شناسه مالیاتی در آلمان

 

شناسه مالیاتی (Steueridentifikationsnummer/ Steuernummer)

شماره مالیاتی Steuernummer و شماره شناسه مالیاتی Steueridentifikationsnummer در واقع دو عدد مختلف در سیستم مالیاتی آلمان می باشند. شماره مالیاتی در حال حاضر تنها برای پروسه بازگشت مالیات و فریلنسرها استفاده می شود.
اگر میخواهید به عنوان فریلنسر در آلمان فعالیت کنید باید برای شماره مالیاتی آلمان از اداره مالیات محلی درخواست بدهید.

شناسه مالیاتی Steuer-ID, Id-Nr یا Id-Nr Steuer یا Steueridentifikationsnummer که همچنین به عنوان شماره شناسه ملی شناخته میشود شماره منحصر به فردی است که توسط دفتر مالیاتی آلمان به اداره مالیات و سایر ادارات دولتی صادر میشود. برخلاف شماره مالیاتی که می تواند تغییر کند شناسه مالیاتی تنها یک بار صادر میشود و مانند اثر انگشت برای فرد باقی می ماند. 

نکته: دفتر فدرال مالیاتی (Steueramt) شناسه مالیاتی شما را معمولا تا ۳ هفته پس از ثبت آدرس خود در آلمان به آدرس مسکونی ثبت شده شما میفرستد.

کارفرمای شما (برای صاحبین شرکت: شرکت GmbH) برای صدور فیش حقوقی همیشه به این شناسه نیاز دارد. این شماره از زمان صدور به هیچ وجه تغییر نمیکند. البته چنانچه آن را گم کنید میتوانید به صورت آنلاین در اینجا  بازیافت نمایید.

اگر استخدام شرکت خود یا شرکت فردی دیگر در آلمان هستید مالیات بر حقوق از حقوق ماهیانه شما کسر خواهد شد. اگر شناسه مالیاتی خود را اخذ نکنید ممکن است با حد اکثر نرخ مالیات حقوق مالیات شما رد شود و این امکان را نیز نیابید که میزان پرداختی مازاد را در آینده از اداره مالیات طلب نمایید. بنابر این در صورت تاخیر دریافت حتما مورد را از طریق اداره ثبت آدرس ها (Bürgeramt) یا اداره مالیات (Finazamt) پیگیری نمایید.

شناسه مالیاتی در آلمان چگونه کار می کند

همانطور که قبلا مطرح شد چنانچه قصد فعالیت در آلمان به عنوان کارمند یک شرکت را دارید باید از قبل شناسه مالیاتی داشته باشید که به صورت خودکار پس از ثبت آدرس برای شما صادر میشود. در این حالت میزان مالیات شما توسط کارفرمای شما از حقوقتان کسر میشود. چنانچه خودتان کارفرما و صاحب شرکت هستید باید از طریق فیش حقوقی ای که مشاور مالیاتی شما در آلمان برای شما صادر میکند میزان مالیات بر حقوق را محاسبه و مستقل پرداخت نمایید.

مالیات بر حقوق، به میزان حقوق، وضعیت تاهل یا شرایط خانوادگی و گروه مالیاتی شما بستگی دارد.

اگر در آلمان شناسه مالیاتی ندارید ممکن است:

  •  مالیات بیشتری از حد لازم پرداخت نمایید
  • قادر به دریافت امتیازات دولتی که در شرایط عادی حق دریافت آن را دارید نباشید
  • قادر به افتتاح حساب بانکی نباشید
  • قادر به فعالیت به عنوان فریلنسر نباشید
  • قادر به درخواست بازگشت مابه التفاوت پرداخت مالیات پس از تسویه حساب مالیاتی نباشید.
نکته: حتی دانشجویان یا افراد دارای مشاغل Mini-job نیز شامل دریافت شناسه مالیاتی در آلمان خواهند بود.

چه کسی یا نهادی باید شناسه مالیات من را داشته باشد؟

در درجه اول شخص یا شرکتی که شما را استخدام میکند. شما باید در ابتدای استخدام و قبل از صدور اولین فیش حقوقی شناسه مالیاتی خود را داشته باشید.
شرکت های ارائه دهنده بیمه عمر، خدمات درمانی و حتی بعضی وقت بانک ها برای افتتاح حساب بانکی شماره مالیاتی شما را میخواهند.

آیا باید هر سال برای شناسه مالیاتی اقدام کرد؟

خیر یک بار در زمان ثبت آدرس این درخواست به صورت خودکار برای شما اقدام میشود. مواردی پیش می آید که شماره با تاخیر به آدرس ارسال میشود یا اصلا ارسال نمی گردد. توصیه می شود چنانچه پس از ۳ هفته از ثبت آدرس خود در آلمان شناسه مالیاتی خود را به صورت نامه در صندوق پستی خود دریافت نکردید موضوع را از طریق اداره ثبت شهروندان Bürgeramt یا اداره محلی مالیات Finanzamt پیگیری نمایید. 

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *