بهبود وضعیت اقتصادی آلمان

به گفتۀ گروه پژوهشی Zew، علیرغم برخی از شاخص­‌های نگران کننده بهبود اقتصاد آلمان در سپتامبر تداوم می­‌یابد.

شاخص گرایش اقتصادی Zew (Economic Sentiment) آلمان در سپتامبر ۹/۵ افزایش داشته و به ۴/۷۷ امتیاز رسید. به گفتۀ رییس Zew، آچیم وامباخ، “توقف برگزیت و افزایش موارد ویروس کرونا نمی­تواند این شرایط مثبت را تضعیف کند.”

“اما دورنمای نه چندان مثبت بانکداری باعث نگرانی از افزایش تعداد سپرده­‌های وام در شش ماه آتی شده است.”

بزرگترین اقتصاد ۱۹ کشور حوزۀ یورو نیز به بزرگترین صنعت مواد شیمیایی منطقه تبدیل شده است؛ در سال ۲۰۱۹، شرکت­‌های مواد شیمیایی آلمان حدود ۴۵۰۰۰۰ کارگر را استخدام کردند و فروش آن‌ها به €۱۹۳bn رسید.

نگرش‌­های مرتبط با موقعیت اقتصادی فعلی نیز بهبود یافت، با وجود آن که همچنان در مقدار ۲/۶۶- امتیاز بوده و ۱/۱۵ امتیاز بالاتر از ماه آگوست است.

حوزۀ یورو عقب می‌­ماند

به گفتۀ Zew، گرایش حوزۀ یورو نیز در سپتامبر در مقایسه با آگوست بهبود داشت، با وجود آن که سرعت آن نسبت به آلمان متعادلتر بود. همچنین گرایش به توسعۀ اقتصادی حوزۀ یورو به اندازۀ ۹/۹ امتیاز بهبود یافت و این شاخص را در ماه سپتامبر به ۹/۷۳ امتیاز رساند. موقعیت اقتصادی فعلی به طور کلی ۹/۸ امتیاز افزایش داشته و به ۹/۸۰- امتیاز کلی رسید.

همچنان در سطوح پیش از همه‌گیری مانده است

افزایش اطمینان به کسب‌وکار نشان می­‌دهد که اقتصاد آلمان بازیابی قدرتمندتری نسبت به حوزۀ یورو دارد.

به گفتۀ تحلیلگر اقتصاددانان آکسفورد، “در حالی که شاخص وضعیت فعلی بهبود سریعی داشته است، اما سطح آن همچنان پایین­تر از سطح پیش از بحران است. این نشان می‌­دهد که رکود اقتصادی ایجاد شده با قرنطینه کمتر شده، اما هنوز به طور کامل رفع نشده است.”

“پس از بازگشت قدرتمند شرایط پس از قرنطینه، میزان بازیابی در حوزۀ یورو در حال ثابت شدن است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *