انتخاب نام برای بیزینس در آلمان

انتخاب نام برای بیزینس در آلمان (قدم به قدم)

ثبت نام شرکت در آلمان

در مسیر تبدیل شدن به یک خویش فرما همیشه این سوال که  “اسم کسب و کار آینده چه باشد؟” مطرح میشود. در حالی که در آلمان چندان هم برای انتخاب اسم شرکت یا کسب و کار ی که به صورت عمومی اعلام شود خیلی آزاد نخواهید بود. هنگام انتخاب نام برای بیزینس در آلمان فرمت حقوقی  کسب و کار هم نقش مهمی ایفا میکند. باید توجه داشته باشید که اسم انتخابی توسط شما هیچ گونه حقوق مربوط به علامت تجاری شرکت های دیگر را نقض  نکند.

برای انتخاب نام مناسب میتوانید از ما مشورت بگیرید.

انتخاب اسم

نام گذاری کسب و کار شما در آلمان از یک طرف تحت تاثیر پیش نیاز های حقوقی و قانونی آلمان می باشد ولی از طرف دیگر تلاش شما باید در انتخاب اسمی با بیشترین میزان خلاقیت، نوآوری و ایجاز باشد.

برای بسیاری از کسب و کار های استارت آپ در آلمان شاید در ابتدا داشتن یک جلوه ظاهری قوی آنچنان مهم  نباشد ولی به طور  خاص برای کسب و کار هایی که تماما یا بخشی از عملیاتشان در اینترنت خواهد بود اسم شرکت و آدرس اینترنتی کسب و کار باید نسبت به هم انطباق داشته باشند.

اصل صحبت این هست که شما باید روی انتخاب نام کسب و کار خود در آلمان بنا به دلایل زیر سرمایه گذاری زمانی کافی داشته باشید:

  • کم کردن احتمال وقوع  جریمه های آتی و پیگرد های بالقوه قانونی ناشی از خسران به مالکیت معنوی.
  • برای جلوگیری از هزینه های آتی حاصل از تغییر نام شرکت؛  به عنوان مثال زمانی که پی میبرد که اسم کسب و کار شما خیلی خوب توسط مشتریان شما پذیرفته نشده است.
  • جلوگیری از این ریسک که به دلیل اصلاح یا تغییر  در کاربری شرکت اسم قبلی دیگر خیلی مناسب نباشد.

در آلمان وکلایی وجود دارند که به شما در انتخاب قانونی اسم شرکت یا کسب و کار یا مقایسه و ارزیابی آن در تشابه با اسم و برند شرکت های دیگر از منظر حقوقی کمک خواهند کرد. از طرف دیگر برای خلق نام بیزینسی جدید هم کارشناسنان بازاریابی یا توسعه کسب و کار در آلمان گزینه های مناسبی برای ارجاع می باشند. البته برای هر دو حالت هزینه مشاوره ای را باید کنار بگذارید.

مسلما انتخاب اسم یکی از گام هایی است که شما در مسیر خود اشتغالی در آلمان، بعنوان یکی از روش های اخذ اقامت آلمان، باید بردارید. اسم کسب و کار شما میتواند تبدیل به یک برند برای کسب و کار شما باشد. هنگام انتخاب اسم شرکت، صاحبان کسب و کار گزینه های مختلفی دارند:

  • اسم کسب و کار میتواند از دل ماهیت فعالیت شرکت یا اسم آن فعالیت بیرون بیاید. چنین تصمیمی به خصوص وقتی مناسب است که فرد به حوزه کاری خود مسلط یا آشنا می باشد. مثل استفاده از عبارت “مشاوره کسب و کار”(Unternehmensberatung) به عنوان بخشی از نام شرکت یا بیزینس.
نکته: حتی اگر اسم کسب و کار از نام فعالیت خود نیز انتخاب شود برای انتخاب رسمی آن نیز در نهایت نیاز به بررسی پیش نیاز های حقوقی انتخاب اسم در آلمان دارید.
  • در انتخاب اسم کسب کاردر آلمان، کارآفرین میتواند از یک نام فانتزی نیز برای بیزینس خود استفاده کند. این مورد فرصت های زیادی از بابت ایجاد یک اسم پر معنی  و منحصر به فرد ایجاد خواهد کرد که میتواند پیام آن کسب و کار را نیز به خوبی به مشتریان بالقوه منتقل کند. مسلما هیچ محدودیتی در مقابل شما و قدرت تجسمتان  برای انتخاب نامی مناسب وجود ندارد.
 اما چطور میتوان به یک اسم اوریجینال برای کسب و کار خود در آلمان دست یابید؟ روش مفید نزدیک شدن قدم به قدم به سمت انتخاب اسم می باشد. پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب مربوط به کسب و کار شما در آلمان میتواند اولین گام باشد. با جستجوی مترادف ها، ترجمه در زبان های دیگر، قافیه سازی یا ترکیبی از کلید واژه های مختلف می تواند در نهایت منجر به پیدا کردن یک اسم اوریجینال و منحصر به فرد شود. 

برای هر کسی که در راه جستجوی اسمی مناسب برای شرکت یا کسب و کار خود در آلمان می باشد این یک وظیفه است که تحقیقی تمام عیار در این زمینه انجام دهد و خود را از شروط اصلی اسم گذاری کسب و کار در آلمان آگاه سازد.

یک جستجوی ساده اینترنتی ازاسم مد نظر در موتورهای جستجوگر میتواند اطلاعات اولیه مناسبی را برای شما فراهم آورد. بر اساس همین جستجوی ساده شما میتوانید تصمیم بگیرید که به تکامل ورژن اولیه ادامه دهید یا آن را از لیست اسم های انتخابی حذف نمایید چون پیش نیاز های اولیه حقوقی یا بیزینسی را تامین نکرده است.

گام های بعدی در راه انتخاب اسم کسب و کار مربوط به انتخاب دامین مناسب برای وبسایت و تحقیق در مورد علامت تجاری می باشد. بررسی این نکته که آیا قبلا وبسایت یا علامت تجاری ثبت شده ای با نام انتخابی شرکت یا بیزینس شما در آلمان وجود دارد بسیار حائز اهمیت است.

نکات بیشتر برای نامگذاری عبارتند از:

  • اولویت های نام گذاری را مشخص کنید: اسم بیزینس شما لازم نیست تمامی جنبه های مربوط به کسب و کار شما را در خود پوشش دهد. هنگام انتخاب، اطمینان حاصل کنید که نام کسب و کار شما راحت به خاطر سپرده شود، راحت تلفظ شود، تا آنجا که میشود کوتاه باشد، اریجینال و منحصر به فرد باشد و همچنان برای آن یک دامین قابل جستجو در دسترس باشد.
  • به جنبه های رقابتی در هنگام انتخاب اسم شرکت در آلمان توجه داشته باشید: اسم شرکت شما باید از اسم رقبایتان متفاوت باشد.
  • نامگذاری اسم شرکت برای شما یک کار تیمی باشد: برای انتخاب اسم شرکت خود در آلمان از اعضای تیمتان، همکاران تان یا سایر مخاطبین بیزیسی کمک بگیرید و اسمهای مختلف را بررسی و ارزیابی نمایید. همیشه چندین چشم بهتر از دو چشم می بیند.

انتخاب نام بدون وارد شدن به ثبت تجاری:

برای صاحبان کسب و کار های کوچک،  GbRs یا فریلنسرها در آلمان انتخاب اسم خیلی مساله مهمی نیست. اسامی انتخاب شده برای این فرمت های بیزینسی در آلمان یا اصطلاحا Geschäftsbezeichnung  پیش نیاز حقوقی خاصی ندارد. در مقالات بعدی  در مورد این نوع  اسامی بیزینسی که برای کسب و کار های بدون ثبت تجاری در آلمان مورد استفاده قرار میگیرند خواهیم نوشت.

انتخاب نام با وارد شدن به ثبت تجاری:

سایر فرمت های حقوقی کسب و کار در آلمان مثل GmbH, OHG یا  AG احتیاج به سلسله مراتب دقیق انتخاب اسم شرکت Firmennamen خواهند داشت.

در این مورد هم در مقالات بعدی خواهیم نوشت.

۵ گام اصلی انتخاب اسم:

در هنگام یافتن اسمی برای شرکت خود در آلمان به هیچ وجه  در جستجوی اسم مناسب عجله نکنید. عواملی هستند که بسیار تعیین کننده اند و می توانند در تسهیل فرایند انتخاب اسم بسیار کمک حال باشند.

۵ مورد از مهم ترین گام های انتخاب اسم کسب و کار در آلمان از دید ما به شرح زیر می باشد:

۱-  به قوانین و ضوابط  موجود در آلمان توجه شود.

۲-اسم توسط شرکا و مشتریان راحت تلفظ شود.

۳- نگارش و هجای اسم خیلی پیچیده نباشد.

۴- آیا اسم شما  در بازار های خارجی و بین المللی غیر از آلمان نیز قابل استفاده هست؟

۵- به علائم موجز در انتخاب اسم حتی برای لوگوی نهایی بیزینس نیز بیاندیشید.

در انتها  باید یک سری تصمیمات اساسی نیز گرفته شود مثلا مشخص کردن این نکته که آیا شما دنبال یک اسم برای همه بیزینس  هستید یا اسامی مختلف برای بخش های مختلف مثل شرکت، وبسایت،  و محصولات. در مقالات بعدی توضیح میدهم که چطور اسم شرکت خود را در ۵ مرحله انتخاب کنید.

برای اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید:

تعیین استراتژی
اگر قصد توسعه کسب و کار خود در آلمان را دارید یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌باشید، فرم زیر را پر کنید. ما با شما تماس میگیریم.

Oops! We could not locate your form.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *