کارآفرینی در آلمان

بر اساس قوانین مهاجرت کشور آلمان، اخذ اقامت این کشور از طریق کار آفرینی وایجاد طرح کسب و کار برای شخص کار آفرین و صاحب سرمایه و خانواده وی امکان پذیر می‌باشد.

کشور آلمان یکی‌ از کشور‌های پیشرو در زمینه جذب کارآفرین می‌‌باشد. بر خلاف کشورهای جنوب اروپا یا کشورهای بلوک شرق که اخیرا به عضویت اتحادیه اروپا درآمدند، کشور آلمان لزوما به دنبال جذب سرمایه کلان برای افزایش پویایی اقتصاد خود نیست. این کشور قویترین قطب اقتصادی اروپاست و به کارآفرینی، ایده‌های خلاق و پتانسیل کسب و کار در آینده بیشتر از تزریق پول به چرخه صنعتی خود اهمیت می‌‌دهد.

طبق قوانین اقامتی کشور آلمان، هر شخصی‌ با هر ملیت و نژادی می‌‌تواند  دارای شرکت و کسب و کار در آلمان باشد، ولی‌ مدیر اجرایی این شرکت، اگرفاقد اقامت آلمان باشد، باید برای اخذ اقامت این کشور اقدام نماید. همچنین سایر صاحبان شرکت (سهامداران) نیز اگر چنانچه تمایل به حضور در آلمان و انجام کارهای اجرایی بیشتر از ۳ ماه داشته باشند می‌‌بایست برای اخذ اقامت آلمان اقدام نمایند. به این نوع اقامت، اقامت از نوع کارآفرینی گفته می‌‌شود. (Aufenthaltserlaubnis für selbständige Tätigkeit)

اقامت به صورت قانون زمانی‌ به شخص کارآفرین اهدا می‌‌گردد که  شروط زیر برآورده شود:

  • منافع اقتصادی یا نیازی بومی برای کسب و کار مورد نظر در منطقه وجود داشته باشد. (به عنوان مثال نقض، ممکن است منطقه ای، از وجود یک نوع کسب و کار خاص مثل هتل اشباع شده باشد و تمایلی برای جذب سرمایه گذار در این زمینه نداشته باشد)،
  • پیامد‌های مثبت اقتصادی یا ظرفیت بالقوه بالا برای کسب و کار و سرمایه گذاری مورد نظر وجود داشته باشد. (به عنوان مثال، ممکن است ایده‌ای در آینده قابلیت استخدام افراد زیادی را داشته باشد)،
  • تامین مالی کسب و کار کارآفرین تضمین شده باشد. (کارآفرین باید توان مالی اجرای ایده کاری خود و نیز تامین هزینه‌های شخصی‌ خود و خانواده خود را دارا باشد)

اینکه چطور یک ایده کسب و کار به بیزینس پلنی تبدیل شود که توان تامین شروط فوق رو دارا باشد، وظیفه تیم‌ تخصصی توسعه اقتصادی ماست. نکته بسیار مهم در اینجا، استفاده و نمو بهینه توان و ظرفیت کارآفرین، در طرح کسب و کار در درجه اول، و سپس کمک به کارآفرین در اجرا و پیاده سازی آن چیزیست که در این طرح ارائه شده است.

مسئولیت تیم‌ حقوقی

به طور کلی‌ چهار سازمان به نام‌های اداره امور مهاجران Ausländerbehörde ، اداره توسعه کسب و کار Wirtschaftsförderung ، اداره اتاق بازرگانی IHK ، و سفارت آلمان  Botschaft در کشور آلمان مسئول پردازش اطلاعات و مدارک شما برای اخذ اقامت در این کشور می‌‌باشند. نظر هر کدام از این ۴ سازمان  به نوبه خود در مسیر دریافت اقامت بسیار مهم می‌‌باشد. مسیر قانونی‌ به این صورت است که مدارک در ابتدا توسط سفارت آلمان پردازش اولیه می‌‌گردد و سپس توسط ۳ سازمان دیگر مورد بررسی نهایی قرار می‌‌گیرد، و در نهایت اداره امور مهاجرین به عنوان آخرین مرجع تصمیم گیری، تصمیم نهایی را اعلام می‌‌نماید. مسلماً اینکه طرح کسب و کار شما به چه صورت تدوین گردد که سازمان‌های ذیصلاح را برای اعطای اقامت به شما متقاعد کند، و اینکه کدام منطقه، شهر و ایالات برای ایده شما چه از لحاظ احتمال پذیرش و چه از لحاظ هزینه زندگی‌ مناسب تر می‌‌باشد، و در نهایت اینکه مدارک اقامتی شما به چه صورت و شیوه‌ای تهیه و ارائه شود، نیازمند تجربه و دانش مکفی در این زمینه می‌‌باشد. در کنار این موارد، داشتن اعتبار و ارتباطات قوی در سازمان‌های ذیربط، همیشه به عنوان فاکتوری بسیار مهم در تحقق‌ یا تسهیل فرایند اخذ اقامت تاثیر گذار بوده اند. تیم‌ حقوقی ما قادر است به بهینه‌ترین شیوه ممکن فرایند اقامت مشتریان خود را آغاز و تا زمان اخذ نهایی آن پیگیری نماید.

مسئولیت تیم‌ اقتصادی

همانطور که در بالا مطرح شد وظیفه سازمان‌های فوق الذکر بررسی این مساله است که آیا سه‌ شرطی که در بالا به آن اشاره شد تامین می‌‌شوند یا خیر. به این منظور موارد ذیل مورد بررسی قرار می‌‌گیرد:

  • بررسی عملی‌ بودن ایده کسب و کار،
  • تجربه و پیشینه کاری سرمایه گذار و کارآفرین،
  • میزان سرمایه گذاری و در دسترس بودن سرمایه،
  • تاثیر بر میزان اشتغال زایی‌ در منطقه مورد نظر و آموزش کارمندان،
  • مشارکت در نوآوری، تحقیق، و توسعه در آلمان.

بنابرین وظیفه اصلی‌ تیم‌ توسعه اقتصادی  Wise Business Group این است که ایده‌های شما را – با در نظر گرفتن شرایط فوق – در قالب یک طرح کسب و کار قوی مدون کرده و به شما در اجرای این طرح یاری برساند. بنابرین هدف ما در مرحله اول تضمین کسب اقامت مشتریان و در مرحله بعد کمک به آنها در اجرای برنامه‌های تخصصی کسب و کارشان نه تنها به عنوان یک مشاور بلکه در نقش یک مجری می‌‌باشد. 

سیستم پردازش ما در مواجهه با مشتریان بالقوه متقاضی اقامت آلمان بر اساس مطالعه و آنالیز دقیق پیشینه کاری شخص کارآفرین می‌باشد. این مهم در طول چندین جلسه مصاحبه و ملاقات با تیم‌ حقوقی و توسعهِ اقتصادی ما قبل از عقد قرارداد، و حصول اطمینان از اینکه شخص متقاضی شانس بالایی‌ برای اخذ اقامت دارد انجام می شود  همچنین پروسه اخذ اقامت نیازمند ارتباطات و پیگیری‌های فراوانی‌ با سازمانهای مطرح شده دارد

ایده شخص کارآفرین و قابلیت اجرایی آن متناسب با نیاز تجاری و صنعتی‌ کشور آلمان در هر منطقه و ایالت توسط تیم‌ متخصص توسعهِ اقتصادی ما که متشکل از ۵ مشاور ارشد کسب و کار و ۳ وکیل مهاجرت می‌باشد از جنبه‌های مختلف مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. هدف ما در این مرحله کمینه کردن احتمال شانس ردّ شدن پرونده مهاجرت با بررسی‌های دقیق قبل از حصول توافق و عقد قرارداد می‌باشد

از دید اداره مهاجرت،کارآفرین کیست؟

صاحبان کسب و کار در خارج از آلمان  کارآفرین شناخته می‌‌شوند چنانچه:

  • صاحب هر نو تجارت مستقلی باشند،
  • شریک تجاری یک کسب و کار قوی باشند،
  • شرکای مدیریت یک شرکت مشارکتی (و نه کارمند آن) باشند،
  • مدیر اجرایی یا کارمندان مدیریتی با مسئولیت کامل در آن شرکت باشند که به طور کّل ریسک اجرایی و مالی‌ شرکت متوجه آن‌ها باشد.

 اقامت دائم

اقامت از نوع کارآفرینی محدود به یک دوره ۳ ساله می‌‌باشد. چنانچه پس از این مدت، پروژه کاری موفقیت آمیز بود، شخص صاحب کسب و کار قادر به ارائه درخواست رسمی‌ برای اخذ اقامت دائم (Niederlassungserlaubnis) می‌‌باشد. 

البته باید موفقیت کاری تعریف شود. ماهیت فدرالی کشور آلمان ایجاب می‌‌کند که که قوانین و شروط هر شهر و ایالات، کاملا منطبق با نیازهای آن منطقه تعریف و تصویب گردند. عموما معیار‌های بررسی عملکرد کاری باز از ۳ سال به شرح زیر می‌‌باشد که شخص کارآفرین: 

  • از عهده هزینه‌های کاری و شخصی‌ خود بر به درستی‌ بر آماده باشد، (مالیات، بیمه، و غیر)
  • تا حدودی (نه کاملاً) منطبق با طرح کسب و کار خود پیش رفته باشد،
  • چشم انداز کاری موفقیت آمیزی برای بعد از ۳ سال داشته باشد.

لازم به ذکر است که در بعضی‌ از موارد  – بسته به شهر و پروژه – کسب اقامت دائم ممکن است تا ۵ سال طول بکشد. 

تیم‌ توسعه اقتصادی ما به همراه تمامی‌ کارکنان اجرایی خود، فعالیت‌های شما را در طول ۳ سال کاملاً مانیتور و نظارت می‌‌کند. صرف نظر از وظائف اخلاقی‌ و اصول کاری شرکت Wise Business Group که در اساسنامه ماموریتی ما ذکر شده است، شرکت ما به اتاق بازرگانی آلمان برای موفقیت شما تعهد دارد که مسلماً این امر انگیزه‌های ما را برای پیگیری و کمک قدم به قدم به شما برای کسب اقامت دائم  دو چندان می‌‌کند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ اقامت از طریق کارآفرینی با ما تماس بگیرید.