سرمایه گذاری خارجی در آلمان

Wise Business Groupسهم اروپا بالاتر از همه

بر اساس آمار ارائه شده در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD)، کشور آلمان از لحاظ جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در مکان هفتم جهان قرار دارد.

بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده توسط بانک مرکزی آلمان (Bundesbank) در سال ۲۰۱۲، ۵۸% از کل میزان سرمایه گذاری خارجی معادل ۳۴۶ میلیارد یورو از سوی کشور های عضو اتحادیه اروپا (EU-۲۷) به علاوه ۸% توسط سایر کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

سهم سرمایه گذاری در آلمان از طرف کشور های غیر اروپایی دائما در حال افزایش است. به طوری که آمریکای شمالی ۲۴% از میزان مشارکت در سرمایه گذاری در آلمان را در اختیار دارد در حالی که آسیا ۹% از این سهام را در اختیار دارد. ولی نکته جالب توجه رشد چشمگیر میزان سرمایه گذاری در آلمان توسط کشور های آسیایی و منطقه خاور میانه در سال های اخیر در آلمان می باشد به طوری که آلمان اکنون بیشترین سهم از پروژه های جدید سرمایه گذاری خارجی کشور چین را در مقایسه با سایر کشور های دنیا در اختیار دارد.

تمایل مستمر به سرمایه گذاری در حوزه انرژی های سبز و پایدار

بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آلمان به رقم بالای ۴,۷۰۰ پروژه سرمایه گذاری با فعالیت بیش از ۳,۹۰۰ شرکت بین المللی رسید. در این میان، سال ۲۰۱۲ با داشتن ۸۵۷ پروژه در حوزه سبز و انرژی پایدار به عنوان موفق ترین سال برای آلمان در جذب سرمایه گذار خارجی شناخته شد که رتبه چهارم جهانی‌ را در سرمایه گذاری خارجی برای آلمان در این سال به ارمغان آورد. آلمان در سال ۲۰۱۳ با ثبت تقریبا ۸۰۰ پروژه در حوزه انرژی پایدار، سومین رکورد ممتاز خود را در تاریخ اقتصادی خود تجربه کرد. نتایج (FDI) بر اساس اعلامیه رسمی پروژه های سبز که شامل توسعه (Expansions) و سرمایه گذاری مشترک (Joint-ventures) می باشد جمع آوری شده است.

در میان کشور های دنیا، امریکا بیشترین میزان سهم سرمایه گذاری در آلمان را با ۲۴% از کل پروژه های سرمایه گذاری در اختیار دارد و سوییس و انگلستان هر کدام با ۸% در جایگاه دوم و سوم می باشند.

در زمینه حوزه های سرمایه گذاری، نرم افزار و فناوری اطلاعات-مخابرات، و خدمات مالی و بیزینسی صنایع پیشروی سرمایه گذاری در آلمان می باشند. همچنین تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، نساجی، کالاهای مصرفی، و صنایع شیمیایی شاخه های بسیار جذاب برای سرمایه گذاران خارجی در آلمان می باشند.

fdi project share in Germany, wise business group

 

همانطور که در دیاگرام زیر نمایش داده شده است، اکثر شرکت های سرمایه گذار در آلمان، دفاتر فروش و بازاریابی و همچنین دفاتر پشتیبانی خود را در این کشور راه اندازی می کنند. همچنین از هر ۷ پروژه سرمایه گذاری در آلمان، یک پروژه دارای کارخانه تولیدی در این کشور می باشد.

 

FDA project share in Germany by business activity, Wise Business Group