صادرکنندگان آلمانی فرصت را در ایران می بینند نه ال-درادو

۱۴ جولای ۲۰۱۵ (خبر گذاری رویترز)

germany economic performance wise business groupبه گفته انجمن صنایع آلمان صادرات آلمان می تواند به میزان ۴ برابر میزان فعلی خود پس از توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی برسد.

پیش بینی میشود رقابت سنگینی میان شرکت های آلمانی و رقبای چینی، کره ای و سایر مناطق برای بدست آوردن سهمی از بازار ایران که آن را به دلیل تحریم های امریکا از دست داده بودند، وجود داشته باشد.

با این وجود و با در نظر گرفتن شرایط فعلی، شرکت های فعلی در صنایع سنگین آلمان مثل فولکس و زیمنس تا هزاران شرکت کوچک آلمانی فعال در این حوزه آمادگی دارند تا نقش فعال خود را در صادرات به بازار ایران باز پس گیرند.

به گفته اولریش گریلو رئیس انجمن صنایع آلمان، مدرن سازی صنایع نفتی به طور خاص فرصت های بزرگی را برای صنایع فعال در ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی باز می کند.

وی همچنین پیش بینی می کند که صادرات آلمان به ایران می تواند به بیش از ۱۰ میلیار یورو در نیمه اول سال در مقایسه با ۲.۴ میلیارد یوروی یک سال قبل در همین زمان با در نظر گرفتن صنایع سنگین، اتومبیل، مواد شیمیایی، پزشکی و انرژی های تجدید پذیر به عنوان صنایع ذینفع برسد.

بر اساس قرارداد توافقی که پس از یک دهه مذاکره با ایران به دست آمد، تحریم های امریکا، اتحادیه اروپا، و سازمان ملل در ازای تعلیق فعالیت های هسته ای ایران برداشته می شود.

آقای فوکر تریر رئیس بخش صادرات اداره اتاق بازرگانی آلمان اعلام کرده است که صادرات فعلی آلمان به ایران می تواند به میزان ۵ میلیارد یورو  تنها در عرض ۲ سال برسد در حالی که وی این رقم را پیش از این  در عرض ۵ سال در فبریه ۲۰۱۵ پیش بینی کرده بود.

وی در مصاحبه با رویترز از تهران گفت: ۸۰ شرکت آلمانی در حال حاضر دارای شرکت مستقل و بیش از هزار شرکت دیگر از این کشور دارای شعبه یا نمایندگی در ایران می باشند.

صادرات آلمان به ایران از میزان ۴.۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۵ به میزان ۱.۸ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت. در حالی که با پیش بینی شرایط فعلی که به برداشته شدن تدریجی تحریم ها که از ماه های پیشین آغاز شده و در ماه های آینده به سر انجام میرسد، این میزان ۳۰% در سال گذشته با فروش ماشین آلات، محصولات کشاورزی و دارویی افزایش یافته است.

خانم هلن رانگ رئیس روابط خاورمیانه اتاق بازرگانی اشاره به این نکته دارد که حضور معاون صدر اعظم در ایران برای پشتیبانی از کسب و کار شرکت های آلمانی بسیار مهم می باشد. وی ادامه میدهد که اینطور نباید باشد که شرکت های آلمانی در رقابت با سایر شرکت های خارجی از این فرصت استفاده نکنند و متضرر گردند. لازم به ذکر است که وزیر اقتصاد و انرژی آلمان (معاون صدر اعظم) آقای زیگمار گابریل در ماه قبل ملاقاتی با مقامات ایرانی داشته است.

آقای کلوز فردیرش متخصص تحریم های ایران ابراز امیدواری کرده است که آلمان بتواند میزان ۱۵-۲۰ درصد از سهم بازار سالیانه ۸ میلیارد یورویی ماشین آلات صنعتی ایران را در میان-مدت از آن خود کند. حتی با در نظر گرفتن بهترین سناریو برای شرکت های آلمانی ، شرکت های مهندسی چینی حد اقل سهم ۱۰ درصدی از بازار ایران را دارا هستند. نظر به اینکه کره جنوبی شدیدا در پی حفظ  سهم تازه خود در بازار ایران می باشد و ایالات متحده نیز دوباره وارد تجارت با ایران خواهد شد.

منبع: خبرگزاری رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *