اجازه اقامت برای انواع خود اشتغالی

درخواست اجازه اقامت آلمان

چنانچه در کشوری خارج از سوئیس، اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا زندگی‌ می‌کنید، و صلاحیت‌های کاری یا تحصیلی‌ را به دست آورده اید، می‌‌توانید در آلمان به عنوان صاحب کار آزاد یا خود اشتغال Self employed مشغول به فعالیت شوید.

ما در این قسمت توضیح می‌‌دهیم که چطور و از کجا می‌‌توانید برای اخذ اقامت آلمان اقدام نمایید، و چطور می‌‌توانید خود را به عنوان خود اشتغال ثبتِ رسمی‌ نمایید. 

این مراحل برای انواع مشاغل خوداشتغالی اعم از مشاغل تجاری خود اشتغالی trade business و مشاغل غیر تجاری فری لنس Freibrufler متفاوت می‌‌باشد.

درخواست برای اجازه اقامت مشاغل تجاری

برای درخواست اجازه اقامت خود اشتغالی طبق بند ۲۱ قانون مدنی آلمان، شما به یک تیم‌ بازرگانی و حقوقی مناسب برای ارائه و پیگیری پرونده خود در سازمان‌های ذیصلاح نیاز دارید. مکانیزم کار به این صورت است که مدارک مورد نیاز به سازمان‌های ذیربط در آلمان ارائه شده و همزمان سفارت از شما مدارک ذیل را درخواست می‌‌نماید.

  • پاسپورت معتبر از کشور زادگاه به علاوه کارت ملی‌.
  • مدرکی‌ دال بر اینکه شما شرایط مورد نیاز برای خود اشتغالی در آلمان را تامین می‌‌کنید.
  • مدارکی که نشان دهد، طرح خود اشتغالی شما در شهر و منطقه مورد نظر در آلمان:
  • منافع اقتصادی منطقه را در نظر بگیرد.
  • به طور کلی‌ تاثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان داشته باشد.
  • و اینکه شما از عهده تامین مالی‌ کسب و کار و زندگی‌ شخصی‌ خود در آلمان بر خواهید آمد.

مدارک شما بر اساس کارآیی اقتصادی ایده بازرگانی شما قضاوت میشود. ا ینکه چقدر می توانید با این ایده درآمدزایی کنید، سابقه بیزینسی شما در چه حد است، میزان سرمایه گذاری شما چقدر است، تاثیر بالقوه کار شما بر استخدام نیروی کار یا آموزش آنها در حال و آینده در آن‌ منطقه به چه صورت هست، و میزان سهم بالقوه کسب و کار شما بر روی تحقیق و نوآوری چیست . از این موارد می‌توان به معیارهای مورد بررسی سازمان‌های ذیصلاح برای اعطای اقامت به شما نام برد. وظیفه ما در Wise Business Group تطبیق کار و سرمایه شما با معیار‌های دولت آلمان است.

 

درخواست اجازه اقامت برای مشاغل غیر تجاری و فریلنس (Freiberufler)

چنانچه تمایل دارید که یک freelancer در یکی‌ از شغل‌های آزاد غیر تجاری شوید، می‌بایست برای اخذ اقامت آلمان منطبق با بند ۲۱ پاراگراف ۵ قانون مهاجرت درخواست کنید. مدارک مورد نیاز شامل:

  •  پاسپورت معتبر از کشور زادگاه به علاوه کارت ملی‌.
  •  مدرکی‌ دال بر اینکه شما شرایط مورد نیاز برای خود اشتغالی در آلمان را تامین می‌‌کنید.
  • ممکن است که شما نیازمند به نشان دادن مدارکی باشید یا نباشید که نشان دهد طرح خود اشتغالی شما در شهر و منطقه مورد نظر در آلمان:
  • به طور کلی‌ تاثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان داشته باشد.
  • و اینکه شما از عهده تامین مالی‌ کسب و کار و زندگی‌ شخصی‌ خود در آلمان بر خواهید آمد.
  • اما شما به یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار نیز نیاز دارید که وضعیت خود اشتغالی شما را به خوبی تشریح می‌‌کند. برای توسعه طرح کسب و کار خود از خدمات ما استفاده کنید.
طرح کسب و کار

اداره مهاجرت Ausländerbehörde برای اعطای اجازه اقامت به شما یک طرح کسب و کار قوی از شما می‌‌خواهد. یک طرح کسب و کار خوب نه تنها به شما دیدی کلی‌ از مراحل مختلف و الزامات مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارتان در آلمان و قدرت تامل در مورد آن‌‌ها میدهد، بلکه در اکثر مواقع پیشنیازی بسیار مهم برای دریافت کمک مالی‌ مثل وام بانکی‌ نیز می‌‌باشد. مهمترین بخش‌های مورد منعکس در بیزینس پلن شامل موارد زیر است:

  • چرا ایده شما ایده‌آل است؟
  • مشتریان شما چه کسانی‌ هستند و چگونه و با چه استراتژی‌ای به آنها دسترسی پیدا می‌کنید؟
  • به چه دلیل از رقبای خود برترید؟
  • چطور با کسب و کارتان درآمدزایی می‌کنید؟
  • چطور کسب و کار خود را تامین مالی‌ می‌کنید؟

پس از ارائه مدارک، چنانچه از سفارت جواب مثبت دریافت کردید، سفارت آلمان به شما ویزای اقامتی نوع D (معمولاً ۳ ماهه‌) میدهد که از طریق آن میتوانید به آلمان مسافرت کرده و مراحل راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در آلمان را نهایی نمایید. به محض ورود، باید خود را در اداره مهاجرت معرفی‌ و رجیستر نمایید، جهت پیدا کردن اداره مهاجرت مورد نظر خود در آلمان به وبسایت www.behoerdenfinder.de مراجعه نموده و کلمات کلیدی Ausländerbehörde و منطقه مورد نظر خود در آلمان که می‌خواهید در آن‌ کار و اقامت کنید را جستجو کنید. ناگفته نماند که تیم‌ ما در اجرای تمام موارد فوق در کنار شما خواهد بود.

در صورتی‌ که سفارت کیس شما را ردّ کرد چه باید کرد؟

در چنین مواردی باید از تیم مشاور کسب و کار خود درخواست پشتیبانی‌ نمایید. اگر مشاور ندارید، با ما تماس بگیرید. تیم‌ بازرگانی و حقوقی ما، به شما در انجام مراحل زیر کمک می‌‌کند:

  • استعلام از سفارت برای دریافت دلیل یا دلایل ردّ تقاضای خود اشتغالی شما در آلمان.
  • چنانچه دلایل بر اساس مفاد موجود در مدارک شما باشد، تیم‌ حقوق مهاجرت ما به عنوان مجری و مشاور در کنار شما خواهد بود.
نکاتی در مورد اقامت موقت و دائم

اقامت خود اشتغالی مطابق با بند ۲۱ قانون مهاجرت آلمان در ابتدا برای دوره مشخصی‌ (بین ۳ تا ۵ سال، بر حسب نوع اقامت و شرائط کارآفرین) ارائه میگردد.  چنانچه ایده کسب و کار شما دارای موفقیت نسبی‌ بود و شما از عهده تامین مخارج زندگی‌ خود و خانواده خود بر آمدید، می‌‌توانید برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایید. در چنین شرایطی شما میتوانید چنانچه دارای خود اشتغالی از نوع تجاری باشید، پس از مدت ۳ سال و چنانچه دارای خود اشتغالی فریلنس باشید، پس از مدت ۵ سال برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایید

نکاتی‌ برای دانشگاهیان

دانشگاهیان و آکادمیسین‌هایی‌ که مدرک دانشگاهی از آلمان یا مدرکی‌ که قابل قیاس و هم طراز مدارک دانشگاه آلمان باشد، دارای گزینه‌های متنوع تری برای اخذ اقامت خود اشتغالی می‌‌باشند. به مانند bluecard این افراد می‌‌توانند درخواست خود را به سفارت آلمان در ناحیه خود ارائه داده و درخواست ۶ ماه ویزا طبق بند ۱۸ قانون مهاجرت آلمان نمایند و از طریق این ویزا، برای برنامه خود اشتغالی خود در آلمان اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز از سوی سفارت آلمان شامل مورد زیر می‌باشد:

  • پاسپورت معتبر کشور زادگاه و کارت ملی‌
  • مدرک دانشگاهی آلمان یا مدرکی‌ معتبر همطراز و قابل مقایسه با دانشگاه‌های آلمان.
  • مدرکی‌ (مثل پرینت گردش مالی‌ بانک) که نشان دهد که شما قادرید مخارج زندگی‌ خود را در طول ۶ ماه حضور در آلمان که برای کسب و کار خود برنامه ریزی می‌‌کنید، تامین نمایید. (لازم به ذکر است که در مدت ۶ ماه، شما اجازه درامد زایی‌ به صورت استخدام یا خود اشتغالی در آلمان را ندارید و تنها میتوانید برای کسب مجوز‌های لازم، اجازه اقامت و ثبت شرکت اقدام نمایید)

به محض دریافت ویزا، میتوانید به آلمان سفر کنید و پس از اینکه خود را در اداره مهاجرت رجیستر نمودید میتوانید طبق بند ۲۱ پارگراف ۱ قانون مهاجرت برای خود اشتغالی تجاری یا طبق بند ۲۱ پاراگراف ۵ برای خود اشتغالی از نوع غیر تجاری یا فریلنس در طول ۶ ماه ویزا اقدام نمایید. مدارک مورد نیاز برای ارائه به ادارات جهت دریافت اقامت خود اشتغالی تجاری و فریلنس در بالا ذکر شده است. در صورت درخواست شما، تیم حقوقی ما در این زمینه به شما یاری خواهد رساند.

ثبت خود اشتغالی

پس از اینکه حضور و اقامت شما به صورت قانونی‌ در اداره مهاجرت ثبت گردید، در دومین مرحله از پروسه خود اشتغالی می‌بایست که کسب و کار خود را در اداره بازرگانی Gewerbeamt و نیز در اداره مالیات منطقه Finanzamt ثبت نمایید. برای افرادی که خود اشتغالی فریلنس دارند، مورد اول الزامی نیست. در صورت نیاز شما، این موارد در حوزه خدمات تشکیل و ثبت شرکت ما قرار میگیرند، برای اطلاعات بیشتر اینجا و اینجا کلیک کنید.

۱- ثبت خوداشتغالی تجاری

برای ثبت تجارت، باید مدارک خود را به اداره بازرگانی Gewerbeamt منطقه‌ای که می‌خواهید در آنجا شاغل شوید ارائه دهید. شما میتوانید اطلاعات تماس اداره بازرگانی را از اداره پشتیبانی‌ شهروندان Bürgerbüro دریافت کنید یا به صورت آنلاین در این وبسایت جستجو نمایید. فقط کافیست اداره Gewerbeamt را جستجو کرده و کد پستی شهری را که شرکت خود را دایر می‌‌نمایید وارد کنید. اطلاعات تماس و ساعت‌های کاری اداره بازرگانی منطقه شما بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌‌گرد. بر روی وب‌سایت ادارات بازرگانی بعضی‌ از مناطق، فرمی وجود دارد که باید آن‌ را پر کرده و به این ادارات در هنگام ثبت کسب و کار خود ارائه دهید. بعضی‌ از این ادارات انتظار دارند که شما این فرم را در هنگام حضور در این ادارات پر کرده همراه داشته باشید. در صورت درخواست شما، تیم‌ ما به شما در ثبت در اداره بازرگانی یاری می‌رساند.  

جهت ثبت تجاری در اداره بازرگانی مدارک زیر مورد نیاز است:

  • کارت شناسایی یا پاسپورت معتبر. همچنین شما باید گواهی ثبت محل سکونت Meldebescheinigung خود را نیز که از اداره ثبت Einwohneramt دریافت نمایید.
  • مدارک مؤید تامین پیشنیاز‌های حرفه از طرف شما (مجوز کار، یا مدارک تحصیلی‌)
  • اجازه اقامت که در آن‌ مجوز خوداشتغالی به شما داده شده باشد.
  • ۱۰ تا ۲۰ یورو برای هزینه ثبت
  • چنانچه تجارت شما نیاز به پروانه خاصی‌ دارد، CRB check معادل polizeiliches Führungszeugnis در آلمان یا ارائه اکسترکت Extract از ثبت تجاری خود الزامی است.
  • برای تجارت‌های سیّار، شما نیازمند دریافت کارت تجاری کسب و کار سیّار می‌‌باشید. همچنین CRB check و پرداخت مبلغی بین ۳۰ تا ۵۰۰ یورو در بعضی‌ کیس‌ها الزامی است. در هر زمانی‌ که مشغول فعالیت بازرگانی سیّار هستید، باید این کارت را به همراه داشته باشید.

۲- ثبت خوداشتغالی فریلنس

چنانچه می‌‌خواهید در آلمان مجوز خوداشتغالی از نوع فریلنس را کسب نمایید، می‌بایست در اداره مالیات منطقه، Finanzamt ثبت نام شوید. احتیاجی به پر کردن فرم در این مرحله نمی‌‌باشد، ولی‌ به جای آن‌ شما باید توصیف مختصری از کسب و کار خود در آلمان تهیه کرده و به این اداره بفرستید. در مرحله بعدی، اداره مالیات پرسشنامه ثبت مالیاتی Fragebogen zur steuerlichen Erfassung را برای شما میفرستد و برای شما یک شماره مالیاتی صادر می‌‌کند که هم طراز شماره ثبت تجاری شما در حالت خوداشتغالی تجاری می‌‌باشد. علاوه بر الزام برای ثبت در اداره مالیات، اکثر مشاغل فریلنس در آلمان پیشنیاز‌هایی‌ دارند که باید تامین شوند. به مانند مدرک تحصیلی‌ یا دوره آموزشی معتبر، تامین مالی‌ یا شرایط دیگر که می‌‌توانید در اینجا مطالعه نمایید. در صورت نیاز شما تیم‌ مالیاتی و حسابداری ما به شما در اجرای امور یاری خواهد رسند. 

جلسه رایگان مشاوره آنلاین
Benjamin_Zill2چنانچه سوالی در زمینه مباحث مالیاتی و دفترداری دارید، تیم‌ ما آماده پاسخگویی است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در جلسه رایگان مشاوره ما شرکت نمایید.

Benjamin Zill  –  Wise Business Group

Free Strategy Session