وضعیت بازار کار

 نیروی کار بسیار ماهر

نیروی کار در آلمان شامل ۴۰ میلیون نفر می‌شود. این تعداد نیروی کار، آلمان را به بزرگترین بستر نیروی کار آماده در اروپا تبدیل کرده است. سیستم آموزش و پرورش آلمان متضمن تامین بالاترین استانداردهای آموزشی دنیا می‌باشد. بالای ۸۰ % از نیروی کار آلمان دوره‌های آموزش حرفه‌ای رسمی را سپری کرده‌اند یا دارای مدارک دانشگاهی می‌باشند.

دولت فدرال آلمان در سال ۲۰۰۸ طرح افزایش سرمایه گذاری در بخش دولتی و خصوصی آموزش و پرورش را به میزان ۷% از تولید ناخالص داخلی را تا سال ۲۰۱۵ به تصویب رساند. این تعهد گسترده باعث افزایش تعداد مکان‌های آموزشی و بورسیه‌های تحصیلی و کاری برای ایجاد جریان ثابتی از تولید نیروی کار آموزش دیده و حرفه‌ای می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش تعداد ثبت نام‌ها در مراکز آموزشی مختلف آلمان گشته است. بیش از ۴۲۲,۷۰۵ دانشجو در بیش از ۴۰۰ دانشگاه آلمان مطالعات علمی خود را در سال تحصیلی ۲۰۱۰-۲۰۰۹ آغاز کردند. همچنین میزان ثبت نام در حوزه‌های فنی در مقاطع لیسانس و ارشد به میزان ۷% افزایش داشته است.

workforce germany

 

قطب مهندسی 

وجود کارکنان بسیار ماهر و متخصص یکی از ویژگی‌های بارز و کلیدی بازار کار آلمان می‌باشد که تا آینده نیز مستدام خواهد ماند. بنا به آمار OECD، کشور آلمان دارای یکی از بالاترین نرخ‌های میزان فارغ التحصیلان دکترا را دارا می‌باشد. با ۳۱۵ فارغ التحصیل دکترا در میان هر یک میلیون شهروند، این کشور da رتبه دوم ارزیابی OECD قرار گرفته است. آلمان از لحاظ تعداد دانشجو در رشته‌های علوم انسانی، ریاضیات، علوم کامپیوتر و مهندسی در رتبه دوم اتحادیه اروپا با داشتن سهم ۳۱ درصدی کل دانشجویان این قاره قرار دارد.

labor market

 

سیستم آموزشی دوگانه 

جهت تامین تقاضای اقتصادی برای پرسنل متخصص، سیستم آموزشی آلمان به صورت سنتی بر اساس ترکیبی از آموزش تئوری و فنی و حرفه‌ای بنا نهاده شده است به طوری که مزایای هر دو سیستم کلاس درس و کارگاه‌های آموزشی راتوأمان در یک دوره ۲ تا ۳ ساله دارا می‌باشد. از هر ۵ شرکت در آلمان یک شرکت در این سیستم آموزشی شرکت می‌کند که ما حاصل آن تبدیل کار آموزان به متخصصانی است که تامین کننده نیاز مشخص یک شرکت در آلمان می‌باشد. کارآموزان هم به نوبه خود با یادگیری حرفه‌های روز و افزایش شانس خود برای استخدام از این سیستم آموزشی بهره مند می‌شوند. در سال ۲۰۱۱ تقریبا ۶۸% از تمامی کارآموزان پس از پایان دوران آموزشی خود بلافاصله قرارداد کار دریافت کردند. بیشتر از ۱/۴ میلیون جوان در آلمان در حال حاضر در حال گذراندن دوره‌های آموزشی دوگانه خود می‌باشند.

کشور آلمان با داشتن این سیستم بسیار پیشرفته آموزشی دارای کمترین میزان نرخ بیکاری جوانان در اروپا می‌باشد. در حال حاضر ۳۵۰ نوع کار مختلف تحت پوشش این سیستم آموزشی قرار دارد. دولت آلمان در همکاری نزدیک با اداره اتاق بازرگانی (IHK) و اتحادیه کارگران و کارکنان متخصص (ZDH) صلاحیت آموزشی این کارآموزان را از طریق بازرسی و کنترل استانداردهای بالای دوره‌های آموزشی متضمن می‌شوند.

دانش آموختگان این سیستم آموزشی همچنین می‌توانند تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهند. امروزه نزدیک به ۶۴,۴۰۰ دانشجو در دوره‌های آموزشی دوگانه آلمان شرکت می‌کنند که معمولا توسط دانشگاه‌های علمی کاربردی این کشور که بسیار باکیفیت هستند بلافاصله پذیرفته می‌شوند. به دلیل ادغام دوره‌های آموزشی دوگانه آلمان با ۳۹,۶۰۰ کمپانی شرکت کننده در این دوره‌ها، بخش اعظمی از دوره‌ها را رشته‌های مهندسی و بیزینس تشکیل می‌دهد.

labormarket 2

 

لینک های مرتبط