راهنمای ثبت اختراعات بین المللی در آلمان، الزامات و روش ها

اگر یک ایده تجاری دارید برای محافظت از آن نیاز به درخواست ثبت اختراع دارید. در واقع با ثبت اختراع خود در یکی از کشورهای حوزه کپی رایت میتوانید در سطح بین الملل و تحت حفاظت قوانین کپی رایت قرار بگیرید. حق ثبت اختراع یکی از شناخته شده ترین حقوق مالکیت صنعتی در آلمان بوده که میتوان با ثبت نام در DPMA از ایده تجاری خود محافظت کنید بدین ترتیب یک وکیل با تجربه از ثبت اختراع شما پشتیبانی خواهد کرد. در ادامه هرچه در مورد حق ثبت اختراع، اسناد مورد نیاز، شیوه ثبت در آلمان را توضیح می دهیم.

حمایت از حق ثبت اختراع چیست؟

مشهورترین حق مالکیت صنعتی برای اختراع که کانون ایده کسب و کار شماست قطعاً حق ثبت اختراع می باشد. در واقع هنگامی که شما برای ثبت اختراع درخواست می کنید، در صورت موافقت، حق اختراع برای مدت زمان حداکثر ۲۰ سال از یک اختراع فنی محافظت می کند. در این مدت ، صاحب اختراع از حق ثبت اختراع بهره مند می شود و حق انحصاری بهره برداری از اختراع خود را، دریافت می کند.

چه اسنادی برای درخواست ثبت اختراع لازم است؟

اگر می خواهید بخشی از ایده تجاری خود را به عنوان اختراع ثبت کنید ، هنگام درخواست ثبت اختراع ، بررسی دقیق دفتر ثبت اختراع لازم است. که نیاز به مدارک زیادی دارد.  

برای درخواست ثبت اختراع شما ، اسناد زیر لازم است:

  • شرح فنی ایده تجاری شما.
  • ادعاهای ثبت اختراع (دامنه حمایت از حق ثبت اختراع شما).
  • تصویری از ایده شما (در صورت لزوم).
  • خلاصه ای از ایده تجاری شما (بیش از ۱۵۰۰ کلمه).
  • نامگذاری مخترع ایده خود.

لازم به ذکر است که چکیده و مشخصات مخترع برای اختراع شما همچنان می تواند ظرف ۱۵ ماه از تاریخی که شما برای ثبت اختراع اقدام کرده اید ، ارسال شود.

دفتر ثبت اختراع نیاز به عبارت روشنی دارد. در واقع ادعاهای ثبت اختراع به ویژه برای درخواست ثبت اختراع بسیار مهم هستند چرا که دامنه حمایت از ایده تجاری را تعیین می کند. بنابراین ادعاهای مربوط به حق ثبت اختراع را بسیار دقیق تنظیم کنید. به طور خاص ، مشخصات فنی اختراع برای محافظت باید به طور کامل و دقیق در ادعاهایی که برای ثبت اختراع خود اقدام می کنید ذکر شود.

 

آیا برای ثبت اختراع خود به کمک نیاز دارید؟ از یک وکیل ثبت اختراع از گروه ما استفاده کنید.

ثبت اختراع الکترونیکی در آلمان

معیارهای حمایت از حق ثبت اختراع

طبیعتا هر درخواستی مورد تعیین دفاتر ثبت اخترام بین المللی نمی باشد. اکیدا توصیه می کنیم معیارهای زیر را برای توجیه حمایت از ثبت اختراع رعایت کنید:

  • تازگی اختراع و ایده تجاری را برای دفتر ثبت اختراع توضیح دهید:

حق ثبت اختراع اگر در زمان ثبت درخواست هنوز معلوم نباشد ، معیار “تازگی” را برآورده می کند. بنابراین اختراع نباید مربوط به وضعیت شناخته شده هنر در زمان ثبت اختراع باشد. توصیفاتی مانند انتشار در کتاب ها ، مجلات ، سایر حق ثبت اختراعات یا سخنرانی ها متعلق به هر گونه استفاده یا نمایشگاهی است که قبلاً برگزار شده است ، از محافظت حق ثبت اختراع جلوگیری می کند. اگر اینگونه نباشد ، حق ثبت اختراع با معیار “جدید بودن” مطابقت دارد و می توان حق ثبت اختراع را تضمین کرد.

  • فعالیت اختراعی را برای اداره ثبت اختراع تعریف کنید:

شرایط عمومی یا استفاده های متداول قبل از اختراع خود را شرح دهید. در واقع مشخص کنید که چیزی جدید را ایجاد کردید که قبلا مورد استفاده نبوده است.

  • کاربرد صنعتی اختراع برای اداره ثبت اختراعات:

کاربرد اختراع خود را در هر زمینه به صورت شفاف بیان کنید. اختراعاتی که موثر یا قابل اجرا نباشند یا اجرای آنها محصولی را وارد بازار نمی کند از برنامه ثبت اختراع خارج می شوند.

 

ثبت اختراع در آلمان

درخواست ثبت اختراع در آلمان در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آلمان که به اختصار DPMA نامیده می شود در مونیخ انجام میگیرد. همچنین می توانید حق ثبت اختراع خود را شخصاً در دفاتر مونیخ ، برلین یا ینا ثبت کنید. در آنجا شما درخواست ثبت اختراع را با تمام اسناد ارائه می دهید. در اینجا می توانید با دفتر ثبت اختراع تماس بگیرید.

هنگام ثبت اختراع ، هزینه های مربوط به درخواست حق ثبت اختراع ۳۵۰ یورو است که شامل هزینه مشاوره حقوقی نیست و مبالغ آن به صورت جداگانه محاسبه می شود. پس از درخواست موفقیت آمیز ثبت اختراع ، هزینه های سالانه حق ثبت اختراع باید تا زمانی که حفاظت از اختراع ثبت شده منقضی شود (حداکثر ۲۰ سال)، بایستی پرداخت شود.

این موارد طی سالهای پس از ثبت اختراع به تدریج افزایش می یابد. به عنوان مثال ، در سال ششم ، هزینه ۱۳۰ یورو و در بیستمین سال این هزینه حتی به ۱۹۴۰ یورو نیز میرسد.

درخواست ثبت اختراع الکترونیکی در دفتر ثبت اختراع

اگر شما در آلمان حضور ندارید میتواند به صورت آنلاین درخواست ثبت اختراع خود را ارائه دهید.

برای ایجاد اسناد درخواست ثبت اختراع ، به نرم افزار DPMAdirekt نیاز است. می توانید این نرم افزار را به صورت رایگان  از وب سایت Patent Office دانلود کنید. اطلاعات ارائه شده در بخش قبل را آپلود کرده هزینه را پرداخت و درخواست خود را نهایی کنید.

به این ترتیب می توان درخواست ثبت اختراع اروپا یا بین المللی را نیز به دفتر ثبت اختراع ارائه داد.

از تیم مشاورین ما در خصوص ثبت درخواست اختراع در آلمان مشورت کنید!

ثبت اختراع بین المللی در آلمان

درخواست ثبت اختراع بین المللی با DPMA 

اگر قرار است از حق ثبت اختراع در سایر کشورها نیز محافظت شود ، باید درخواست مربوطه را به دفاتر ثبت اختراع کشورهای مربوطه ارائه داد. از آنجا که این کار وقت گیر ، گران و دست و پا گیر است ، پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) امکان دستیابی به یک توافق را در همه کشورهای طرف قرارداد PCT با یک برنامه واحد ایجاد کرده است. بنابراین ، درخواست های ثبت اختراع بین المللی می تواند از اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آلمان (DPMA) ارسال شود.

همچنین مهم است که بدانید روش PCT با یک مرحله به اصطلاح بین المللی آغاز می شود و فقط پس از آن به مرحله ملی می رود.

متاسفانه بررسی بلکه ثبت حق اختراع به صورت بین المللی می تواند فرایند بسیار پیچیده ای باشد. شما نباید هیچ اشتباه رسمی انجام دهید. به همین منظور به شما پیشنهاد می کنیم برای ثبت اختراع به طور صحیح از یک متخصص کمک بگیرید.

توصیه می شود از همان ابتدا با یک وکیل ثبت اختراع مشورت کنید. ما در WBG شبکه ای از متخصصان را داریم و به شما کمک می کنیم وکیل حق ثبت اختراع را به صورت رایگان و مجانی پیدا کنید.

 با WIPANO ثبت اختراع کرده و ۵۰٪ هزینه های خود را پس انداز کنید.

بساری از متخصصین و نواوران میخواهند از ایده تجاری خود حفاظت کنند. با این حال ، بسیاری از بنیان گذاران اغلب توانایی انجام مراحل گران ثبت نام در اداره ثبت اختراعات را ندارند. از سال ۲۰۱۶ ، BMWi به شرکت ها این فرصت را داده است که برای برای ثبت اختراعات درخواست تامین مالی بدهند.

اگر مخترع ، نظر مثبت تأمین مالی را دریافت کند ، کل فرآیند درخواست ثبت اختراع با ۵۰٪ تخفیف – از جمله هزینه های تحقیق و مشاوره توسط وکیل ثبت اختراع ، از نظر مالی پشتیبانی می شود.

دفتر ثبت اختراع: پیوندها و آدرس ها

DPMA  اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری در آلمان است.

DPMA شعبه هایی در مونیخ ، برلین و ینا دارد. آدرس و کدپستی و همچنین تلفن ، نمابر و ایمیل را می توانید در وبسایت زیر پیدا کنید.

آدرس وب سایت:

https://www.dpma.de/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *