فاکتورینگ: رشد و موفقیت علیرغم وجود کرونا – به لطف دولت فدرال آلمان و بیمه‌گران اعتبار تجاری

علی رغم همه‌گیر شدن ویروس کرونا، شکل مدرن تامین مالی مبتنی بر قرارداد یا به عبارتی فاکتورینگ، نه تنها در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ اقتصاد آلمان را با نیازهای مالی لازم تقویت کرد، بلکه حتی آن را بهبود بخشید: معاملات فروش اعضای انجمن اتحادیه‌ی فاکتورینگ آلمان – توانست با وجود تأثیرات گسترده‌ی بیماری همه‌گیر کرونا بر اقتصاد ملی و بین المللی – از ۱۳۲٫۸ میلیارد یورو به ۱۳۴٫۹ میلیارد یورو افزایش یابد، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱٫۶ درصد افزایش داشته است (نیمه اول ۲۰۱۹)

هلموت کارِر، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن فاکتورینگ آلمان می‌گوید: “همانند بحران مالی سال ۲۰۰۹، فاکتورینگ توانست عملکرد تثبیت کننده‌ی خود را از طریق نقدینگی بالا و در دسترس بودن نشان دهد.” البته شمار مشتریان حدودا به ۸۰ هزار نفر کاهش یافت، که این خود کاهشی ۱۱٫۶ درصدی را به نسبت سال قبل (نیمه‌اول سال ۲۰۱۹: ۹۱٫۴۴۰ مشتری) نشان می‌دهد، هرچند که در بعضی موارد این کاهش احتمالاً ناشی از تغییرات سبد سهام است.  این ارقام که مشخصاً برای کل بازار فاکتورینگ آلمان هستند (اعضای اتحادیه حدود ۹۸ درصد از کل حجم فاکتورینگ را که توسط این انجمن در آلمان سازماندهی شده است، ارائه می‌دهند)، همچنین نشان می‌دهند که اقدامات دولت فدرال آلمان با همکاری بیمه‌گران اعتبار تجاری به موفقیت رسیده (طبق اطلاعیه مطبوعاتی مورخ۲۰ آوریل ۲۰۲۰) و با حفظ اعتبار مالی از طریق فاکتورینگ، به ثبات در زنجیره‌های تأمین کمک کرده است. در این راستا صنعت فاکتورینگ از دولت فدرال آلمان و بیمه‌گران اعتبار تجاری (Warenkreditversicherern) بخاطر اقدامات ارزشمند انجام شده برای تأمین امنیت زنجیره مالی در شرایط بد همه‌گیری کرونا تشکر می‌کند.

این موضوع همچنین ارقام دقیق در تجارت بین الملل را مشخص می‌کند: در حالی که در فاکتورینگ واردات، با میزان منفی قابل توجه ۱۶٫۹ درصد (تا ۲ میلیارد یورو)، زنجیره‌های کالاهای بین‌المللی مختل شده به وضوح قابل توجه است، فاکتورینگ صادرات علی رغم بیماری همه‌گیر کرونا ثابت ماند و از نظر آماری حتی تا اندک قابل توجهی (به علاوه ۰٫۳ درصد تا ۳۳٫۷ میلیارد یورو) افزایش یافت. همچنین این رشد همچنین در تجارت داخلی دیده شد و این رقم تا ۹۷ میلیارد یورو (در نیمه‌ی اول ۲۰۱۹: ۹۴ میلیارد یورو) افزایش یافت.

ارقام مثبت فوق نیز با این واقعیت مطابقت دارد که پرسشنامه‌ی اقتصادی اوایل سال توسط اعضا نشان می‌دهد که اوضاع کمی روشن‌تر شده است، اما اثرات بیماری همه‌گیر کرونا هنوز نشان می‌دهد که: حدود ۲۸ درصد، تقریباً همانند پرسشنامه‌ی آوریل ۲۰۲۰، چشم انداز خوب یا بهتری از سال جاری را پیش‌بینی می‌کنند. ۲۸ درصد آینده‌ی رضایت‌بخشی را پیش‌بینی می‌کنند، بیش از ۳۹ درصد (تقریبا بدون تغییر) تنها آینده‌ی در حد کفایتی را می‌بینند. این مسئله امیدبخش است که تنها ۴ درصد اعضاء انتظار نتاریخ ضعیف و منفی دارند (در مقایسه با ۱۳ درصد در ماه آپریل).

البته، این موضوع هم مشخص می‌شود که ما باید از فصل پاییز فوراً در مورد تمدید توافق بین دولت فدرال آلمان و بیمه‌گران اعتبار تجاری در زمینه‌ی ایجاد سپر محافظ برای شرکت‌های آلمانی مجدداً مشورت کنیم تا این امکان برای بیمه‌گران اعتبار تجاری فراهم شود که به مشتریان محدوده‌ی اعتبار (Kreditlimite) در دامنه‌ی موجود داده شود، به خصوص در مواقع موج احتمالی ورشکستگی. این تنها راه برای اطمینان از این است که ارائه‌دهندگان فاکتورینگ می‌توانند پیش از تغییر سال از محدوده‌های موجود از طرف بیمه‌گران اعتبار تجاری استفاده کنند تا بتوانند نقدینگی کافی به مشتریان خود ارائه دهند – یک کمک مهم برای کاهش بیشتر پیامدهای بیماری کرونا پیش از تغییر سال.

 

منبع خبر در ۱۳ مرداد ۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *