۵ دلیل برای نوشتن طرح کسب و کار

bplanدر کتاب ” خودتان طرح کسب و کارتان را بنویسید”

  1.  سرفصل‌های اصلی‌ یک طرح کسب و کار موفق چیست،
  2.  چه راهکار‌ها و استراتژی‌هایی‌ برای اهداف بیزینسی شما مناسب می‌‌باشد،
  3. برای تضمین موفقیت در کسب و کار به چه چیزهایی‌ نیاز دارید.

به خوبی  تفسیر و توضیح داده شده است. در این گزیده ویرایش شده از کتاب فوق، نویسنده پنج دلیل عمده برای نوشتن یک طرح حسب و کار موفق و چگونگی‌ استفاده درست از آن پیشنهاد می‌ کند.

هر شخصی‌ که قصد آغاز یا توسعه کسب و کاری را دارد که مقادیر قابل ملاحظه‌ای از منابع مالی، انرژی و زمان را مصرف می‌‌کند تا بتواند در آینده سود قابل انتظاری را به وجود بیاورد حتماً نیازمند نوشتن یک بیزینس-پلن می‌‌باشد. همیشه دلایل زیادی برای نوشتن یک بیزین پلن وجود دارد که ۵ مورد از آنها در ذیل اشاره شده اند:

۱- هنگامی که می‌‌خواهید کسب و کاری را شروع کنید

یک بیزینس-پلن نویس سنتی‌ به طور عمده کارآفرینی‌ می‌‌باشد که در پی‌ دریافت کمک مالی از سازمان‌های ذی‌ صلاح برای آغاز کسب و کار خود است. بسیاری از شرکت‌های فعلی‌ بزرگ دنیا کار خود را با توسعه طرحی آغاز کردند که هدف آن متقاعد ساختن سرمایه گذران بالقوه برای اخذ کمک مالی لازم جهت پیشبرد اهداف تجاریشان بوده است.

۲- هنگامی که صاحب یک شرکت از پیش تاسیس شده هستید و به دنبال کمک می‌‌گردید

بسیاری از طرح‌های کسب و کار توسطِ ، یا برای شرکتهایی نوشته می‌‌شوند که مدتی‌ از مرحله تازه تاسیس بودن خارج شده ولی‌ همچنان قادر به تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ نمی‌‌باشند. این شرکت‌های با اندازه متوسط نیاز به طرحی دارند که به آنها برای تزریق سرمایه نقدی جهت توسعه خود کمک نماید. درواقع آنها ممکن است نیاز به طرح کسب و کار جدیدی داشته باشند که به مدیریت و اجرای کسب و کارِ در حال توسعه خود  و انجام مأموریت‌ها وانتقال چشم انداز‌های شرکت به مشتریان، تامین کنندگان یا سایر طرف‌های ذی‌ نفع یاری رساند. بنابرین یک بیزینس-پلن می‌‌تواند برای انتقال به مرحله دیگری از چرخه بقای یک کسب و کار مورد استفاده قرار بگیرد.

۳- هنگامی که نیازمند به تعیین اهداف خود می‌‌باشید

برای شروع یک کسب و کار جدید، فاکتور‌های زیادی از جمله سایز، موقعیت مکانی، و البته دلیل وجود کسب و کار را باید در نظر گرفت. شما می‌‌توانید، تمامی‌ موارد فوق به علاوه جنبه‌های بسیار زیاد دیگری از بیزینس خود را  به کمک طرح کسب و کارتان تعیین نمایید. بدین وسیله شما مجبور می‌‌شوید که از زاویهٔ‌ای به کسب و کار خود بنگرید که مفهوم تمامی‌ جزئیات بخش‌های مختلف کسب و کار خود را نیز درک نمایید. به این ترتیب شما دیگر در آخرین لحظه به یاد نمی‌‌آورید که وبسایت شما هنوز بالا نیامده است، یا همچنان بخش عمده‌ای از موجودی شما در انبار باقی‌ است و راهی‌ برای جابجایی‌ آنها وجود ندارد؛ بلکه با برنامه‌ای که از پیش تعیین کرده اید با قدرت به جلو می‌‌روید.

۴- هنگامی که در تلاش برای پیش بینی‌ آینده هستید

شاید دور از واقعیت باشد که بگوییم که یک بیزین-پلن قادر به پیش بینی‌ آینده نیست. اگر نتوانیم آینده را پیش بینی‌ کنیم، پس دلیل بسیاری از برنامه ریزی‌های مالی و محاسبت موجود در بیزینس‌-پلن چیست؟ البته  واقعیت این است که هیچ پیش بینی‌‌ای نمی‌‌تواند آینده را به صورت دقیق و صریح پیشگویی کند. بهترین کاری که می‌‌توانیم انجام دهیم این است که برنامه‌ای تدوین کنیم که در آن به صورت منطقی‌ و سیستماتیک نشان دهیم که اگر سناریوی “x” اتفاق بیفتد، چه اتفاقی‌ به تبع آن رخ می‌‌دهد. شما با استفاده از تحقیقات، پیش بینی‌‌های فروش، روند بازار، و تجزیه و تحلیل رقبا، می‌‌توانید پیش بینی‌ کاملاً فکر شده‌ای از نحوه توسعه کسب و کار خود در یک دوره مشخص ارائه نمایید. حتی‌ تا حدودی می‌‌توانید آینده کاری خود را خود بسازید تا اینکه تنها با تصمیماتی که می‌گیرید آن را صرفاً پیش بینی‌ کنید. به عنوان مثل اگر بخواهید یک کسب و کار کوچک خانگی تشکیل دهید، شاید داشتن یک بیزینس چندین میلیون دلاری در ۱۰ سال آینده دوراز واقعیت باشد. بنابرین تصمیم شما برای رشد، عامل تاثیر گذاری بر روی پیش بینی‌ و نتایج عملکرد شما خواهد بود.

۵- هنگامی که از آن به عنوانی فنی‌ برای مذاکره استفاده می‌‌نمایید

یک طرح کسب و کار نمی‌‌تواند تضمین نماید تا شما تمامی‌ منابع مالی مورد نیاز خود را در یک زمان مشخص تهیه کنید، به خصوص در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود این کار بسیار دشوار است. حتی اگر شما موفق به پیدا کردن سرمایه گذار نیز شوید، باز هم احتمالا آن چیزی که دقیقاً مد نظرتان بود به دست نخواهید آورد. در چنین مواقعی شما معمولا باید از قسمتی‌ از دارائی‌های خود گذشت کنید تا به مبلغ نقدی مورد نظرتان دست یابید. حال این دارائی می‌‌تواند بخش بزرگی‌ از سهام یا قدرت کنترل و مدیریتی شما باشد یا تغییرات کوچکی در ساختار سازمانی. هر چه که هست، شما تا چیزی نبخشید، چیزی به دست نخواهید آورد.

طرح کسب و کاری که جهت جذب سرمایه گذار نوشته می‌‌شود در واقع به عنوان ابزار مهم مذاکره بین شما و پشتیبان مالی‌ آینده تان به کار می‌‌رود. قسمتی‌ از طرح کسب و کار که در آن مواضع و برنامه ریزی‌های مالی‌ خود را شرح می‌‌دهید می‌‌تواند سرفصل گفتگو باشد. در واقع تا حدودی یک بیزینس پلن مانند یک پروپزال اولیه بسیار خوب برای یک مزایده عمل می‌‌کند چرا که همه چیز را دقیق، کامل و واضح توضیح می‌‌دهد. اما آیا می‌‌دانید که بعد از پیشنهاد اولیه در یک مزایده چه اتفاقی‌ می‌‌افتد؟ شرایط آن در گذر زمان تغییر می‌‌کند،  و گاهی مذاکرات تحت فشار اولتیماتوم و آخرین پیشنهاد طرفی‌ از مذاکره بی‌ نتیجه پایان می‌‌یابد. بنابرین سوال اینجاست که چگونه باید برنامه ریزی مالی را در طرح کسب و کاربه سرمایه گذار ارائه داد؟ آیا این بدین معنی‌ است که باید درخواست یک معامله با سرمایه مالی‌ بیشتر از آنچه برای کسب و کارتان نیاز دارید ارائه دهید؟ در واقع این استراتژی نیز نمی‌‌تواند خیلی‌ ایده‌آل باشد. سرمایه گذرانی که برنامه‌های زیاد و پیچیده‌ای در یک بیزینس پلن می‌‌بینند ممکن است متصور شوند که شما در صدد جذب سرمایه غیر منطقی‌‌ و بیش از اندازه ای برای کسب و کار خود می‌‌باشید. چنین حرکتی حتی آن دسته از سرمایه گذرانی که ممکن است به صورت بالقوه پشتیبانان مالی مشتاقی نیز باشند، نسبت به کار شما بی‌ علاقه و بیگانه می‌‌ سازد. آنچه توصیه می‌‌شود این است که همیشه کمی‌ بیشتر از آنچه که شما واقعاً فکر می‌‌کنید با آن می‌‌توانید کسب و کارتان را به جلو ببرید، درخواست نمایید.

منبع:  Entrepreneur  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *