رهن پس از پایان قرارداد به شما برمیگردد ولی هزینه بنگاه مسلما خیر. علاوه بر این ، اجاره در آلمان معمولاً به صورت پیش پرداخت در ابتدای هر ماه صورت می گیرد و همچنین خیلی غیر معمول نیست که از شما بخواهند هزینه  Ablöse  (جبران سرمایه گذاری که توسط مستاجر قبلی انجام شده است) را بپردازید. به عنوان مثال اگر مستاجر قبلی تغییرات کیفی و بهبود چشمگیری در آپارتمان داشته باشد ، این مبلغ  ممکن است تا چند هزار یورو برسد. از این رو ، مستاجر جدید ، Ablöse را به مستاجر قبلی می پردازد و نه به صاحبخانه. در آلمان بسیار معمول است که مستاجرین پیشرفت های کوچک را در آپارتمان اجاره ای مانند نصب روشنایی و خرید مبلمان به عهده میگیرند. حتی بسیاری از موارد کل آشپزخانه شامل اجاق گاز ، یخچال ، ماشین ظرفشویی و سینک ظرفشویی) را مستاجر تامین میکند و در هنگام خروج از ملک یا با خود می برد یا به صورت Ablöse به مستاجر بعدی به فروش میرساند.

قیمت ملک

درست مانند قیمت اجاره ، قیمت املاک آلمان نیز بین مناطق و شهرها تفاوت قابل توجهی دارد. به عنوان مثال ، متوسط قیمت آپارتمان در هر متر مربع در دورتموند سابقا  صنعتی (هشتمین شهر بزرگ آلمان با جمعیت ۶۰۰ هزار نفر واقع در آلمان غربی) حدود ۱,۷۰۰ یورو است. حال این رقم را با نزدیک به ۷،۵۰۰ یورو در هر متر مربع در مونیخ مشهور گرانقیمت (پایتخت ایالت فدرال جنوبی بایرن و سومین شهر بزرگ آلمان با ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت) مقایسه کنید. ناگفته پیداست که یک آپارتمان تازه ساز یا تازه بازسازی شده در یکی از مکان های خوب مونیخ بسیار گرانتر  از ۷،۵۰۰ یورو در هر متر مربع برای شما هزینه خواهد داشت. اما از آوریل ۲۰۱۸ ،  میانگین قیمت هر متر مربع برای خرید یک آپارتمان در کل  آلمان ۳,۱۰۰ یورو برآورد شده است.   بنابراین با  ۳،۱۰۰ یورو در هر متر مربع در اکثر نقاط آلمان میتوانید یک آپارتمان نسبتا مناسب خریداری نمایید.

حمل و نقل

سیستم حمل و نقل عمومی آلمان در شهرهای مختلف و اطراف آن قابل اعتماد ، کارآمد و با قیمت مناسب است ، به خصوص اگر کارتهای مسافرتی ماهانه ، سه ماهه یا سالانه با تخفیف خریداری می کنید.  هزینه رفت و آمد قابلیت کسر از مالیات دارند و در مورد هزینه استفاده از ماشین شخصی خود نیز صدق می کند. هنگام انجام اظهارنامه مالیاتی ، افرادی که با اتومبیل  به محل کار خود می روند  می توانند ۳۰ سنت برای  هر کیلومتر مصرف کسر کنند  در حالی که یک لیتر بنزین و دیزل به ترتیب حدود ۱٫۴۰ و ۱٫۲۵ یورو  (از ماه مه ۲۰۱۸) هزینه دارد. اتومبیلهای دست دوم در آلمان جزو ارزان ترین ها  در اروپا هستند.

غذا ، پوشاک و سایر هزینه ها

هزینه ماهیانه شما برای غذا تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد ، چه بخواهید بیرون غذا بخورید یا وعده های غذایی خود را در خانه درست کنید. به طور کلی ، قیمت مواد غذایی در سوپر مارکت ها در آلمان بسیار مناسب است. علاوه بر این ، کارفرمایان بزرگ آلمانی وعده های غذایی با قیمت پایین را در ناهارخوری های خود ارائه می دهند. به همین ترتیب ، در آلمان می توان لباس نسبتا ارزان خریداری کرد. با این حال ، برخی از خارجی ها ممکن است قیمت برخی از خدمات مانند مراقبت از کودک در منزل ، خشکشویی های اجاره ای، آرایشگاه یا پارکینگ مسکونی را در مقایسه با قیمت ها در کشور خود بالا بدانند.  برای اطلاعات بیشتر در مورد ریز هزینه های زندگی در آلمان خواندن این مقاله کوتاه توصیه می شود.

حقوق در مقابل هزینه زندگی در آلمان

یک فرد مجرد با حداقل دستمزد ،  ۱،۱۰۰ یورو در ماه به منزل می آورد که ۲۵۰ یورو بالاتر از متوسط هزینه زندگی ماهانه در آلمان است.

یک فرد مجرد که حقوق متوسط یک ​​آلمانی یعنی ۳،۷۷۰ یورو در ماه را داراست ، ۲،۳۰۰ یورو درآمد خالص دارد که تقریباً سه برابر میانگین هزینه زندگی است.

یک پرستار مجرد با متوسط ​​درآمد ناخالص ماهیانه  ۲,۹۰۰ یورو در آلمان، حداقل ۱،۸۵۰ یورو به صورت خالص در ماه دریافتی دارد که ۱،۰۰۰ یورو بالاتر از هزینه متوسط ​​زندگی یک فرد مجرد است.

یک پزشک متخصص با متوسط ​​حقوق ناخالص در حوزه پزشکی خود ، ۷،۰۰۰ یورو در ماه درآمد ناخالص و ۳،۹۰۰ یورو درآمد پس از مالیات دارد  و این تقریباً چهار برابر هزینه متوسط ​​زندگی در آلمان است.

اینها فقط چند نمونه برای نمایش میزان ارزش حقوق  افراد در آلمان  می باشد. هنگام انجام مقایسه های خود فراموش نکنید که میانگین هزینه زندگی در آلمان عمدتا به دلیل تفاوت در اجاره در نقاط مختلف متفاوت است به گونه ای که هر میزان حقوق شما در مکانهای بیشتر فانتزی مانند مونیخ  قدرت خرید کمتری به شما در مقایسه با مناطق کمتر ثروتمند آلمان می دهد.
برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *