انواع مالیات برای کسب و کار ها و افراد خویش فرما در آلمان

صاحبان کسب و کار و کارفرمایان مستقل که در آلمان کار میکنند میبایست  خود را در اداره مالیات آلمان ثبت نمایند و اظهارنامه سالیانه مالیاتی را تنظیم کرده و ارائه نمایید .

چنانچه کسب و کاری مستقل برای خود در آلمان راه اندازی کرده اید جهت وارد شدن به سیستم مالیاتی آلمان نیازمند دریافت یک شماره مالیاتی (Steuernummer)هستید که بعد ها به وسیله آن اظهارنامه سالیانه مالیاتی خود را تکمیل و ارائه خواهید کرد. اکثر افراد خویش فرما در آلمان همچنین باید بیمه درمانی و بازنشستگی داشته باشند.

اطلاعتی که ما در اینجا در اختیار شما قرار میدهیم تنها مفاهیمی کلی از سیستم مالیاتی در آلمان برای خویش فرمایان می باشد. بی شک شما نیازمند دریافت مشاوره حرفه ای و تخصصی در زمینه کاری خود در آلمان از یک حسابدار و مشاور مالیاتی رسمی در آلمان در زمان تاسیس شرکت خود می باشید.

پرداخت مالیات در آلمان

اگر شما صاحب کسب و کار خود در آلمان در قالب یک شرکت مستقل یا فرد فریلنس هستید، در درجه اول باید خود را در اداره محلی مالیات در منطقه ای که ثبت آدرس شده اید ثبت نام نمایید (اداره مالیات خود را اینجا پیدا کنید) و شماره مالیاتی رسمی خود را که می بایست در تمامی فاکتور های خود وارد نمایید دریافت کنید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها علاوه بر شماره مالیاتی شماره ثبت تجاری نیز (Handelsregisternummer) صادر میشود.  همچنین شما میبایست اظهارنامه سالیانه مالیاتی خود را تکمیل نمائید و اگر میزان مالیات سال قبل شما از کف مشخصی بیشتر شد برای سال بعد مالیات بر درامد را به صورت قسط از پیش پرداخت نمایید و در انتهای سال، ما بالتفاوت را با اداره مالیات تسویه نمایید. بنابرین  مبلغی در حسابتان برای این پرداخت پس از سال اول از حضورتان در آلمان در نظر داشته باشید .

بسیاری از صاحبان کسب و کار مستقل در آلمان بر خلاف کارمندان معاف از پرداخت سهم مربوط به امنیت اجتماعی مثل بیمه پرستاری، بیکاری و از کار افتادگی می باشند. (البته به اختیار خود میتوانند خود را در این موارد نیز بیمه نمایند.) بسیاری از خویش فرمایان  بخصوص تاجرینی که از طریق ثبت شرکت وارد آلمان میشوند موظف به پرداخت بیمه بازنشستگی برای حداقل مدت ۵ سال  نیز می باشند. 

نحوه ثبت در اداره مالیات آلمان

در این مورد بسته به نوع خود اشتغالی، شرایط کمی متفاوت هست.

  • اگر شما فریلنس هستید (مثل پزشکان، مشاوران کسب و کار، مشاوران مالیاتی، وکلا و غیره) در این صورت مستقیما توسط اداره مالیات ثبت میشوید و به شما یک شماره مالیاتی اعطا خواهد شد. شما به این شماره در همه جا از جمله نوشتن فاکتور رسمی یا تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی احتیاج خواهید داشت.
  • اگر شما تاجر هستید مستقیما از طریق اداره بازرگانی (Gewerbeamt) ثبت نام میگردید و این اداره بازرگانی است که اطلاعات شما را به اداره مالیات محل میفرستد و بعد ها اداره مالیات برای شما شماره مالیاتی یا  ثبت تجاری (بسته به نوع فرم حقوقی کسب و کارتان) صادر میکند.

انواع مالیات برای کسب و کار در آلمان

مالیات بر درامد:

هر کسی که در آلمان در جایی اشتغال دارد چه در قالب کارمند چه خویش فرما مالیات بر درآمد را به صورت فصلی (هر ربع سال) از پیش پرداخت میکند. در واقع میزان مالیات بر اساس  سود خالص حاصل از درامد و نرخ مالیاتی که بسته به میزان این سود خالص و گروه مالیاتی صاحب کسب و کار است حساب میشود و به اداره مالیات پرداخت میگردد. همانطور که در مقاله قبل گفتیم مالیات بر درامد به درامد های کمتر از ۸,۱۳۰ یورو در سال برای افراد مجرد و ۱۶,۶۲۰ یورو در سال برای افراد متاهل تعلق  نخواهد گرفت میزان کمینه نرخ مالیات ۱۴% است که حتی به ۴۲% با افزایش میزان درامد خالص شما نیز خواهد رسید. بنابرین بسیار مهم است که سیستم مالیاتی خود و نحوه وارد کرد کردن درامد و هزینه ها را خیلی خوب تنظیم نمایید که میزان پرداخت مالیات بهینه شود. در این زمینه تیم ما اطلاعات تخصصی لازم را در اختیار شما خواهد گذاشت.

مالیات بر ارزش افزوده (Mehrwertsteuer) یا مالیات گردش مالی (Umsatzsteuer)

اگر درامد یک سال مالی شما به صورت ناخالص بیشتر از ۱۷,۵۰۰ یورو باشد یا احتمال افزایش درامد شما در سال مالی بعدی به بالای ۵۰,۰۰۰ یورو برسد میبایست مالیاتی به نام مالیات بر ارزش افزوده – که به مالیات گردش مالی در آلمان نیز معروف هست – پرداخت نمایید.

بعضی از کالا ها و خدمات معاف از این نوع مالیات میباشند که شامل:

  • کالا های صادراتی به به خارج از آلمان
  • خدماتی که توسط گروه خاصی از خویش فرمایان ارایه میگردد (خدمات پزشکی و غیره)
  • خدمات مالی و بیمه
  • خرید و فروش املاک

 در اکثر مواقع نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۹% هست  به غیر از خدماتی خاص مثل ترجمه ، روزنامه نگاری ، فروش اغذیه و ساخت آثارهنری. میزان این مالیات با نرخ مشخص آن را  باید حتما در انتهای فاکتوری که برای مشتریان خود صادر میکنید وارد نمایید .

دولت آلمان دریافت کننده مالیات بر ارزش افزوده شما میباشد. تسویه حساب مالیات بر ارزش افزوده برای هر ماه باید حد اکثر تا روز دهم ماه بعد اتفاق بیفتد. اگر مبلغ پرداختی سالیانه VAT از ۷,۵۰۰ یورو کمتر باشد لازم نیست برای سال آینده تسویه حساب آن با اداره مالیات به صورت ماهیانه صورت پذیرد بلکه به جای آن در هر ربع سال (سه ماه) میتوانید مالیات خود را اعلام نمایید. (در این صورت حد اکثر تا روز دهم ماه چهارم برای سه ماه اول زمان دارید که این مالیات را پرداخت کنید.)

همچنین در آلمان برای هزینه هایی که به نیت بیزینس انجام دادید میتوانید ۱۹% مالیات پرداختی در فاکتور این هزینه ها را از دولت باز پس بگیرید. هزینه هایی مثل تلفن و موبایل، کامپوتر، لوازم التحریر و غیره تا زمانی که بتوانید نشان دهید این هزینه ها ماهیتی مربوط به کسب و کار شما دارند. در مقاله قبلی به صورت مبسوط در مورد این نوع از هزینه ها صحبت شده است.

اگر شما در آلمان برای پرداخت VAT ثبت نشده اید (معاف هستید) لازم نیست که آن را در فاکتور خود بیاورید.

مالیات بر ارزش افزوده و تجارت داخل اتحادیه اروپا 

اگر شما به عنوان یک شرکت ثبت شده در سیستم مالیات بر ارزش افزوده در آلمان بخواهید محصولات خود را به شرکت ثبت شده دیگری در اتحادیه اروپا صادر کنید حتی در ابتدا نیز لازم به پرداخت  VAT نخواهید بود  چرا که مصرف کننده نهایی در کشور مقصد مالیات بر ارزش افزوده را با نرخ کشور خود پرداخت خواهد کرد. شما میتوانید این مورد را از طریق Federal Central Tax Office بررسی نمایید.  اگر محصول شما به خارج از اتحادیه اروپا صادر میشود مالیات بر ارزش افزوده ابتدا پرداخت میگردد و در زمان تسویه حساب مالیاتی از اداره مالیات باز پس گرفته میشود. 

به همین صورت اگر به عنوان مصرف کننده نهایی در آلمان کالایی را از کشور دیگری در اتحادیه اروپا خریداری کنید باید VAT را با نرخ آلمان پرداخت نمایید.

برای تجارت شما علاوه بر شماره مالیاتی به USt-IdNr شماره شناسایی VAT نیز نیازمندید که تیم مشاور مالیاتی ما همه کار های لازم برای اخذ آن را برای شما انجام خواهد داد.

مالیات تجاری (Gewerbesteuer)

مالیات تجاری تنها برای کسب و کار هایی در آلمان باید پرداخت شود که  کالا خرید و فروش میکنند  و افراد یا نهاد هایی که خدمات حرفه ای مثل مشاوره تخصصی (پزشکی ، استارت آپ ، مالیات و غیره) ارائه میدهند ملزوم به پرداخت مالیات تجاری در آلمان نخواهند بود.

مالیات تجاری توسط تمامی کسب و کار های تجاری در صنایع مختلف، تولید و امور بازرگانی، باید پرداخت شود. میزان نرخ مالیات تجاری توسط شهرداری هر منطقه در آلمان تعیین میشود و میتواند بین ۷ تا ۱۷.۵ درصد باشد. معمولا مناطق شهری در آلمان میزان مالیات تجاری بیشتری از مناطق روستایی پرداخت میکنند. البته فراموش نکنید شما تنها زمانی مالیات تجاری را پرداخت خواهید کرد  که میزان درامد شما در کسب و کار با مالکیت انحصاری یا تعاونی بیشتر از  ۲۴,۵۰۰ یورو باشد.  و نرخ مالیات بر ما بالتفاوت درامد شما از این ۲۴,۵۰۰ یورو ضرب میشود تا میزان مالیات تجاری شما مشخص گردد.

مالیات تجاری می بایست به صورت پیش و در هر ربع سال بر اساس قسط بندی اداره مالیات پرداخت شود.  در انتهای سال با تسویه حسابی مالیاتی میزانی بستانکاری یا بدهکاری شما از اداره مالیات مشخص میگردد و ما به التفاوت به شما باز میگردد یا از شما اخذ میشود.

تیم مشاوره مالیاتی ما تمامی اطلاعات مورد نیاز شما برای انجام امور تجاریتان را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مالیات همبستگی در آلمان

این مالیات برای حق همبستگی کشور فدرال آلمان وضع شده است و برابر با ۵.۵ درصد از میزان مالیات بر درامد یا سود شرکت شما میباشد. (دقت کنید که این نرخ بر میزان مالیات شما ضرب میشود نه درامد. بنابرین بسیار ناچیز است)

پرکردن اظهارنامه مالیاتی: (ثبت نام، اعلام و پرداخت مالیات)

شما باید اظهارنامه مالیاتی خود را در پایان سال مالی تدوین و ارائه دهید. البته مهلت ارائه نهایی آن تا انتهای ماه می (May) در سال بعد میلادی (۵ ماه پس از پایان سال مالی) میباشد. به عنوان مثال ضرب الاجل پرداخت مالیات بر درامد و مالیات تجاری شما برای سال مالی ۲۰۱۶ تا ۳۱ می ۲۰۱۷ میباشد.  

تامین اجتماعی کسب و کار

صاحبان کسب و کار و خویش فرمایان در آلمان تحت پوشش رایگان خدمات اجتماعی این کشور (مانند افراد بیکار و از کار افتاده دارای اقامت آلمان) نمی باشند. بدین معنی که شما به عنوان یک خویش فرمای تازه وارد در آلمان موظف به ساماندهی برنامه بیمه خود شامل خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و بیکاری خواهید بود.  البته برای افراد خویش فرما تنها بیمه خدمات درمانی اجباری است و برای خویش فرمایان تازه وارد به آلمان طبق پاراگراف  ۲۱ قانون مهاجرت پرداخت حد اقل ۵ سال بیمه بازنشستگی نیز الزامی است. البته در انتهای ۵ سال یا پایان قراداد خود در بیمه بازنشستگی کل مبلغ پرداختی ۵ سال به علاوه سود آن طبق بهره بانکی در آلمان (که خیلی زیاد نیست) به شما باز پس داده خواهد شد. توجه داشته باشید که پرداخت بیمه جزو هزینه های کسب و کار شما حساب میشوند و برای شما معافیت مالیاتی خواهند داشت. 

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

Oops! We could not locate your form.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *